Hov fråga

Sv: Hov fråga

Helt klart är det så, vår ålderman har fått en liten medryttare. Efter att hon började så ändrade gammelman hovform bl a på bakhovarna som tidigare var lika runda som fram men är inte det numera.

Lika gäller en häst som jag sålt, samma hovis fortfarande men hovformen är ändrad både bak och fram.

På vilket sätt skulle hon påverka hovformen? Rider hon obalanserat? Eller är det så att hästen rids mer nu än innan? Den är äldre, annat foder etc?

Det är väl självklart att hovarna anpassar sig efter arbete, dvs träning men att hästar skulle få dåliga hovar eller skador pga obalanserad ryttare tror jag är att till skriva ryttarna lite för mycket påverkan

En ny ryttare, annorlunda ridning. I det här fallet har ryttaren inte förmågan att samla och flytta tygndpunkten på hästen. Nej hästen står i samma stall, äter den mat han alltid gjort och går på de underlag han gått på de senaste 8 åren.

Det gäller även den häst jag sålt.

Ryttaren påverkar hästen i allra högsta grad, din egen skevhet speglas i hästens kropp och går inte omdelbart över bara för att du kliver av tyvärr.

En ny ryttare, annorlunda ridning. I det här fallet har ryttaren inte förmågan att samla och flytta tygndpunkten på hästen. Nej hästen står i samma stall, äter den mat han alltid gjort och går på de underlag han gått på de senaste 8 åren.

Det gäller även den häst jag sålt.

Ryttaren påverkar hästen i allra högsta grad, din egen skevhet speglas i hästens kropp och går inte omdelbart över bara för att du kliver av tyvärr.

Ja att man kan känna skevhet i ridningen är jag fullt med på, men att säga att hovarna blir dåliga pga obalanserad ryttare anser jag inte vara rätt.

Dock så alla de hästar jag ridit både egna och andras har jag självklart känt vissa skillnader men aldrig så stora (om det inte varit fel på hästen dvs skada) att jag inte kunnat "lossa" det relativt snabbt under ett ridpass.

Att man kan påverka hållbarhet har jag redan skrivit men är mkt tveksam till att man kan påverka hovarna så mycket om man har en hovslagare som skor bra.

Från förra skoningen la hovis mycket " längre" sko bak för och få bättre stöd! Och efter det minskade gallorna!! Men nu är de tillbaka igen....Jag varierar underlag och träning rätt så bra tycker jag. Blandar gräsäng, grusväg, asfalt, ridbana och ridhus... Så det blir nästan aldrig samma underlag 2 ggr på rad... Varierar med markarbete, cavaletti eller hoppning och uteritt! Tränaren förespråkar detta, och sen även tömkörningen och arbete på volt... Så jag försöker verkligen variera min träning och underlag! Allt för en friskare och gladare häst!! Bara hovarna som har varit ett gissel....:crazy:

En häst som är skev, med eller utan ryttare belastar även hovarna olika. Saken talar i sin natur att de kan utvecklas olika, men en rutinerad hovis kan ju se detta snabbt och hjälpa ryttare/hästägaren med råd och rätt hovvård.

En häst som är skev, med eller utan ryttare belastar även hovarna olika. Saken talar i sin natur att de kan utvecklas olika, men en rutinerad hovis kan ju se detta snabbt och hjälpa ryttare/hästägaren med råd och rätt hovvård.

Njä det beror väl på, en häst kan vara skev av naturen dvs helt utan påverkan från ryttare och det är det jag menar. En obalanserad ryttare är inte det största problemet

Jag menar tex oinridna hästar kan ha precis lika mycket hovproblem och där kan man inte skylla på en obalanserad ryttare.

Jag tycker inte att man kan se sambandet mellan obalanserad ryttare och hovproblem.

En fullt balanserad ryttare kan mkt väl träna hästar fel, dvs de parametrarna jag nämnde tidigare

En fullt balanserad ryttare kan mkt väl träna hästar fel, dvs de parametrarna jag nämnde tidigare

Självklart, och just därför så måste man ju förstå hur lättpåverkad hästen faktiskt blir, och vad som kan ske i hästens kropp.

Jag stod i ett stall för flera år sedan, här fanns en häst som alltid hade ena framhoven större än den andra. Hovisen påpekade detta och tyckte att de skulle undersöka hästen, så gjordes men hästen uppvisade inga fysiska problem just då. Vad som dock senare visade sig var att ryttaren själv inverkade mycket mer på den sidan och fram, vilket gjorde att hästen tog upp mer tyngd på just den hoven och därför blev den också större/flöt ut mer än de andra. Ryttaren själv visade sig vara sned i sin kropp, med några behandlingar och bra träning så blev även ryttaren fit for fight igen.

Jag har blivit sned i kroppen pga sjukdom och skada.
Min hovis ser direkt hen kommer hur min kropp mår/har mått sen sist bara genom att titta på min hästs muskling och hovar.
Och självklart verkar och skor hen hästen så det kompenserar mina problem och minskar min hästs eventuella obalans.
Så visst spelar ryttarens obalans roll hur hästens hovar och muskler är.

Det är nog tyvärr så ( för din plånbok) att det är dags att sko om din häst igen. När man genom felaktig verkning låter tån bli så lång får hoven hästens tyngd alldeles för långt bak mot trakterna. Därför blir trakten överbelastad och kan inte växa alls, den kan till och med slitas ner. Hästen trampar då ner hoven i bak. Därför lägger man en längre sko så hoven får stöd under trakten som om den hade en trakt och hoven lutar inte så mycket bakåt längre.

Om hoven ska börja växa rätt igen, tåväggen växa ner i naturlig vinkel och trakterna växa ut igen, måste man hjälpa den med att hålla undersidan av hoven så korrekt rak som möjligt under tiden. Bara då kan tåväggen växa ner i sin utväxtsvinkel. Därför är det viktigt att sko om ofta tills hoven är bra igen.

Den "bulliga" utflutna tåväggen ska man absolut inte ta bort när man kortar en tå. Då försvagas hovväggen och det kan bli stora problem. Tån kortas vid bärranden under hoven och bullen växer ner och försvinner undan för undan vid varje verkning. För att korta en tå effektivt finns det hästskor som kallas balansskor. De är lite tvära i tån för att skon ska kunna läggas lite längre bakåt i tån. Då blir hoven snabbt naturligt lång igen. MVH

Jag blir alltid lika förvånad över ryttare som tror att dom är luft och inte lägger en ökad belastning strax bakom manken på hästen i bästa fall med endast 50 kg men i värsta fall en bra bit över 100 kg och sedan påstår att det inte skulle inverka på hästen eftersom det "bara" sker under en timmes ridning.

Skulle vara intressant att se samma person gående med en säck på bara 30kg på ryggen i "bara" en timme.

Det är väl mer förvånansvärt att hästen inte påverkas mer än vad den gör eftersom den knappas är född med ryttare på ryggen.

Jag blir alltid lika förvånad över ryttare som tror att dom är luft och inte lägger en ökad belastning strax bakom manken på hästen i bästa fall med endast 50 kg men i värsta fall en bra bit över 100 kg och sedan påstår att det inte skulle inverka på hästen eftersom det "bara" sker under en timmes ridning.

Skulle vara intressant att se samma person gående med en säck på bara 30kg på ryggen i "bara" en timme.

Det är väl mer förvånansvärt att hästen inte påverkas mer än vad den gör eftersom den knappas är född med ryttare på ryggen.
Träffat många sånna genom åren speciellt när de gällt igångsättning av hästar efter skada.

De orkar inte gå bredvid sin häst mer än de första tiden när de är typ 10min.
-"De spelar ju ingen roll om man sitter på istället för gör ingen skillnad för hästen"
Att de sen är en cponny och vuxen ryttare spelar de ju ingen som helst roll :banghead:

Det normala hovvinkel fram är 45-50grd. bak 50-55grd.
Är trakterna i plan med strålen då kan du se från siden hur mycket av tån man ska ta för att komma till den rätta vinkel.
Symetrisk horizontal plan när hoven setts framifrån.

Vet inte om det är svaret du söker Singer. Jag är inte så bra med pedogogiks förklarning.....eller stavning för den del :(

Varför ska man mäta tåvinkeln och gå efter något allmänt mått när det så tydligt syns på tåväggen just där den växer ut vid kronranden vad som är just den hästens individuella naturliga tåvinkel.

Och om det vore så bra med de grader du nämner varför har så många hästar ändå utfluten tådel och mycket flackare tåvinkel än dessa grader?

Att trakterna med hela bärranden är i plan med strålen och även i samma vinkel kan vara svårt att uppnå om hoven är utfluten så att sulan har blivit platt dvs hovbenssänkning. Medan tån kortas till normal och sulan växer sig tjock och skålar sig igen (då har hovbenet rest sig upp igen) måste man låta trakten med bärplanet få vara lite över strålens nivå för att kunna hålla hovens undersida i rätt vinkel!
Den allra viktigaste regeln för hov-benhälsa och hästens ridbarhet. MVH

Varför ska man mäta tåvinkeln och gå efter något allmänt mått när det så tydligt syns på tåväggen just där den växer ut vid kronranden vad som är just den hästens individuella naturliga tåvinkel.

Och om det vore så bra med de grader du nämner varför har så många hästar ändå utfluten tådel och mycket flackare tåvinkel än dessa grader?

Att trakterna med hela bärranden är i plan med strålen och även i samma vinkel kan vara svårt att uppnå om hoven är utfluten så att sulan har blivit platt dvs hovbenssänkning. Medan tån kortas till normal och sulan växer sig tjock och skålar sig igen (då har hovbenet rest sig upp igen) måste man låta trakten med bärplanet få vara lite över strålens nivå för att kunna hålla hovens undersida i rätt vinkel!
Den allra viktigaste regeln för hov-benhälsa och hästens ridbarhet. MVH

Jag prata om "hovvinkeln"! och om friska hovar, inte om fång hov!

Hovbenet rest sig upp igen??
Vad är det för konstig utbildning du gå på?

Ja du ska alltid påpeka att alla ryttare är SIS och i dina ögon är ju det flesta kollegor till dej också skit, så...

Det finns forskning som visar att hästar är precis som vi rätt höger eller vänstersidiga från start, redan som föl betar de tex oftare med det ena frambenet framåt höger eller vänster, och redan där startar det att vissa får lite olika form på hovarna, innan de ens rids. Vissa mer "ensidiga" än andra precis som vi människor är.

En normalstor ryttares vikt på en normalhäst är inte jämförbart med 30 kilo på en normalstor människa. Hästar är starkare än så. Väger man däremot 130 på en liten isis tex kan det ju vara annat förstås. :crazy:

Hästar kan ha olika stora hovar av en rad orsaker, varav ridningen är en, avlastning en annan.

Märkvärdigt att det alltid ska bli så mycket generaliserande och tjafs för att påpeka hur usla alla andra är :eek:

Min tränare säger att om man väger 60 kg och sitter nån cm snett så belastar man det benet med ca 6 kg per ridpass...

Senast ändrad av en moderator:

Ja du ska alltid påpeka att alla ryttare är SIS och i dina ögon är ju det flesta kollegor till dej också skit, så...

Det finns forskning som visar att hästar är precis som vi rätt höger eller vänstersidiga från start, redan som föl betar de tex oftare med det ena frambenet framåt höger eller vänster, och redan där startar det att vissa får lite olika form på hovarna, innan de ens rids. Vissa mer "ensidiga" än andra precis som vi människor är.

En normalstor ryttares vikt på en normalhäst är inte jämförbart med 30 kilo på en normalstor människa. Hästar är starkare än så. Väger man däremot 130 på en liten isis tex kan det ju vara annat förstås. :crazy:

Hästar kan ha olika stora hovar av en rad orsaker, varav ridningen är en, avlastning en annan.

Märkvärdigt att det alltid ska bli så mycket generaliserande och tjafs för att påpeka hur usla alla andra är :eek:
Skönt att höra bra argument från ngn som inte är partisk i hovbranschen:) Som att stoltillverkare skulle skylla på att man inte får väga över 60 kg för stolens hållbarhet vid normal användning, inte för att stolen är skev.
På isisar anser jag nog att 80 kg är mer än nog.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31