Hov fråga

Sv: Hov fråga

Bockhov???
Hur ser du det när den inte ens belastar? Det är ju så det ska vara.

Då förstår jag varför så många har problem med låga trakter o långa tår...

Bak. ja bilder måste man titta på noga o se sanden som fastnar.
IMG_0243.jpg

Hästar under rörelse eller i arbete är inte samma som en som ställer sig i gången. O_o

ross097.jpg

Man ser även på skäckens bakhovar att de båda har mer understöd o bättre trakter än vad man oftast ser här. Skorna slutar inte exakt vid traktvinkeln( där den för tillfället ligger. Ofta för långt fram) utan har att växa i.Deras standardskoning.
Hästar behöver boots för att det inte är en dödssynd med avtrampade skor. Hellre lagom skor än skittight om inte tillfälligt pga trasiga fötter

En rund hov som inte är för låg i trakten/ lång i tån är ju en fysiologiskt fungerande hov o strålen kommer få mottryck ändå- pga den runda ngt konformade väggen. Ej trång.
En häst med lång tå blir mer o mer oval o då kan man sätta på en överrullningsko .. Det vore bra om ngn annan hovis kunde säga sitt- om det nu finns ngn annan kvar......VAT är bara på plats vid speciella tillfällen o sen sist du tjafsade med honom - kanske inte alls.:arghh:
annars är det bara Leafhill...o höll på att glömma din partner som är himla bra i helhetstänk, men väldigt partisk.
Förr fanns det många- synd att de inte vill vara med längre.
Du förstår inte att jag försöker att tja... provocera fram de.. andra.
För du svarar inte på sakfrågorna från TS utan blir bara irriterad på moi. Tröstlöst för alla vetgiriga.

Va bockhov!? Hästen tar ju ut steget hur ser man det då? Borde väl vara lättare att se när hoven är på marken?

Precis,, bilden är perfekt tagen och om du försöker se en rak linje genom hela benets ledytor så ser du oxå att belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning utan denna häst kommer inte landa på plan hov utan snarare tå/trakt (på h.f.) och även om det är en bild av ett ögonblicks verk så är det en enorm skillnad på både tålängd och trakthöjd mellan h.f. och v.f. Och nej,, på det underlaget som hästen befinner sig på så så kommer underlaget att ljuga om dom faktiska förhållandena och belastningar.

Nu tycker jag vi lämnar detta "inhopp" (trådkap) och om det finns ytterligare att i just den fråga spekulera så kan väl den som känner sig manad att i stället för att prata i mun på ts,, öppna en egen tråd där valfri användare kan svara och filura..

Senast ändrad:

Kan du skymta hur den belastar stående?
Helt rätt.
Kl
Det där med att landa först på trakten...

Där har vi ytterligare ett problem när trakten är för låg o kanske med för kort sko dessutom- ballarna går ner i marken o då kan man föreställa sig vilken press mjukdelarna o strålbenet utsätts för.. En felaktig vinkel tvingar trakten att lägga sig. Traktvinkeln är nu för långt inunder. Har sett understuckna hovar där trakten är lodrätt under kronranden vid tån.

Jag har studerat åtskilliga hästar o de som är låga måste göra en "habrovinkel" för att överhuvudtaget förmå det.

För ögat ska det se ut som om hästen sätter ner hela hoven. Dvs bara en bråkdel före med trakten.

I uppförsbackar sätter de i tån först, men återigen blir det sedan flera knyck när den ska trampa ner o igenom.

Hästar med för låga trakter bak o dessutom den höga backade tån sätter i tån rejält först o sedan ... som i uppförsbacken.

Senast ändrad:

Detta har varit en mycket givande tråd för mig som jag sträckläst...

Har lite liknande problem med mitt halvblod. Hon har stora (vita) fullblodshovar som flyter ut och nästan obefintlig (understucken)trakt. Tyvärr kotledsinfl i båda fram i sommar (har varit på klinik och gjort hältutreding och är behandlad för andra ggr) Hon har haft ringskor bak sedan ett par år tillbaka och nu har hon (precis som din) även fått det fram, i kombination med överrullningssko med sidokappa som ge henne rätt stöd. Hoppas detta ska hjälpa henne. Hon är inte mycket riden, 6 år och ligger efter utbildningsmässigt. Hon har problem exteriörmässigt med stora vinklar och mycket genomtramp, ärftligt (har även haft hennes mamma på foder).

Min hovslagare har talat med veterinären och klinikhovsl och skott i samråd med dem, och min veterinär var mycket nöjd när hon såg hästen i förra veckan.

Så när jag läste i tråden tidigare tänkte jag varför inte ringsko? Däremot har jag blivit varnad för att använda kilsula på henne för att det kan förvärra trakten. Korrekt???

Hoppas din häst blir bättre...

Får jag svara som lekman:nailbiting:

Visst är ringsko bättre o jag har nog också ansett att kilsula är av ondo, men nu har jag fått höra annat o tänkt. Om man som i ditt fall får fel i lederna av den felaktiga hov/ benställningen så är det bättre att den står o går rätt för en understucken trakt kommer inte att bli högre- normal utan vidare.. så ett ortopedinlägg som förvisso nöter på trakten, men ger inga ytterligare skador eller förslitningar.

Det finns stenhårda sulor som nöter mindre o samtidigt måste den där trakten börja växa ut rätt. Det gör den inte sålänge hästen belastar fel. En understucken är lång o ligger= är för låg likväl. Så på de hästar där inte ens de bästa hovisarna kan få ordning på hoven skulle jag be om kilsula o leva med det. Är hoven platt går det sällan att sänka tån så mkt som det ska till för den låga trakten- tåriktad eller backad.
Fast en öppentåsko är nog det som ger den bästa chansen till en frisk rätt belastad hov inom rimlig tid.

Ett tag använde man klackar på skorna, men jag vet inte hur gynnsamt det var

Senast ändrad:

Klackar var för att ger hästen ett bättre grip an vad en slätt sko kunde ger.

Jag skulle funder lite med att sätta på en open tå sko. En häst som har gått länge med ett bakåt hov vinkel bli den djupa bojsen uttärd som ett gummi band, att kappa tån och höjer trakten tillbaka till det normala 45-50grad kan börja slita hårt på tån om hästen vill visa sig att slappa tån i baken, igenom det kan vara för lite flex i hoven.

Jag menar nu inte att tån kapas iom att den hänger fritt/ avlastas. Det sker en gradvis nötning vartefter.
Pluspoängen är att sulan i tån inte heller utsätts för påfrestningar som det blir när man backar tån o skon ligger an.. Hästen kommer då inte ha ont i överrullningen som en häst med lång tå troligen har.

Jag skulle uppskatta om du började skriva att det är din personliga uppfattning i stället för att skriva på ett sätt som påstår att det ÄR så.

Att du inte ens tagit del av den forskning som finns att tillgå sedan minst 5 år tillbaka leder ju till att fortfarande inte verkar ha förståelse för vad det egentligen innebär för dom stackarna som går på dina "bestämda" åsikter.

Den länk du hänvisar till är sedan många år tillbaka känd som mindre seriös och att du fortfarande tjatar om kilsulans goda egenskaper uppvisar ju enbart att du inte ens brytt dig om att informera dig om att den kilade delen på hoven utsätts för en störrebelastning.

Du börjar bli så snurrig att jag faktisk skulle uppskatta att du startade en egen tråd förslagsvis med rubriken axels sko och hovvård där du börjar med att på både med bilder och text förklara och beskriver vad DIN uppfattning om hur en bra välskoning ska se ut och hur man ska läsa av balans och vinklar. Kanske t.o.m. hur en illa skoning ska korrigeras för att komma i balans..

Jag tror det är enda sättet för dig att förstå bättre vad många andra verkar helt oförstående till.

Ja hon har ju haft typ av ringsko nu ett tag...Dock har hon aldrig"peppar peppar" aldrig haft inflammationer uppåt i benet pga detta utan blivit halt av sulan som är så himla öm på henne.... Nu var det länge sen hon blev halt pga skoning så jag är glad för hennes skull att hovis kommit på hur man ska sko henne utan att hon ska bli halt! Nu kan vi koncentrera oss på att få tillbaka hennes trakter i rätt läge... :)och vi lägger inte på någon kil på henne i samråd med klinikhovis och vet...

Det här är ingen expertfrågespalt utan ett diskussionsforum.

Du svarar som vanligt bara på mina inlägg.

Du har helt fel ang min åsikt om kilsulorna, men det är svårt att komma med rätta med det så. ..

Varför i hela friden vill du inte komma med riktiga expertråd ang. problemen som folk har? När du skrämt bort de andra så får du väl stå för allt.
Förr var det många kloka huvuden som slog sig ihop o sen blev det tuppfight varje gång o låsta trådar.

O siten... ja det blir konkurrens o kanske bättre utfört arbete o definitivt vettiga priser. Det är ju aldrig poppis, men så ser det ut i alla branscher idag.
SHF´s sida kanske borde uppdateras en hel del.

Jag menar nu inte att tån kapas iom att den hänger fritt/ avlastas. Det sker en gradvis nötning vartefter.
Pluspoängen är att sulan i tån inte heller utsätts för påfrestningar som det blir när man backar tån o skon ligger an.. Hästen kommer då inte ha ont i överrullningen som en häst med lång tå troligen har.

Det enda påfrestning jag kan tänka mig Axel är det spänning som kan uppstå i dom delar jag namn tidigar om hoven har varit fel verket.

Det här är ingen expertfrågespalt utan ett diskussionsforum.

Varför i hela friden vill du inte komma med riktiga expertråd ang. problemen som folk har? När du skrämt bort de andra så får du väl stå för allt.
Förr var det många kloka huvuden som slog sig ihop o sen blev det tuppfight varje gång o låsta trådar.

Även om det nu "bara" är ett diskussionsforum så innebär väl inte det med automatik att personliga åsikter ska tolkas som "den enda rätta sanningen".

Dessutom från en icke yrkesutövande utan bara en glad amatör som inte ens förstår helhetsbilden och hela tiden levererar i "dåtid"..

Du har aldrig funderat på om dina återkommande upprepningar och eget deltagande kan vara den skrämmande punkten till att många med gedigen kunskap i yrket "gett upp" ???

Man behöver inte vara seende för att förstå att din strävan är att alla ska förstå att du ensam besitter den enda sanningen och anser dig vara gud fader själv på detta forum när det gäller den "enda rätta hovvården".

Jag ska svara på själva grundfrågan som uteslutande handlar om att den enda rätta vägen för att återskapa en balanserad trakt är att lägga ett mekaniskt stöd,, enbart över skälva traktens bärande vägghorn.

Visst den är den snabbaste lösningen men på sikt oxå den lösningen som kommer leda till alla barfotaverkares applåder och bekräftelse på att skon dödar hovmekanismen.

Öppen tå eller ringsko är förmodligen det bästa sättet för att hämma hovmekanismen och av den anledningen det bästa sjukbeslaget vid traktsprickor eller övriga skador i hovens bakre del.

Här verkar man helt ha missat hur själva hovmekanismen fungerar och vilka inre strukturer,skelett, ledytor, ligament och senapparatur som är involverade i hästens hela rörelse apparatur.

Slutligen verkar man helt bortse från hur en obalanserad ryttare inverkar på en fysiologiskt balanserad hovvård, precis lika viktigt som att förstå hästens förmedlande av att en avlastning i en kroppsdel ger ofelbart en överbelastning i en annan kroppsdel..

9 av 10 "påvisade" frambens hältor är sekundära och har sitt primär bak.

Tack å lov börjar detta även komma till flera av dagens "vetgiriga" veterinärer som tar del av dagens moderna forskning.

O siten... ja det blir konkurrens o kanske bättre utfört arbete o definitivt vettiga priser. Det är ju aldrig poppis, men så ser det ut i alla branscher idag.

Konkurrens är alltid bra men i just detta exempel som du anser som ett seriöst företag så leder det tyvärr bara till en massa merarbete för deras "kollegor"

Du anser att det är "vettiga" priser,, jag ställer mig frågan till varför dom inta har marknadsmässiga priser.

Det finns alltid en förklaring till varför man kan köpa samma tjänst för ett lägre pris men i slutändan så brukar det framstå vad skillnaden på kvalité och kvantitet innebär.

Tycker du att 800:- för en helskoning inkl moms/material och resa är ett Vettigt pris så ska jag ge dig ett råd..

Sälj av dina hästar för du har inte dom ekonomiska förutsättningarna för en god hästhållning..

Det låter så bra när man läser det som skrivits i länken, kriminella individer är ofta välformulerade.......

Men om du tycker att en som går en av hens kurser en helg kommer vara en bättre hovslagare än en som gått en flera år lång utbildning innehållande en massa praktik så är det din ensak, men tyvärr kommer det göra att du förlorar en massa andras respekt för det du skriver.......

Och vad är det för fel på det priset ?

Min hovslagare tar det priset för en helskoning inkl resa och material.

Hen är utbildad och medlem i hovslagarföreningen.
Hen är även utbildad insjukbeslag och jobbar på atg-klinik när dom behöver hjälp med olika sjukbeslag.

Men så bor vi inte i en storstad med begränsatt antal hovslagare som kan ta vilka hutlösa priser som helst för att dom vet att kunderna inte har några andra att välja bland.....

Det enda sätt att låsa upp hovmekinism är att slå upp kapper längst bak i trakten. Sånt åtgärdet forakomma vid hovbensbrott där vi vill låsa upp dess mekinisim rörlighet så att hovbenen hinna läka sig.

Ringskor anses sen gammalt som ett bra beslag för nerbruten och trasiga trakter.
Oppet skor som sätts bak o fram var ett sätt igenom travet för att förstärka hästens trakt och tillåter ett lång tå för att förlänga hästens steg.

Kilsulor är ett bra komplement för den häst med låg trakt och kan med dess bruk rätta till ett felaktig hovvinkel och minimiera slitaget av trakthorn.

Som jag förstå läsa Axel ur Lars Erik Magnesson´s Hov Vård som är den efter kommenda verk av Proff. Åkerblom´s Hovslageri och Hovbeslag.
Nya skrifter har förakommit med ny teknisk material men hovvård och dess beslag är byggd av samma grund.

Det är för oss äldre hovslager att hjälpa under dom yngre som vill bli och inte bli allt för kritisk, vi också var ung och anergesk en gång i tiden :)

Det låter så bra när man läser det som skrivits i länken, kriminella individer är ofta välformulerade.......

Men om du tycker att en som går en av hens kurser en helg kommer vara en bättre hovslagare än en som gått en flera år lång utbildning innehållande en massa praktik så är det din ensak, men tyvärr kommer det göra att du förlorar en massa andras respekt för det du skriver.......
Menar du att de är dömda i domstol när du kan uttala dig så? Var finner man den infon?
Jag vet inget om den sidan, mer än att det LÄT bra.

Anser ni att det ska vara obefintlig konkurrens o fri prissättning o därmed kunna ta ut minst det dubbla?
Det HAR varit en stor brist på hovisar som lett till att barfotaverkarna kunnat träda in. Alla skjörtar inte upp priserna o anser sig vara gudomliga- fastän de nästan har den statusen.
Som coari skriver så styr marknaden/ efterfrågan. Om den blir mättad går priserna ner.
Det är bra som man skriver på siten. Konkurrens driver fram utveckling där kvalitet sätts som prio 1. inte bara priset.

Då skulle vi få fler som vidareutbildade sig med fortbildningsblocket o alla kunder vet att kvalitet lönar sig i längden.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund