Sv: Hov fråga
Javisst, hovars tillväxt kan uttryckas på olika sätt. Det korrekta är ju att tyngdpunkten är mitt i hoven när skoperioden börjar. Om sedan tyngdpunkten flyttar sig framåt i hoven under skoperioden kommer trakten att bli högre än tån och om den flyttar sig bakåt i hoven vilket är vanligast, kommer tån att bli högre än trakten och ofta även lång. Tyngdpunkten kan stanna kvar i mitten på ett fåtal hovar som växer rakt upp, men blir skoperioden alltför lång kommer den antingen att flytta sig framåt eller bakåt och då allra oftast bakåt eftersom hästens hov växer snett framåt i tåväggens riktning. Hoven hamnar därför längre framför benet ju längre veckorna går.
Dessa vanliga olikheter beror på exteriören men betyder inte att hästen har någon extremt dålig kroppsbyggnad, utan bara att de är olika precis som vi.
Poängen är att en utfluten hov som är för lång, eller en hov som inte står vågrätt på marken (eller båda felen samtidigt), aldrig kan ha tyngdpunkten i mitten och därför redan från början är obalanserad!
Hovens balans är ; Rak i sidled, Rakt på marken, Naturligt lång. Och det är fullt möjligt att kontrollera med vanliga ögon.
När jag är på träning eller tävling och ser MÅNGA rörelsestörda hästar och deras ryttare som kämpar och kämpar och tror att allt beror på bristande ridskicklighet tänker jag att det kanske dags för en allmän hovpraxis? MVH