S
Stopek
Sv: Hovbilder
Hur kan du se att utsidorna är lägre än insidorna? Det är höger fram som visas på båda de sista bilderna enligt texten över bilden åtminstone. Bilderna från sidan kan man inte se insidan av hoven på, åtminstone inte hela.
Givetvis måste man ta ur för tåkappan i tån. Korta tår är det inget fel på. Bara man inte går innanför vita linjen. Nu är ju dessa tår inte korta visserligen, utan det var nog ett tag sedan skoningen. Det går inte heller generellt att säga att man bara kortar från undersidan och inte framifrån. Hästar är så olika skapade i sina fötter och vinkeln måste bli rätt.
Hälsning Maja
emindy skrev:Jag tycker INTE att det ser bra ut. Stopek är lite snabb att fria tror jag...
Utsidorna är märkbart längre än insidorna, det syns tydligt trots att fotona inte är tagna ur de tydligaste vinklarna.
För att förstärka detta är tårna kapade (alltså inte bara kortade utan "avhuggna", en rak linje) för tåkappan. Något som jag har för mig att hovslagarföreningen tar hårt avstånd ifrån?! Nåja, själva kapningen är sned iallafall.
Sedan är som sagt nitningen på väg att släppa. Eller så var det inte bra gjord ifrån början.
Är det länge sedan den skoddes behöver det inte alls vara hovslagarens fel utan att den gått för länge med sned tillväxt. Skoningsintervallet borde alltså ses över. Som Stopek påpekat kan hästen göra sig illa på de uppstickande sömmen.
Hur kan du se att utsidorna är lägre än insidorna? Det är höger fram som visas på båda de sista bilderna enligt texten över bilden åtminstone. Bilderna från sidan kan man inte se insidan av hoven på, åtminstone inte hela.
Givetvis måste man ta ur för tåkappan i tån. Korta tår är det inget fel på. Bara man inte går innanför vita linjen. Nu är ju dessa tår inte korta visserligen, utan det var nog ett tag sedan skoningen. Det går inte heller generellt att säga att man bara kortar från undersidan och inte framifrån. Hästar är så olika skapade i sina fötter och vinkeln måste bli rätt.
Hälsning Maja