Sv: Hov fråga
På vilket sätt skulle ett bra understöd låsa hovmekanismen? Som Leafhill.skriver är det traktkappor som låser - sjukbeslag.
Vi har som hästägare en skyldighet att förkovra oss iom att som du hela tiden påtalar- vi är ytterst ansvariga. Det är då skönt att ha en god hovis likväl som goda tränare, utrustning tja hela hästhållningsförehavandet.
jag har haft ynnesten att ha samma vet. i 25 år.
Jag ska inte lägga mig i hovtrådar o se om det är mig det beror på. Jag skulle dock inte tro det, men visst..
Du har fortfarande ej reviderat din uppfattning om den stackars hästen med bockhoven i denna tråd. . Man kan ju gudbevars inte ha fel eller åtminstone säga att bilden var usel.
Ingen av mina hästar har fått någon som helst anmärkning ang. sin hovvård än mindre skickats till klinikhovisen. Jag har haft TUR.
Även om det nu "bara" är ett diskussionsforum så innebär väl inte det med automatik att personliga åsikter ska tolkas som "den enda rätta sanningen".
Dessutom från en icke yrkesutövande utan bara en glad amatör som inte ens förstår helhetsbilden och hela tiden levererar i "dåtid"..
Du har aldrig funderat på om dina återkommande upprepningar och eget deltagande kan vara den skrämmande punkten till att många med gedigen kunskap i yrket "gett upp" ???
Man behöver inte vara seende för att förstå att din strävan är att alla ska förstå att du ensam besitter den enda sanningen och anser dig vara gud fader själv på detta forum när det gäller den "enda rätta hovvården".
Jag ska svara på själva grundfrågan som uteslutande handlar om att den enda rätta vägen för att återskapa en balanserad trakt är att lägga ett mekaniskt stöd,, enbart över skälva traktens bärande vägghorn.
Visst den är den snabbaste lösningen men på sikt oxå den lösningen som kommer leda till alla barfotaverkares applåder och bekräftelse på att skon dödar hovmekanismen.
Öppen tå eller ringsko är förmodligen det bästa sättet för att hämma hovmekanismen och av den anledningen det bästa sjukbeslaget vid traktsprickor eller övriga skador i hovens bakre del.
Här verkar man helt ha missat hur själva hovmekanismen fungerar och vilka inre strukturer,skelett, ledytor, ligament och senapparatur som är involverade i hästens hela rörelse apparatur.
Slutligen verkar man helt bortse från hur en obalanserad ryttare inverkar på en fysiologiskt balanserad hovvård, precis lika viktigt som att förstå hästens förmedlande av att en avlastning i en kroppsdel ger ofelbart en överbelastning i en annan kroppsdel..
9 av 10 "påvisade" frambens hältor är sekundära och har sitt primär bak.
Tack å lov börjar detta även komma till flera av dagens "vetgiriga" veterinärer som tar del av dagens moderna forskning.
På vilket sätt skulle ett bra understöd låsa hovmekanismen? Som Leafhill.skriver är det traktkappor som låser - sjukbeslag.
Vi har som hästägare en skyldighet att förkovra oss iom att som du hela tiden påtalar- vi är ytterst ansvariga. Det är då skönt att ha en god hovis likväl som goda tränare, utrustning tja hela hästhållningsförehavandet.
jag har haft ynnesten att ha samma vet. i 25 år.
Jag ska inte lägga mig i hovtrådar o se om det är mig det beror på. Jag skulle dock inte tro det, men visst..
Du har fortfarande ej reviderat din uppfattning om den stackars hästen med bockhoven i denna tråd. . Man kan ju gudbevars inte ha fel eller åtminstone säga att bilden var usel.
Du är inte lite fräck!Sälj av dina hästar för du har inte dom ekonomiska förutsättningarna för en god hästhållning..
Ingen av mina hästar har fått någon som helst anmärkning ang. sin hovvård än mindre skickats till klinikhovisen. Jag har haft TUR.
Senast ändrad: