Sv: Hov fråga
Ja, jag är inte heller expert på hovar. Så jag tycker absolut inte man ska behöva vara det.
Men man bör ha lite basic-kunskaper inom både hovvinklar/skoning, veterinärvård och utrustningsinpassning för att kunna hjälpa ekipagen.
Man bör kunna förstå biomekanik och ha känsla för om "energin hindras" sas. Sen får man med sina ngt limiterade kunskaper försöka analysera varifrån det kan komma. Vet man inte får man koppla in övrig expertis, inom sina områden. Ev får man göra bedömningar ihop, tränare, veterinär, sadelfolk, hovis, kiro etc.
Jag kollade på din film. Men i den vinkeln, på töm, fixerad form på liten volt och i snö går inte riktigt att göra någon vettig bedömning.
Hästen är för låst då man har dem i sån tömsättning.
Jag tog mig dock friheten att klicka vidare till hoppfilmen.
Där ser man ju lite mer.
Och jag förstår problematiken med hästens exteriör. Och vad din tränare menar med stampandet.
Hur man rider den på filmen är alltså inget jag väger in eller har åsikter om!
Jag förstår att det inte är du och att det inte var filmen man skulle kolla på.
Men det var lite intressant att få se hur hästen ser ut och rör sig.
Den har ju av naturen vissa fördelar och nackdelar.
Är man van att göra lite snabba bedömningar av hästars utbildningsstatus och exteriöra förutsättningar för att anpassa fortsatt träning efter vad man möter så lär man sig rätt fort hitta en känsla för hur hästar rids och känns även om de inte just där och då rids exakt så.
Man kan bli överraskad med! Men ofta stämmer det man känner även med annan ryttare på/annan ridning.
Just den där stampande/klampande isättningen av framhoven tror jag dels man kan få lite hjälp av en bra hovis. Men också kan påverka genom träning/ridning.
Jag upplever att det inte helt sällan är fullblod eller halvblod med en del fullblod bakåt som har de där plattfötterna och är sulömma.
De har också ofta det där istampandet istället för mjuk gradvis isättning.
Iom dels plattfot och minimal annan stötdämpning i benet genom att de dammar i dem och ofta är rätt stiffa är de underlagskänsliga.
De är inte elastiska/stötdämpande i sig själva.
Rider man dem så att de börjar svikta bak, lägga över vikten bakåt och blir mjukare i isättningen kan man skona dem en del.
Att lära dem hålla balansen i sidled utan att spänna till i underhalsen utan genom att vinkla bak brukar de bli betydligt bättre i framstampet.
Din häst har ju inte dåliga gångarter. Men man kan göra dem ännu bättre genom att balansera henne mer i sidled skulle jag tro. Lära henne att inte luta i sidled. Hon har mer gest i fram än hon arbetar bak ibland. Det är rätt typiskt halvblod av idag. Så det är inget specifikt för din.
Bytena i serier blir bättre av balansjobbet. Och piruetterna..
Jag förstår givetvis att hon inte lutar som en omhoppningsponny.
Men när man kan lägga balansen i manken hur man vill, en dm eller cm hit eller dit, så kan man göra det mesta. Iom mankens balansering kan man placera hästen exakt över benen hur man vill ha den. Och då placera dens vikt och belastning. Då kan de släppa igenom och bli lösgjorda desto bättre.
Det blir ju ett jäkla slitage då de dammar i fötterna.
I min värld är det inte konstigt att hur de placerar fötterna och hur de bär sig öht påverkar hovens form.
Men man kan behöva attackera problem på fler fronter.
Jag tror absolut det är bra att ni nu tar en annan hovis och ser om man kan hjälpa hästen något.
Hoppas det löser sig!