Hov fråga

Sv: Hov fråga

Det behover hon inte vara ;) Min nuvarande hovis ar utbildad svensk hovslagare vsom vidarutbildat sej sa mycket hen kunnat och jobbar bl.a. aven pa en ATGklinik som sjukbeslagshovslagare. Nar jag borjade anlita hen sag min gamla Lippas ut som ovan beskrivit av TS. Lippan var da 23 ar och utbildad i svar dressyr men hon kunde knappt rora sej i korta trav utan att snubbla sa hon nastan gick omkull. Min nuvarande hovis verkade och skodde om henne forsta 3 manaderna var 3e vecka for att sen oka till var 4e efter drygt 6 manader. Jag markte nar jag red Lippan redan efter drygt 4manader en enorm skillnad. Helt plotsligt gick hon att samla utan att snubbla och det gck att gora galoppombyten i serier ner till byte i vart 3e steg i nastan 50 meter :D Lippan alskade att gora piaff och passage i serier nar vi kom ut ur skogen till en rak och for ridning lagom mjuk/hard sandvag. Det fick hon gora resten av sitt liv om hon sjalv ville, hon var da mellan 24-27 ar = resten av sitt liv tills hon togs bort 6/12-10. Innan min nuvarande hovis tog over hade hon utflytande extremt sulomma fotter och Cushings. Efter drygt 1.5 ar kunde hovis plocka bort sulorna nar hovarna aterfatt sin naturliga form. Hen skor nu min nuvarande hast och jag kan prata med ALLT som har med hovarna att gora som utseende pa fotterna, hull = foderstat, hur hasten ar musklad m.m. Nu kanske en del av det beror pa att hovis aven tavlar i hoppning och utbildar unghastar, dock gor det att jag har enligt min erfarenhet en allroundutbildad hovslagare av basta slag :D

Är du en av dom där barfota nissar?

Nej, jag är lärlingsutbildad i vanligt hovslageri. Det vore intressant om du kunde berätta vad i de olika punkterna som du tycker är fel eller vad som ska göras annorlunda om man ska lägga på en sko? Är inte en korrekt hov som en kaka och skon bara som glasyren på den färdiga kakan....? MVH

Nej, jag är lärlingsutbildad i vanligt hovslageri. Det vore intressant om du kunde berätta vad i de olika punkterna som du tycker är fel eller vad som ska göras annorlunda om man ska lägga på en sko? Är inte en korrekt hov som en kaka och skon bara som glasyren på den färdiga kakan....? MVH

Pratar du nu om en kladdkaka???

Först blandar man alla ingredienser (verkar hoven i fysiologisk balans).

Sedan blandar man ihop denna smet till en fluffig massa ( bearbetar hoven i en symmetri utifrån hovleden )

Sedan lägger man smeten på en förgräddad botten. (anlägger skon mot den redan tidigare fysiologiskt verkade balanserade hoven)

Rinner nu glasyren över kanten på vägghornet så har vi inte lyckats avsluta med att förstå att i slutändan är det skon som ger den sista optimala balansen
mot en redan tidigare fysiologiska balanserade hoven..

p.s. Det finns färdig gräddade kakor med glasyr att köpa på samtliga snabbköp.

Med fem punkter kan man sammanfatta den naturligt korrekta hoven.

1. Hoven ska stå vågrätt på marken - i strålens/trampdynans VINKEL.

2. Hoven ska vara normalt lång / bred - efter tåns och sidorna utväxtvinkel.

3. Hoven ska vara rak i sidled - inte luta inåt eller utåt.

4. Hoven ska ha en normalt tjock och skålad sula - mäts som djupet vid strålens spets. (Vilket den får om den man inte låter den flyta ut.)

5. Hoven ska vara normalt hög - trakten i höjd med strålen eller strax över.

Min fetning. Vad är "normalt"?

Det låter som du har läs från non barfotverkers önska bok ;)

Om det var bara så att alla hästar var av god avel med korrekt exterior, ben ställning och perfekt hovar.
Men så är det inte! Det finns ett hav av dåliga avled hästar med taskiga hovar där utta, och klara du av med ditt utbildning komma du att få god erfarenheter av dom.
Önska dröm och vackra föreläsning komma inte att få hästen skod :down:

Ett förklarning för häst äger om varför man här valt just denna skoning kan ingå i jobbet, men det är inte mening att hålla ett föreläsning om hovens dyamantik, det finns andra hästar som vantes att skor.;)

Dessa fem regler är fullt synliga för var och en som vill titta efter.

!. Hovens bärrand skall verkas till samma vinkel som strålen, Strålen är det synliga som är fysiologiskt vågrätt under hoven. Lägg en penna på hela strålen och en annan på skon från trakten till tån. De ska ha samma vinkel när hästen är nyskodd.

2. Hovens naturliga längd syns om man följer tåväggens vinkel där den växer ut vid kronranden. Ibland om hästens hov varit felvinklad länge syns det bara några mm eller någon cm korrekt vinkel högst upp vid kronranden. Ta pennan och håll den från sidan i samma vinkel. Där linjen möter marken ska hoven egentligen sluta. Den kan vara för lång eller för kort. Hovens naturliga bredd syns på samma sätt om man följer riktningen på sidoväggarnas vinklar där de växer ut.
Om hoven är mycket deformerad t.ex bockhov eller björnfot eller kraftig lutning i sidled,kan inte ens hovväggen växa ut i rätt vinkel på grund av hovens felbelastning. Då får man uppskatta vad som borde vara normal vinkel tills hoven blir mer normal, då växer väggen ut i naturlig vinkel igen.
På en normalt lång hov är strålen ca 70% av längden och tådelen ca 30%.

3. Hoven ska inte luta inåt eller utåt. För att se det under hoven måste man lyfta upp framhoven som när man kratsar, hålla benet i skenan och låta hoven hänga löst och avslappnat. Då tittar man ovanifrån över ballarna och kan se om hoven är högre på ut-eller insidan. Man ser också om ballen på andra sidan än den högre är upptryckt av att hoven är sned.
På bakhoven lyfter man benet och håller det hängande avslappnat i hasen.

4. Den ej utflutna hoven får en skålad sula. Avståndet från bärrandens nivå till botten vid strålspetsen är sulans tjocklek. På små hovar oftast ca 8-10mm, på stora ca 10-15mm, här finns variationer men skålad ska den vara. Om sulan VERKAS för tunn försvinner också hovens skålning för att hovens botten blir försvagad. Den kan inte hålla emot trycket av kroppens tyngd.

5. Naturligt är hästen skapt för att gå på bärranden och strålen samtidigt. Strålen är hästens trampdyna. Alltså har de båda naturligt både samma nivå och samma vinkel. Ingen häst eller hov mår bra av att hoven blir som en platåsko, men ibland kan trakten och bärranden hållas några mm ovanför strålens höjd. MVH

Det låter som du har läs från non barfotverkers önska bok ;)

Om det var bara så att alla hästar var av god avel med korrekt exterior, ben ställning och perfekt hovar.
Men så är det inte! Det finns ett hav av dåliga avled hästar med taskiga hovar där utta, och klara du av med ditt utbildning komma du att få god erfarenheter av dom.
Önska dröm och vackra föreläsning komma inte att få hästen skod :down:

Ett förklarning för häst äger om varför man här valt just denna skoning kan ingå i jobbet, men det är inte mening att hålla ett föreläsning om hovens dyamantik, det finns andra hästar som vantes att skor.;)

Tack för att du svarade men du svarade inte på min fråga....Visst finns det hästar med sämre exteriör, det har det alltid funnits. Så mycket viktigare att de blir regelbundet och väl korrigerade när hovarna hela tiden växer iväg snett, så den naturliga hovformen bevaras. Du upplever att det finns så många hästar med dåliga hovar, men de hästar vi sett här har väl varken speciellt dåliga hovar eller exteriör....? Om man har skrotat punkten ett och inte ger hoven sin naturliga vinkel mot marken, och inte tar punkten två på allvar och håller hoven naturligt lång, får alla hästar dåliga hovar, oavsett om de är perfekta i kroppen och benen. MVH

Delvis KL
Jag anser att det är bra att hästägare börjar få upp ögonen för vad som är en för deras häst korrekt skoning. Det är ju de skodda hästarna som som få allvarliga fel då naturlig nötning ej kan ske.

här är devisen "ingen hov-ingen häst" helt väck utan man skyller allt på ryttaren. En mindre god ryttare behöver förvisso en skickligare hovis, än proffsen, men Coari anser att inte ens världseliten kan rida i skaplig balans.

Vi har ju ett systemfel om så många hästar börjar få samma sorts felställningar.
Varför skickas så många hästar från Vet. till klinikhovisarna?
Det är inte barfotahästarna, även om de många gånger hålls undan just från att uppmärksammas.
Inte den mest hitec nyformskon kan göra underverk när inte själva verkningsmetoden inte fungerar. Varför har den ens behövts bli så pass vanlig?
Gör den ngn skillnad så hästen sedan blir bra o kan använda traditionella skor?

Jag tror inte det. Det är som ett förband på ett symptom. Orsaken finns kvar

Fler o fler hästar har sidokappor inte bara bak utan även fram- för den för långa/ höga tån som ger fel även på trakten.
Det går sällan att åtgärda ena änden utan att se till helheten.

Jag blir glad när jag ser välskodda hästar, men numera är dessa få. Trångskodda o tåkapade o ihophållna med sidokappor o noll traktunderstöd efter 2 v. Tur att många hästar inte rids så mkt....knappt motionsridna.

Åh äntligen är du här Axel! :D
Den nya hovisen pratar mycket om vinklar, och att man ska följa hovvägen från kronranden neråt i rätt vinkel och att man ska ta bort allt det "bulliga" som stör vinklarna... Men är de inte bara kosmetiskt att man raspar på utsiadn eller det gör så pass mycket för hoven att man raspar rätt på utsidan??
Jag ser ju om en häst är rätt eller fel skodd om det nu är stora skillnader... men jag vet inte hur man ska få till en fel till rätt och det är ju där man litar på hovis...:crazy:
Jag som tycker att min är illa verkad, skodd såg ett par hästar på en klinik för ett tag sen när jag var inne med en kompis häst och såg deras hovar.. de hade ju lika låga och understuckna trakter som min och plattfotade... Hjälp tänkte jag, finns det verkligen fler som ser ut så här!!?:eek:
Jag tror aldrig att min kan gå barfota men på nåt sätt måste NÅGON kunna verka och sko min häst så att det blir så optimalt som möjligt!!? Håll alla tummar och tår nu för att nästa skoning är en bra bit på väg!!:)

Man ska vara sin egen hovis tror jag...

Har haft problem (visserligen inte i samma utsträckning som du har) - som jag tack och lov upptäckte i hyfsat god tid - att gamla hovisen inte verkade tillräckligt mycket. Hoven började flyta ut nere vid sömmarna och ut över skon och växte i skostorlek på bara 4 månader! :S Hästen trampade dessutom av sig bägge bakskorna stup i ett och med kom ju halva hovväggen.
Jag förstod inte vad som gick fel för när hästen var nyskodd såg det jättefint ut, men efter 4 veckor var hoven deformerad igen.
Jag trodde jag inbillade mig att hästen började gå hackigt och att jag hade glömt hur man rider. Jag kunde inte längre fatta galopp. :S När jag väl "rusade" igång galoppen bröt hästen av efter fyra steg och ville gärna inte fatta galopp igen. Vilket nötande jag hade med galoppfattningar (som fö gick jättebra innan). Senaste gången jag hade bokat skoning dök hovis aldrig upp och hörde inte heller av sig. Jag blev såklart förbannad, och det gjorde att jag inte ville anställa den hovisen igen. Så jag började leta andra hovslagare i bygden. Fick tag på en superduktig (tror jag) hovis som kom ut samma vecka som jag ringde och skodde om. Raspade bort jättemycket hov, satte på andra järn än vad hästen hade tidigare, och plötsligt såg hovarna riktigt fina ut. :) Och i ridningen fungerade plötsligt galoppfattningarna från skritt!! Hoppas nu att jag får behålla nya hovisen, då både matte och häst är superglada att ridningen funkar så bra igen! :D
(Så nu i efterhand är man ju tacksam att gamla hovisen inte bryr sig om mig som kund... :p )

Denna nya hovis är dock en så kallad "barfotanisse", som Leafhillranch så vackert kallade dom. ;) Men hen slängde gärna på skor om det var nödvändigt. I hens mening var verkningen A och O, och skon kunde sitta "lite hur som" så länge den är anpassad efter hoven och inte hämmar hovens naturliga form. Och efter vad jag fått erfara så litar jag blint på hens teori när det gäller hovvård. Hen tittade även hur hästen gick för att bedömma att verkning och skoning skulle bli rätt, vilket min gamla hovis aldrig gjorde!

Så barfotanisse, eller inte - Hur man verkar är viktigt :)

Håller tummarna för att det går bra för dig och din häst! :bump:

Saken är ju den att min häst är finare än någonsin att rida... och så ser hovarna ut så här.:crazy: Jag förstår verkligen inte hur det går ihopa... men hon har väl tyvärr vant sig vid och gå så här för det har ju kommit succesivt..
Jag hoppas verkligen att det kan hjälpa med den nya hovisens hjälp!
:D och att gallorna kan försvinna med att hovarna hamnar i "rätt läge"... Hon är ju böjd enligt alla konstens regler efter att jag märkte gallor bak som hon inte haft innan... ingen hälta.
Jag antar att gallornas uppkomst är för att hon kanske lägger mer tyngd bak för och avlasta fram??? Bara min egna teori, veterinären säger att det beror på hennes genomtramp... Fast det har hon ju haft hela tiden, men hon har i och för sig inte gått MSV dressyr innan i heller så det kan ju oxå påverka klart... Inte lätt det här.
Tack snälla! Behöver alla tummar och tår nu!! ;):)

Gallorna är ett tidigt symptom o många hästar verkar kunna gå väldigt länge med dålig benställning pga hovarna innan skadorna kommer. om de ens kommer.....rena lotteriet.

Din häst kanske behöver än mer traktstöd bak- ngt som man förespråkat för hästar som ska börja samla sig mer.

Varierad träning o bra underlag räddar många topphästar= kunskap.
att de känner av minsta lilla tidigt o

Om hästen betér sig annorlunda helt plötsligt ska man nog lyssna o inte fortsätta. nu menar jag inte att alla skador kommer av dålig skoning, men den är ju en del av hästens bekvämlighet. En mkt viktig del ..som vi alla vet, men som man nu verkar vilja bluddra bort.

Det finns mkt goda hovisar, men att hitta den rätte...som dessutom VILL komma.:meh:

Jag tror att det är sunt att vi får ökad kompetens från Europa, men vissa modenycker som att ha höga framhovar för "bättre uttryck" med frambenen är skit..Fuskuppförsbacke.

Naturligtvis men vad jag menar är att om man börjar i rätt enda,, får hästen skodd av en balanserad hovis så går den snabbt ur balans om även den drabbas av en obalanserad ryttare eller för att använda ett finare ord,, ett så kallat SIS PROBLEM.

Omvänt tror jag (utan att ha personlig egen erfarenhet) att en häst som drabbas av en obalanserad hovis men med en balanserad ryttare så kommer denna häst att ta mindre skada än det omvända.

Har vi ett SIS problem på samma individ som vi har en skitskoning så kanske det ena inte utesluter det andra utan det kan mkt väl sluta i en sådan obalans att det ser balanserat ut men det är bara en hypotes för att axel ska sluta bli irriterad.

Det bästa vore väl en balanserad hovis i kombination med en balanserad ryttare och slutligen försöka hitta den perfekta balanserade fysiologiska individen.;)

Du menar på fullt allvar att en dålig ryttare ger dåliga hovar?

Att max en timme ridning på 24 timmar ger dåliga hovar?

Tack för att du svarade men du svarade inte på min fråga....Visst finns det hästar med sämre exteriör, det har det alltid funnits. Så mycket viktigare att de blir regelbundet och väl korrigerade när hovarna hela tiden växer iväg snett, så den naturliga hovformen bevaras. Du upplever att det finns så många hästar med dåliga hovar, men de hästar vi sett här har väl varken speciellt dåliga hovar eller exteriör....? Om man har skrotat punkten ett och inte ger hoven sin naturliga vinkel mot marken, och inte tar punkten två på allvar och håller hoven naturligt lång, får alla hästar dåliga hovar, oavsett om de är perfekta i kroppen och benen. MVH

Det normala hovvinkel fram är 45-50grd. bak 50-55grd.
Är trakterna i plan med strålen då kan du se från siden hur mycket av tån man ska ta för att komma till den rätta vinkel.
Symetrisk horizontal plan när hoven setts framifrån.

Vet inte om det är svaret du söker Singer. Jag är inte så bra med pedogogiks förklarning.....eller stavning för den del :(

Tror mera då på att en dålig ryttare skapar obalanser i hästen som sen i sin tur påverkar hovarna.

Helt klart är det så, vår ålderman har fått en liten medryttare. Efter att hon började så ändrade gammelman hovform bl a på bakhovarna som tidigare var lika runda som fram men är inte det numera.

Lika gäller en häst som jag sålt, samma hovis fortfarande men hovformen är ändrad både bak och fram.

Tror mera då på att en dålig ryttare skapar obalanser i hästen som sen i sin tur påverkar hovarna.

Så du menar att den obalansen sitter i när ryttaren inte rider då? Om vi nu pratar en timmes ridning om dagen?

Då skulle det ju betyda att en dålig hovslagare kan sko hästar till ryttare som har super balanserad ridning medan en bra hovslagare inte skulle kunna sko till en ryttare med obalanserad ridning?

Personligen tror jag inte att det påverkar alls utan det är mer hur man tränar sin häst, underlag och mängd. Tex om man inte värmer upp, hoppar var och varannan dag, rider på pissiga underlag, rider hårade än vad hästen är tränad för etc Alltså allt som eg inte har med direkt balansen att göra utan mer med balansen i träningen

Jag har ridit hästar som både varit skodda av bra hovslagare och dåliga hovslagare och jag anser att hovslagaren har betydligt större inverkan på en häst prestationer än vad en obalanserad ryttare har

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31