Sv: Hovbilder

det hade förmodligen funkat även utan blytackorna...en ponny måste ju kunna gå på 15x6 släta...lätt...det går mina travare på i 6 veckor och full träning...ett hbl kanske skall ha 18 mm's

ju fetton till hästar skall det vara.

Sorry Fladde , det var ett helt internt skämt

Min ex-hovis anses såååå bra. Visst -han kom i tid, slog på tappskor gratis, var trevlig mot mig och hästen och var inte hutlös dyr.
Ungefär det jag räknat upp ovan är karakterisktiskt för bedömmningen en bra hovslagare. Ganska länge litade jag på honom och andras omdömme. (Han är dessutom utbildad och har diplom/licens eller vad det kallas.)
Idag vet jag bättre...........

Han hade inte kunskap/intresse om hur min hästs pissiga(rent ut sagt)hovar skulle kunna bli bättre.

mvh T

Senast ändrad:

Ja i den här tråden är jag i alla fall sällsynt UnDone. Eller i alla fall unseen. Skriver jag fel saker måntro?

/Jane

Tez1 skrev:
Min ex-hovis anses såååå bra. Visst -han kom i tid, slog på tappskor gratis, var trevlig mot mig och hästen och var inte hutlös dyr.
Ungefär det jag räknat upp ovan är karakterisktiskt för bedömmningen en bra hovslagare. Ganska länge litade jag på honom och andras omdömme. (Han är dessutom utbildad och har diplom/licens eller vad det kallas.)
Idag vet jag bättre...........

Han hade inte kunskap/intresse om hur min hästs pissiga(rent ut sagt)hovar skulle kunna bli bättre.

mvh T

Så är det nog ofta, man utgår ifrån att den som skor är utbildad och bra på det den gör...vilket inte alls är fallet alla ggr..jag hämtade hem en treåring på 164 en gång från en tränare, då hade hon ETTOR på fötterna med en medföljande gaffelbandsskada :crazy: dryga halvåret senare hade jag fått hennes fötter till treor runt om.....

Fladde skrev:
Grepskkon är det "vet" som har sakt att hon ska ha under skadde tiden..
Men varför skall en häst som inte arbetar över huvud taget vara skodd?
Kan inte Missy gå barfota ett tag och vila från järnbitar?

Jag skulle då aldrig ha en låntids-sjuk/-halt/-konvalecent häst skodd.
Den skall ju bara gå i hagen.

Jag är kund hos Tornell, men eftersom jag inte kommer att åka dit av olika anledningar :angel: , så kan du ta över "min plats". När jag ringt dit för att boka tid har de aldrig frågat om jag varit hos dem innan utan jag har bara fått en tid, dock är där ofta lång vänte tid. Har för mig att jag fått vänta ca 3 v innan han har haft en ledig tid.

Jag skulle då aldrig ha en låntids-sjuk/-halt/-konvalecent häst skodd.

Det kan ju faktiskt skilja sig ifrån häst till häst, min häst som inte har världens bästa hovar + han skruvar på v bak skulle aldrig kunna gå oskodd. Skulle han tappa skon på sitt "skruvande" ben på bete och jag inte upptäcker det samma dag så är hoven så förstörd att hovslagaren har ett :devil: att få dit skon igen. Kan tilläggas att min häst går i en helt slät sommarhage utan stenar och dyl.

:D Jag har haft honom på den tiden han var här i Värmland 2 ggr i månaden, men han behövde bara böja min häst en gång om året och aldrig behandla :D

Kund hos Tornell?? det bådar inte gott att var kund hos en sådan veterinär

Förstår inte riktigt vad du menar :confused: ? Han har en klinik som både behandlar och veterinärbesiktigar. Man kan åka dit av olika anledningar och många hästar som är skadade kan bli friska, så jag förstår inte alls vad du menar att det inte bådar gott att vara kund hos en sådan veterinär, i så fall bådar det ju inte gott att vara kund hos någon veterinär. Och jag anser att jag är kund om jag så bara varit där en gång (nu har jag varit där fler gånger).

Skulle jag vara OS vetrinär skulle jag ta din häst som en trevlig utmaning. :D Ring och fråga i alla fall.

Han fick skor redan som föl, de limmades på. Han är uppfödd hos en hovslagare. Eftersom han hade mycket dålig hovkvalitet på det ben han skruvar så blir ytterväggen på hoven så tunn och nersliten att den går itu väldigt lätt. Han har också gått periodvis utan skor som unghäst, men då han var liten och nätt, nu är han stor, grov och tung och då håller hans hov inte för tyngden utan skor, utan slits ner på en dag. Framför allt då på det skruvande benet, de andra hovarna är det inte lika akut med och där skulle han möjligtvis klara sig utan skor på sommarbete.

Som föl !!:eek: Tro fan hästen har dåliga fötter nu!!! Jag blir helt rädd när jag läser sådant här :crazy:

Det händer att man måste sko föl, t ex för att försöka rätta till benställningen och det har många gånger lyckats, annars skulle man ju inte göra det. En andra anledning till att min häst skoddes var för att se om man kunde minska skruvningen, han var lite sned i detta ben vid födseln och det har lyckats bra, alltså att benet har rättat sig mycket, men skruvningen är kvar. Man kan fortfarande se att det är lite snett om man tittar noga, men flera veterinärer har intygat att det inte har någon betydelse för de hältor som min häst har fått senare i livet, som jag skrivit om i andra trådar.
Hade min häst inte skruvat på detta ben hade hoven ( som också är ljus) varit mer hållbar. Skor jag om honom regelbundet var 8 v har jag inga problem med hans hovar. Det är om han får en tappsko (vilket i stort sett aldrig händer) på det skruvande benet som det är akut. Ska förtydliga att han skoddes bara på den skruvande hoven som föl.

Senast ändrad av en moderator:

håller helt med Fio...ben/hovproblem på småttingar ska och kan INTE rättas till med skor utan att det straffar sig på alla möjliga vis i längden...

anser du att den är frisk nu, trotts att den absolut inte ens kan gå utan skor? är inte det lite mysko?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 458
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve