Hov fråga

Sv: Hov fråga

Min tränare säger att om man väger 60 kg och sitter nån cm snett så belastar man det benet med ca 6 kg per ridpass...

Då har din tränare förutsatt att du rider med en mycket hög samlingsgrad, om du inte gör det så ökar belastningen i takt med minskad samling. I fritt tillstånd rör sig hästen utan problem med nästan 70 % av sin vikt på framdelen, i ridning vill vi flytta tyngdpunkten längre bak för att minska slitaget på frambenen. Rider du utan samling och sitter snett med 60 kg så ökar vikten med ca 40 kg på det benet eftersom även din vikt räknas och allt annat med såsom utrustning etc. Här kanske förståelsen för en inpassad utrustning kan öka, om man förstår vad en illa sittande dito kan göra.

Jag blir alltid lika förvånad över ryttare som tror att dom är luft och inte lägger en ökad belastning strax bakom manken på hästen i bästa fall med endast 50 kg men i värsta fall en bra bit över 100 kg och sedan påstår att det inte skulle inverka på hästen eftersom det "bara" sker under en timmes ridning.

Skulle vara intressant att se samma person gående med en säck på bara 30kg på ryggen i "bara" en timme.

Det är väl mer förvånansvärt att hästen inte påverkas mer än vad den gör eftersom den knappas är född med ryttare på ryggen.

Det är väl ingen som säger att det inte skulle påverka. Dock så anser jag att obalans inte påverkar så mycket som du vill anse.

Det är betydligt fler faktorer som påverkar hästar än just det när det gäller fysiken på en häst.

Fyi så går jag med ca 15kg (ibland mer) verktyg i fickorna varje dag och nej jag påverkas inte speciellt mycket av det för jag har tränat upp min kropp till att klara av denna belastning liksom jag tränar upp hästar att klara den belastningen de är tänkta till.

50kg är väldigt lite för en häst i det stora hela. En dålig hovslagare som inte är insatt i hur ridning fungerar på en häst gör betydligt mer skada..

Det är inte fullt så lätt att räkna.

rider du hästen så den bär upp sig med sina muskler- i form är förutsättningarna andra.

hästars hovar blir sällan påverkade av ridningen, däremot av skador eller ... felverkningar.
Bakhovarna blir större på en äldre häst som utbildats rätt.

Det normala hovvinkel fram är 45-50grd. bak 50-55grd.Är trakterna i plan med strålen då kan du se från siden hur mycket av tån man ska ta för att komma till den rätta vinkel.
Symetrisk horizontal plan när hoven setts framifrån.

Vet inte om det är svaret du söker Singer. Jag är inte så bra med pedogogiks förklarning.....eller stavning för den del :(

Men när hästarna t o m har det motsatta.. som hästen i denna tråden. Som den står bak skulle den stå fram.

Tro mig jag vet vad en dåligt tillpassad sadel kan göra!! Förra året fick jag äntligen den hjälp jag behövde och det är guld värt!! Har fått en helt annan häst sen jag fick rätt sadel!! :d och hjälp av en väldigt duktig vet/kiropraktor! Nu är det bara en bra hovis som fattas i teamet!! :o

Tro mig jag vet vad en dåligt tillpassad sadel kan göra!! Förra året fick jag äntligen den hjälp jag behövde och det är guld värt!! Har fått en helt annan häst sen jag fick rätt sadel!! :d och hjälp av en väldigt duktig vet/kiropraktor! Nu är det bara en bra hovis som fattas i teamet!! :o

Det många inte verkar begripa är att en bra sadel med en obalanserad ryttare inom en snar framtid leder till att den blir dåligt tillpassad. Trots att den bara belastas under en timme.:nailbiting:

Då har din tränare förutsatt att du rider med en mycket hög samlingsgrad, om du inte gör det så ökar belastningen i takt med minskad samling. I fritt tillstånd rör sig hästen utan problem med nästan 70 % av sin vikt på framdelen, i ridning vill vi flytta tyngdpunkten längre bak för att minska slitaget på frambenen. Rider du utan samling och sitter snett med 60 kg så ökar vikten med ca 40 kg på det benet eftersom även din vikt räknas och allt annat med såsom utrustning etc. Här kanske förståelsen för en inpassad utrustning kan öka, om man förstår vad en illa sittande dito kan göra.

Vanliga hästen bär 60% av sin vikt fram.
Quarter hästar där i mot kan vara upp till 70%.

Men när hästarna t o m har det motsatta.. som hästen i denna tråden. Som den står bak skulle den stå fram.

Vi har kommit så långt borta från trådens häst!
Du mena fram hovar är 50%+ och bak 45%+-?

Vill göra klart for alla:
45%......50% är det utgångs läget vi arbeta ifrån!
Själv klart ska vi anpassa till individen.

Det många inte verkar begripa är att en bra sadel med en obalanserad ryttare inom en snar framtid leder till att den blir dåligt tillpassad. Trots att den bara belastas under en timme.:nailbiting:

Hi Coari, hur gå skoning i detta varmen? :wtf:

Så rätt :up: en snedd sitts kan förstår en bra sadel och skapa en om-rygg häst som kan inte göra sitt jobb.

Om det här "obalans ryttar v andra hov form"
Jag måsta Back Upp Rubytoo:
i alla år jag har sett en del Flipp-Flopp okunniga ryttar i sadeln, från privat till ridskol.....och jag har aldrig markt non hov form ändring berörenda på obalans ryttar.

Hi Coari, hur gå skoning i detta varmen? :wtf:

Så rätt :up: en snedd sitts kan förstår en bra sadel och skapa en om-rygg häst som kan inte göra sitt jobb.

Om det här "obalans ryttar v andra hov form"
Jag måsta Back Upp Rubytoo:
i alla år jag har sett en del Flipp-Flopp okunniga ryttar i sadeln, från privat till ridskol.....och jag har aldrig markt non hov form ändring berörenda på obalans ryttar.
M a o skulle Coaris teori göra gällande att alla ridskolehästars hovar skulle se ut som Helan o Halvan.
Det gör de inte. Däremot har jag sett sen byte av hovis att fler har blivit låghalta fram o en ökad hältstatistik. Så visst spelar hovisen en STOR roll.

Jag prata om "hovvinkeln"! och om friska hovar, inte om fång hov!

Hovbenet rest sig upp igen??
Vad är det för konstig utbildning du gå på?

Utbildningen är 20 år gammal. En utfluten hov är inte en frisk hov. Tåväggen drar även med sig hovbenet och hovens inre framåt till ett liggande läge, så mycket som den är felvinklad, eftersom hovväggen sitter fast i hovbenet genom lamellranden.

Sulan blir utstretchad över en större yta och blir tunn och svag och hoven har bakvikt och klarar inte att hålla emot kroppens vikt, sulan blir nerplattad och hovbenet sjunker ner ännu mer.

Gör man hoven normalt lång drar den naturligt vinklade tåväggen som växer ut med sig hovbenet upp igen och sulan blir tjock och och skålad igen. Utflytningar är början till hovsjukdomar.

Vid fång delar sig lamellranden och tappar sitt grepp. Hovväggen och hovbenet lossnar från varandra. Hovväggen, hela kapseln trycks framåt/uppåt när hästen rör sig och det lösa hovbenet tippar ner. Kronranden är hästens nagelband och lamellranden är nagelbädden. För alla intresserade MVH

Kan du precisera lite mera ingående din personliga kunskap om vad som hästens ridbarhet innefattar..

Hästens bärighet är beroende av att benet är rakt från marken till hasen när hoven landar. Om hoven inte landar naturligt vågrätt ( i strålens vinkel) , utan hoven är bakåtlutad, bildas en vinkel mellan hoven och kotan vid landningen och hästen tappar sin bärighet.

Hoven tålandar när hästen försöker landa hoven normalt vågrätt och bärranden är i fel vinkel. Hovens bakåtlutande plan ökar kotans genomtramp, hästen orkar inte hålla emot och kontrollera kotans rörelser som vi använder våra vrister. Hovens extra rörelser tar onaturlig tid, hovarna blir långsamma och efter kroppens rörelser, de synkroniserar inte längre.

Utan normal hovlandning kan hästen varken använda hasen , buken eller ryggen på ett naturligt sätt, och blir en skugga av sin verkliga talang. MVH

M a o skulle Coaris teori göra gällande att alla ridskolehästars hovar skulle se ut som Helan o Halvan.
Det gör de inte. Däremot har jag sett sen byte av hovis att fler har blivit låghalta fram o en ökad hältstatistik. Så visst spelar hovisen en STOR roll.

Ja precis, visst kan ridningen ha betydelse för hovarna men hovformen kan ha en massa olika förklaringar, varav hovisen är en viktig förklaring.
Delvis KL
Angående runda bakhovar såg jag nyligen en som haft det länge, och den hästen har ont i ryggen, jag påstår inte alls att det hänger ihop, har inte ens tänkt tanken, men med tex Bojs resonemang skulle ju hennes gamla häst kunnat ha ont i ryggen i alla år och har det nu inte ;) om man skulle dra slutsatser på samma sätt som Boj oc Coari gör. Vilket jag inte gör kan jag tillägga. Eftersom jag inte är lika kategorisk om orsaker.

Senast ändrad:

Se om jag kan sy ihop det här.
Normal är hästens vikt 60% fram och 40% bak.
Normal är hästen sko storlike ett# stora fram an bak.
Normala växt för benen är 1-2år

Hovbenens form bestäms av arvsanlagg och belastning, har fölet non handikapp som göra att den vill föra vikten bak, då kan man få ett osymetriska hov form.

I våra Trav/Gallope sport händer det ofta tack vara skada och lång konvolesant tid ett ändring av hovkapslens form där den skadad benen få inte det normal belastning.

Ett god hovslageri är viktig för att håla hästen hovar frisk och i hållbart bruk.

Ja det kan jag instämma i :). Vi påverkar på olika sätt, ev skador, hästens egen exteriör, hur vi använder den, underlag. Mm mm och sist men inte minst hovslagaren som kan påverka mycket, felställningar tex tidigt och förebygga problem.

Det är väl troligare att en galoppör som rids i samma varv i löp o under extrema förhållanden får den ena framhoven plattare än den andra.

där handlar det varken om sadel, ryttarens vikt eller brist på balans utan om enorma påfrestningar av farten-ytterlägen.

Singer. Jag tror att du o Coari pratar om samma sak när han hela tiden hänvisar till" benets styvaste riktning" som ingen begriper:crazy:

Ser också få hästar som landar med trakten först iom den ofta är för låg... numera. Ser t o m hästar som landar på tån bak.

Min teori om hästars spetsiga baktår är att de får växa lite för mkt. En barfotahäst som hålls efter har rundare bakfötter. Bättre överrullning. Blir den lång blir den smalare efter som hästen inte har ngn vikt "bakom" bakhovarna.:cautious: Ja jag vet inte hur jag ska förklara bättre...

Bra skrivet Axel :up:
Här prata vi om hästens rörelset där det är fråga om hästen är höger eller vänster.
Som example mitt varmblod är vänster, mena att han vill pusha på med sitt VB diagonalt mot sitt HF, det syns för han är branter och bli något försjuten på insidan medan den utsidan vill gärna flytta utt.

Och när det kommer till varmbloden så är det inte alls konstigt om de felar mer i den diagonalen, speciellt också om de har bantränats. Många av dessa hästar har ofta smärre problem med saccralleden, som kan behöva sig en knuff för att komma på rätt köl. Då brukar de bli jämnare i diagonalerna, även om det kvarstår en del för att få dem liksidiga.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka