Hov fråga

Sv: Hov fråga

Men en travare får inte olika stora hovar.
De bär ingen ryttare o belastar diagonalerna. Inte som en galoppör.

Jag vet inte om du utgår från isisar där vuxna ( för stora) människor rider 3-400kg ponnys. 60-70 kg på en sådan är redan 20%.
Fast jag tror inte heller att det räcker för att deformera ponnyns hovar ens på lång sikt. om man nu inte rider 3-4 h. dag.
Där gör ryttarens vikt säkerligen en hel del på hästen balans än när vikten motsvarar 10-15% som på de flesta andra raser- ponny som stor häst.-

Nej jag utgår inte från islandshästar, jag utgår från alla ras jag behandlar.

I övrigt ridtränas många varmblod, då de även tävlas i mònte.

M a o skulle Coaris teori göra gällande att alla ridskolehästars hovar skulle se ut som Helan o Halvan.
Det gör de inte. .

Nej det gör det fakiskt inte och vet du vad det beror på?
En rieskol3häst utsätts aldrig för EN ensidigt sne ryttare utan den ena obanalsen balanseras 6pp av den andra obalansen.

En hovis som gör det enkelt för sig. Skor i fysiologik balans och främt utiftån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.

Att du sedan delger att din uppfattning är att alla ridskole elever rider i identisk obalans som i så fall skulle styrka dina nog så välgrundade personliga teorier får stå för dig
En sak jag länge funderat på i ditt resonemang.

När tänker du böra tänka först på hästen och sedan på din egen inverka i stället för att å4erkommande delge att alla dina problem med dina hästar beror på dålig hovis.

Senast ändrad:

Bara en utveckling från traceys inlägg som du kutade

Ja det är ju allmänt känt om man ska tolka dina inlägg, att hovis får problem med ryggen i tidigt skede. Ja vår hovis har haft problem med ryggen, vilket jag tycker är en tråkig baksida av yrket.

Ja det är ju allmänt känt om man ska tolka dina inlägg, att hovis får problem med ryggen i tidigt skede. Ja vår hovis har haft problem med ryggen, vilket jag tycker är en tråkig baksida av yrket.

Det kalas för TRÄNINGS VERK Boj :arghh:
Lite cruncky sit ups för att starka mag musklar :up:
Och när man kan springa 5km. utan att flåsa :o då är det en mums bit att avverka 10-12 hästar om dagen :D

Det stämmer nog.

Jag har haft hovisar som varit vältränade o som kunnat hålla på hela livet.
Andra har inte velat ha semester ngn längre period just för att det blir jobbigt när de ska återgå i tjänst.

Så du menar att den obalansen sitter i när ryttaren inte rider då? Om vi nu pratar en timmes ridning om dagen?

Då skulle det ju betyda att en dålig hovslagare kan sko hästar till ryttare som har super balanserad ridning medan en bra hovslagare inte skulle kunna sko till en ryttare med obalanserad ridning?

Personligen tror jag inte att det påverkar alls utan det är mer hur man tränar sin häst, underlag och mängd. Tex om man inte värmer upp, hoppar var och varannan dag, rider på pissiga underlag, rider hårade än vad hästen är tränad för etc Alltså allt som eg inte har med direkt balansen att göra utan mer med balansen i träningen

Jag har ridit hästar som både varit skodda av bra hovslagare och dåliga hovslagare och jag anser att hovslagaren har betydligt större inverkan på en häst prestationer än vad en obalanserad ryttare har
Läs mitt inlägg...jag pratar om dåliga ryttare och inte obalanserade även om jag är övertygad om att en häst som får gå även med en obalanserad ryttare får obalanser i kroppen efter att dagligen få kompensera för denna obalans. Självklart påverkar det i längden...och som jag skrev först...en dålig ryttare rider sin häst på ett dåligt sätt som skapar obalanser.

Tyvärr brukar den "tråkiga" baksidan av yrket avspegla sig på två sätt..

Det första synliga tecknet är att hästen känner sig obekväm (eller t.o.m. blir svårskodd) och det andra tecknet är att hästägaren söker hjälp från en annan "kollega" på en häst som ordinarie hovis anser som osamarbetsvillig..

Kanske missläst ngt nu men för mig är en dålig ryttare likställd med en obalanserad ryttare ?

Tyvärr brukar den "tråkiga" baksidan av yrket avspegla sig på två sätt..

Det första synliga tecknet är att hästen känner sig obekväm (eller t.o.m. blir svårskodd) och det andra tecknet är att hästägaren söker hjälp från en annan "kollega" på en häst som ordinarie hovis anser som osamarbetsvillig..

Det är ju precis det vi läser här, fast nu handlar det om arbetsinsats i annan tappning. Och hur många trådar har det inte funnits i ämnet?

Nej det gör det fakiskt inte och vet du vad det beror på?
En rieskol3häst utsätts aldrig för EN ensidigt sne ryttare utan den ena obanalsen balanseras 6pp av den andra obalansen.

En hovis som gör det enkelt för sig. Skor i fysiologik balans och främt utiftån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.

Att du sedan delger att din uppfattning är att alla ridskole elever rider i identisk obalans som i så fall skulle styrka dina nog så välgrundade personliga teorier får stå för dig
En sak jag länge funderat på i ditt resonemang.

När tänker du böra tänka först på hästen och sedan på din egen inverka i stället för att å4erkommande delge att alla dina problem med dina hästar beror på dålig hovis.
Jag har ALDRIG skyllt ngt på mina hovisar, med undantag av EN, som inte heller förorsakade ngn skada då min kunniga väninna var observant i tid..

Har heller inte lyckats rida sönder mina hästar. Min 22 åring går lika bra som i sina "bästa år" o är snustorr i benen, vilket den inte var som 2åring.

Min hovis fyller 50 snart. Jag hoppas att han håller många år till. Jag är så nöjd!
Det är super att ha en hovis som ser hästarna i träning och själv kan rida. Han är nämligen också en av mina tränare.

Nu är han ju lite av en arbetsmyra som vill röra sig. Så han springer milen några ggr/v utöver att han också rider ett par hästar per dag.
Men visst märks det att han är äldre än för 15 år sen. Tyvärr!
Dock tror jag han skulle varit betydligt mer sliten om han inte tränade så mycket i övrigt som ger bålstyrka.

Jag först kom i kontakt med en svensk hovslager 1974 när jag var i Varmland som fortfarenda skoda, han var nog 80 eller så, han gick den civil Skara utbildning i början av 1900 tal. strax föra kriget WWl.
Så nog kan ditt hovslager hålla på ett tag till:)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka