Hov fråga

Sv: Hov fråga

Hon har bara sula på bild 1 för att hon är sulöm... På andra bilden har vi en annan lösning med aluminium sula som inte ligger an mot hennes egen sula... Hon har en "urskålad" sko längs kanten så att hon får så lite tryck som möjligt! Och då blir hon inte halt efter varje skoning som hon blev med klinik hovisen...

Så här såg hoven ut när klinik hovis skodde och det ser rätt tråkigt ut... Och de har ju oftast inte så stor kunnighet!? Jag vet faktiskt snart inte vart jag ska vända mig för och få bukt med detta!

Pinohov1.jpg

Hur pass mycket utbildning har dina hovslagare? Kolla på hovslagarförbundets hemsida,och se i ditt län vilken som har mest utbildning,be sen om referenser,kanske kan du skicka bilder till denna och be om råd,och gärna hovslagarens tanke om vad denne skulle vilja göra. Ta sen nya plåtar och jämför med tidigare plåtar och se om det har blivit några ändringar,sen visar du nya plåtarna för den hovis som har riktig utbildning samt lång erfarenhet,då har ni dom bästa möjligheterna att få bra fötter.

Och korta ner skoperioden till 4 veckor en tid.

Så här såg hoven ut när klinik hovis skodde och det ser rätt tråkigt ut... Och de har ju oftast inte så stor kunnighet!? Jag vet faktiskt snart inte vart jag ska vända mig för och få bukt med detta!

Pinohov1.jpg

Menar du att klinikhovisar inte har så stor kunnighet?

Ja alltså tån har ju stuckit iväg framåt och trakterna är understuckna... Har inga röntgenbilder sen 2010...

Verkar vara fler som reagerat på den brutna vinkeln så det var nog inte bara jag.

Jag hade den brutna vinkeln på min ponny och har nu en ny hovis och ponnyn som rör sig bättre. Nuvarande har mindre utbildning tror jag (men är såklart behörig och finns hos hovslagarföreningen) men ett enormt intresse för min ponnys problem. Hittade nuvarande genom kontakter.

Lyssna runt och kolla om du kan hitta andra hovisar med referenser om du inte kan få tag på någon genom kontakter. Något har gått väldigt tokigt.

Pinohov1.jpg

Hålla med Korven:
Mycket Marklig!!!!
En Klinik Hovslager ska vara JBV godkände! Kan närvarenda klinik veterinär vara nöjd med en sån skoning?

Jag svarade på Singers inlägg som skrev att det var en okunnig hovis som verkat hästen på båda bilderna, då tog jag denna bilden och skrev meningen med ett frågetecken för ironi att klinik hovis inte skulle vara kompetent!? Jag vill ju gärna tro att en klinik hovis är kompetent med mycket erfarenhet men man undrar när hoven ser ut så här ett år efter han har skott... Då bytte jag hovis igen! Hovarna blev snabbt bättre några skoningar efter där men nu ser Hö fram väldigt konstig ut igen....

Det är ju det jag har gjort! Klinik hovisen som misslyckades enligt mig har de flesta utbildningarna i stort sett enligt den sidan! I Skåne då alltså! Så enligt den sidan ska han vara den som är bäst!!! Det enda han inte har är mästarprovet! Så jag vet inte vart jag ska vända mig nu inom rimliga avstånd!

Även klinikens hovslagare har satt på en för liten sko.
:rage:
Som sagt större sko, byt hovslagare som de andra tipsat om.
Hade aldrig godkänt sådana skoningar, utan hade reklamerat arbetet och gör om, gör rätt.

Jättetråkigt att ni inte hittar på en bra hovis som verkligen kan fixa till det det,det ser ju inge kul ut alls. Förstår precis hur handfallen du känner dig...

Hoppas att det löser sig på något sätt.

Vad har din hovis för förklaring till det som skett?

vad är hens plan?

Om man betänker att den har ett ganska gott traktstöd när den var kort i tån, så undrar jag hur denne tänker när tån o hela hoven är mkt längre fram. ej centrerat skodd.

Det man kan göra är att titta på andra hästar o ta ngn som skor andra väl.

Det krävs kanske F som i Fortbildning för schyssta korrigeringar. G är ingen garanti annat än i standardskoningar o vissa åkommor.

Det är ju det jag har gjort! Klinik hovisen som misslyckades enligt mig har de flesta utbildningarna i stort sett enligt den sidan! I Skåne då alltså! Så enligt den sidan ska han vara den som är bäst!!! Det enda han inte har är mästarprovet! Så jag vet inte vart jag ska vända mig nu inom rimliga avstånd!

Hovslager Mäster är rena påhitt!!
Dom krav som ställs för att bli Mäster ligger långt under det som vi gamle fick utförd under SLU´s tiden.
För det första man kan bara bli godkände Mäster av ett samling av Mäster igenom dess yrket! Sånt finns inte i det Svenska Hovslageri, HAR ALDRIG FUNNITS!!
Det finns två stycken hovslager som kalla sig för "Mäster", och den ena har aldrig gått utbildning, den ändra gick samma kurs som jag med många fler!

Bli aldrig lurad av "titlar"!
Som Karl XII sa till Grevar Pippar "om det så gäller adeln eller knekt, är det hans godhet som räknas".

Ja man är ju lite utlämnad till " de som kan".... Jag har fått kontakt med min tränares hovis som är klinik hovis, så han ska titta på bilder och komma med förslag och tips på vad man kan göra! Det han trodde hänt var foderbyte! När han sa det så slog det mig att för ca ett år sen lite mindre så bytte jag kraftfoder och efter 3 mån så började hon bli halt efter varje skoning... Då tog vi bort det kraftfoder igen... Så kanske vi har förklaringen där...

Hovis har ingen direkt förklaring för den tycker att hästen skotts på samma sätt hela tiden...

Väldigt tråkig att inte kunna lita på en som utövar sitt yrke, och att det är så svårt att hitta någon annan. Det finns elitryttare i ditt område som tar hovslagare från Tyskland för att de inte är nöjda med den svenska kvaliteten på hovslageri. Vet inte om hovslagarna på Flyinge hovslagarskola gör ett bättre jobb men annars kan de ju lika gärna lägga ner ....MVH

Ja det är riktigt trist... Min tränare är ju elitryttare och har för nåt år sen en sambo som är hovis som hon är nöjd med så därför har jag nu tagit lite kontakt med honom.... Så hoppas jag att han kan hjälpa!

Hovslager Mäster är rena påhitt!!
Dom krav som ställs för att bli Mäster ligger långt under det som vi gamle fick utförd under SLU´s tiden.
För det första man kan bara bli godkände Mäster av ett samling av Mäster igenom dess yrket! Sånt finns inte i det Svenska Hovslageri, HAR ALDRIG FUNNITS!!
Det finns två stycken hovslager som kalla sig för "Mäster", och den ena har aldrig gått utbildning, den ändra gick samma kurs som jag med många fler!

Bli aldrig lurad av "titlar"!
Som Karl XII sa till Grevar Pippar "om det så gäller adeln eller knekt, är det hans godhet som räknas".

Korrektion:
5 hovslager med Mäster Brev.

Ja man är ju lite utlämnad till " de som kan".... Jag har fått kontakt med min tränares hovis som är klinik hovis, så han ska titta på bilder och komma med förslag och tips på vad man kan göra! Det han trodde hänt var foderbyte! När han sa det så slog det mig att för ca ett år sen lite mindre så bytte jag kraftfoder och efter 3 mån så började hon bli halt efter varje skoning... Då tog vi bort det kraftfoder igen... Så kanske vi har förklaringen där...

Vet du varför den har en sänkning (hovbens?) i hoven? Om den är från fånganfallet så kan man undra varför hästen har kvar sänkningen 6 år senare. I så fall hade jag kanske oroat mig mer över den trasiga hovväggen. Varför ser den ut så?

Vad ger du för slags kraftfoder?

Hmm ja hon har alltid haft sköra hovar... Hon får i stort sett inget kraft.. 4 dl krafft muskel och Hö.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka