Hovisar på Buke!!

Sv: Hovisar på Buke!!

Som sagt, nog hade hon trakter förut, bara att de ligger horisontellt under hoven, längs med skon. Det är vanligt att man misstar understuckna trakter för låga. Så slutar man ta ner där, och då fortsätter trakten in under hoven och skapar obalans.

Att bara korta tån hjälper nog inte, jag skulle ta lika mycket på hela undersidan typ, då skulle både tå och trakt bli kort.

Ska se om jag kan rita sådär fint som några gjort...
Du har nog aldrig sett en fånghov eller en som är framåtskjuten.
Det finns inget att ta under! Den måste kortas i tån- fångraspas o då inte bara längst ner.

TS. tycker synd om dig som är i sämre hovisars våld.

Skicka bilderna till hovisen på strömsholm o be om råd.. TILL din hovis.

Jag tycker att du förklarar väldigt bra! :-) att det inte finns mer utlägg är för att hon trampar av dem annars trots boots runt om... Ska försöka få till bilderna lite större!! :-)
För att få bukt med problemet måste den kortas mkt mer i tån- på utsidan o då kommer även samma sko att hamna längre bak- mer där den ska ligga.

När trakterna blir långa o understuckna så blir det självklart lättare att få tappskor, men... du får köpa bättre boots. Det funkar faktiskt o för att få ordning på den lär det behövas.

Här kommer nya bilder på hovarna. Skiljer en vecka i skotid...så på förra hade hon gått i 4 veckor och vid detta foto tillfället har hon gått 3 veckor!

http://i129.photobucket.com/albums/p225/clubman_2006/Pinohov1.jpg

http://i129.photobucket.com/albums/p225/clubman_2006/Pinohov3.jpg

http://i129.photobucket.com/albums/p225/clubman_2006/Pinohov2.jpg

Hon har ju fortfarande en bula eller utbuktning på hoven....men överlag ser de bättre ut! Nu har jag ju kommit till ett vägskäl... Nuvarande klinikhovis tar 2600 kr för en helskoning med sulor och jag har inte råd med det för tillfället! Han har sagt att jag kan prova med någon annan och funkar det inte så får jag ju gå tillbaka och leva på bröd och vatten...;)
Sambandet är släppt där hoven buktar ut o det ska raspas fr. o.m den kanten! Eller mer ca 1 cm nedanför när det är på tidigt stadie- högre upp.
Hovväggen ska ha en rät linje från kronranden till marken. så gör man numera o får bukt på det förr s.k kroniska fångutséendet- som adechrome trodde var kutym.

Den långa tån gör att draget i lamellerna hela tiden fortgår- brytning i tån för att den är för lång.
Den kan alltså få nya fånganfall bara för att detta sker- som påspädningar av redan sköra lameller.
Bettysmatte har fina bilder på hur en bra fångverkning ska ske.

Senast ändrad:

[
Bortse ifrån hovbenet och att bilden kommer ifrån en barfotasida, min mening var att visa proportionerna på en i mina ögon välbalanserad hov:
benihov1.jpg
Hovbenet är inte helt markparallellt.
då skulle du kunna känna det vid strålen eller i fårorna.
Så bilden är inte korrekt.

Bra förslag! Det ska jag göra! Och vi ska ta bilder regelbundet oxå för och hålla koll! Jag ska prata om allt som ni sagt med Hovis så får vi se vad hon säger!! :-)

Det jag är mest rädd för är om man nu raspar hennes hov framtill så mycket att det blir en rät vinkel är att hovspetsen ska penetrera väggen!!!:o

Om du röntgar den så ser du att hovkapseln är längre ifrån hovbenet än den biten som är frisk- den övre halvan av hoven.

Hovväggen är en spegel på vad som hänt med hovbenet.

har den dessutom haft rotation så är skillnaden längst ner ännu större. Gradskillnaden mellan hovben o hovvägg.

Gör man inte hovväggen rak så dras det nya med framåt=kronisk fånghov.

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men kan någon förklara för mig vad förkortningarna på hovslagarföreningens sida betyder?

Det står såhär under "utbildning":
"U står för att Malte är utbildad

G betyder att han har gesällbrev

F står för att han gjort fortbildningsexamen

M Anger att han har gjort mästarprov och fått mästarbrev. Detta är för närvarande den högsta examen man kan avlägga inom hovslagerinäringen."

Men på listan det länkades till hittar jag en massa bokstäver som inte är förklarade.

Vad betyder tex: U Gkd, och U Gsb ?

Som sagt så var det hovens form jag avsåg med bilden, om du läser så skrev jag "bortse från hovbenet".

TS: det är ingen risk att hovbenet kommer fram i tån än på lääänge, men det där vet en hovis såklart, när h*n ser hoven.

Jag tror att den nya hovisen säkert gärna också ser plåtar på hoven, även om de är lite gamla.

Lånar knapp!
TS: Jag tror det behövs ett samarbete mellan veterinär och hovslagare för att få ordning på hovarna. Dessutom för att utesluta att hästen fortfarande har fångsymptom. Det finns ju hästar som är så tappra och kämpar på trots att de egentligen inte borde. Jag vet en ponny som tävlade SM i hoppning med akut fång :-( Sådant vill man ju inte vara med om som ryttare, då är det faktiskt bättre att åka till veterinären en gång för mycket. Det kanske bara är så att klinkveterinären behöver sko en gång, sedan kan din ordinarie hovis ta över. Så gjorde iaf jag med en häst som behövde specialskos pga hovledsbesvär.

Lycka till o hoppas ni får ordning på hovarna!

Tack för ditt svar! Det är ju klinik hovslagare jag haft senaste året utan större framgång... För en månad sen trampade hon av sig en sko så att hon blev halt... Så veterinären röntgade hoven och såg inga fångsymtom så det kan vi utesluta! Det enda veterinären sa var att hovarna skulle hållas korta i tån. Jag ska skicka bilder till Strömsholm och be min nuvarande Hovis ringa honom. Han borde ju veta vad som ska göras eftersom han är mäster...

Ja ja, men då är du ju på god väg! Jag förstod nog inte riktigt, du pratade om en hovis som kostade 2600, var det inte det som var klinikhovisen?

Skicka även med de första bilderna o en kort sammanfattning om anamnesen.
Han har ju den enda o bästa uppföljningen av "sin" behandling av fånghästar.

Hur länge sen är det hästen är skodd?
Har inte hovis bett om ny röntgen? vad säger han om hästens nuvarande skick?Är han nöjd med hur det ser ut och vad har han för plan?

Det syns tydligt på bilderna att hovarna är i dåligt skick med stora obalanser.
Värst ifram men även bak är i obalans.
Jag tror det är dags för nya röntgenbilder och en engagerad duktig hovslagare som samarbetar med veterinär.Innan hästen blir kroniskt halt.

Hästen ser obekväm ut , hovarna behöver hjälp med att få välanpassad verkning,beslag och skydd.Och en diagnos vad som orsakar grundproblemet.

Råd hur den skall exakt skos går inte ge över internet,beroende på diagnos får man prova sig fram till vad hästen trivs med för beslag osv.
Hästen är den som har sista ordet och det finns olika lösningar beroende på individen.
Men i grunden är en korrekt verkning mkt viktigt,annars förvärras en redan deformerad hov.

:bow::bow:

Jag är ingen hovslagare och du kanske inte vill ha mina tips, men jag gick på en tre dagars hovkurs i sommras som handlade mycket om just fång, och utifrån dom kunskaperna jag fick där hade jag personligen tagit av skorna, verkat ner till sulans nivå så att det blir jämn fördelning och att det inte är hoväggen som bär upp hela hästens tygnd, för ifall hästen har någon högre procent av laminitis (fång) så trycks lätt hoväggen upp för att lamellerna har släppt och de blir som ''ankfötter''. hade också verkat ner trakter så att strålen också får hjälpa till att fördela vikten och för att inte belasta tån för mycket. Ifall hästen ömmar så försvinner smärten också när hästen slipper bära upp all sin vikt med hoväggen. Ifall jag ska förklara något så får du säga till.

För att hindra att hoven flyter ut så finns det ett bus-enkelt verkningsknep, men som är komplicerat att skriva över internet, så då får man ta hjälp av en hovvårdare. Funkar alldeles utmärkt!

Nog för att hästen har haft fång och det inte alltid ger de "vackraste" hovarna. Vi har haft hand om flera ponnyer och hästar med fång, både som haft sedan tidigare och som fått det här.

Att hoven blir deformerad är en sak, men trakterna är instuckna vilket bidrar ännu mer till att hoven flyter ut framåt. Det borde hovis ha kunnat fixa på max 1 år om nu hästen varit skodd. Dessutom har hästen skodd med för trånga skor, vilket leder till att hovväggen flyter ut utanför skon, spricker upp/går av och sitter dåligt. För trånga skor gör att hästen blir trång och är säkert en bidragande faktor till de låga instuckna trakterna. Låga trakter brukar till en början också komma sig av att man verkar trakterna för höga, och efter som tyngpunkten då hamnar mera framåt så åker trakterna under så småning om. Om tåkappa inte är absolut nödvändigt så skulle jag faktiskt skita i den helt, och lägga på ett par tåriktade skor som underlättar överrullningen.

Sedan måste jag säga att trots så många vänder med skoningar vi haft på fånghästarna så mår de ofta bättre att vara utan skor, just för att lamellranden är försvagad redan. Det finns ju en anledning att man alltid ställer fånghästar på mjukt underlag, och det är för att underlaget då fyller upp under hela hoven och tyngden fördelar sig bättre (jämte om de står på hårt underlag och enbart hovväggen är i marken). Detta gäller även efter fångattacken (och alla hästar!). Men fånghästar brukar särskilt vid hovbenssäkning kunna bli sulömma. Men det bästa man kan göra åt det är att slänga på ett par hovboots när de behövs (vid ridning t.ex), cavallos boots är det många som tycker om då de sitter kvar i alla gångarter och dessutom är läta att hantera, de går dessutom att brodda. Annars kan man även fylla upp med en sorts mjuk gummi i kombination med vanlig sko, då skyddar det mot hårt underlag, men ger samtidigt stöd, det är ett alternativ om hästen ömmar även i hagen annars. Men jag har faktiskt inte haft någon fånghäst skodd mer än på vintern (för brodd), det går alldeles utmärkt att rida dem barfota så länge man håller sig borta från steniga grusvägar eller liknande.

Hur som helst så kan hovarna helt klart bli bättre, och jag rekomenderar starkt att byta hovslagare oavsett!

Jag är ingen hovslagare och du kanske inte vill ha mina tips, men jag gick på en tre dagars hovkurs i sommras som handlade mycket om just fång, och utifrån dom kunskaperna jag fick där hade jag personligen tagit av skorna, verkat ner till sulans nivå så att det blir jämn fördelning och att det inte är hoväggen som bär upp hela hästens tygnd, för ifall hästen har någon högre procent av laminitis (fång) så trycks lätt hoväggen upp för att lamellerna har släppt och de blir som ''ankfötter''. hade också verkat ner trakter så att strålen också får hjälpa till att fördela vikten och för att inte belasta tån för mycket. Ifall hästen ömmar så försvinner smärten också när hästen slipper bära upp all sin vikt med hoväggen. Ifall jag ska förklara något så får du säga till.

För att hindra att hoven flyter ut så finns det ett bus-enkelt verkningsknep, men som är komplicerat att skriva över internet, så då får man ta hjälp av en hovvårdare. Funkar alldeles utmärkt!
Du menar 3 dagars barfotahovvårdskurs.

Så verkar man inte en fånghäst- om man har sett en sdn.

Det finns en anledning till att man bara fångraspar en häst- vi kan kalla det för korta tån.
Verkar man ner trakten i det läget kan senapparaturen dra i hovbenet o du får en rotation.

Den ska om möjligt tas av skorna för att den ska ändå stå inne på djupt underlag som fördelar trycket.

Du menar 3 dagars barfotahovvårdskurs.

Så verkar man inte en fånghäst- om man har sett en sdn.

Det finns en anledning till att man bara fångraspar en häst- vi kan kalla det för korta tån.
Verkar man ner trakten i det läget kan senapparaturen dra i hovbenet o du får en rotation.

Den ska om möjligt tas av skorna för att den ska ändå stå inne på djupt underlag som fördelar trycket.

Jag håller med om att när hästen har en pågående fångattack ska man absolut inte göra något drastiskt, och det bästa just då är bara att försöka fördela trycket jämnt och underlätta genom att korta tån.

När fångattacken däremot är över kan man börja sänka trakten gradvis. Att trakten är hög är ju egentligen inte fångens fel utan att det varit fel från början så att säga. Har hästen fina trakter sedan innan så är det ju i princip bara att korta tån för att hästen ska kunna gå lättare/mjukare i rörelsen och avlasta tån.

Det är svårt att bedöma hur en hov borde verkas/skos efter bilder man sett på skodda hovar som dessutom är i mitten på en skoperiod. Vissa hovar som ser alltför långa och höga ut kanske inte går att verka mer/korta in mer än det som visar sig på dina bilder. Ibland kan man korta in tån till vita linjen och hoven ser fortfarande alldeles för lång ut och man verkar tills man känner att sulan sviktar fast från sidan ser hoven fortfarande alltför hög ut och då är det lätt för någon annan att påstå att man ska "verka ner och korta tån" fast man vet att det inte går.
Dessutom ska man tänka på vissa omständigheter som frusen/knölig mark som en hårt verkad häst kan fara illa av osv. Så det är många omständigheter att ta hänsyn till som hovis.

Känslan jag får av de bilder du visat är att en överrullningssko (ev utan kappor) med längre trakt (större storlek på skor) som ger mer understöd för din hästs trakter, skulle hjälpa hästen att flytta belastningen bakåt på hoven och långsiktigt få en trevligare hovform/bättre hovmekanism.

Som någon innan nämde så kan man misstänka att hästen har haft återfall av fång från de första bilderna (om det var över 2 år sedan hästen hade konstaterad fång), men detta borde hovslagaren uppmärksammat isf.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 961
Senast: Twinkle
·
Hundhälsa Min Schapendoes-hane är nu 4 månader gammal, och för en vecka sedan började en knöl växa ut i hans bakhuvud. Först trodde jag det var...
Svar
15
· Visningar
7 626
Senast: Irmelinis
·
Hästvård Varför blir det så här!? Hur kan det gå från den första bilden till den andra!? Vad har hovis gjort för fel!? Om det nu är hovis som...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
47 938
Senast: Boj
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 227
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka