Hov fråga

Sv: Hov fråga

Alltså vad jag vet är hästen frisk...

I så fall begriper jag inte varför du redan på första sidan i ett svar till Skuggi skrev att den har en sänkning på HF.

Den sänkningen kan jag lova dig är kronisk och det är därför som den ser ut som den gör på bilderna. Tyvärr vill jag påstå att den med tiden inte blivit bättre om man koncentrerar sig på var i hoven belastningen ligger.

Anser du att hästen är frisk så fine,, då ska inte jag störa mera men i min värld så är den inte frisk och inga åtgärder skomässigt har ens vidtagits för att stabilisera upp hovbenet och hornkapseln.

Tittar man på första, andra och tredje bilden av hoven så ser det ut som att trakten blir längre och längre och hoven får mindre och mindre understödsyta (undersidan av hoven som är i markkontakt/skokontakt). Trakterna blir mer och mer understuckna.

Trakten behöver kortas (så att traktens stödyta kommer bakåt) så att hoven får en större understödsyta. Tån behöver fortsättas hållas kort. Om man låter trakterna bli längre (i tron att de då ska växa sig högre), så kommer tån växa sig längre. Genom att korta tån, så minskar man hovens understödsyta ännu mer, om man inte samtidigt kortar trakten, dvs får traktens stödyta att komma mer bakåt.

En bra trakt ska vara en upprest trakt, ej liggande som det ser ut att ha blivit allteftersom här. En upprest trakt är en stark trakt. En liggande trakt är en svag trakt. Balanspunkten i hoven blir för långt fram när trakterna lägger sig ner.

Troligen har denna hovslagare tänkt att den ska spara trakterna (för det hör man alltid att man ska göra) och hålla tån kort. Om man verkar hoven i balans, dvs vågar verka trakterna, så lägger sig inte trakterna ner.
Det gäller dock att se upp så att man inte låter tån bli för hög. Hovens framsida får då ett bulligt uttryck och hovbenet hamnar då i bakåttippat läge = inte bra.

Så, trakten ska hållas kort/låg så att den hålls tillbaka, tån ska hållas kort så att den inte drar fram trakten, och tån ska även hållas låg så att inte hovbenet tippar bakåt. På det sätta en tillräckligt stor sko så att hela hoven får understöd och dessutom lägga ut traktarmarna på skon så att trakterna kan vidga sig med understöd.

I så fall begriper jag inte varför du redan på första sidan i ett svar till Skuggi skrev att den har en sänkning på HF.

Den sänkningen kan jag lova dig är kronisk och det är därför som den ser ut som den gör på bilderna. Tyvärr vill jag påstå att den med tiden inte blivit bättre om man koncentrerar sig på var i hoven belastningen ligger.

Anser du att hästen är frisk så fine,, då ska inte jag störa mera men i min värld så är den inte frisk och inga åtgärder skomässigt har ens vidtagits för att stabilisera upp hovbenet och hornkapseln.
Om det skulle vara kroniskt så skulle den väl inte gå att verka som nu o för 1 år sedan?
Däremot kan väl lamellerna vara försvagade o så fort den får ngn påverkan eller att tån blir lång så ger den med sig.

Den har ju ingen sänkning enligt röntgen, men du kanske ser sådant som experterna inte ser. att en häst med bruten tå o understucken trakt kan bli sulöm är inget nytt.

Alla taggar ut.... :crazy:
Alltså det jag menar är att så länge ingen veterinär säger till mig att jag har en sjuk häst så anser jag inte att jag har en sjuk häst! Det med sänkningen är ju så klart inte bra, men ingen veterinär har sagt till mig att jag inte kan använda hästen! Och man använder inte en sjuk häst...

Hovslager Mäster är rena påhitt!!
Dom krav som ställs för att bli Mäster ligger långt under det som vi gamle fick utförd under SLU´s tiden.
För det första man kan bara bli godkände Mäster av ett samling av Mäster igenom dess yrket! Sånt finns inte i det Svenska Hovslageri, HAR ALDRIG FUNNITS!!
Det finns två stycken hovslager som kalla sig för "Mäster", och den ena har aldrig gått utbildning, den ändra gick samma kurs som jag med många fler.

Du är rolig du LHR.

Såhär står det på Svenska hovslagareföreningens hemsida.

"Ett mästarbrev är ett unikt erkännande av din yrkeskunskap. Mästarbrevet blir din kvalitetsgaranti och ger kunden besked om din yrkeskompetens.
Det är inga krav på att du skall vara egen företagare däremot krävs följande för att genomföra mästarprov:
Att du varit verksam i yrket minst 6år efter avlagt gesällprov.
Att du har godkänd fortbildningsexamen.
Att du visar ditt yrkeskunnande med ett arbetsprov - mästarprov. "

Och det är enligt SHF 8 st som har godkänt Mästarprov.

Vad är det som du menar inte finns?

Du är rolig du LHR.

Såhär står det på Svenska hovslagareföreningens hemsida.

"Ett mästarbrev är ett unikt erkännande av din yrkeskunskap. Mästarbrevet blir din kvalitetsgaranti och ger kunden besked om din yrkeskompetens.
Det är inga krav på att du skall vara egen företagare däremot krävs följande för att genomföra mästarprov:
Att du varit verksam i yrket minst 6år efter avlagt gesällprov.
Att du har godkänd fortbildningsexamen.
Att du visar ditt yrkeskunnande med ett arbetsprov - mästarprov. "

Och det är enligt SHF 8 st som har godkänt Mästarprov.

Vad är det som du menar inte finns?

Stämmer Tussi, dela utt 2 nya som är inte med hovslager listen en.

Jag känna till SHF utbildnings karassel. Ger jag inte mycket för den :meh:
Du för läsa den sista raden...."man ska kunna utföra ALLT FÖRAKOMMENDA ARBETET I Sitt Yrket!".
Det kan dom inte för dom sakna smed konsten.

Hovis tar kanske redan på trakterna jag vet ju inte! Därför kan jag väl höra med hovis om det går och ta mer!? Är väl inget fel med det!? Jag vill ju oxå lära mig! Jag ska kolla med min tränares hovis oxå om man ska ta mer på trakten!

Jag känna till SHF utbildnings karassel. Ger jag inte mycket för den :meh:
Du för läsa den sista raden...."man ska kunna utföra ALLT FÖRAKOMMENDA ARBETET I Sitt Yrket!".
Det kan dom inte för dom sakna smed konsten.

Fast det stämmer ju inte, har en bekant som egentligen är "självlärd" eller hur man nu ska säga. Vill avlägga gesällprov, men det krävs smideskurser för att få genomföra detta prov. Så hur kan det saknas menar du?

Alla taggar ut.... :crazy:
Alltså det jag menar är att så länge ingen veterinär säger till mig att jag har en sjuk häst så anser jag inte att jag har en sjuk häst! Det med sänkningen är ju så klart inte bra, men ingen veterinär har sagt till mig att jag inte kan använda hästen! Och man använder inte en sjuk häst...

Fast tänk efter nu, ingen påstår att din häst är "sjuk". Men en sänkning är definitivt inget man kan räkna bort, och självklart kommer det att ge en annan belastning på hästen, annan hovform, annat växtsätt osv. Så situationen blir unik, och ni måste hitta ett sätt som fungerar för din häst, under era förutsättningar, utifrån den miljö hästen lever och arbetar i/på.

Fast det stämmer ju inte, har en bekant som egentligen är "självlärd" eller hur man nu ska säga. Vill avlägga gesällprov, men det krävs smideskurser för att få genomföra detta prov. Så hur kan det saknas menar du?

Man för lära vad man kan av den hovslager man gå lärling hos. Det kan vara lite varmskoning om han har ett ung, men non riktig smeda bli det inte! alla fall inte som vi hade i Skara under smedja mäster Tore Svedberg där vi skulle utföra alla hovbeslag för frisk och sjuka hovar samt alla verktyg som skulle behövas....det enda som vi inte smed var själva raspen.
Med Tores bortgång var det ingen smed som kunde ta över och med Skara skolens nergång blev dom instruktor som hade ståt vid Tores siden borta med!

Men du kan ju inte utgå ifrån vad som krävdes på "din" tid, nu krävs dokumenterad smideskurs/er och det ingår som sagt i gesällprovet.

http://www.hovslagarforeningen.nu/default.asp?path=39723&pageid=38078

För att inte nämna det som ingår i mästarprovet där man ska handsmida 3 olika skor:

http://www.hovslagarforeningen.nu/media/m_starprovsbest_mmelser_1.pdf

LHR: tycker du ska läsa på innan du uttalar dig. Du verkar ha fel om det mesta.

Hovis tar kanske redan på trakterna jag vet ju inte! Därför kan jag väl höra med hovis om det går och ta mer!? Är väl inget fel med det!? Jag vill ju oxå lära mig! Jag ska kolla med min tränares hovis oxå om man ska ta mer på trakten!

Nej, det är absolut inget fel med att vilja lära sig, tvärtom :). En bra hovis ska föra en öppen dialog med hästägarna och kunna förklara vad han/hon gör och varför. Däremot hade jag inte velat behöva föreslå för min hovis hur man skulle kunna göra. Det hade gjort att jag hade känt mig jätteosäker på om min hovis verkligen hade vetat vad han/hon gjorde. Man får ju anta att hovisen tar så mycket på trakterna som man ska redan. Om det hade gått att ta mer, och det hade blivit ännu bättre, borde ju hovis veta det och redan göra det, kan man tycka?

Men du kan ju inte utgå ifrån vad som krävdes på "din" tid, nu krävs dokumenterad smideskurs/er och det ingår som sagt i gesällprovet.

http://www.hovslagarforeningen.nu/default.asp?path=39723&pageid=38078

Det är har det hänger upp sig, att hitta non stans där man kan lära sig bara grunden till smed av 2-par vanliga remont sko. (förklara det bristenda antal utbilded hovslager värja år)
Det kravs lite mer för att smed ut special beslag:
Det är därför man för kör med svets och slip.

Senast ändrad:

Mmm frågan är ju om hovis tar så mycket som behövs... Om hovis vet att det inte går och ta mer eller om hovis inte vågar/vet bättre än och ta mer... Det är ju det jag vill få reda på. Så om jag tar upp det med hovis nästa gång så får jag ju se vad hovis svarar... Eftersom jag inte vet nu hur hovis plan är så måste jag ju ifrågasätta...

Jo Coari påstår det! Och precis som jag skriver själv till svar är att sänkningen är inget bra så det är klart att jag och min tränare har det i huvudet hela hela tiden! Jag kan lova dig att det är inget jag glömmer bort! Veterinärerna säger att hon är inte halt, hon har inte ont så därför rider jag henne. Sen är det ju trist när hovis inte klarar av och sko henne på rätt sätt kanske... Och jag har verkligen försökt med andra oxå... Nu kör vi på detta och tar råd och tips från en hovis med erfarenhet och som jobbar på klinik så att min egna hovis kan lära sig exakt hur hästen ska skos på bästa sätt!

En bra hovis ska föra en öppen dialog med hästägarna och kunna förklara vad han/hon gör och varför.

Detta håller jag med dig om men det är minst lika viktigt om inte ännu viktigare att hästägaren oxå kan föra en öppen dialog och förklara vad hen gör med sin häst och varför.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka