Hov fråga

Sv: Hov fråga

Lätt att vandra :)

Damn, det var inte mycket till hov att arbete med, smulig och ingen horn vag. HF med den understuken trakt.

Jag skulle prova Biotin supplement och Ringsko med sid kapper, en sån hov behöva allt stöd den kan få.

Det ser riktigt lovande ut, hoven har nu en normal tålängd, ca 30% av hovens hela längd. Då kommer trakterna att växa ut till sin rätta plats igen, förutsatt att hovens undersida hålls vågrät. Det bästa är att inte skära bort något av strålen alls utom lösa flikar och hålla strålfårorna rena. Då är det lättare att se strålens exakta vinkel som bärranden ska verkas efter.

När hoven står vågrätt på marken och är naturligt lång kommer hovens framvägg/tåväggen att växa ner till marken i sin naturliga vinkel. Efter en tid har hela "bullen"/hovens utflytning växt ner och verkats bort och hoven har en rak tåvägg igen i naturlig vinkel, och hovbenet har samma naturliga vinkel igen. Att hoven är smulig med skört horn är en följd av att den varit utfluten. MVH

Det är jättesvårt att se i djupled.

Tycker dock att de verkat strålen konstigt, men inte hörnstöden o även trakterna ser att vara hårt åtgångna utan att ha sänkt tån tillräckligt. Sticker inte strålen upp ovan skon?
Den ena tån är backad ända till sulan o den har blödningar i strålen. Är det stenigt där du rider?

Är den färdigverkad på bilderna? vore kul att se bilder när skorna lagts på o även bakifrån upplyft.

Jättefin häst verkligen o hoppas att det reder sig:)

Hennes strålar har alltid varit väldigt stor!! På alla 4 hovarna... Och hon har aluminium sula fram som är svetsad så strålen går aldrig mot marken... Hovis vill inte ta för mycket på trakterna då strålen kommer vara högsta läget i så fall... Svårt och korrigera henne, och det är konstigt att hon ser ut som hon gör när man ser hennes hovar från sidan då de ser ut som de gör underifrån.. Nu tar vi korta intervaller, kortar tån och tar lite lite på trakterna... Jag kan ta kort idag, vad menar du med bakifrån??
Ja visst är hon! Tack! :D

Så hon fick ringskor...

Synd att så få eller inga hästar får öppentåsko då de lätt kan rulla över o dessutom slita tån samt hela tiden ha stöd för trakten iom att skon ej "dras" framåt..Ligger still centrerat. Då behöver man ej heller sko om så ofta...

Ja ja. hoppas att det blir bra nu:) Det är inte så lätt.

Ja eftersom skon blir lite tyngre med den sulan så antar vi att skon kommer och flytta sig om hon inte har kappa... Men när sidorna blivit bättre kan vi gå över till öppen tå igen! Nu har vi intervall på 4 veckor och hoppas på så sätt få tillbaka tå och trakt ... Sen kan hon kanske återgå till det vanliga igen! :)
Och nej det är inte lätt och hon är verkligen inte lätt och sko i heller! Innan vi kom på hur hon ville skos utan att bli halt höll vi på och slita vårt hår!! Förra klinikhovis brydde sig inte ett dyft!! Han ville bara ha in pengar kändes det som! :(
Jag hoppas på öppen tå om ett par skoningar!!

Hon har fått biotin i ca 3 månader nu... Förr köpte jag steel joint och funderar på att göra det igen!
Hon har ju typ av ringsko nu, dock inte med sidokappor då hov väggen behöver "vila" så förhoppningsvis kan vi ta öppen tå snart igen!!

Har du en analyserad foderstat på hästen ?
Biotin och Steeljoint är inga mirakel medel i sig . De fungerar endast om hästen verkligen har brist . Vilket få hästar har .

Japp den är analyserad! Och enligt den ska hon inte behöva något extra men något saknar hon kanske då hovarna är så pass spröda som dem är...

Kan vara att hon har arv dåliga fotar.

Det finns inget sådant bra arv som hindrar hoven att bli förstörd av felaktig verkning som utflutna hovar och fel vinkel mot marken. Det skulle isåfall vara att hoven inte växer alls eftersom det är tillväxten som regelbundet måste korrigeras. Hindrar vi hoven från att slitas naturligt är det vårt ansvar att bevara den korrekt om hästen ska vara ridbar och frisk, och det är väl vad hästägaren lämnar över till en yrkeskunnig och betalar för...

De flesta hovar växer mer i tån än trakten, en mindre grupp växer mer i trakten än i tån och ett fåtal växer rakt upp under skoperioden, lika mycket i tå och trakt. Det är väl inte bara den sista lilla skaran som ska bli väl verkade med en jämntjock skiva runt från trakt till trakt? MVH

Vill bara peta lite..

Trakten växer inte så mkt mindre utan belastas mkt mer o därmed trycks ihop.
en häst som avlastar trakten blir hög.

Förr sa man att man skulle vara rädd om trakterna på arbetshästarna.

Nu sen man för några år sedan ville få mer stråltryck har man ställt hästarna optimalt vid skoningstillfället, men inte beaktat hur den kommer att stå om x antal veckor. Där har vi problemet med att i princip inga hovisar tittar på hur hästarna rör sig eller hur o i vilken miljö hästen lever o brukas i.
Utlägg finns sällan med heller vilket gör att skorna växes ur o det blir bakvikt o trakten börjar lägga sig.
Lätta hästar samt ponnies klarar sig oftast bättre.

Ser fortfarande hästar som skos med relativt höga trakter- hovisens signum o dessa får i alla fall varken långa tår eller understuckna trakter , men kanske sämre hovmekanism. För skelettet/ senapparatens skull skulle jag föredra det senare, för ett bra underlag kan man välja.

P.S Det låter som jag anser att alla hästar är dåligt skodda, men så är det inte D.S

Javisst, hovars tillväxt kan uttryckas på olika sätt. Det korrekta är ju att tyngdpunkten är mitt i hoven när skoperioden börjar. Om sedan tyngdpunkten flyttar sig framåt i hoven under skoperioden kommer trakten att bli högre än tån och om den flyttar sig bakåt i hoven vilket är vanligast, kommer tån att bli högre än trakten och ofta även lång. Tyngdpunkten kan stanna kvar i mitten på ett fåtal hovar som växer rakt upp, men blir skoperioden alltför lång kommer den antingen att flytta sig framåt eller bakåt och då allra oftast bakåt eftersom hästens hov växer snett framåt i tåväggens riktning. Hoven hamnar därför längre framför benet ju längre veckorna går.

Dessa vanliga olikheter beror på exteriören men betyder inte att hästen har någon extremt dålig kroppsbyggnad, utan bara att de är olika precis som vi.

Poängen är att en utfluten hov som är för lång, eller en hov som inte står vågrätt på marken (eller båda felen samtidigt), aldrig kan ha tyngdpunkten i mitten och därför redan från början är obalanserad!

Hovens balans är ; Rak i sidled, Rakt på marken, Naturligt lång. Och det är fullt möjligt att kontrollera med vanliga ögon.

När jag är på träning eller tävling och ser MÅNGA rörelsestörda hästar och deras ryttare som kämpar och kämpar och tror att allt beror på bristande ridskicklighet tänker jag att det kanske dags för en allmän hovpraxis? MVH

Det finns inget sådant bra arv som hindrar hoven att bli förstörd av felaktig verkning som utflutna hovar och fel vinkel mot marken. Det skulle isåfall vara att hoven inte växer alls eftersom det är tillväxten som regelbundet måste korrigeras. MVH

Arv vad gäller dålig hovkvalitet och dålig tillväxt finns tyvärr. Tror att de var det som L menade...

Ja det kan jag hålla med om, ex vissa fullblod, men då är det så mycket viktigare att hålla hoven balanserad med korta skoperioder. Frågan är varför de flesta utbildade svenska hovslagare inte bryr sig om att hovarna är utflutna och varför de inte har en regel för hovens fysiologiskt vågräta plan mot marken?
Istället hör man ofta att hoven ska var så stor som möjligt och att det inte går att korrigera en häst som har växt färdigt..., och bilden till frågan visar en utfluten hov med medföljande hovbenssänkning. MVundran, väntar inget svar.

Vill bara peta lite..

P.S Det låter som jag anser att alla hästar är dåligt skodda, men så är det inte D.S

För mig låter det som att du å singer resonerar slående lika.

Tack gode gud för att du skapade hovis för vem skulle vi annars rentvå vårt dagliga personliga samvete på.

Amen.

Delvis KL

Här har vi en häst skodd i UK.
Kolla den korta tån och lagom trakthöjd= bra vinkel.

Förvisso i fart men...

P.S Jag har GIVETVIS fått lov att använda bilden DS

pataf+315.jpg

Delvis KL

Här har vi en häst skodd i UK.
Kolla den korta tån och lagom trakthöjd= bra vinkel.

Förvisso i fart men...

Kan inte annat än hålla med om att v.f. ser ut att vara fysiologiskt skodd.
Eftersom du verkar känna till denna ägare så kan du väl fråga om vilken skada den tidigare råkat ut för som gör att den har en bockhov på h.f.

Glöm heller inte att alla hästar har 4 hovar och varför är den så lång i tårna bak och har så låga trakter??

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka