Sv: Hovbilder

HannaZ skrev:
Hurså? berätta gärna.

Hon behandlade min ponny och jag säger en sak otrevligare människa hittar man inte..

Min ponny var enligt henne "ett omöjligt fall"
Som senare Hbg fick rätt på och idag rids han och tävlar upp till LA nivå i hoppning.

Där ser man. Hon gjorde ett bra jobb med min häst (chipfraktur), op på Stenestad och uppföljning hos henne.
Stenestad var jag nöjd med också (varit där tidigare) men tyckte det vart för långt att åka.

Vi hade lite olika åsikter om barfotagång men annars har hon en sund syn på hovar.

Pm:ar hovis namn o tel.

Det är utsidan på hovarna vi pratar om. INTE sulan och strålen..

HannaZ skrev:
Där ser man. Hon gjorde ett bra jobb med min häst (chipfraktur), op på Stenestad och uppföljning hos henne.
Stenestad var jag nöjd med också (varit där tidigare) men tyckte det vart för långt att åka.

Vi hade lite olika åsikter om barfotagång men annars har hon en sund syn på hovar.

Pm:ar hovis namn o tel.

Japp.
Det är nog olika för vad man har för skada på hästen m.m..

Om du läser vad jag skrev från början så får du svar på det..

fio. skrev:
Särskilt inte när den dyraste och mest populäraste hovslagaren i hela Skåne skor exakt som Fladdes häst är skodd.
Det är skitsvårt att hitta någon i Skåne som inte skor på det viset, jag vet bara en enda ( min gamla) och han är helt fullbokad.

Nu blev jag väldigt nyfiken!
Vill du pm em det är du syftar till? Är kund hos en som skulle kunna passa in på första biten i din mening men sen upphör likheten, kunde vara intressant och se om det är den samme :idea: .

Jag är väldigt nöjd med min nuvarande hovslagare.

Hon är mycket kunnig och dessutom lätt att prata med.
Hon arbetar i dina trakter.

Jag skickar ett PM.

Vita_N_6520 skrev:
Skor med sidokappor är vanligt nu för tiden.
När vi gick på en kurs hos en hovslagare, sa hon att det egentligen inte var ngn större skillnad på dessa, utan att det mer var en smaksak hos den som skodde, och efter hur personen skodde..
(hon använder sig inte av dessa..)

Majoriteten av de hästar som jag har sett skodda här i Tyskland skos med skor med sidokappor.

Men snälla hur många travarhovar har du sett då???
En hel del! :smirk:
Fast jag och andra här i trakten har reagerat just på att merparten av hästarna som kommer hit söderifrån har stora fina hovar med rejält med stötdämpning. Efter en tid hos en halvtaskig tränare med på tok för mycket att göra trippar de runt på ömma trånga hovar. I vissa tränares stall har ALLA hästar dessa smala trakter och löjligt små hovar för att vara en häst som ska springa i maxfart.
En (hovintresserad) tränare här anlitade vi för att rädda spillrorna av vårt kallblods hovar, hon drog upp honom två storlekar på två skoningar och hästen förbättrades markant.
Så jag generaliserar inte över travare i allmänhet utan påpekar hur det ser ut i mina trakter.

Har hittat en supernoga nyutbildad tjej som skor riktigt snyggt och rätar upp brutna axlar och ser till att sula och stråle kan utvecklas och bli så fina som möjligt. Hellre en tappsko än trångskott.
Kan slappna av för första gången på år!! :)

Jag tycker att den är för "trångt" skodd, en aning för lång i tån men det beror ju på när den är skodd.

sedan ser jag att du använder greppskor och de tycker jag att du kan kasta direkt.

De var mkt vanligt förekommande på 90 -talet men det visade sig att de flesta hästar som gick med dessa fick problem med benen eftersom man tar bort den naturliga glidningen i tex gräset. det blir nästan tvärstopp av dem. Idag är det mkt ovanligare att folk använder de på vanliga ridhästar, i galopp och trav finns de fortfarande men där skos de ju betydligt oftare.

fio. skrev:
Särskilt inte när den dyraste och mest populäraste hovslagaren i hela Skåne skor exakt som Fladdes häst är skodd.
Det är skitsvårt att hitta någon i Skåne som inte skor på det viset, jag vet bara en enda ( min gamla) och han är helt fullbokad.

Haha min skor super, nu åker även den fina ponnyn hit och skor ändå från Ronneby :p

Vi skor inte med sidokappor kan jag jue upplysa om :angel:

Fladde skrev:
Du kan inte enns tänka dig det :crazy:

Som sakt synd att jag inte har bilder

Du har ju provridningsvideon, där kan du ju ta ut en bild hur hon såg ut innan?

Om hon ser värre ut än nu, hur kunde du då köpa henne? Jag menar inget illa för alla hästar tappar muskler under lång vila!

alazzi skrev:
Majoriteten av de hästar som jag har sett skodda här i Tyskland skos med skor med sidokappor.

Visst gör de det, min Tysk var också skodd med sidokappor och mer timglasformade hovar fanns inte. Han var alltså skodd fram endast!

Jag skulle inte vilja få en tappsko under terrängen med sidokappor, hua ligen :crazy:

olgaklara skrev:
Jag tycker att den är för "trångt" skodd, en aning för lång i tån men det beror ju på när den är skodd.

sedan ser jag att du använder greppskor och de tycker jag att du kan kasta direkt.

De var mkt vanligt förekommande på 90 -talet men det visade sig att de flesta hästar som gick med dessa fick problem med benen eftersom man tar bort den naturliga glidningen i tex gräset. det blir nästan tvärstopp av dem. Idag är det mkt ovanligare att folk använder de på vanliga ridhästar, i galopp och trav finns de fortfarande men där skos de ju betydligt oftare.

Grepskkon är det "vet" som har sakt att hon ska ha under skadde tiden..

olgaklara skrev:
Du har ju provridningsvideon, där kan du ju ta ut en bild hur hon såg ut innan?

Om hon ser värre ut än nu, hur kunde du då köpa henne? Jag menar inget illa för alla hästar tappar muskler under lång vila!

Jag blev förblinad som alla dom andra köparna också av hur hon hoppa!

Fladde skrev:
Grepskkon är det "vet" som har sakt att hon ska ha under skadde tiden..

Det tål att upprepas, BYT KLINIK!
Vill du verkligen vara den som skickar din häst i döden?
När du om x antal år får lite mer kunskap och erfarenhet så kommer det att vara precis det du inser att du gjorde. Till dess kan du väl ta och lyssna på dem som HAR kunskap och erfarenhet och som faktiskt försöker hjälpa dig och framförallt din häst.

HannaZ skrev:
Det tål att upprepas, BYT KLINIK!
Vill du verkligen vara den som skickar din häst i döden?
När du om x antal år får lite mer kunskap och erfarenhet så kommer det att vara precis det du inser att du gjorde. Till dess kan du väl ta och lyssna på dem som HAR kunskap och erfarenhet och som faktiskt försöker hjälpa dig och framförallt din häst.

Vi harhaft 4 olika vetrenärer som kollat på henne 3 st "gårdsvetrenärer" och en eller 2 på klinik.

4 olika kiopraktiker/ET

Och ja jag skulle kunna leva med att avliva Missy då hon faktiskt inte mår bra.

Du ser väl inte henne var dag?
Hanterar henne vardag?

Jag är 17år nu och jag kan inte bara sätta mig i en bil och säga nu kör vi till en annan klinik.
Minna föreldrar måste vara med pådet.

Ja det är klart att det är ett svårt läge för dig när du inte kan bestämma själv men du måste ändå försöka. Har du bett dina föräldrar åka till en annan klinik?

Stenestad är inte längre bort än Helsingborg.

Du säger att du är nöjd med din veterinär samtidigt som det är tydligt att du inte har kunskap att bedöma det. Du har inte kunskap att se att din hovslagare inte gör ett bra jobb och din veterinär verkar inte bry sig om hovarna annat än när det gäller vad det är som är fastspikat på dom.

Du sitter i en svår sits, men det verkar ändå som att dina föräldrar har gjort en hel del för dig vad gäller den här hästen. Visa dem trådarna här på buke, kanske dom ändå är villiga att lyssna mer än du tror, ofta är det så med föräldrar...

HannaZ skrev:
Ja det är klart att det är ett svårt läge för dig när du inte kan bestämma själv men du måste ändå försöka. Har du bett dina föräldrar åka till en annan klinik?

Stenestad är inte längre bort än Helsingborg.

Du säger att du är nöjd med din veterinär samtidigt som det är tydligt att du inte har kunskap att bedöma det. Du har inte kunskap att se att din hovslagare inte gör ett bra jobb och din veterinär verkar inte bry sig om hovarna annat än när det gäller vad det är som är fastspikat på dom.

Du sitter i en svår sits, men det verkar ändå som att dina föräldrar har gjort en hel del för dig vad gäller den här hästen. Visa dem trådarna här på buke, kanske dom ändå är villiga att lyssna mer än du tror, ofta är det så med föräldrar...

Jag har gått på minna tidigare erfarenheter och andras.
Här där jag bor så är "min hovis" den bästa sgs det och "vet" på kliniken är den bästatänkbara..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 461
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve