Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fio. skrev:Särskilt inte när den dyraste och mest populäraste hovslagaren i hela Skåne skor exakt som Fladdes häst är skodd.
Det är skitsvårt att hitta någon i Skåne som inte skor på det viset, jag vet bara en enda ( min gamla) och han är helt fullbokad.
nitus skrev:Hej!
En hovslagare som skor eliten av fälttävlans och andra tävlingsridhästar sa på min utbildning (till hästmassör) att han uteslutande skor bakhovar med sidokappor. anledningen är att hoven ofta sätts ner i en utåtgående fas och sidokappan stödjer då skons placering i sidled. Han sömmade inte längre bak än hovens bredaste del för att behålla en så stor del som möjligt av pumpmekanismen. Utomlands är det nog vanligare än i sverige både med varmskoning och sidokappor.
Tyckte också att hoven såg för lång och trång ut med klen stråle. Typisk travarhov som jag ofta reagerar på ute i stallen. Höga stumma och smala i trakten.
fio. skrev:Du byter hovslagare lätt som en plätt men vägrar åka till en annan klinik efter 70 behandlingar utan resultat
Gunther skrev:Jag är absolut ingen expert på detta. Ska noga påpekas till att börja med.
Jag instämmer med flera andra att trakterna ser väldigt höga ut.
Det ser också ut som skon ligger pressad mot strålen.
Ungefär som att hovslagaren har skott för att undvika tappskor. Skorna ser för trånga ut helt enkelt.
Min hovslagare förespråkar alltid rejält med yta att låta hoven växa på baktill. Oftast sticker skon ut minst 2 centimeter baktill då min häst är nyskodd.
På din häst ser det ut som hon har växt över skon för länge sedan och vad jag förstod det som så var hon relativt nyskodd.
Min hovis säger också att man inte ska ha sidokappor slentrianmässigt för det hindrar hovens tillväxt på sidorna.
Din häst ser väldigt "rak" ut i hoven så det verkar inte alls vara något bra för hennes del.
Jag hade definitivt bett någon annan hoslagare titta på hästens hovar och göra en bedömning.
nitus skrev:Travhov
Men hon är ju sålång ifrån trvare man kan komma
Jo men den ser ut som den typiska mindre trevliga travhoven som jag brukar se. Ridhästars hovar har mindre sällan blivit lika strypta. Kanske är det pga att en travare skos en massa gånger inom en normal skoperiod både innan och efter lopp av balanseringsskäl. Och varje gång karvas och filas det lite så den naturliga hovens form förstörs. -Om hovslagaren är lite slarvig o okunnig vill säga..
sissu skrev:Om nu skor efter samma mall, finns det ingen som är ngt. flexibel och som lyssnar på vad kunden vill ha då? Eller kör de alla sitt egna "race" över de kunder som kanske har lite andra krav?
MVH/
Fladde skrev:Jag är mycket nöjd med min klinik och "vet" så jag ser ingen anledning att byta..
Fladde skrev:Hon är varmskodd om det gör någon skilnad
Fladde skrev:Dom är rena där för att hovslakaren raspa där för 2 veckor sen.
fio. skrev:Jag hade inte varit nöjd med vad är det nu 8 eller 9 behandlingar utan något som helst resultat, men vi har väl olika krav på vad som är bra och inte då kanske :smirk:
Superbiddi skrev:Inte för att låna oföskämd men ,är hästen hovar så skitiga att hovslagaren måste skrapa bort smuts för att kunna sko? Man ser ju att de ska vara ljusa men men. Inget illa menat.