Hov fråga

Sv: Hov fråga

Även om det nu "bara" är ett diskussionsforum så innebär väl inte det med automatik att personliga åsikter ska tolkas som "den enda rätta sanningen".

Dessutom från en icke yrkesutövande utan bara en glad amatör som inte ens förstår helhetsbilden och hela tiden levererar i "dåtid"..

Du har aldrig funderat på om dina återkommande upprepningar och eget deltagande kan vara den skrämmande punkten till att många med gedigen kunskap i yrket "gett upp" ???

Man behöver inte vara seende för att förstå att din strävan är att alla ska förstå att du ensam besitter den enda sanningen och anser dig vara gud fader själv på detta forum när det gäller den "enda rätta hovvården".

Jag ska svara på själva grundfrågan som uteslutande handlar om att den enda rätta vägen för att återskapa en balanserad trakt är att lägga ett mekaniskt stöd,, enbart över skälva traktens bärande vägghorn.

Visst den är den snabbaste lösningen men på sikt oxå den lösningen som kommer leda till alla barfotaverkares applåder och bekräftelse på att skon dödar hovmekanismen.

Öppen tå eller ringsko är förmodligen det bästa sättet för att hämma hovmekanismen och av den anledningen det bästa sjukbeslaget vid traktsprickor eller övriga skador i hovens bakre del.

Här verkar man helt ha missat hur själva hovmekanismen fungerar och vilka inre strukturer,skelett, ledytor, ligament och senapparatur som är involverade i hästens hela rörelse apparatur.

Slutligen verkar man helt bortse från hur en obalanserad ryttare inverkar på en fysiologiskt balanserad hovvård, precis lika viktigt som att förstå hästens förmedlande av att en avlastning i en kroppsdel ger ofelbart en överbelastning i en annan kroppsdel..

9 av 10 "påvisade" frambens hältor är sekundära och har sitt primär bak.

Tack å lov börjar detta även komma till flera av dagens "vetgiriga" veterinärer som tar del av dagens moderna forskning.

På vilket sätt skulle ett bra understöd låsa hovmekanismen? Som Leafhill.skriver är det traktkappor som låser - sjukbeslag.

Vi har som hästägare en skyldighet att förkovra oss iom att som du hela tiden påtalar- vi är ytterst ansvariga. Det är då skönt att ha en god hovis likväl som goda tränare, utrustning tja hela hästhållningsförehavandet.

jag har haft ynnesten att ha samma vet. i 25 år.

Jag ska inte lägga mig i hovtrådar o se om det är mig det beror på. Jag skulle dock inte tro det, men visst..

Du har fortfarande ej reviderat din uppfattning om den stackars hästen med bockhoven i denna tråd. . Man kan ju gudbevars inte ha fel eller åtminstone säga att bilden var usel.

Sälj av dina hästar för du har inte dom ekonomiska förutsättningarna för en god hästhållning..
Du är inte lite fräck!

Ingen av mina hästar har fått någon som helst anmärkning ang. sin hovvård än mindre skickats till klinikhovisen. Jag har haft TUR.

Senast ändrad:

Tillägg.

Du har varit "ute efter" mig ända sen jag noterade att du inte hade F som merit, fast du har antytt att du haft det i många år o att SHF inte hänger med.

Jag anser att det finns lika bra som inte ens finns med på listan, men har erfarenheten.

Såhär fint skriver de på hemsidan:)
Svenska Hovslagareföreningen försöker även öka kunskapsnivån hos hästägare

vad gäller en bra utförd skoning
och vikten av att anlita en hovslagare som är

utbildad och medlem i Svenska Hovslagareföreningen, då hovslagaren bland

annat är ansvarsförsäkrad genom föreningen.

Med vänliga hälsningar, Svenska Hovslagareföreningen

Tänk på visdomsorden "Inga hovar ingen häst" när du väljer hovslagare nästa gång

Jag vet ingen annan hovis som hela tiden skyller ev. fel på ryttaren/ägaren. Varför skickas då så många till klinikhovisarna?

Senast ändrad:

Men så bor vi inte i en storstad med begränsatt antal hovslagare som kan ta vilka hutlösa priser som helst för att dom vet att kunderna inte har några andra att välja bland.....

Ursäkta men i stockholm har det sedan flera år tillbaka varit en överetablering på hovslagare.

Varför så många söker sig hit vet jag inte men en del påstår att dom är tvingade att flytta hit för att kunna få skäligt betalt för sina arbeten.

Menar du att de är dömda i domstol när du kan uttala dig så? Var finner man den infon?
Jag vet inget om den sidan, mer än att det LÄT bra.

Anser ni att det ska vara obefintlig konkurrens o fri prissättning o därmed kunna ta ut minst det dubbla?
Det HAR varit en stor brist på hovisar som lett till att barfotaverkarna kunnat träda in. Alla skjörtar inte upp priserna o anser sig vara gudomliga- fastän de nästan har den statusen.
Som coari skriver så styr marknaden/ efterfrågan. Om den blir mättad går priserna ner.
Det är bra som man skriver på siten. Konkurrens driver fram utveckling där kvalitet sätts som prio 1. inte bara priset.

Då skulle vi få fler som vidareutbildade sig med fortbildningsblocket o alla kunder vet att kvalitet lönar sig i längden.

Du måste vara bra lättlurad, sväljer du allt??

Ett tips,, börja sök lite om just deras marknadsföring och företagsfilosofi,, du kommer bli mörkrädd när sanningen börjar uppdagas.;)

Och vad är det för fel på det priset ?

Min hovslagare tar det priset för en helskoning inkl resa och material.

Hen är utbildad och medlem i hovslagarföreningen.
Hen är även utbildad insjukbeslag och jobbar på atg-klinik när dom behöver hjälp med olika sjukbeslag.

Men så bor vi inte i en storstad med begränsatt antal hovslagare som kan ta vilka hutlösa priser som helst för at

dom vet att kunderna inte har några andra att välja bland.....

Det argumentet borde ju hålla om det skulle bli en fråga för försäkringsbolaget

Menar du att de är dömda i domstol när du kan uttala dig så? Var finner man den infon?
Jag vet inget om den sidan, mer än att det LÄT bra.

.
Jag har inte tid mer än att svara mkt kort..den sida du länkar till är vad jag uppfattat mkt oseriös och har fått stark kritik från hovslagareföreningen för flera år sedan pga olämplig oseriös utbildning..men utan resultat.
Så för att det låter bra betyder det inte att det är bra..precis som vissa barfotasidor;)

Visst behövs det bra utbildningar och konkurrens men inte från den utbildningen..:crazy:

Ok, men hur ser utbildningen ut?

Skrönor o hörsägen är jag ingen vän av.
Jag fick för mig att det kunde vara importerade hovisar.

Det finns väl några från både D o NL som kommer o skor?
Trodde att det kanske var dessa.

Kl
Ang. priserna i Sthlm har de väl alltid legat högre pga bristen på tillgång kanske.

Jag har bara erfarenhet av en mkt skicklig från Västernorrland som hade en dialog med mig om hästarna ( gissa om jag blev paff. Det har aldrig hänt varken förr eller senare):crazy: samt tittade på dem under visning för hand.

Trots att denne hade mkt längre resväg så tog denne nästan bara hälften o givetvis med kvitto. Hur kan det komma sig????
En till har tittat under rörelse.. när min gamla häst var.. föl. Jäkligt länge sen m a o. o givetvis när den fick fång- klinikhovis. Hästen travade självmant i gången på första ÅB.
Där var heller inte några frågor... dumma frågor. Här gör jag antaganden för att få ngn form av respons:sneaky:

Här gör jag antaganden för att få ngn form av respons:sneaky:

Jag tror du får byta taktik om du vill bli respekterad,,, du har under lång tid bara kladdat på i rent provokativt syfte och jag kan omöjligt vara det enda som förstått detta.

I grunden vet en hel del om både skoning och yrkesutövandet..

Jag har ingenting emot att föra en diskussion som kan leda till andras sökande av svar men ofta undvikande av att själv ställa frågan (av olika anledningar);)

Om du bara börjar uppvisa din seriösa sida och delger dina kunskaper så är jag övertygad om att många kommer sluta reta sig på denna ständigt återkommande provocering.

Helt ärligt skulle jag vilja att du startar en tråd där du med både text och bilder visar upp vad du anser vara en väl utförd skoning för även om jag är hovis så har jag aldrig riktigt förstått hur du menar.

Du kan ju ha dom trådarna som jag å lilla skutt för länge sedan startade i ämnet fysiologisk skoning v.s. fysiologisk verkning som exempel på hur du kan gå till väga.

Det enda sätt att låsa upp hovmekinism är att slå upp kapper längst bak i trakten. Sånt åtgärdet forakomma vid hovbensbrott där vi vill låsa upp dess mekinisim rörlighet så att hovbenen hinna läka sig.

Ringskor anses sen gammalt som ett bra beslag för nerbruten och trasiga trakter.
Oppet skor som sätts bak o fram var ett sätt igenom travet för att förstärka hästens trakt och tillåter ett lång tå för att förlänga hästens steg.

Kilsulor är ett bra komplement för den häst med låg trakt och kan med dess bruk rätta till ett felaktig hovvinkel och minimiera slitaget av trakthorn.

Som jag förstå läsa Axel ur Lars Erik Magnesson´s Hov Vård som är den efter kommenda verk av Proff. Åkerblom´s Hovslageri och Hovbeslag.
Nya skrifter har förakommit med ny teknisk material men hovvård och dess beslag är byggd av samma grund.

Det är för oss äldre hovslager att hjälpa under dom yngre som vill bli och inte bli allt för kritisk, vi också var ung och anergesk en gång i tiden :)

Men snälla rara,, vilket årtionde är det du lever i 1960???

Har du inte tagit del av något som skett under dom sista minst 10 åren för det låter inte så..

Min bäste herre ta och börja prenumerera på http://www.farriersjournal.com/home.php?lng=SE

och vill da även läsa historik så hör av dig,, jag har alla nummer från minst 5 år tillbaka.

KL

Den sidan som någon här tyckte var bra (Axel?), den stämmer nog inte riktigt överens med hur verkligheten ser ut.

Gick in och tittade och försökte hitta vilka hovslagare de hade, kunde inte hitta någon, men tidigare har de i alla fall namngivit någon och denne tar ingalunda de priser som de säger på hemsidan, mer åt det dubbla hållet och kvittodelen är det nog litet si och så med (utan att säga för mycket ;) ).

Tittade också på deras intensivkurs i hovslagareutbildning á 10.000:- - 18.000:- och som består av tre!!! handledda dagar under en utbildningsperiod på sex månader. Övriga 117 dagar i utbildningen vad gör man då? Jobbar gratis som lärling? Eller studerar Lars-Erik Magnussons bok så att man kan recitera hela boken utantill?

Grundaren själv är dömd och suttit inne.

Och det vet jag för hen är nära släkting, tyvärr :mad:

I grunden vet en hel del om både skoning och yrkesutövandet..

I grunden axel vet jag att du kan en hel del om både skoning och yrkesutövandet..

Detta va den korrekta texten men slant lite med musen vid retuscheringen.

P.S. Tack Palle och snacka om otur att ha ett Pall i släkten..:crazy:

Ha en bra helg alla.:rofl::bow:

Men snälla rara,, vilket årtionde är det du lever i 1960???

Har du inte tagit del av något som skett under dom sista minst 10 åren för det låter inte så..

Min bäste herre ta och börja prenumerera på http://www.farriersjournal.com/home.php?lng=SE

och vill da även läsa historik så hör av dig,, jag har alla nummer från minst 5 år tillbaka.

Jag liver nu Coari och förtfarenda klara av att sko en häst trotts vissa krampar och åldern :wtf:

And No! har inte hängt med allt som har utvecklets igenom hovslageri under åren, mycket har hänt vet jag......men Coari, tro du att man kan låsa upp eller förhindra hovmekinisem med typ ringskor eller att spika för långt bak....då är det bara att titta på hov siden av skorn efter 6-8 veckor och se hur blank sliten den är ;)

Även om det nu "bara" är ett diskussionsforum så innebär väl inte det med automatik att personliga åsikter ska tolkas som "den enda rätta sanningen".

Dessutom från en icke yrkesutövande utan bara en glad amatör som inte ens förstår helhetsbilden och hela tiden levererar i "dåtid"..

9 av 10 "påvisade" frambens hältor är sekundära och har sitt primär bak.

Tack å lov börjar detta även komma till flera av dagens "vetgiriga" veterinärer som tar del av dagens moderna forskning.

Efter vad jag förstår svarar du i egenskap av en yrkesutövande hovslagare.

Därför skulle det vara intressant att få en källa på den forskning som hävdar att så många som 90% av frambenshältorna är sekundära och att den primära orsaken sitter bak.

Visst är det så att vissa frambenshältor har sitt ursprung bak men när du hävdar att det är 9 av 10 anser jag detta vara din egen personliga uppfattning, vilket man kanske skall akta sig för när man uttalar sig i egenskap
av yrkesutövande.

Så en hänvisning till den forskning som stödjer ditt påstående hade varit på sin plats.

Efter vad jag förstår svarar du i egenskap av en yrkesutövande hovslagare.

Därför skulle det vara intressant att få en källa på den forskning som hävdar att så många som 90% av frambenshältorna är sekundära och att den primära orsaken sitter bak.

Visst är det så att vissa frambenshältor har sitt ursprung bak men när du hävdar att det är 9 av 10 anser jag detta vara din egen personliga uppfattning, vilket man kanske skall akta sig för när man uttalar sig i egenskap
av yrkesutövande.

Så en hänvisning till den forskning som stödjer ditt påstående hade varit på sin plats.

Du om någon borde väl vara bättre uppdaterad..

Gör dig inte löjlig nu utan försök i stället med att bidra med något konstruktivt.

Du har väl precis som alla andra medlemmar tillgång till bl.a hovslagarmagasinet och fortbildningen.

Jag liver nu Coari och förtfarenda klara av att sko en häst trotts vissa krampar och åldern :wtf:

And No! har inte hängt med allt som har utvecklets igenom hovslageri under åren, mycket har hänt vet jag......men Coari, tro du att man kan låsa upp eller förhindra hovmekinisem med typ ringskor eller att spika för långt bak....då är det bara att titta på hov siden av skorn efter 6-8 veckor och se hur blank sliten den är ;)

Men om vi ser det lite mera på djupet,, hur anser du att det påverkar själva hovbenets rörelse i hornkapseln och trålens inverkan på hovmekanismen???

Menar du att en ringsko eller förövrigt en sko med en spång rakt över trakten som inte kan jämföras med en hartbar sko och påstår att det INTE skulle hämma hovmekanismen.

Vi kan gå ett steg längre,, alla söm som placeras bakom hovens bredaste del hämmar oxå hovmekanismen liksom alla kappor oberoende av var dom placeras.

Gör en test.. Sko med en sko utan kappor och spika med fin slim söm och aldrig bakom hovens bredaste del på ENA fram.

Sko sedan den andra fram så som du brukar sko.

Återkom sedan när det är dags för omskoning och berätta om du ser någon skillnad på både hov och sko.

Men om vi ser det lite mera på djupet,, hur anser du att det påverkar själva hovbenets rörelse i hornkapseln och trålens inverkan på hovmekanismen???

Menar du att en ringsko eller förövrigt en sko med en spång rakt över trakten som inte kan jämföras med en hartbar sko och påstår att det INTE skulle hämma hovmekanismen.

Vi kan gå ett steg längre,, alla söm som placeras bakom hovens bredaste del hämmar oxå hovmekanismen liksom alla kappor oberoende av var dom placeras.

Gör en test.. Sko med en sko utan kappor och spika med fin slim söm och aldrig bakom hovens bredaste del på ENA fram.

Sko sedan den andra fram så som du brukar sko.

Återkom sedan när det är dags för omskoning och berätta om du ser någon skillnad på både hov och sko.

Jag har sko såpas mycket innan jag gick i pension Coari för att vet hur mycket sömning och olika typ av sko påverka hoven. Flera gånger har jag fått låsa upp hoven för hovbensbrott med uppdraget trakt kapper, ett par gånger med metal beter och svets.
Ett ringsko kan inte låsa upp hoven nåt mer an en tjock sula.
Jag vet inte från ditt skol men i Skara 76 var ringsko ett popular beslag i smidjan för hästar som kom in med trasiga foter.
Det gamle sko slitage tala sitt tydliga språk.

Jag är rädd att för mycket terrori har ersätt den praktiska erfarenhet :(

I Black:
Ger inte mycket för Slim´s. Komma ihåg när dom först kom utt, popular bland vissa hovslager, tun häls, bra mot hovvägen, men kass i hålbarhet, hade man en häst med ett aktive mekenisem kunde dessa söm slets av vid hov-sko siden och skon ramlad av. Fördärvad ett par bra klinga tack bara söm som sätt kvar i hoven :arghh: :rage:.............

Du om någon borde väl vara bättre uppdaterad..

Gör dig inte löjlig nu utan försök i stället med att bidra med något konstruktivt.

Du har väl precis som alla andra medlemmar tillgång till bl.a hovslagarmagasinet och fortbildningen.

Just pga att jag har gått alla fortbildningsblocken, samt haft tillgång till hovslagarmagasinet sedan den ersatte SHF:s tidigare medlemstidning Svicken, vilket långt ifrån är mina enda källor när det gäller vetenskapliga studier, ställde jag mig frågande till ditt tvärsäkra uttalande gällande frambenshältor och ville ha en källa på det!

Något du tydligen inte vill eller kan svara på?

Vill du istället svara på vilka frambenshältor man med 100% säkerhet kan säga har sitt ursprung bak?
Något som måste vara ganska enkelt att svara på eftersom det enlig dig och dina källor gäller 90% av frambenshältorna.

Hovledsinflammation är ett ex.

Jag är också nyfiken på källor till ditt påstående. Hovledsinflammation utgör ju inte 90% av frambenshältor vad jag vet.

Jag vill jättegärna läsa var man kommit fram till det.

Du kanske har ett hum om hur det ser ut tvärtom? Dvs problem bak som kommer framifrån?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka