Hov fråga

Sv: Hov fråga

Så då finns det inga ryttare med perfekt sits med andra ord!

Nej faktiskt inte och inte heller en hovis som kan leva upp till en perfekt fysiologisk skoning..

Andas nu i stället för att hetsa upp dig..

Det jag ville komma till är att man alltid ska ha försöka vara självkritisk och hela tiden försöka se detaljer som kan förbättra det totala resultatet..

Jag har sett mer än en kollega och ryttare som varit självgoda nog att anse sig som fullärda men i slutändan har alltid hästen avslöjat deras brister.

Jag har hållit mig ur tråden då hovar inte är min specialitet. Däremot jobbar jag som tränare. Och att som tränare inte reagera på hovar som ser ut så där är visserligen inte ovanligt. Men i mina ögon är det under all kritik!

För en häst som har såna trakter och såna tår kan inte röra sig optimalt. Som tränare bör man kunna se sånt och hjälpa ekipaget optimera sina rörelser.

Man behöver(och kan inte) ha en hovslagares kunskaper! Men man bör kunna se om hästen ser hindrad ut och kunna analysera vad det beror på så man kan skicka vidare till expertis inom det området(hovslagare/veterinär/sadelutprovare etc).

Det finns tyvärr gott om tränare som medvetet inte säger till om felaktiga vinklar, dåligt anpassade sadlar etc. De väljer att undvika ta ev konflikter inom sånt man faktiskt inte alltid köpt hjälp inom genom att köpa RID-lektion.
För mig ingår dock sånt iom att man inte kan optimera ridningen om annat felar.
Men jag vet många som inte resonerar så. Vi har diskuterat kring det nämligen.

Så att en tränare inte säger något betyder inte att det inte är ngt galet. Tyvärr!
Och en del har faktiskt inte kunskap kring sånt, trots utbildning på papper. Det krävs viss känsla med.

Jag själv har tränare som både kan hovar(den ena är hovis och gift med min andra tränare). Jag både rider för dem och han skor mina hästar. Så han ser dem under arbete med.
De hade garanterat sagt till både mig och andra. Så gör jag med.
Det är inte alltid poppis kan jag tala om. Folk vill inte höra ibland.
Så på sätt och vis förstår jag de som väljer att låta bli, även om jag själv inte kan.

Jag håller dock också med Coari om att med rätt ridning kan man göra mycket med hur hovarna "blir".
Nu vet jag inte vilken nivå du rider på. Det kan ha nämts och jag missat.
Men obalans förekommer i allra högsta grad även i svårklass. Dock sällan så att ryttaren fladdrar och är ojämn/sned. Dock så att hästarna belastar osunt.
Så om man rider LC eller svårklass och får 7 så varierar det kraftigt.
Men oavsett kan hästen felbelasta.
Har den bra gång kan man rida igenom de flesta rörelser även i obalans.

Jag har dock inte sett dig rida, vet inget om dig etc. Men jag bara säger det som en note och ev tanke kring hur man kan hjälpa hästen.. ev!

Dock tycker jag man bör fundera kring varför tränare inte säger något. Och om man bör ta ett snack med tränaren kring det. Kanske går det att få den att nästa gång våga säga till om man visar att man är mottaglig.
Eller så kan tränaren för lite.
Man bör iaf se sånt, kan jag tycka!
För din häst bör inte kunna röra sig helt optimalt som den ser ut i fötterna.

Hoppas du inte tar detta som påhopp. Utan som tankefrö..
Det här är något jag själv haft att göra med en del..
Och jag tycker det är ledsamt att man inte kan förväntas få hjälp av de som bör veta bättre.
Hoppas ny hovis kan hjälpa!

Låååång...........men val sakt igen Taup.

Det har:
"med rätt ridning kan man göra mycket med hur hovarna blir".
???????
Jag förstå vad Coari mena, "den obalanserad ryttar komma att få hästen i obalans där det kan uppstå ojämn belastning", det kan påverka sen och leder men jag har svor att se hur det kan påverka själva hoven?

Försöker svara alla...Jag tävlar på MSV B nivå och tränar på MSV A nivå... Att hästen skulle ha några direkt märkbara svårigheter i rörelser pga hovarna vet jag faktiskt inte... Jag menar ändå så pass många tränare, veterinärer och kiropraktor som sett henne borde ju ha reagerat och sagt något kan jag tycka... På hårt underlag blir hon lite stum däremot och det är ju inte bra!
Och det har ju säkert med hovarna och göra!
Hon är ju sulöm...
Jag vill ju att hon ska bli mycket bättre i sina hovar och griper efter halmstrån...
Fullärd blir man aldrig! Jag strävar bara efter att bli bättre och bättre! När hästen kom till mig 10 år gammal kunde hon skritt trav och galopp och var stel som en planka, själv var jag hobbyryttare, så själv tycker jag att vi har kommit en bit på väg! Vi har en lång väg till innan hon blir pensionär! ;)

En lång tå försenar överrullningen, det påverkar så klart hela hoven och den stumhet du känner kan mycket väl härröra av just denna hovform. Det blir jätte jobbigt för hästen att röra sig korrekt, prova själv att ta på dig ett par skor som är alldeles förstora. Hur känner du dig i fot och vrist efter en stund av promenad i dom?

Fysiologisk skoning utan regler som är synliga för alla, blir aldrig något annat än ett personligt tyckande. Två regler för en normal hovform som i stort sett aldrig följs är hur man SER vad som är hovens naturliga längd och att vinkeln mot marken är den fysiologiskt riktiga. Har hoven kommit bort från det naturliga skall den tillbaka dit(!) för att hästen ska fungera och vara frisk.

Det är sorgligt att en seriös ryttare ska behöva gripa efter halmstrån för att denna kunskap saknas och inte lärs ut på landets hovslagarutbildningar. Även betala fullt pris för ett arbete som är undermåligt, som gör hästen rörelsestörd och svårriden för obalansens skull och i längden även är skadligt.

Att tränarna i allmänhet inte säger något beror kanske på samma sak. Var ska ryttaren få hästen korrekt skodd? Hur ska man våga visa på ett problem som idag knappast går att lösa? Det har hänt att den ryttare som försökt prata med sin hovslagare fått se densamma vända i stalldörren, och sen stått utan.

För att korta tån succesivt tillbaka till sin naturliga plats finns det särskilda skor som kallas balansskor. De har en mer tvär tå som gör att man kan lägga skon längre bak och på så sätt backa tåns längd. Ev tillsammans med tårikting blir tån då snabbt kortare. Lika viktigt är dock att hovens undersida är i sin korrekta vinkel och justeras TILLBAKA DIT efter varje skoperiod. Då kan hovväggen växa i sin naturliga vinkel från kronranden och ända ner till marken och sulan kommer att bli normalt tjock och skålad. MVH

Ja alltså vad jag tyvärr har fått erfara och fått veta av många i elitskaran nu är att de vänder sig till tyska och danska hovslagare med en mer gedigen utbildning än de svenska har! Måste ju finnas en anledning till att de gör detta... Är våra svenska hovisar inte tillräckligt bra??
Den jag ska anlita nu nästa vecka är en dansk hovis, med som han sa, en liten veterinär utb som är obligatorisk i den danska utbildningen...
De får enligt honom lära sig mer om hur senor och leder blir påverkade av tex felaktig verkning/skoning.
Ser mycket till vinklar åt alla håll och att för att trakten ska få en chans måste dessa vinklar vara korrekta! Och det har ju den jag haft nu aldrig nämnt... Bara koncentrerat sig på att korta tån. och det räcker bevisligen inte.. ska bli väldigt spännande och se hur denna nya hovis ska göra! Och hoppas att hästen inte blir halt som den förra klinikhovisen gjorde henne VARJE gång!!

Mycket möjligt att det är så.. Tror mest på att det är för hennes platta hovar... Jag hoppas nu att den nya hovis ska lyckas få en urskålad hov med trakt!! :D

Försöker svara alla...Jag tävlar på MSV B nivå och tränar på MSV A nivå... Att hästen skulle ha några direkt märkbara svårigheter i rörelser pga hovarna vet jag faktiskt inte... Jag menar ändå så pass många tränare, veterinärer och kiropraktor som sett henne borde ju ha reagerat och sagt något kan jag tycka... På hårt underlag blir hon lite stum däremot och det är ju inte bra!
Och det har ju säkert med hovarna och göra!
Hon är ju sulöm...
Jag vill ju att hon ska bli mycket bättre i sina hovar och griper efter halmstrån...
Fullärd blir man aldrig! Jag strävar bara efter att bli bättre och bättre! När hästen kom till mig 10 år gammal kunde hon skritt trav och galopp och var stel som en planka, själv var jag hobbyryttare, så själv tycker jag att vi har kommit en bit på väg! Vi har en lång väg till innan hon blir pensionär! ;)

Är hästen korrekt sko då ska fotens högsta Point i sitt rörelset vara i linje med motsätts benen, allså när du se när han rör sig vid siden ska hovens högsta lyft i sitt båg vara "in Line" av den andra ben. är du med? Det är som Boj sa, om hästen har ett för sen över rullning, den kan också har ett för tidige över rullning.

Stumheten kan vara nåt som hästen har och det för man finna sig i. Viss hästar gå tung i sitt gång, mitt är valdig tung i sitt trav.
Om det rör sig om stelhet då kan vissa uppmucknings övning hjälpa, jag tro Tuap kan mycket om sånt.;)

Njae jag förstår nog inte riktigt vad du menar..
Ja hon har ju en ganska så "tung" gång, det låter när hon kommer!!:p jag får ju "rida upp" henne så att säga så hon inte klampar i med framhovarna så mycket i trav och galopp... Som tränaren brukar säga "det ska inte låta någonting, då är ni på rätt väg!" man ska få känslan av och flyta fram kan man säg..

Jag tror att min tränare är för dåligt insatt i hovar faktiskt... Sadel och sånt lägger hon sig i! Hovar är inte hennes starka sida så nu när jag tog upp det med henne så kontaktade vi ju hennes hovis för hjälp! :)

Jag var rädd för det:(
Det är inte mening du ska förstå det men ditt hovslager skall!!
It is call Balancing the foot so as too maintain the balanced movment of the horse.

Jag tro tränern prata om samling där vikten flyttas bakåt, men det är inte alla hästar som klara av det, dom har inte dom fysilogical förasättning. Vet inte om det rör sig om din häst? men man måste se på hästen och vad är mjölig för dess kropps byggnad, en Ardennar kan inte hoppa Grand Prix nåt mer an mitt varmblod kan göra ett Quarter Horse Slide och Spin.

Här går det ju inte att se något alls faktiskt, det enda jag kan få är en känsla av att hästen behöver ägna sig åt att lyfta och vinkla mer för att få med sig hoven.

Platta hovar kommer av den nuvarande formen, sedan kan ju din häst ha lite tendens till att vara plattfot också vad vet jag.

Ja, jag är inte heller expert på hovar. Så jag tycker absolut inte man ska behöva vara det.
Men man bör ha lite basic-kunskaper inom både hovvinklar/skoning, veterinärvård och utrustningsinpassning för att kunna hjälpa ekipagen.
Man bör kunna förstå biomekanik och ha känsla för om "energin hindras" sas. Sen får man med sina ngt limiterade kunskaper försöka analysera varifrån det kan komma. Vet man inte får man koppla in övrig expertis, inom sina områden. Ev får man göra bedömningar ihop, tränare, veterinär, sadelfolk, hovis, kiro etc.

Jag kollade på din film. Men i den vinkeln, på töm, fixerad form på liten volt och i snö går inte riktigt att göra någon vettig bedömning.
Hästen är för låst då man har dem i sån tömsättning.

Jag tog mig dock friheten att klicka vidare till hoppfilmen.
Där ser man ju lite mer.

Och jag förstår problematiken med hästens exteriör. Och vad din tränare menar med stampandet.
Hur man rider den på filmen är alltså inget jag väger in eller har åsikter om!
Jag förstår att det inte är du och att det inte var filmen man skulle kolla på.
Men det var lite intressant att få se hur hästen ser ut och rör sig.
Den har ju av naturen vissa fördelar och nackdelar.
Är man van att göra lite snabba bedömningar av hästars utbildningsstatus och exteriöra förutsättningar för att anpassa fortsatt träning efter vad man möter så lär man sig rätt fort hitta en känsla för hur hästar rids och känns även om de inte just där och då rids exakt så.
Man kan bli överraskad med! Men ofta stämmer det man känner även med annan ryttare på/annan ridning.
Just den där stampande/klampande isättningen av framhoven tror jag dels man kan få lite hjälp av en bra hovis. Men också kan påverka genom träning/ridning.
Jag upplever att det inte helt sällan är fullblod eller halvblod med en del fullblod bakåt som har de där plattfötterna och är sulömma.
De har också ofta det där istampandet istället för mjuk gradvis isättning.
Iom dels plattfot och minimal annan stötdämpning i benet genom att de dammar i dem och ofta är rätt stiffa är de underlagskänsliga.
De är inte elastiska/stötdämpande i sig själva.
Rider man dem så att de börjar svikta bak, lägga över vikten bakåt och blir mjukare i isättningen kan man skona dem en del.
Att lära dem hålla balansen i sidled utan att spänna till i underhalsen utan genom att vinkla bak brukar de bli betydligt bättre i framstampet.
Din häst har ju inte dåliga gångarter. Men man kan göra dem ännu bättre genom att balansera henne mer i sidled skulle jag tro. Lära henne att inte luta i sidled. Hon har mer gest i fram än hon arbetar bak ibland. Det är rätt typiskt halvblod av idag. Så det är inget specifikt för din.
Bytena i serier blir bättre av balansjobbet. Och piruetterna..
Jag förstår givetvis att hon inte lutar som en omhoppningsponny. ;)
Men när man kan lägga balansen i manken hur man vill, en dm eller cm hit eller dit, så kan man göra det mesta. Iom mankens balansering kan man placera hästen exakt över benen hur man vill ha den. Och då placera dens vikt och belastning. Då kan de släppa igenom och bli lösgjorda desto bättre.
Det blir ju ett jäkla slitage då de dammar i fötterna.
I min värld är det inte konstigt att hur de placerar fötterna och hur de bär sig öht påverkar hovens form.
Men man kan behöva attackera problem på fler fronter.

Jag tror absolut det är bra att ni nu tar en annan hovis och ser om man kan hjälpa hästen något.
Hoppas det löser sig!

Jag tror att hur hästen rör sig till slut påverkar hur hoven ser ut.
Är den rejält ur balans, sned i kroppen och överbelastar ett ben så tror jag att det kan bli påverkan i hovform, förutsatt att man inte har en bra hovis som regelbundet håller efter.

Men med kass hovis alt får långt mellan varven så tror jag det kan dra iväg mer eller mindre beroende på hur hästen rör sig.

Om man genom rätt träning lär den ett sundare rörelsemönster tror jag man kan se något i hovarna också på sikt.

Dock tror jag att de flesta inte så radikalt kan förändra hur hästar rör sig att det blir så stor skillnad.

Jag tror att hur hästen rör sig till slut påverkar hur hoven ser ut.
Är den rejält ur balans, sned i kroppen och överbelastar ett ben så tror jag att det kan bli påverkan i hovform, förutsatt att man inte har en bra hovis som regelbundet håller efter.

Men med kass hovis alt får långt mellan varven så tror jag det kan dra iväg mer eller mindre beroende på hur hästen rör sig.

Om man genom rätt träning lär den ett sundare rörelsemönster tror jag man kan se något i hovarna också på sikt.

Dock tror jag att de flesta inte så radikalt kan förändra hur hästar rör sig att det blir så stor skillnad.

Ok, nu är jag med :up:

Inte jag som rider på hoppfilmen, det är en hoppryttare som hoppar henne ibland då jag inte riktigt får till det! ;)
Det gjorde absolut inget att du tittade på den då jag antog att tömkörningsfilmen var kass! Det är min tränare som sagt åt mig och sätta tömmarna så....
Hon har ju en tendens och "luta som en mc" i hörn och på volt så det jobbar vi på! :D
Och hon har ju en del fullblod bakåt så hennes platta fötter kommer nog finnas kvar tyvärr...
Men man borde kunna underlätta för henne till viss del hoppas jag!
Bytena i serier går ju bättre och bättre och hon har bättre balans i dem, men de är inte hundra ännu!:p

Vad är det för mystiskt med hovar som inte hästägare ska förstå?
Med fem punkter kan man sammanfatta den naturligt korrekta hoven.

1. Hoven ska stå vågrätt på marken - i strålens/trampdynans VINKEL.

2. Hoven ska vara normalt lång / bred - efter tåns och sidorna utväxtvinkel.

3. Hoven ska vara rak i sidled - inte luta inåt eller utåt.

4. Hoven ska ha en normalt tjock och skålad sula - mäts som djupet vid strålens spets. (Vilket den får om den man inte låter den flyta ut.)

5. Hoven ska vara normalt hög - trakten i höjd med strålen eller strax över.

Varje hov som inte kan slitas på naturligt sätt (som en vild häst som går ca 3 mil om dagen) kommer att ändra sig på minst punkterna 1-3 under varje skoperiod. Alla ändrar sig olika och olika mycket beroende på exempelvis benställningen (ex kobent- hjulbent -vridna ben) och kroppsbyggnaden ( ex tung -lätt ,raka-vinklade bogar mm) och hur fort hovarna växer.

Hovslagarens jobb är att vid varje skotillfälle se hur och hur mycket varje hov har ändrat sig och växt ifrån det korrekta på varje punkt 1-5 och korrigera den tillbaka till det normala utgångsläget.

Punkt 1 och 2 är otroligt känsliga för hästens rörelsemekanik och hälsa.

Hovar som får flyta ut blir platta. De hindrar steget när hoven ska rulla över och vända. Det försenar steget,stör hästens rörelser och påfrestar hovens inre delar. Lutar hoven även bakåt tålandar hoven och det blir stora överbelastningar för ben leder och senor, och även ihoptryckt stötdämpning (dålig eller ingen) på grund av bakvikten. Förutom störd ridbarhet/mekanik, ex ingen svikt eller bärighet, följer ex kotledsinflammationer, strålbenshältor och hovbroskförbening.

Är inte det vad varje hästägare (och hovslagare) borde få känna till. MVH

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31