Hov fråga

Sv: Hov fråga

Försöker svara alla! Samma hovis som har skott hästen. Nu hade det bara gått 4 veckor så vi satsar på att sko om henne var 4:e vecka nu! Och denna gången lyssnade hon på att jag ville ha mer stöd för trakten! Hur man bäst gör för att få mer trakt vet jag inte men detta måste vara ett steg på vägen i alla fall! Tack alla för era tips och erfarenheter!!!

Finns olika sätt!
Handvisa till youtube.com
En kil sulor gå bra, hon (hovslagern) för skär till sulan lite.

Finns olika sätt!
Handvisa till youtube.com
En kil sulor gå bra, hon (hovslagern) för skär till sulan lite.

Tycker du inte trakten är tillräckligt överbelastad redan??

Varför nämna kilsula då du borde känna till att den kilade delen utsätts för ytterligare ökad belastning.

Tycker du inte trakten är tillräckligt överbelastad redan??

Varför nämna kilsula då du borde känna till att den kilade delen utsätts för ytterligare ökad belastning.

Den hänger i luften!! hur fan kan det vara överbelastad??
En kil på den siden eller fylla upp med eko flex eller vad det nu heter???
Har du inte haft kurser om uppbyggenda av trakten?

Jag fick aldrig något svar på min fråga....

Men om hästen gått med understruken trakt ett längre tag, närmare ett år som jag fattat de, kan det ju inte var bra för ben och ligament att man helt plötsligt bygger en perfekt hov?!

Skillnad om hästen blivit sönderverkad och sedan ska de repareras efter några dagar...

Det syns tydligt att hovbenet under lång tid har saknat understöd och du vill kila upp för att ge hovbenet ännu mindre understöd?

Anser du oxå att hovbenet är "fastklistrat" i lamelläderhuden?

Trakten hänger väl ändå inte i luften??:banghead: den är däremot väldigt understucken och trakten är faktiskt där du ser hoven har kontakt med skon om man säger så.
Det du se "hänger i luften" är ballarna..:D

Har kollat mer på de första bilderna, antar att hoven kan bli som bild 2 av extremt understuckna trakter. För de är ju verkligen extrema redan på bild 1.

Det ser ju fortfarande knepigt ut med så mycket trakt som hänger fritt, men det gick kanske inte att åtgärda allt på en gång.

Vad säger den här hovisen om planen framöver och vad som är tänkt med trakten?

Jämför hur trakten ser ut på den här bilden tex, vilket iaf jag anser ser mer korrekt ut. (även om det säkert är något annat fel på skoningen på den här bilden, högg den bara för att trakten såg så mycket bättre ut)

hästens-hovar-stötdämpning.jpg

Det där blir som att jämföra äpplen med päron..

Försök förstå att trådstartarens häst är inte frisk och det är därför som den uppvisar den här typen av överbelastning.

Haha ja why not!! ;)
Det är ju ballarna som blivit "förskjutna" bakåt så att säga och har inget stöd för trakterna är så understuckna! Jag och hovis skulle aldrig lägga kil på henne med risk för att trasa sönder trakterna!!

Men om hästen gått med understruken trakt ett längre tag, närmare ett år som jag fattat de, kan det ju inte var bra för ben och ligament att man helt plötsligt bygger en perfekt hov.

Skillnad om hästen blivit sönderverkad och sedan ska de repareras efter några dagar...

bli sent igår kväll.
Att lyfta trakten lite komma inte att påfresta benen, i så fall skulle vi har problem värja gång vi sätt på bråd.

Den hov bild jag titta på är trakten inte understuken, den har skärs bort, av ett miss eller att det var hov röt som fick karvas ut vet jag inte.
TS vill har åsikter, min är att man lämna inte hästen med ett hängenda trakt.
Hovslagen för svara för sitt arbetet.

Haha ja why not!! ;)
Det är ju ballarna som blivit "förskjutna" bakåt så att säga och har inget stöd för trakterna är så understuckna! Jag och hovis skulle aldrig lägga kil på henne med risk för att trasa sönder trakterna!!

Inte för att pluka isär inlägget men "jag och hovis skulle aldrig"?
Du starta en tråd där du var missnöjd med skoning och vill har åsikter!
Nu är ni bästis och kan allt om hovslageri :meh:

Another BS tråd.

Det där blir som att jämföra äpplen med päron..

Försök förstå att trådstartarens häst är inte frisk och det är därför som den uppvisar den här typen av överbelastning.

TS menar att hästen är frisk, så det var det jag utgick ifrån. Ville som sagt ge en bild av en hyfsat normal trakt att jämföra med.
Menar du att TS häst är trasig på något vis och aldrig kan få normala hovar?

Den hov bild jag titta på är trakten inte understuken, den har skärs bort, av ett miss eller att det var hov röt som fick karvas ut vet jag inte.

Jag ser verkligen inte det du pratar om? Jag ser en förvuxen och därmed understucken trakt. Den ser verkligen inte bortskuren ut?

TS, nästa gång kan du väl be hovis även fota hovens undersida innan skon läggs på?

Eh ursäkta mig men bara för att jag och hovis är ense om att inte kila upp hästen så innebär väl inte det att jag måste vara jättenöjd med själva arbetet eller hur hoven ser ut!????? Ingen BS tråd! Jag ville ha åsikter om hur hoven kunde bli så som den blivit inget annat!!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund