Hov fråga

Sv: Hov fråga

Men fortfarande, din häst är inte "sjuk" i den bemärkelsen. Men det kan aldrig räknas som normalt då en sänkning alltid är vad det preciseras som, nämligen en sänkning och den blir ju kvarstående. Detta måste man ta hänsyn till när hästen skos förstås, eftersom hoven kommer att få ett helt annat växtsätt och form. Jag tror det är här det brister helt enkelt.

Jo Coari påstår det!

Lär dig skilja på inte frisk och sjuk så slipper du påstå ngt som är ren lögn.

Måste hästen hoppa på tre ben för att du och din veterinär ska förstå att den inte är frisk?

Du ställde en hov fråga och svaret på den "havererade" trakten och ball för skjutningen är resultatet av en långvarig hovbens sänkning där inga åtgärder vidtagits att stabilisera upp hovbenets bakre del genom en hartbar alternativ en lite mer modern lösning med sulplast som stabiliserar upp hovbenets rörelse i hornkapseln i själva belastnings fasen samtidigt som det avstressar djupa böjsenan och främst hornkapsels bakre del.

Jag har förstått att du inte vill ha en åsikt i tråden där ngn påstår att hoven inte är frisk utan i stället vill du bara lyssna på andra lösningar som passar in i din värld och för att kringgå själva grundproblemet.

Sorry,, men fakta kvarstår och den hoven är inte frisk och gör du inget åt det snart så kommer det leda till att hästen blir sjuk.

Man för lära vad man kan av den hovslager man gå lärling hos. Det kan vara lite varmskoning om han har ett ung, men non riktig smeda bli det inte! alla fall inte som vi hade i Skara under smedja mäster Tore Svedberg där vi skulle utföra alla hovbeslag för frisk och sjuka hovar samt alla verktyg som skulle behövas....det enda som vi inte smed var själva raspen.
Med Tores bortgång var det ingen smed som kunde ta över och med Skara skolens nergång blev dom instruktor som hade ståt vid Tores siden borta med!

Men ge dig nu,,, bara för att man är en duktig smed så behöver man inte vara en skicklig hovslagare. Det har väl du sett lika många ggr som jag och alla andra.

Naturligtvis så ingår balsal smide i all grundutbildning (t.o.m. på BYS) och vid gesällprovet så ska det smidas skor till skohästen samt även smidas 2 beslag enligt en förutbestämd mall. Vid mästarbrevet så ligger själva viken på just smidesbiten vilket jag personligen inte tycker är det viktigaste för hästens välbefinnande.

Man önskar ju när man ser alla fina smiden att det någon gång läggs lite större vikt på fysiologiskt korrekt yrkesutövande för det är just det enda som den enskilda hästen är hjälpt av när det gäller välbefinnande.

Jag hade en hovslagare som skodde på liknande sätt som på dina första bilder. Hästen tappade oftast skorna efter bara ett par veckor och tillslut tröttnade jag.
Jag bytte till en hovslagare, den äldre generationen. En sådan riktig (obs, riktig!!) djurmänniska där hästens behov är som störst. Det tog tre skoningar (6-7 v emellan) tills trakten kommit upp, tån var avkortad plus att skorna satt kvar! Det var verkligen ett uppvaknade för mig. Numer frågar jag alltid min hovlsagare en hel drös med frågor för det kommer en dag då han måste gå i pension och då står jag där med en massa unga hovslagare som inte kan ett skit..

Jag visste faktiskt inte att det finns ett mellanting mellan frisk och sjuk... Men ok jag tror faktiskt att du har valt och missförstå mig! Jag har bett om hjälp med hennes hovar i stort sett överallt jag har varit och ingen har kommit med någon lösning! Därför försöker man göra det bästa av situationen då man känner sig rätt så utlämnad! Ja jag ville ha hjälp men du har ju inte gett mig några tips och råd på vad man ska göra förrän nu! bara antytt att min häst " inte är frisk!"Och nej hästen måste inte hoppa på 3 ben för och kallas sjuk, fortfarande är där ingen veterinär som säger att jag inte har en frisk häst! Säger det igen!!! Självklart är jag medveten om problemet och försöker göra något åt det så gott jag kan! Tyvärr har jag ingen så kompetent människa som du i min närhet!!! Är heartbar och plast din lösning på hennes hov!?

Men ok jag tror faktiskt att du har valt och missförstå mig!

Självklar för inte kan det väl vara tvärtom även om det framgår med all tydlighet.

Var du befinner dig framgår inte heller i din profil och kalla mig inte för kompetent.

Det är ju helt grundläggande information som vilken veterinär eller hovis ska vara kompetent till.

Men herre jisses! Ibland undrar jag om du bara är ute för och bråka med folk! Du svarar inte på min fråga...

Frågar som vanligt för att förstå och lära :)

Menar Du att ballförskjutningen är en funktion av hovbenssänkningen?

Jag uppfattade det så, och då undrar jag, hur själva gången är; sänkning på grund av något, och vad händer sedan?

Eller kan det omvända gälla? Taskig hovvård, felaktig belastning, sänkning som följd av detta osv?

Tack på förhand.

Men ge dig nu,,, bara för att man är en duktig smed så behöver man inte vara en skicklig hovslagare. Det har väl du sett lika många ggr som jag och alla andra.

Naturligtvis så ingår balsal smide i all grundutbildning (t.o.m. på BYS) och vid gesällprovet så ska det smidas skor till skohästen samt även smidas 2 beslag enligt en förutbestämd mall. Vid mästarbrevet så ligger själva viken på just smidesbiten vilket jag personligen inte tycker är det viktigaste för hästens välbefinnande.

Man önskar ju när man ser alla fina smiden att det någon gång läggs lite större vikt på fysiologiskt korrekt yrkesutövande för det är just det enda som den enskilda hästen är hjälpt av när det gäller välbefinnande.

Så vi är jämna steg Coari:
Känner många duktiga hovslager som kan smed och göra alla sjukbeslag för en sjuk hov, dom behöva ingen Mästerbrev för det dom redan kan ;)

För mig är själva ordet "MÄSTER" ett begrepp som innebar mer än vad en hovslager är.
Är du hovslager då ska du kunna alla dom uppgift som behöves för att göra hästen brukbar, från vanliga skoning - special sjuk beslag :up:

Ett mästarbrev är ett bevis på den kunskapen, i varje fall har de lyckat utföra det en gång nämligen under själva provet för mästarbrevet.;)

Sedan vet jag iofs tyvärr att kunskapen finns hos en del hovisar, de väljer bara inte att använda den i vissa lägen utan utför ett arbete som går snabbare.:(

Ett mästarbrev är ett bevis på den kunskapen, i varje fall har de lyckat utföra det en gång nämligen under själva provet för mästarbrevet.;)

Sedan vet jag iofs tyvärr att kunskapen finns hos en del hovisar, de väljer bara inte att använda den i vissa lägen utan utför ett arbete som går snabbare.:(

Vad ska jag säjer Boj????????
Man ska utföra ett full gott arbete o avsätt om man vill kalla sig hovslager - gazell - mäster eller vad f-n dom vill!!

Jag kan bara bedöma det som jag se Boj, och mycket av det jag se av hovvård båda här och ut bland folk tycka jag är inte mycket att hänge i julgrannen :meh:

Så vi är jämna steg Coari:
Känner många duktiga hovslager som kan smed och göra alla sjukbeslag för en sjuk hov, dom behöva ingen Mästerbrev för det dom redan kan ;)

För mig är själva ordet "MÄSTER" ett begrepp som innebar mer än vad en hovslager är.
Är du hovslager då ska du kunna alla dom uppgift som behöves för att göra hästen brukbar, från vanliga skoning - special sjuk beslag :up:

Men herre gud var är problemet?

Vissa har dåligt självförtroende och måste därför få ett skriftligt bevis och en titel för att inte fullständigt tappa självförtroendet.

Andra verken har eller tänker utföra detta prov för att på pappret tituleras mästare utan anser att det är kunderna som ger den bästa reklamen genom att anse att dom har en "mästar" hovslagare.

Det finns inom en massa hantverk (typ finsnickare/målare m.m.) som kräver av den som känner yrkesstolthet att eleven först ska gå utbildning hos en "mäster eller mästare" för att sedan avlägga gesällbrev som bevisar att hantverkaren besitter goda grundkunskaper inom yrket.

Sedan ställs kravet att efter ex antal år inom yrket avlägga mästarbrevet för att kunna bli mäster och därmed även vara kvalificerad att ta emot en elev.

Jag håller med dig det just inom vårat yrke mest är larv eftersom reglerna hela tiden ändras (beroende på vilka som söker) och att man kan "kugga" hur många ggr som helst och fortfarande vara kvalificerad till omprov..

Efter fem misslyckade försök så vore det väl fan om om det inte skulle lyckas på 6:e försöket. Misslyckas man även den 6:e gången ja då måste man väl vara dum i huvudet och inte ha lärt sig något av sina tidigare misslyckanden.

Men skit i det eller avlägg själv mästarbrevet,, du har ju alla kvalifikationer som krävs i smide.:crazy:

Frågar som vanligt för att förstå och lära :)

Menar Du att ballförskjutningen är en funktion av hovbenssänkningen?

Jag uppfattade det så, och då undrar jag, hur själva gången är; sänkning på grund av något, och vad händer sedan?

Eller kan det omvända gälla? Taskig hovvård, felaktig belastning, sänkning som följd av detta osv?

Tack på förhand.

Ja i just detta fall och vad som ts både skrivit (hittills) och delgivit i bilder så anser jag det. Först inträffar en sänkning av en eller annan orsak, enkelt förklarat kan man säga att hornkapseln inte klarat av den belastningen den utsatts för och orsaken kan vara eftersatt hovvård, felaktig eller ensidig belastning,felaktig hovvård, miljö o/e foderrelaterat, nedsatt mag tarmfunktion, trauma, sen/gaffelbands skada,,,ex ex ex .....

Stabiliserar man inte upp själva hovbenet och då främst den bakre delen så kommer hovbenet när det utsätts för belastning och även främst då djupa böjsenan att få en onaturlig stor påfrestning med sekundär påföljd att belastningen bara blir större och större i hovens bakre del. Följden blir att trakterna blir så överbelastade att dom i bästa fall blir understuckna och mer eller mindre ball förskjutning uppstår, i sämsta fall så havererar hornkapseln i trakt/traktsido delar.

Frågan är väl vem som kom först,, hönan eller ägget..

En sak är i alla fall säker,, utan ägg blir det ingen höna.

eller utan höna blir det inget ägg...

I vilket fall som så undrar jag om det går att göra ngt åt en sänkning som har funnits under en lång tid?

Thank You :)

Så då kan en felaktig verkning, som leder till felaktig belastning, skapa en sänkning.

Då har jag en följdfråga: skulle ex vis för höga trakter och kort tå kunna leda till en sänkning?

(Här tänker jag att hovbenet liksom inte får plats i hovkapseln i belastningsfasen, utan trycks nedåt)

Senast ändrad:

(Här tänker jag att hovbenet liksom inte får plats i hovkapseln i belastningsfasen, utan trycks nedåt)

Det är det här flera borde försöka förstå att hovbenet är rörligt i hornkapseln.

I belastnings fasen så ändrar hovbenet sin position genom att sjunka ner i sin bakre del. Hur stor denna belastning blir beror på hur den djupa böjsenan och dess infästning från utlöpande muskulatur inverkar. Orsaker som påverkar är ras,ålder,underlag,gångart och eventuella övriga negativa inverkande faktorer.

Typ trauma, skadeproblem,ensidig hantering, ensidig överbelastning från ryttare som rider i obalans. (det så kallade berömda SIS problemet)

Har hoven av en eller annan orsak tidigare även drabbats av ett trauma som även lett till en försämrad onaturlig hållbarhet så kan du väldigt enkelt se framför dig vilka konsekvenserna blir.

Då har jag en följdfråga: skulle ex vis för höga trakter och kort tå kunna leda till en sänkning?

Om vi tar en klassisk bockhov som exempel som alltidhar sin primära skada utifrån ett trauma i nedre benets struktur/sen apparatur(ligament) som utgår ifrån en böjmuskelatur så är det helt uteslutet att ett hovbens skulle drabbas av sänkning.

Däremot så skulle det förmodligen leda till en väldigt snabb överrullning där hästen vilar på steget vore helt omöjligt och på sikt,, ja kanske leda till att hornkapseln havererar med rotation som sekundär synlig påföljd

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka