Sv: Hovbilder

Fladde skrev:
Här där jag bor så är "min hovis" den bästa sgs det och "vet" på kliniken är den bästatänkbara..

Tycker DU det? Vad säger din magkänsla?

Fladde skrev:
Här där jag bor så är "min hovis" den bästa sgs det och "vet" på kliniken är den bästatänkbara..

Det var väl ungefär vad jag syftade på när jag skrev till dig om hovar. Det bästa är att läsa på så man själv kan bilda sig en uppfattning. I hästvärlden finns det ju som bekant alltid flera uppfattningar. Några tycker din hovslagare är bäst, jag tycker resultatet suger. Samma sak med veterinären.

Jag förstår att du har det jättejobbigt och att du får motsägelsefulla råd hela tiden men fråga alltid varför! Varför tycker någon din hovis är bäst? Vad gör h*n? Varför gör h*n så med hovarna? Då lär du dig och kan sen bilda dig din egen uppfattning. Och fatta beslut om din häst utifrån det.

Kanske din veterinär är den bästa men glöm inte att du måste kunna prata med honom/henne. H*n måste kunna förklara på ett bra sätt.

Jag tycker mig märka på dina trådar och inlägg att du vill ha ja eller nej-svar. Rätt eller fel. Men det finns inga rätt eller fel, det finns bara bedömningar.

/Jane

Av princip så brukar jag aldrig gå in på personliga saker men nu kan jag inte låta bli. Vad jag förstår från alla möjliga tidigare trådar så brukar du få din vilja genom gällande vad du vill ha eller inte, så jag har svårt att tro att du skulle få problem att byta både hovslagare och klinik om det var det du verkligen ville.

Om du för hästens skull vill byta så tjut lite för dina föräldrar så är det fixat!

Om det stämmer det du skriver så är hästen allt för dig och då gör man också allt som står i ens makt att fixa till problemen och hitta grundorsaken, eftersom hästen har varit så dyr i inköp så borde man väl se till att även kosta på allt som står i ens makt att försöka få den frisk innan man ger upp och tar bort den.

Nu kan det ju visserligen vara så att det är ekonomiskt fördelaktigt att ta bort den, vad vet jag, för att skaffa sig en dyr ny häst som förhoppningsvis håller sig frisk.

Att det sägs att både din hovis och vet på kliniken skulle vara bästa tänkbara kan du ju se i verkligheten inte alls stämmer. För vore ex. hovis den bästa så skulle inte så många här reagera på hur illa skodd hästen är och hur fel hennes hovar är verkade. Om veterinären vore den bästa så hade den/de för länge sedan skickat dig vidare till en annan klinik för utredning när de själva inte förstår och hittar grundproblemet.

En hovslagare kommer aldrig att ens komma på tanken att ändra sitt sett att arbete för det vore = att erkänna att den är dålig.

Så då är det upp till dig att byta ut alla personer runt din häst till nya ögon, alt. ta bort henne så fort det går och tänka att DU gjorde vad du kunde utifrån din kunskap och erfarenhet och sedan sova gott och försöka FÖRTRÄNGA alla bra och goda råd folk försökte ge dig i din önskan om att försöka få henne bättre.

Personligen så anser jag att man gör allt man bara kan komma på för hästen när den blir dålig, alt. tar bort den utan att gnälla och be om råd som ändå inte kollas upp eller följs.

Hårt men sant!

Jane_Done skrev:
Det var väl ungefär vad jag syftade på när jag skrev till dig om hovar. Det bästa är att läsa på så man själv kan bilda sig en uppfattning. I hästvärlden finns det ju som bekant alltid flera uppfattningar. Några tycker din hovslagare är bäst, jag tycker resultatet suger. Samma sak med veterinären.

Jag förstår att du har det jättejobbigt och att du får motsägelsefulla råd hela tiden men fråga alltid varför! Varför tycker någon din hovis är bäst? Vad gör h*n? Varför gör h*n så med hovarna? Då lär du dig och kan sen bilda dig din egen uppfattning. Och fatta beslut om din häst utifrån det.

Kanske din veterinär är den bästa men glöm inte att du måste kunna prata med honom/henne. H*n måste kunna förklara på ett bra sätt.

Jag tycker mig märka på dina trådar och inlägg att du vill ha ja eller nej-svar. Rätt eller fel. Men det finns inga rätt eller fel, det finns bara bedömningar.

/Jane

:bow:

Jag håller alltid benhårt på att man inte ska godta en åsikt om man inte får reda på VARFÖR personen har den åsikten. Sedan ÄR det himla viktigt att man inte bara låter "de som kan det här" köra över en om man själv känner att det är något som inte stämmer eller inte vet riktigt vad det är de gör men "det är säkert bra". Man ska ALLTID veta själv vad det handlar om så att man kan ifrågasätta (det kan man iof göra ändå) och har ett visst hum om vad som händer.

sissu skrev:
Om veterinären vore den bästa så hade den/de för länge sedan skickat dig vidare till en annan klinik för utredning när de själva inte förstår och hittar grundproblemet.

Håller med, en bra klinik vet när de inte klarar av ett fall, och har också vett att säga åt "kunden" att testa någon annan klinik. En bra klinik fixerar sig inte på att just de ska klara av att få hästen frisk, utan just på att FÅ HÄSTEN FRISK.

Fladde skrev:
Grepskkon är det "vet" som har sakt att hon ska ha under skadde tiden..

Då tycker jag rent ut sagt att den vet inte vet vad den pratar om överhuvudtaget :mad:

Det var det absolut dummaste jag någonsin hört

Jag skulle försöka få tid hos Jonas Tornell, Ängelholm om jag var du...han ser HELA hästen och är jätteduktig( OS veterinär)

Lord Owen skrev:
Tycker DU det? Vad säger din magkänsla?

Jag har inte märkt problem med minna pnnisar som skoddes hos honom och så.
Så då trodde jag att det inte skulle bli några problem med Missy

martha skrev:
Jag skulle försöka få tid hos Jonas Tornell, Ängelholm om jag var du...han ser HELA hästen och är jätteduktig( OS veterinär)

Han tar inte imot fler nya..

Vad jag hört

Har en bild på en av minna pnnisars hov med sko på tyvärr inte så bra men vad tycker ni av de ni ser?
Det är samma hovslagare.
Ponnyn gick oskodd tills han var 6år sen gick det inte längre.

{b04772b6-8d80-4f0a-9d8c-7feb47d1dcdd}.jpg

Senast ändrad av en moderator:

det ante mig...men ring o hör och "snyfta" lite så kanske det går....han är aldrig omöjlig...

Ja särkilt om hon säger att Helsingborg har behandlat hästen 12 gånger utan resultat :devil:

martha skrev:
det såg ok ut, men varför ska ni "ridisar" ha blytackor på fötterna för ?????

Ponnyn sluta ta för sig av hindrena så vi provade sko och sen gick altt super:)

Det är samma hovslagare som skott

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 461
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve