Sv: Hovbilder

Jane_Done skrev:
Hängde du med på vad Gunther sa? Din häst är hög i trakterna, det blir lite som hon går i högklackade skor. Du kan jämföra med bilden här på mycket låga trakter. (Ser du också den lilla bullen på utsidan av hoven? Det är trakten som vikt sig in, det är inte heller bra.) Att Missys hovar tryckts ihop vid strålen och blir långsmal är inte bra, strålen har inte lika bra stötdämpning då.

De långa tårna är inte heller bra eftersom det ökar belastningen då det blir svårare med överrullningen. Lättast ser man hovens vinkel på en bild parallell med hoven. Här kan du få se en häst med motsatt problem mot din. Hoven närmast är utfluten och platt och den bortre bättre i vinkeln. Framhovar

/Jane

Jag undrar en sak är det så att Missy har dåliga hovar?
Eller är det pga dålig hovslagare?

Fladde skrev:
Det har blivit samanlakt 12 besök nu.
Det med att vi inte sett resultat är en lögn.
Det har blivit mycket bättre hästen har ju en helt annan kropp och gång.

Har det?? Inte enligt bilderna du la ut iallafall då såg ju hästen i stort sett likadan ut, och i en annan tråd frågar du hur lätt det är att döma ut henne, det är inte några indikationer på att det blivit bättre iallfall, hästen är ju fortfarande halt efter 12!! behandlingar :eek:

Det är inte normalt!! hästen borde vara bra för länge sedan nu om veterinären bara hade kunnat hitta hästens fel, dom har ju bara hittat en massa symptom men inte någon egentlig orsak.

Du måste sätta ner foten rejält nu och kräva att dom hittar felet!!

Är det inte för galet när man på en nyutexaminerad hovis kan se hos vem den var lärling utifrån hur de skor.. Vet inte vart egentänkande har tagit vägen..

problemet är väl just lite väl mkt egentänkande i det fallet :p

fio. skrev:
Har det?? Inte enligt bilderna du la ut iallafall då såg ju hästen i stort sett likadan ut, och i en annan tråd frågar du hur lätt det är att döma ut henne, det är inte några indikationer på att det blivit bättre iallfall, hästen är ju fortfarande halt efter 12!! behandlingar :eek:

Det är inte normalt!! hästen borde vara bra för länge sedan nu om veterinären bara hade kunnat hitta hästens fel, dom har ju bara hittat en massa symptom men inte någon egentlig orsak.

Du måste sätta ner foten rejält nu och kräva att dom hittar felet!!

Kanske inte har hänt något sen Febuarri.
Önskar att jag hade haft en bild på henne när jag fick hem henne..

Jo men den ser ut som den typiska mindre trevliga travhoven som jag brukar se.

Men snälla :crazy: hur många travarhovar har du sett då???

Fladde.....försök att få en hovslagare som kan sko din häst ordentligt, försök även att inte ha så tunga skor på din häst, varför inte prova 18x6 släta järn.....dom duger gott o väl, speciellt om du skor var 4:e -5:e vecka.....det kan inte vara kul att dra runt på "flera kg" på fötterna......om du får din häst skodd såsom hon skall vara skodd(flappskor kanske t om) så kanske hon blir bättre bara av detta....

Jag tror inte alls hon har dåliga hovar, hon har bara skotts och verkats på ett sätt som inte är riktigt bra. Men jag vill att du läser, tittar, frågar och klurar själv. Man kan liksom inte säga att något är bra eller inte, allt är utifrån olika hästars olika förutsättningar.

Snoka runt på nätet och läs, läs gärna också "Hovvård och hovbeslag" av Lars-Erik Magnusson, mycket bra förklaringar foton och teckningar. Så kan du SJÄLV bilda dig en uppfattning!

/Jane

Det lättaste är ju att hålla rent från början.
Prova med att skrubba med skurborste och ljummet vatten. Det finns säkert en massa olika medel man kan använda men kan tyvär inte rekomendera något då jag inte har någon erfarenhet av något.
Man kan se mycket på hur hästen mår av att kunna läsa av hovarna där hoven är slät och fin mår hästen bra och där hoven är bulig och vågig mår hästen sämre på så sätt kan man se om det är något man behöver tänka över som är fel.
Lycka Till!

martha skrev:
Men snälla :crazy: hur många travarhovar har du sett då???

Fladde.....försök att få en hovslagare som kan sko din häst ordentligt, försök även att inte ha så tunga skor på din häst, varför inte prova 18x6 släta järn.....dom duger gott o väl, speciellt om du skor var 4:e -5:e vecka.....det kan inte vara kul att dra runt på "flera kg" på fötterna......om du får din häst skodd såsom hon skall vara skodd(flappskor kanske t om) så kanske hon blir bättre bara av detta....

flappskor :confused:

Jag ska låta "fys" och h-borgs hovslagare titta på hennes hovar med..

Fladde skrev:
flappskor :confused:

Jag ska låta "fys" och h-borgs hovslagare titta på hennes hovar med..

Det hjälper nog tyvärr inte eftersom dom oxå "samarbetar" med din typ av skoning.

men du......inte menar du att man skall skubba med skurborste?? :eek: hovar BLIR skitiga om hästarna är ute o rör på sig...sulan är endast ren när man verkat...så ren kan du aldrig få den igen och det är heller inte nödvändigt.....

Superbiddi skrev:
Det lättaste är ju att hålla rent från början.
Prova med att skrubba med skurborste och ljummet vatten. Det finns säkert en massa olika medel man kan använda men kan tyvär inte rekomendera något då jag inte har någon erfarenhet av något.
Man kan se mycket på hur hästen mår av att kunna läsa av hovarna där hoven är slät och fin mår hästen bra och där hoven är bulig och vågig mår hästen sämre på så sätt kan man se om det är något man behöver tänka över som är fel.
Lycka Till!

Jag ska försöka.
Imed hon bara gått i hage och vi bara gjort mäst klinikbesök så har allt asånt blivid dåligt sköt

Jag har flappisar på en av mina, men måste snart byta till vanliga då det tyvärr inte går att brodda :crazy:

fio. skrev:
Det hjälper nog tyvärr inte eftersom dom oxå "samarbetar" med din typ av skoning.

Men "vet" sa ifl för förra gången att hon var dåligt skodd och behövde skos om.

Men det är väl värt att fråga dom när jag ändå ska upp nästa vecka?

martha skrev:
men du......inte menar du att man skall skubba med skurborste?? :eek: hovar BLIR skitiga om hästarna är ute o rör på sig...sulan är endast ren när man verkat...så ren kan du aldrig få den igen och det är heller inte nödvändigt.....

Men Missys hovar är lite onödigt skitiga :crazy: :confused:

Flappsko är en tåsko med tillhörande sula, denna skon gör att hästen får jobba med strålen...det räcker att ha den en skoperiod, möjligtvis 2......

Fladde skrev:
Kanske inte har hänt något sen Febuarri.
Önskar att jag hade haft en bild på henne när jag fick hem henne..

Vaddå såg hon ännu värre ut då eller?? Då var hon ju fullt igång och frisk :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 461
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve