Hovisar på Buke!!

Sv: Hovisar på Buke!!

Jo det kanjag oxå hänga med på att den borde gå tillbaka när hoven växer rätt...men på min har hon ju haft den här sämkningen i många år! Redan innan jag köpte henne. Så frågan är om det inte är helt kört för hennes del..kanske omman hade tagit tag i det redan från början men av någon anledning har ingen gjort det..Bara kul om hovarna kan bli bättre och bättre så klart!

Ja, fast hon kanske inte har skotts rätt på länge då?
Jag förstår som sagt inte hur ett hovben kan sänkas, när det så att säga ju alltid står på sula/strålen? Ove Lind kallar det ju att snarare hovkapseln skjutits uppåt, pga felaktig belastning på hovväggen jämfört med belastningen på sulan. (om jag minns rätt) och om man då börjar sko/verka hästen korrekt borde ju hovkapseln återgå till ett normalt läge?

Om du har möjlighet att slå ett par plåtar på hovarna om ett år skulle det vara intressant att se om det blivit någon skillnad :idea:

ja vissa kallar ju det för hovväggsförhöjning ,för egentligen är det ju inte benet som sänks för det kan det omöjligt göra...
så det är väl egentligen ett bättre ord!
Jag ska ju egentligen ta nya plåtar till försäkringsbolaget eftersom hon har en reservation som jag vill ha bort! och då måste jag lämna in nya plåtar till dem!
Så det kan jag absolut ha i åtanke och slänga in här oxå sen!:laugh:

Rotation o sänkning är benämningar på ett tillstånd som folk förstår o har en medicinsk betydelse.

vid rotation har tådelens lameller släppt vid sänkning mer o runt om. Alltså en förklaring om hur allvarligt det är.
Jo hovbenet kan tippa o ställa sig på kant.

titta på röntgenbilder.

Jag vet att hovbenet kan tippa/rotera, det är hovbenssänkningen jag undrar över. Särskilt när den bedöms som kronisk.
Kronisk rotation finns också vet jag, även där förstår jag inte riktigt hur sambandet inte kan återfästa, det måste ju då bero på fortsatt felaktig belastning, dvs felaktig skoning?
Eller finns det andra strukturer som kan ta sådan skada vid en rotation så att de omöjliggör att hovbenet återtar sin normala position kanske...

Jag tror att benämningen kronisk är ngt förlegat då man förr inte kunde komma tillrätta med fång eller ens hovens vinkeln eller just pga av det sistnämnda.

Fång är idag inte den dödsdom som det var förr.

ja vissa kallar ju det för hovväggsförhöjning ,för egentligen är det ju inte benet som sänks för det kan det omöjligt göra...
så det är väl egentligen ett bättre ord!

Ursäkta men vad är hovväggsförhöjning??? :rofl::rofl:

Nej,, det är absolut inte omöjligt att benet sänks i hornkapseln eftersom det är precis det som händer vid hovbenssänkning.

Vid rotation inträffar ett trauma i själva vägghornet (lamellläderhud) som secundärt om hoven utsätts för överbelastning leder till att hovbenet roterar (tippar) med främst hovbensspetsen framåt nedåt.

Vid hovbenssänkning inträffar ett trauma i själva sulkroppens inre strukturer (sulläderhuden) som secundärt om hoven utsätts för samma belastning så att inflamationen inte avtar leder detta till att hovbenet sjunker längre ner i sulan vilket secundärt uppvisas genom att sulans välvning avtar, hoven uppfattas som mera platthovad för att slutligen uppvisa en sulkropp som är konvex.

Sjunker hovbenet ner i hornkapseln så blir den naturliga följden att det övriga benet sänks med i samma grad/nivå.. Allt annat vore fullständigt omöjligt.

Benämningen kronisk är inget förlegat,, man använder det ordet för att förklara att en lägesförändring har inträffat antingen genom rotation eller sänkning.

I båda fallen kan man komma med rätta och återställa dom tidigare fysiologiska förutsättningarna i både belastning och vinklar.

Man bör dock ha i åtanke att när väl ett kroniskt läge inträffat har samtliga involverade strukturer för all framtid ådragit sig en mer eller mindre naturlig försämrad hållfastighet.

Jag vet inte om man kan dra en paralell med humanvården och ge en jämförelse med att en diabetiker har en kronisk sjukdom. Vi har väldigt kompetenta personer som arbeter inom humanvården som kanske kan förklara och även ge några ex. på om det även inom humanvården finns sk kroniska sjukdomar och hur det då lättast ska förklaras för att man som hästägare ska kunna få referensramar till kronisk sjukdom på häst.

Håller med om vad coari skrev i ovanstående inlägg. Dock behövs bara hästens egna vikt om ens det för att: överbelastning leder till att hovbenet roterar (tippar) med främst hovbensspetsen framåt nedåt.

Kallar också fång för kronisk när en förändring av hovbenets läge har skett.

Men kronisk betyder ihållande, obotlig, återkommande mm.
som kronisk smärta- som du aldrig blir av med.

även om en fånghäst kan förbli känslig, så har ju mkt med återfallsprocenten med att göra om man har förebyggt orsaken eller inte.

Förr tog man väl bort en häst med sänkning oavsett eller grav rotation???

Hovarna hade ju enligt utsago alltid det bananformade utséendet för evigt o gick inte att åtgärda.???

Senast ändrad:

Jag förstår, det är alltså typ bursan osv som plattas till och leder till sänkningen? Jag hade förstått det som att sänkningen hade samma orsak som rotationen, att hovbenet släppt från hornkapseln, bara att det släppt runt om.

Vad kan man initialt göra för att bota en sänkning?

Vad är det som orsakar den vanligen?

Inom humanvården finns det väl två varianter av kroniska tillstånd.
1. Sådant som man vet "slutat funka", tex vid diabetes där insulintillverkningen helt eller delvis upphört.
2. Sådant man inte lyckas bota eftersom man inte hittar felet. OM man hittade felet så skulle kanske korrekt behandlig kunna bota tillståndet.

Jag fick intrycket av att (de flesta) rotationer och sänkningar egentligen skulle falla under motsvarande punkt 2, där man helt enkelt inte varit tillräckligt skicklig för att kunna sko/verka hästen så att den återfår sin normala hovform.

Som Axel säger så verkar det, med dagens kunskap som (många) hovslagare har, vara mycket färre fall med kroniska skador efter tex fång.

Men när strukturer skadats, så måste det ju hamna under punkt 1, de har ju slutat funka så som de behöver.

Jag har själv en kronisk sjukdom som inte går och bota... Symtomen finns där hela tiden och vissa saker utlöser smärtan! Har inte problem varje dag utan set kommer och går! Kylan kan jag inte rå för och det är den som gör det mesta... Inga smärtstillande hjälper helt! Fången finns ju inte där hela tiden, den utlöses så klart lättare av vissa saker som hästen tydligen är känsligare för men undviker man bara de faktorerna så är ju hästen frisk!
Där är skillnaden på kroniskt tillstånd! Fast hästens hovar är ju förmodligen kroniskt felställda tror jag! Ingen blir gladare än jag om det visar sig att hovbenet börjar rätta till sig!! Vi får väl se vad som händer! Jag tror dock att om jag undviker att få hästen fet, undviker kolhydrater och socker mm så lär risken minska att hon någonsin kommer få rotation eller sänkning igen!
Jag får däremot lära mig leva med ständig smärta!

I o m att hovväggen ska vara upphängd på hovbenet så är hovens utsida en spegel av hur det tillståndet är.

du kan nog räkna med att din häst är återställd, men du får tänka dig för mkt mer än förr.

Fast det var ju inte länge sen vi röntgade och då såg det ut som för 4 år sen...:confused:

I o m att hovväggen ska vara upphängd på hovbenet så är hovens utsida en spegel av hur det tillståndet är.

Nu tror jag i.o.f. sig inte att hovväggen ska vara upphängd på hovbenet utan snarare tvärtom.

Hur som helt,, lura dig inte på att hovens utsida avspeglar hovbenets läge så som mpånga av dagens hovisar går på med raspen på vägghornet i tro om att ju mera manikyr man åstakommer ju skickligare hovis är man.

Det enda fakta med detta när det kommer till överarbete är att hovis lurar sig själv, hästägaren blir lurad och hästen fortfarande missförstådd.

Alltså vi åkte in för att hon var halt på vä fram. Veterinären stod och kliade sig i huvudet för hon visade ingen skillnad efter bedövning och sen röntgade vi hoven för och utesluta att något hänt där typ fång då,,, men det var det ju inte för den såg ut precis som innan,ingen förändring.
och efter några veckors vila blev hon fräsch igen!
så ingen prognos.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 961
Senast: Twinkle
·
Hundhälsa Min Schapendoes-hane är nu 4 månader gammal, och för en vecka sedan började en knöl växa ut i hans bakhuvud. Först trodde jag det var...
Svar
15
· Visningar
7 626
Senast: Irmelinis
·
Hästvård Varför blir det så här!? Hur kan det gå från den första bilden till den andra!? Vad har hovis gjort för fel!? Om det nu är hovis som...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
47 938
Senast: Boj
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 227
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka