Hovisar på Buke!!

Sv: Hovisar på Buke!!

Oj vad alla hetsar upp sig. Bilderna visar en helt *normal* hov med kronisk fång. Höga trakter och konkav tåvägg. Inget med det. Dom ser ut exakt sådär. Ang hur alla ojjar över skoningen. Hästen är skodd tvärtåad, med sidokappor, med sula..En alldeles lämplig skoning för en kronisk fånghov. Man kan även använda PG beslag. Det tar över 1 år för en häst med kronisk fång att återfå en *mer* normal form på hoven...och då menas..normalare än yberkonkav. Detta görs inte i en handvändning.
Så du tycker att verkningen ser bra ut då?:eek:
Raspa tvärtå ala skopåspikare? långa tår bak ?Hovväggar som ligger utanför skon?
För små skor och tunna sulor som inte gör nån nytta..??:confused:
Om du tycker en fånghov skall tillåtas att bli konkav utan åtgärder så är det din okunskap som talar och inte erfarenhet av hur det faktiskt kan se ut.
Visst kan det ta tid att få ordning på kroniska fånghovar ,men trådskaparen säger ju att de börjar dra iväg och se sämre ut igen.
jag är inte ute efter att kasta skit på nån ,men min erfarenhet säger att hästen kan få hjälp att se bättre ut,kanske hovis saknar vidareutbildning,kanske är utbränd och blivit hemmablind? desto större anledning att ta en secund opinion.;)
Jag tror inte hennes hovis gjort fel med flit,jag tror det saknas kunskap helt enkelt.

Varför nöja sig med mindre än det bästa för hästen? Ju större problem hästen har med dåliga hovar desto viktigare är det med korrekt verkning och välanpassade valda beslag,samt framförallt hitta orsaken till varför hästen belastar sig som den gör.Har den ont någon annanstans i kroppen,vad har hästen för historia?

Att hästen "funkar" nu innebär inte att den funkar bra om några månader.
Ibland önskar man att hästar liksom en Volvo hade varningslampor som blinkar när det börjar gå åt pipsvängen.:idea:
Blink blink nu börjar hovarna bli skeva! blink blink nu börjar kronränderna se uppdrivna och svullna ut! blink blink nu börjar hästen vila mer på ett ben! blink blink nu börjar hoven spricka pga dåliga utlägg av skon! osv

Vitsen är väl att ligga ett steg före och hjälpa hästen innan den blir kronisk halt,vissa hästar har hög smärttröskel och gör sitt jobb tills det inte går längre.Så dags att börja fixa och dona då...
Snällast mot hästen och schysst mot hästägaren tycker jag är att vara ärlig.
Det är inte alltid populärt men i längden det bästa.

Ja jag har nog förstått detta nu att jag måste byta hovis...har ju haft samma för att vi har varit vänner länge och hon är duktig. men så duktig är hon tydligen inte...Så det får bli att testa djursjukhusets hovis och se vad han kan göra! :laugh: Stackars min lilla pålla som har gått runt med de här hovarna helt i onödan...ingen veterinär eller annan hovis har sagt ett ord om hennes hovar för utom hon som tog röntgenbilderna för hon sa att hästen var så bra skodd och att vi skulle fortsätta så....och detta är en väldigt känd och duktig veterinär....:(
Vill du inte förstöra vänskapen med din vän så säg att du åker in till klinik och kollar upp hästen,sen att den blir skodd där är ju inte konstigt.;)

Att folk inte alltid säger nåt beror på att alla vågar inte vara brutalt ärliga eller ödsla energi på nån annans häst.Alla har inte kunskapen heller.
Sen brukar inte jag i verkligheten kommentera andras skoningar eller kasta mig över nån människa och tala om hur illa deras häst ser ut i hovarna.
Man håller tyst om man inte blir tillfrågad.Så är man uppfostrad.
Jag kan tycka att man är tyst för ofta ibland istället för att reagera,ångrar än idag när jag såg en ömfotad häst på kurs för några år sedan att jag inte sa ifrån..ingen annan vågade heller.och alla mådde vi lika dåligt efteråt för att ingen stod upp för den stackars hästen..kanske därför jag ibland går in här och svarar...:o
Börjar jag sko en ny häst som ser för djäklig ut så inte kastar jag skit på den förre hovisen..men jag talar om för hästägaren varför jag gör si eller så,numera är man ju skyldig att skriva i journal för hästen om man är "godkänd hovslagare av jordbruksverket."
Där skriver jag i skicket före verkning/skoning.

Sen är hovarnas status en färskvara ,olika orsaker påverkar hur hovarna ser ut,så att den såg bra ut förut har inget med dagens skick att göra.
Har hästen kroniska problem i kroppen kan hovisen va "Mästerhovis" ,hovarna kommer ändå dra iväg åt ett håll,hovarna kanske aldrig blir perfekta,men om man inte börjar i en ände så famlar man i blindo.
Jag tror fortfarande du skall tänka i banorna att en veterinär också bör ta en titt på hästen..
Better safe than sorry,lycka till.

Vill du inte förstöra vänskapen med din vän så säg att du åker in till klinik och kollar upp hästen,sen att den blir skodd där är ju inte konstigt.
Hmm. Varför tassa på tå o inte få komma med kritik till en yrkesman:confused:

Om hovisen själv inte ser att arbetet inte är fullgott så undrar man.

Hon tar ju betalt för ett undermåligt jobb som hästen kan bli lidande av.
Verkar vara rätt vanligt att hovisar inte får kritiseras av varese kunder eller kollegor. Kollegiala:crazy:

För att det ska bli bättre måste man ta till sig av kritiken o inte avfärda kunden som okunnig. Det passar iofs bra att skylla på hästägaren som faktiskt har anlitat en yrkesman - att den inte ser, men jäkligt bekvämt för de som inte skor så bra.
Politikerna har förstått att branschen i stort är undermålig o att vidareutbildning är det ganska tunnt med. Hovisarna i S. är generellt sämre än i andra EU-länder.( se artikel/ klipp på nyheterna).

Bra att hovisarna nu får ett större ansvar för sitt arbete- som i sjukvården.
Det kan nog göra att det blir mer noggranna jobb utförda:bow:

I alla andra fysioterapeutiska branscher skickar de ödmjuka sina kunder vidare om de inte kan åtgärda felen- remitterar.

Brukar ngn hovis remittera vidare till klinikhovis annat än om annan utredning ska göras o ofta inkl. röntgen?

Finns det inte i er värld- Jag klarar inte av detta o vill att du söker dig vidare- utan att hänvisa till en full veterinärkoll..

Jag har alltid själv insett ( till slut) att det inte funkar o ringt klinik o då endast hovisen.

Tillägg. Jag tror att man som kund vill betala ett ngt högre pris som ger en hållbar häst som kan prestera o må bra. Kvalitet lönar sig alltid.

Senast ändrad:

I alla andra fysioterapeutiska branscher skickar de ödmjuka sina kunder vidare om de inte kan åtgärda felen- remitterar.

Brukar ngn hovis remittera vidare till klinikhovis annat än om annan utredning ska göras o ofta inkl. röntgen?

Jag har faktiskt haft en hovslagare som trots att han var duktig vid ett tillfälle tyckte att jag skulle vända mig till en mer erfaren hovslagare! Jag tyckte att det var mkt klokt av honom. Tyvärr har vi inte kvar honom som hovslagare, han läste sedan till civingenjör.

Tycker att jag har fått många bra svar och tankar! Min magkänsla säger mig att jag har tyckt rätt nu. Så imorgon blir det ett samtal till klinik hovis och sen får jag ta ett samtal med min nuvarande hovis. jag vet att hon inte kommer att ta illa upp för hon har sagt själv vid ett flertal tillfällen att jag får anlita vilken hovis jag vill! Så hon är absolut inte avig på något vis. och kan jag då bevisa för henne att hästen kan få bättre hovar komer hon garanterat att suga i sig denne info och vilja lära sig mer tror jag, och kommer nog även att erkänna sina ev brister och fel. Min häst betyder mycket för mig men mina kunskaper i hov är undermåliga tyvärr...så jag har litat väldigt mycket på min hovis. Klart att jag betalar mer om jag vet och ser att hästen kan få det mycket bättre!!
Kan även tillägga här till övriga, att hästen är uppkollad av veterinär bara för ett par månader sedan och även varit hos fysioterapeut...och där framkom det att hästen behövde ny sadel för hon hade ont i ryggen precis där sadeln ligger. så ny sadel inköptes och nu är ryggen mycket mycket bättre! ingen hälta eller ömhet och hästen käns fräsch...så kan jag bara hjälpa henne med ett par bättre hovar oxå så hon håller längre är det ju bara bra!!!

Tycker att jag har fått många bra svar och tankar! Min magkänsla säger mig att jag har tyckt rätt nu. Så imorgon blir det ett samtal till klinik hovis och sen får jag ta ett samtal med min nuvarande hovis. jag vet att hon inte kommer att ta illa upp för hon har sagt själv vid ett flertal tillfällen att jag får anlita vilken hovis jag vill! Så hon är absolut inte avig på något vis. och kan jag då bevisa för henne att hästen kan få bättre hovar komer hon garanterat att suga i sig denne info och vilja lära sig mer tror jag, och kommer nog även att erkänna sina ev brister och fel. Min häst betyder mycket för mig men mina kunskaper i hov är undermåliga tyvärr...så jag har litat väldigt mycket på min hovis. Klart att jag betalar mer om jag vet och ser att hästen kan få det mycket bättre!!
Kan även tillägga här till övriga, att hästen är uppkollad av veterinär bara för ett par månader sedan och även varit hos fysioterapeut...och där framkom det att hästen behövde ny sadel för hon hade ont i ryggen precis där sadeln ligger. så ny sadel inköptes och nu är ryggen mycket mycket bättre! ingen hälta eller ömhet och hästen käns fräsch...så kan jag bara hjälpa henne med ett par bättre hovar oxå så hon håller längre är det ju bara bra!!!

Jag håller med dig om din magkänsla, mig är likadan.

Jag ställde en fråga tidigare i tråden som du kanske missade.. Jag vill inte verka upprepande men skulle gärna vilja ha svar på det jag i det inlägget frågade om eftersom det skulle om det är så ge mig en logisk förklaring.

Du startade för ett tag sedan en tråd som du "döpte" till jävla försäkringsbolag.. Jag undrar nu bara stilla om det är samma häst som avhandlas i den tråden som i denna??

Slutligen önskar jag dig lycka till och tänk på att avikande som är synligt i hovarna är secundärt,, Långt tidigare har ett primärt problem uppstått som kanske för fler än dig uppfattats som "osynligt".

I vissa fall går det att kritisera ett utfört arbete eftersom det klart å tydligt i "detaljer" kan ses att detta är inte utfört av en utbildad hantverkare.

I andra fall så bör både kollegor,veterinärer ex ex innan kretik framförs ha tillgång till dokumentation av hur dessa hovar såg ut innan den numera kritiserade skoningen utfördes.

Jag har många gånger stått inför arbeten som jag varit först med att dömma ut direkt efter att arbetet avslutats men i samtliga fall blivit tröstad av hästägaren med orden, "det såg ju i alla fall ännu jävligare ut innan".

Kritik är alltid bra och fyra ögon ser bättre än två men, man bör oxå ha ödmjukheten att förstå att alla arbeten inte bli fullgott första gången hur bra man än ser.. I så fall måste man vara synsk.

Hon tar ju betalt för ett undermåligt jobb som hästen kan bli lidande av.
Verkar vara rätt vanligt att hovisar inte får kritiseras av varese kunder eller kollegor. Kollegiala:crazy:

För att det ska bli bättre måste man ta till sig av kritiken o inte avfärda kunden som okunnig. Det passar iofs bra att skylla på hästägaren som faktiskt har anlitat en yrkesman - att den inte ser, men jäkligt bekvämt för de som inte skor så bra.
Politikerna har förstått att branschen i stort är undermålig o att vidareutbildning är det ganska tunnt med. Hovisarna i S. är generellt sämre än i andra EU-länder.( se artikel/ klipp på nyheterna).

Bra att hovisarna nu får ett större ansvar för sitt arbete- som i sjukvården.
Det kan nog göra att det blir mer noggranna jobb utförda:bow:

Finns det inte i er värld- Jag klarar inte av detta o vill att du söker dig vidare- utan att hänvisa till en full veterinärkoll..

Jag har alltid själv insett ( till slut) att det inte funkar o ringt klinik o då endast hovisen.

Tillägg. Jag tror att man som kund vill betala ett ngt högre pris som ger en hållbar häst som kan prestera o må bra. Kvalitet lönar sig alltid.
Jag håller med dig. Och visst tar man hjälp av kollegor ibland.
Det behöver bli bättre kvalitet på hovisar,även tyvärr på klinikhovisar också ibland..
De allra flesta är bra men det finns ett fåtal som jobbar på klinik som verkar va totalt ointresserade av sitt jobb .
Här har vi bara två kliniker att välja på ..
En klinik har en extremt duktig hovis som jobbar där,men vissa dar jobbar en annan som gör skitdåliga jobb..hur kul är det? och mkt förvirrande för en hästägare dessutom som tror att på klinik får man alltid högsta kvalitet..
Andra kliniken i området har också mkt varierande kvalitet på hovisarna ,det är fan inte bra..

Man blir liksom väldigt mörkrädd ibland.
Jag tycker det är skitbra att Jordbruksverket satt blåslampa i röven på hovisarna och jag hoppas verkligen det ger nån effekt i slutändan..

Vill du inte förstöra vänskapen med din vän så säg att du åker in till klinik och kollar upp hästen,sen att den blir skodd där är ju inte konstigt.;)

Sorry är det väl bara när det inte blir bättre, Safe är väl att det sker under överseende av Veterinär expertis.

Konstigt tycker jag i bland faktiskt att det är efter en klinikskoning, fast ganska befriande,, Inte mitt fel,, no hands no hands. :rofl:

Jag tycker det är skitbra att Jordbruksverket satt blåslampa i röven på hovisarna och jag hoppas verkligen det ger nån effekt i slutändan..

Efekten har redan börjat bli synlig,, sällan har väl så många medlemar börjat omskola sig.. Jag tycker iinte det är skitbra,, bara skitjobbigt och kom som en kallduch. En viss förvarning hade ju inte skada så alla hovisar kunde få en tjans att genomgå dom utbildningarna som saknas liksom att hovslagarskolorna fick en tjans till att förlänga sina utbildningar.

Tycker synd om främst dom som går F*****E "speed" utbildning som är 1 årig.. Sorry,,, ni fick inte ens en tjans till en utbildning som i framtiden uppvisar kvalite.

Efekten har redan börjat bli synlig,, sällan har väl så många medlemar börjat omskola sig.. Jag tycker iinte det är skitbra,, bara skitjobbigt och kom som en kallduch. En viss förvarning hade ju inte skada så alla hovisar kunde få en tjans att genomgå dom utbildningarna som saknas liksom att hovslagarskolorna fick en tjans till att förlänga sina utbildningar.

Tycker synd om främst dom som går F*****E "speed" utbildning som är 1 årig.. Sorry,,, ni fick inte ens en tjans till en utbildning som i framtiden uppvisar kvalite.

Jag kan bara hålla med. Denna "speed" utbildning är 42 veckor lång och formligen vräker ut en massa "hovslagare" vars grundkunskaper är långt ifrån tillräckliga.

Hovslagaryrket är både fysiskt och psykiskt mkt krävande och skickas dessa elever ut i denna verklighet oförberedda, lär många knäckas ganska snart, vilket tyvärr inte leder till fler duktiga hovslagare.

Vad bra du tog det jag skrev:angel:.

Har nämligen även i gott minne av humanvårdens äldre kirurger som tappat intresset totalt o varken ser eller hör patienten. En jävla hudbit bara:eek:

Klinikchefen hörsammade dock mina klagomål samt beklagade o nu 6 mån. senare stängdes den kliniken delvis pga av pensionering.

De unga intresserade o empatiska kirugerna är suveräna:bow:
Strävar hela tiden efter att lära sig mer- bli än bättre:banana:
*Sorry för lite OT.*

Man ser ju att många skor alla hästar lite likadant o inte alltid fysiologiskt riktigt. Har ett signum.

Jag kan bara hålla med. Denna "speed" utbildning är 42 veckor lång och formligen vräker ut en massa "hovslagare" vars grundkunskaper är långt ifrån tillräckliga.

Hovslagaryrket är både fysiskt och psykiskt mkt krävande och skickas dessa elever ut i denna verklighet oförberedda, lär många knäckas ganska snart, vilket tyvärr inte leder till fler duktiga hovslagare.

Hittade detta repotage som jag helt tidigare missat och tycker det belyser dagens problem väldigt bra. Ännu bättre det är Rapport som gjort det så det måste ha kommit till en stor kännedom hos allmänheten.

http://svtplay.se/v/2100252/rapport/brist_pa_kompetenta_hovslagare

Ja förlåt det missade jag! jo det är samma häst, hur så??

Vad menar du med hur så,, Förstår du själv inte hur det förhåller sig??

För mig blir plötsligt allt glasklart och förmodligen inte bara jag som nu förstår helhetsbilden.

Senast ändrad:

KL

Tack för länken, mycket intressant.

Som jag förstår det kommer kraven att skärpas ytterligare så småningom.

jag hade väl inte tagit hästen till veterinär och fysioterapeut och bytat hovslagare om jag hade vetat vad det var för fel på hästen??? Eftersom du vet kan du väl berätta för mig??

Coari insuinerar att hältan/ryggproblematiken härrör från undermålig skoning och det "primärproblem" som skapat dom fula hovarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 961
Senast: Twinkle
·
Hundhälsa Min Schapendoes-hane är nu 4 månader gammal, och för en vecka sedan började en knöl växa ut i hans bakhuvud. Först trodde jag det var...
Svar
15
· Visningar
7 626
Senast: Irmelinis
·
Hästvård Varför blir det så här!? Hur kan det gå från den första bilden till den andra!? Vad har hovis gjort för fel!? Om det nu är hovis som...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
47 938
Senast: Boj
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 227
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på