Hovisar på Buke!!

Sv: Hovisar på Buke!!

Nya hovis skodde för ett par veckor sen och backade tån ytterliggare och la ut skorna lite mer. Peppar peppar så sitter skorna kvar ännu! Men hon upptäckte att hennes lamellränder fram var lite röda. Måste detta bero på fång eller beror det på hur hoven har varit? Hovis hade ingen riktig förklaring till varför men tyckte det var konstigt att förra hovis inte uppmärksammat det...:crazy:

Bilder på hovarna kommer! Tänkte låta det gå 3 veckor från hon blev nyskodd, och ta några till så man ser skillnaden...

Att lamellranden är lite röd kan bero på att blodet från tidigare skada blir kvar när det växer ut.

Vill gärna se bilderna.:laugh:

Ja, lite blod i lamellranden betyder ofta tidigare belastningar, enligt min erfarenhet är det sånt som underlättar för röta att få fäste. Dessutom är det helt klart ett kvitto på hur hoven belastas, så verkligen knepigt att förra hovisen inte sagt något.

Hursom, vill vi se bilder NU :bump::idea:

Bortsett från att jag inte har något tålamod :angel: så är det alltid mest rättvisande att ta bild på den nyskodda hoven.

Kul att du uppdaterar!

Det där såg väl trevligare ut tycker jag :idea:

Lite utlägg bak, ser ut att vara verkad ordentligt, trakten är ju fortfarande understucken, men det tar väl lite tid att fixa till. :idea:

Härligt!

Se nu till att hovis får bestämma exakt hur länge det måste vara mellan skoningarna såhär i början, det kanske måste vara lite tätare intervall osv. Det är viktigt att hovis får veta att du följer rekommendationerna även om det blir kort mellan skoningarna.

Ibland får man höra att hästägarna själva vill bestämma hur lång tid det ska vara mellan verkningar, och då kan det hända att hovis inte säger ifrån hur ofta h*n egentligen skulle vilja sko. Vilket får negativa effekter för hästen såklart.

Det här var en ny hovis om jag fattade det rätt? En "vanlig" med "normal taxa"? :bow:

Ja precis en "vanlig" men som jag haft innan...Hon lyssnade på hur jag ville ha det och sa att vi provar göra så här! :banana:
vi har ju 6 veckors perioder på henne nu...det märker vi ju om jag behöver göra det tidigare...
Jag tycker själv att det blev lite bättre! och till nästa gång så ska jag ringa honom på strömsholm så får vi se vad han tycker! :)
Trakterna lär ju nog ta lite tid men vi ska nog försöka ta lite mer nästa gång!

Ja precis en "vanlig" men som jag haft innan...Hon lyssnade på hur jag ville ha det och sa att vi provar göra så här! :banana:
vi har ju 6 veckors perioder på henne nu...det märker vi ju om jag behöver göra det tidigare...
Jag tycker själv att det blev lite bättre! och till nästa gång så ska jag ringa honom på strömsholm så får vi se vad han tycker! :)
Trakterna lär ju nog ta lite tid men vi ska nog försöka ta lite mer nästa gång!
Det kan man inte göra för att den då blir i bakvikt! .... IGEN o trakten fortgår att trampas inunder.

Trakten måste växa ut mer under istället för inunder som det blir om den står i bakvikt. Tån blir ju sådär om man inte ställer hästen rätt eller har för små skor o/ eller skor om för sällan. 6v kan vara för sällan när man ska korrigera.

det viktigaste är att den står rätt o har understöd bak. då kommer trakten att bli bra o då även tån- som ska hållas kort.

Hoven blir inte i bakvikt om man tar mer under HELA hoven, vilket säkert är det hovis avser. Tar man mer under hela hoven så kommer man även att backa de understuckna trakterna.

Jag tycker också att 6 v kan låta länge, men hovis har ju sett hoven och kanske är det vissa saker som behöver växa till innan man kan ta mer.

När tån redan är utfluten så finns det sällan tillräckligt att sänka i tån o trakten belastas mer än tån-trycks ihop än mer på en häst som står i bakvikt.

Nej tån kortas ju bara i stort sett... Och trakten tar vi lite för att den inte ska bli för hög och nästa gång tar vi med ännu mer utlägg på skorna och hoppas att de får sitta kvar ändå!! Måste nog se till att hon får stöd i trakten som du säger! Och som sagt till nästa gång så ska min Hovis prata med Hovis på Strömsholm om bilderna! :laugh:

Ja tyvärr är det så att bara 4-5 veckor är där inte så mycket och ta... Men som sagt om vi redan ser om 2-3 veckor att man kan ta lite till så gör vi det! Denna Hovis bryr sig och tar sig tid! Det gjorde inte klinikhovisen... Han ville helst inte komma innan det gått 7-8 veckor trots att jag sa att det var för lång tid...

Det låter som att du har en bra hovis nu, lyssna på dennes råd så ska du se att du snart har fina hovar på din häst igen :idea:

Grattis, jämförde med de första bilderna och tycker det är en stor förbättring. :laugh:

Nej tån kortas ju bara i stort sett... Och trakten tar vi lite för att den inte ska bli för hög och nästa gång tar vi med ännu mer utlägg på skorna och hoppas att de får sitta kvar ändå!! Måste nog se till att hon får stöd i trakten som du säger! Och som sagt till nästa gång så ska min Hovis prata med Hovis på Strömsholm om bilderna! :laugh:

Låter som en bra plan. Korta tån och mer sko bakåt:) Häst med understuckna trakter ska alltid skos så oavsett fång eller inte... anser jag. Bilderna ser bra ut, tycker jag.... om natt år/halvår är det nog svårt att se att hon haft fång alls :)

Ja jag hoppas det!! :love:Hade varit skönt om hon äntligen kunde få normala hovar! Fast sänkningen kommer hon ju alltid ha förmodligen! :(

Härligt!

Det där med kronisk sänkning har jag faktiskt inte fattat... Vid en hovbenssänkning har (väl?) hovbenet mm tappat infästningen mot hovkapseln, men vid korrekt hovvård ska ju infästningen komma tillbaka, när den "nya" hoven växer ut, så hur kan en sänkning egentligen bli kronisk?

Jag tycker ju att Ove Lind(barfotagubbe) snackar mycket goja, men det här med sänkningen tycker jag låter vettigt... Han menar alltså att det inte finns något som heter "kronisk" sänkning, med rätt hovvård kommer hoven att bli helt hel, när alla strukturer sitter där de ska.

Hursom, kul att det går framåt äntligen :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 961
Senast: Twinkle
·
Hundhälsa Min Schapendoes-hane är nu 4 månader gammal, och för en vecka sedan började en knöl växa ut i hans bakhuvud. Först trodde jag det var...
Svar
15
· Visningar
7 626
Senast: Irmelinis
·
Hästvård Varför blir det så här!? Hur kan det gå från den första bilden till den andra!? Vad har hovis gjort för fel!? Om det nu är hovis som...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
47 938
Senast: Boj
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 227
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka