Hov fråga

Sv: Hov fråga

Varför blir det så här!? Hur kan det gå från den första bilden till den andra!? Vad har hovis gjort för fel!? Om det nu är hovis som gjort fel....??

image_zpsdbdbfa2e.jpg

image_zps0f930691.jpg

Jag må vara extremt förvirrad men det är ju bilder på två OLIKA hovar den översta är väl bakhovar och den undre framhov??

Det vita ser ju inte likadant ut??

Men om du visar de här båda bilderna för nuvarande hovis så kan ju denne inte påstå att det ser likadant ut?
Att säga att hästens skotts på samma vis hela tiden är en sak, men har den skotts vid varje tillfälle på det vis som just den individen behöver?
Svaret är ju uppenbarligen "nej"

Jag skulle se till att få röntgat om hovarna, om hästen blev halt vid skoning i samband med foderbyte kanske kan har varit ett fånganfall?

Skönt att du har kontakt med en annan hovis nu iaf.

Det är samma hov! Bara att hon är kortklippt på den 1:a! Så det vita ser lite annorlunda ut...

Jo fast jag har ju varit inne på klinik ett par gånger när hon blivit halt och då har det bara konstaterats sulömhet och ingen fång! Måste ju nånstans lita på veterinärerna då jag haft olika varje gång! Och första gången röntgade dem oxå och hittade inga förändringar sen 2010... Utan det såg likadant ut! De bilderna har jag tyvärr inte... Ska begära och få dem oxå!

På något vis, så kan jag inte fatta hur hoven kan ha blivit sådär utan ett fånganfall. Alltså, typ jag skulle ju antagligen kunnat sko hästen bättre. Och då kan jag inte ens spika på tappskor...

Och om hovis är utbildad.. så tänker jag att enda förklaringen borde vara fång eller liknande.

Hmm nä då är vi två för jag fattar inte heller hur det kan bli så och när jag frågar vet eller hovis (annan än den jag haft) vad de tycker om hovarna så säger de inte så mycket... Att tån ska kortas tex.. Och när min då redan kortar så mycket hon kan utan att hästen ska blöda så känns det hopplöst!! Hoppas att min tränares hovis har något bra och komma med! :-)

Ja du hon har aldrig haft nån direkt trakt på den hoven så förväntar mig inga mirakel på en skoning kanske... Eller ska man det!?

Och detta kortet är taget mer uppifrån än de andra... Hovis själv som tagit kortet!

Roligt att se, nu är det verkligen på väg tillbaka åt rätt håll! Trakten kommer att börja växa och flytta sig bakåt till sin rätta plats när tån blir normalt lång undan för undan. En för lång tå, och även en för hög, gör hoven baktung. Trycket på trakten blir då onormalt stort så den inte kan växa, den både trycks och nöts ner. Att skon även är korrekt lång och ger trakten stöd kommer att skynda på traktens tillväxt. Glad för din skull. MVH

Hålla med Korven:
Mycket Marklig!!!!
En Klinik Hovslager ska vara JBV godkände! Kan närvarenda klinik veterinär vara nöjd med en sån skoning?

Nej de behöver nödvändigtvis inte vara godkända av JBV, det räcker att en veterinär står som ansvarig för det arbete hovisen utför.

Det ser genast mycket bättre ut! :) Som sagt så kommer trakten komma också om man håller rätt vinkel på hoven,man kan ju inte göra en svan av en gås,men tycker endå att förändringen är ganska stor redan,på ett bra sätt!

Se till att ta kort efter varje skoning så ser du snabbt om det barkar iväg!

Men om hästen gått med understruken trakt ett längre tag, närmare ett år som jag fattat de, kan det ju inte var bra för ben och ligament att man helt plötsligt bygger en perfekt hov.

Skillnad om hästen blivit sönderverkad och sedan ska de repareras efter några dagar...

Har kollat mer på de första bilderna, antar att hoven kan bli som bild 2 av extremt understuckna trakter. För de är ju verkligen extrema redan på bild 1.

Det ser ju fortfarande knepigt ut med så mycket trakt som hänger fritt, men det gick kanske inte att åtgärda allt på en gång.

Vad säger den här hovisen om planen framöver och vad som är tänkt med trakten?

Jämför hur trakten ser ut på den här bilden tex, vilket iaf jag anser ser mer korrekt ut. (även om det säkert är något annat fel på skoningen på den här bilden, högg den bara för att trakten såg så mycket bättre ut)

hästens-hovar-stötdämpning.jpg

Grattis, men nu måste du sko om oftare för att hålla tån kort hela tiden.
då kan trakten bli normal igen.... med tiden. Då får du också en bättre sula som slipper protessula;)

Försöker svara alla! Samma hovis som har skott hästen. Nu hade det bara gått 4 veckor så vi satsar på att sko om henne var 4:e vecka nu! Och denna gången lyssnade hon på att jag ville ha mer stöd för trakten! Hur man bäst gör för att få mer trakt vet jag inte men detta måste vara ett steg på vägen i alla fall! Tack alla för era tips och erfarenheter!!!

Det gör inte så mkt att trakten "hänger i luften" då stödet av skon gör att den inte kan trampa igenom bak på samma sätt. en kort tå är dock villkoret.

det kommer att ordna sig.:)

Skon ska sättas på såsom man vill att hoven ska BLI- inte efter det felaktiga. som när man korrigerar föl.

Därför är det bättre med stora korrigeringar- som nu.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka