Sv: Hovbilder

Ja, jag anser att min häst är frisk. Han blev nyligen friskförklarad efter lång konvalecens pga hälta i h fram och detta hade ingenting med hovkvaliten på hans h bak att göra. Han är 10 år och hovarna har aldrig vållat honom några problem, mer än när han fick två hovbölder i elastiska putan som 5-åring.

Det är väldigt konstig att många hovslagare rekommenderar skor på föl som har problem med konstiga benställningar, nu menar jag inte att det fixar alla defekter, tidningen Ridsport har även haft artiklar om detta. Min häst uppfödare är relativ välkänd och utbildad hovslagare, som även konsulterade andra hovslagare innan han skodde min häst när han var föl. Han skodde inte honom för att hovproblemen skulle bli bättre utan för rätta upp benet och minska trycket på utsidan av hoven. Lite svårt att förklara, lättare när man sett hästen ifråga.

På de övriga 3 hovarna är hovkvaliten bättre, men kunde önska bättre.

Ska försöka fixa en bild på hans bakhov, så kommer ni att se att han lägger tyngden på utsidan av hoven, så då kanske ni förstår bättre.

Fladde skrev:
Jag tog lite bilder på min hästs hovar igår och skulle vilja alla lite kommentarer av er om skoning m.m..

Bilderna är kanske inte dom alldra bästa men det är vad jag har just nu:

1
2
3
4
5
6
7
8

Tacksam för all hjälp :bow:

Tittade på bilderna och skumläste lite av de svar du fått. Min första tanke var att det är svårt att säga något utifrån de bilder du visar. För att göra en bedömning behöver man se mer av benen för att veta om vinklarna är korrekt. Annars kan jag inte se något extremt på något vis. Visserligen lite långa tår och om trakterna skall vara den höjden är ju beroende av hur vinklarna skall vara och för det behöver man se benet längre upp. Några extremt trånga traktarmar eller outvecklade strålar kan jag inte heller se. Att du akut behöver byta hovslagare tror jag inte. Be bara din hovslagare att korta tån lite mer. Kanske måste h-n då ta lite mer även i trakten för att vinkeln skall bli rätt.

Det ser definitivt ut som om hästen släpar tån på de hovar som har sidokappor. Problemet kan sitta längre upp i benet, eller vara ett skoningsproblem. Diskutera saken med din hovslagare.

Att folk på dessa bilder kan dra så långtgående slutsatser som att säga att du skall byta hovslagare tycker jag verkar extremt. Lita du mer på din dialog tillsammans med din hovslagare.

Hälsning Maja

Menar du allvar?
I så fall mår mina skitgrisar jättedåligt. Jag har i alla fall annat att göra än att stå och gno med skurborste på fötterna på mina fyra hästar. Undrar hur vilda och :eek: smutsiga hästhovar mår........
Eva

Jag har flappisar på en av mina året runt och jag har broddat vintertid.

Tåbrodd i skon fram och så en broddad flappsula.

Eller menade du att du inte kan välja brodd i/brodd ur?

Tasja skrev:
Jag har flappisar på en av mina året runt och jag har broddat vintertid.

Tåbrodd i skon fram och så en broddad flappsula.

Eller menade du att du inte kan välja brodd i/brodd ur?

Hmm hur funkar det?? jag menar sulan är ju av hårt gummi??
Så du menar att det går att borra i den och sätta i brodd och det håller sig????

Det finns "färdigbroddade" flappsulor, broddarna sitter alltså där permanent.
flappsko_vinter.jpg

Senast ändrad:

Menar allvar med ? att man kan se hur de mår ? Ja!
Jag har aldrig sagt att man måste skrubba hästars hovar med skurborste. Fladde frågade mig om jag visste nå bra sätt att få rent dem och tänkte att de säkert går med skurborste och ljummet vatten. Mina medryttar pållar är inte häller allid rena om fötterna. Hästar är hästar och ska så vara!

Superbiddi skrev:
Det lättaste är ju att hålla rent från början.
Prova med att skrubba med skurborste och ljummet vatten. Det finns säkert en massa olika medel man kan använda men kan tyvär inte rekomendera något då jag inte har någon erfarenhet av något.
Man kan se mycket på hur hästen mår av att kunna läsa av hovarna där hoven är slät och fin mår hästen bra och där hoven är bulig och vågig mår hästen sämre på så sätt kan man se om det är något man behöver tänka över som är fel.
Lycka Till!

Om hoven är vågig t ex så hände det något för månader sedan, så det är ett ganska kasst sätt att se hur hästen mår för dagen!

Jag menar ju att man ska ju inte BARA titta på hoven för att se ur hästen mår. Men fortsätter den att vara vågig kan det ju vara bra att veta VARFÖR den blir vågig.

Senast ändrad av en moderator:

TokigaTösen skrev:
Det finns "färdigbroddade" flappsulor, broddarna sitter alltså där permanent.
flappsko_vinter.jpg

Vad är flappsulor bra för? :confused: Och när broddarna sitter så där "komprimerat" på sulan, blir det inte punkttryck eller snedbelastning då? :crazy:

Lord Owen skrev:
Vad är flappsulor bra för? :confused: Och när broddarna sitter så där "komprimerat" på sulan, blir det inte punkttryck eller snedbelastning då? :crazy:

Man har en järnsko i tån och har inte söm så långt bak på hoven. Det gör att hoven har större möjlighet att utvidga sig. Flappskor kommer nära barfotagång. Hela hoven - och strålen - får ju stöd när hoven tar mark, precis som vid barfota. Det är en bra sko att börja med, när man skall börja sko unghästar. Framförallt så kan den unga hästen få lov att trampa lite fel och råka trampa på skon, utan att behöva få en tappsko. Då skon då bara "flappar" - ger med sig - och sitter kvar.

Just denna typ av flappsko tycker jag mindre bra om. Det är inte många hovar som ser ut så här. Långa och smala. Ingen av mina hästar kan ha dessa. De har bredare och kortare hovar. Den modellen jag har använt mig av på unghästar är lite mjukare. Den har två brodd i trakten på den vanliga platsen, istället som på denna sko vid strålen. Jag kan tänka att denna sko är bra för en häst som behöver aktivera strålen och som vanligen behöver päronsko. Så det beror säkert på hästen vilken flappskomodell som är bäst. Den modell jag använt kan man vika tillbaka och göra rent under. Vilket jag tycker är ytterligare en fördel. Jag har varit med om att brodden i sulan ätit sig igenom sulan och gett punkttryck. Framförallt frampå vårkanten när snön börjat smälta bort.

Jag använder dock inte flappskor till hästar som är lite äldre. De passar bäst när man inte rider så mycket - och inte sliter så mycket skor. Men till unghästar räcker de gott.

Hälsning Maja

Tack! Verkligen bra svar! :)
Har du bilder på den modell av Flappskor du använder/använt?

Fler hovbilder ni gärna får kommentera:

cfdd500b.jpg

813cfbad.jpg

Höger fran, lite snett utifrån:
7a0a13dd.jpg

Höger fram igen:
eacfe6e9.jpg

Ska se om jag får tag på mer bilder på denna häst idagarna, bla underifrån.....

Lord Owen skrev:
Tack! Verkligen bra svar! :)
Har du bilder på den modell av Flappskor du använder/använt?

Nilema la in en bild på den typ som jag har använt.

Hälsning Maja

Jag kan inte se något konstigt med vinklarna från kotan, kotleden och nedåt. Om du tar en linjal (eller något rakt) och lägger det rakt genom kotan så hamnar du mitt i kotleden och mitt i hoven, som det skall vara.

Höger fram ser märklig ut. Är du bekymrad? På den översta bilden ser den ut att flyta ut väldigt mycket på insidan, när du sedan visar ur en lite annan vinkel ser det mer normalt ut. Om en hovs sida flyter ut betyder det att det är mindre belastning på den sidan. En hovs sida som är brant har mer belastning.

Bästa när man visar bilder är att ta rakt framifrån, bakifrån eller från sidan. Gärna mer av benet, hela vägen upp. Då är det lättare att bedömma. Hovarna skall ju vara verkade efter benställning. Fast för oss lekmän att kunna komma fram till så mycket angående hur just din häst skall vara verkad är väl inte rimligt att tro. Det är ju det som hovslagare är till för. Man kan alltid lära sig mer och mer, men när det gäller mina hästar, så vet jag hur de skall vara verkade för att min hovslagare har berättat om just mina hästar.

Din häst ser ut att behöva skos om dock. Det är svårt att bedömma ett hovslagarjobb om det inte är nygjort. Skor läggs på så att de ligger lite utanför och lite bakom, för att ge utrymme till hovarna att växa. Hur det såg ut när det var nygjort, kan ju inte synas efter några veckor. Själv skon syns inte heller på någon av dina bilder. Det behövs ett fastare underlag för att de skall synas. Sömmen är inte tillräckligt nednitade heller. Fast det kan ju bero på att det var ett tag sedan skoning. När de sticker ut så pass finns det alltid risk för att hästen stryker sig och skadar sig.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Det här med Hovslagare tycker jag är så svårt..

Man måste verkligen ha en som man kan lita på som verkligen är utbildad och säger till när det är något fel med hästen.

Jag hade en som förstörde min hästs hovar totalt. jag hade nog hafthästen i ca 3 månader.. O sen precis när jag kommit igång med tävlandet så sömsticker han henne.. "han klagade på att inte hästen stod still, men då slår man väl inte i en söm heller :confused: "

efter det fick hästen stå i 2 månader.. JÄTTEKUL!!! INTE :mad:

Efter det fick min häst plastas på båda framhovarna för att skorne överhuvudet taget skulle sitta fast.

Gjorde allt han sa samt fick hon ett par omg. BIOTIN!

Nu är Hovarna SUPERFINA!!

Ett tips är tvätta hovarna med vatten och sen när de torkat stryk på OLIVOLJA!! DET gör SUSEN!! :idea:

En häst i vårt stall som tappade skor nästan varje vecka blev skodd med falppskor på fram hovarna. Det funkade utmärkt och hon tappade aldrig mer skor. Ser inte någon nackdel med sånna, eller jo, fötterna växer Väldigt fort!

Jag tycker INTE att det ser bra ut. Stopek är lite snabb att fria tror jag...
Utsidorna är märkbart längre än insidorna, det syns tydligt trots att fotona inte är tagna ur de tydligaste vinklarna.
För att förstärka detta är tårna kapade (alltså inte bara kortade utan "avhuggna", en rak linje) för tåkappan. Något som jag har för mig att hovslagarföreningen tar hårt avstånd ifrån?! Nåja, själva kapningen är sned iallafall.
Sedan är som sagt nitningen på väg att släppa. Eller så var det inte bra gjord ifrån början.
Är det länge sedan den skoddes behöver det inte alls vara hovslagarens fel utan att den gått för länge med sned tillväxt. Skoningsintervallet borde alltså ses över. Som Stopek påpekat kan hästen göra sig illa på de uppstickande sömmen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 458
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve