Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Bara en stilla undran nu när "ny information har framkommit", dvs att du har haft privat telefonkonsultation med TS.

Om det skulle hända något under tiden som TS stannar hemma med hästen och följer dina råd som givits per telefon, tar du ansvar för detta då? Om jag förstår dig och TS rätt har du fortfarande inte sett hästen och hoven IRL, utan bara pratat med TS samt tittat på bilder? Veterinär är du mig veterligen inte heller. Men du tar ändå på dig ansvaret i detta fallet? Får man göra det som godkänd hovslagare, lagligt och/eller moraliskt?

Inte en chans i världen skulle få mig att stanna hemma med hästen. Hon ska till veterinär och den bästa i Sverige på just hovar. Coari har varit ett jättebra stöd och ventilera med just för Coaris kompetens och även att Coari har vetskap om just den veterinären och kliniken som jag ska till.

Jag skjuter inte över nåt som helst ansvar på någon som inte behandlar hästen, ansvaret är mitt som hästägare att ge hästen den bästa vården som kan ges tillsammans med de veterinärer och hovslagare i detta fall. Inget ansvar går ut på forumdeltagare eller hovslagare och veterinärer jag pratat med. MItt stora ansvar i detta är att samla så mycket information smd et bara går om åkomman och vad som ska göras. Sedan får man försöka tillämpa informationen till ett vettigt sammanhang och sedan använda det på ett sätt som passar just denna häst.

Ohhh shit,, delge datum, tid och resväg så trafikinformationen på radioP4 sthlm kan förvarnas om ev. möjliga kringfartsleder..

Har du tur så kanske du kommer träffa en forumkamrat när du besöker Ulltuna.;) Möjligheten är mkt stor.:angel:

Hahahaha, jajamen, visst ska jag kontakta trafikinformationen när jag vet exakt när vi åker och resvägen är ganska klar redan nu. Passa er för då kommer en stor blå bil med grönt släp med farlig last:o;)

Det skulle vara kul att träffa flera bukare, alltid kul att träffa mera kunniga människor och suga ur så mycket tips och information som möjligt:D

mul/känner sig som en blodigel:o

Tack för alla fina ord Coari, schelin_j, devere och forest autumn. Jag hoppas verkligen att Malva blir helt bra och det så snart som möjligt.

Jag kan säga att Coari kan låta barsk i text här med är egentligen en hovis med glimten i ögat och skämtsam. Coari har en lite allvarlig ton med för många vill inte söka någon ny information och ha ett lite öppnare sinne. Likaså kan en hovis få en känga om sitt arbete, men grunden är att Coari är rädd om hästarna och inte vill att dom ska skadas av det arbetet som görs med deras fötter. För att det minsta lilla som görs med fötterna kan få ett stort resultat, både dåligt och bra. Och rent generellt ju tyngre och större häst ju mera förödande blir den lilla saken som görs.

Förstår precis vad Du menar med noggrannhet med hovarna, det gamla uttrycket utan hovar ingen häst kan inte nog begrundas.

Önskar att det fanns fler noggranna, ödmjuka och kunniga spridare av kunskap, men är tacksam för internet och buke där jag försöker läsa, fundera och lära utav det som skrivs av hovslagarna.

Har gått här och funderat och kommit fram till att hästar är mästare på att kompensera bristfällig hovvård, genom spänningar i andra delar av kroppen, och har man otur så träffar man på någon som inte kan resonera sig fram till vad är hönan och vad är ägget och allt blir fel.

Malva har nu fått en akuttid till på måndag, 10.30 till Ultuna, dom hade ingen hovslagare den tiden jag fick..

Vad bra att ni får åka in så mycket tidigare:)! Hoppas att du får svar på alla dina frågor och att du får de råd som du behöver angående rehabiliteringen. Lycka till på måndag och uppdatera gärna efter besöket. Lycka till!

Malva har nu fått en akuttid till på måndag, 10.30 till Ultuna, dom hade ingen hovslagare den tiden jag fick..

Det känns verkligen halvdant att ta sig för att åka så pass när den har ont o inte få ngn hjälp med hovarna:confused:

Varför inte ta en dag när de har hovisen där- när den har en hovåkomma ...liksom:confused:

Åh vad skönt att veta att hjälpen är inom räckhåll:)

Inte så många timmar kvar.

Det känns verkligen halvdant att ta sig för att åka så pass när den har ont o inte få ngn hjälp med hovarna:confused:

Varför inte ta en dag när de har hovisen där- när den har en hovåkomma ...liksom:confused:

Det var därför jag ska åka på måndag, då har dm hovis där och eftersom det tydligen ska vara mest veterinärt så behövs det en bra veterinär med och hur jag än gör så blir det långt att åka..

Bara en stilla undran nu när "ny information har framkommit", dvs att du har haft privat telefonkonsultation med TS.

Om det skulle hända något under tiden som TS stannar hemma med hästen och följer dina råd som givits per telefon, tar du ansvar för detta då? Veterinär är du mig veterligen inte heller. Men du tar ändå på dig ansvaret i detta fallet? Får man göra det som godkänd hovslagare, lagligt och/eller moraliskt?

Nej veterinär är jag inte men jag har mkt större erfarenhet och kunskap än majoriteten av veterinärerna eftersom jag dagligen uteslutande arbetar med hovar, det gör inte veterinärerna eftersom dom dagligen arbetar med veterinärvård och jag dagligen arbetar med hovvård.

Jag tar mitt fulla ansvar eftersom jag sagt hela tiden poängterat att det viktigaste för denna individ är att är harmonisk och innan en fullgod behandling inte utsätter främst denna hov för onödig belastning. Om den står inne i box och lever loppan hela tiden men i en utebox är lugn så säger i alla fall sunt för mig att belastningen blir mindre i en utebox..

Eftersom jag inte utfört ngt arbete på denna individ så kan jag naturligtvis heller inte ta ansvar för ett arbete jag aldrig utfört, Att ge råd på en enskild individ som ägaren själv på ett internetforum startar en diskution om gör inte att jag bryter mot ngn lag. Notera gärna att jag redan vid den första tråden som startades på denna individ mkt tidigt bestämt påstod att detta va ett undermåligt utfört arbete som under inga omständigheter skulle klara av den belastningen och äventyra individens framtida välmående.

Helt ärligt så tycker jag att den kliniken som nitade denna spricka med en fjuttig hovnit utan att ens innan tagit en röntgenbild för att få en förklaring till sprickans uppkomst är den om någon du borde ställa frågan om ansvar till.

Mitt ansvar i denna fråga är att hjälpa hästägaren och tydligen så ska hästen in redan på måndag trots en redan tidigare inbokad tid i slutet på denna månad. :angel:

Hahahaha, jajamen, visst ska jag kontakta trafikinformationen när jag vet exakt när vi åker och resvägen är ganska klar redan nu. Passa er för då kommer en stor blå bil med grönt släp med farlig last:o;)

Jag tror jag kommer köra om dig strax före köping,,

Tänk va enkelt vissa saker endå kan lösa sig och en akuttid fick du oxå,, undra hur det gick till.:angel:

Jag ska se vad jag kan göra för att kunna träffa Er på måndag och irl ta del av vad man kommer fram till och vilka åtgärder man vidtar för att försöka stabelisera situationen. En sak e säker dock,, jag kommer ha en kollega mindre efter väl utfört arbeta. Gud va "gött" det skulle vara att stå med en kopp kaffe lutande mot väggen och se en kollega brottas med 980 kg och en hov stor som en basketboll..

Jag bara måste lösa det för det är för mig mkt viktigt med att ta del av mera kunskap.

Har vi tur så kanske vi även träffar en annan bukefalist där samma dag eftersom hon även brukar besöka den kliniken med jämna mellanrum.

Se you :bow:

Tänk va enkelt vissa saker endå kan lösa sig och en akuttid fick du oxå,, undra hur det gick till.:angel:

Jag ska se vad jag kan göra för att kunna träffa Er på måndag och irl ta del av vad man kommer fram till och vilka åtgärder man vidtar för att försöka stabelisera situationen. En sak e säker dock,, jag kommer ha en kollega mindre efter väl utfört arbeta. Gud va "gött" det skulle vara att stå med en kopp kaffe lutande mot väggen och se en kollega brottas med 980 kg och en hov stor som en basketboll..

Jag bara måste lösa det för det är för mig mkt viktigt med att ta del av mera kunskap.

Har vi tur så kanske vi även träffar en annan bukefalist där samma dag eftersom hon även brukar besöka den kliniken med jämna mellanrum.

Se you :bow:

Hahaha, ja, alla säger att det är stora fötter, men jag är liksom van vid dom så för mig är dom normala. Det är väl normalt med en fotbredd på 19cm eller? Jag var tvungen att mäta dom åt en som ville veta storleken och om det gick att få tag på såna dära "tofflor" som man sätter på en barfota hov. Men det gick visst inte att få tag på.. :eek:

Skulle du mot all förmodan inte se oss på kliniken så slå en pling bara. ;)

Skulle du mot all förmodan inte se oss på kliniken så slå en pling bara. ;)

Man får nog befinna sig i södertälje för att inte se denna häst på kliniken i uppsala.

Inte fasen missar jag denna tjans att se en kollega arbeta med en "riktig" häst. Nu ska vi se om det är muskler eller air bag.:d

*asg*

Om jag någonsin (gud förbjude) behöver in med min shire ska jag försöka komma ihåg att förvarna dig Coari... Han är förvisso en smula lättare än Malva skulle jag tro men har efter vad jag förstått större fötter!

Det låter bra, tur att du fick tid ganska snabbt!
Hoppas att det går bra! Glöm inte att skriva och berätta hur det gick och vad veterinär och hovslagare kommer fram till. Det hade varit intressant att veta.

Till mul:

Jag har följt tråden i tysthet och vill bara önska dig lycka till på måndag, jag håller alla tummar jag har för att ni ska få hjälp att fixa detta.

Man får nog befinna sig i södertälje för att inte se denna häst på kliniken i uppsala.

Inte fasen missar jag denna tjans att se en kollega arbeta med en "riktig" häst. Nu ska vi se om det är muskler eller air bag.:d

ASG, hahahaha. Ja jag brukar få höra *oh jävlar vilken häst*, jag bara *vaddå, hon är ju inte så stor:o)

*asg*

Om jag någonsin (gud förbjude) behöver in med min shire ska jag försöka komma ihåg att förvarna dig Coari... Han är förvisso en smula lättare än Malva skulle jag tro men har efter vad jag förstått större fötter!

Ja, du din har ju några storlekar större fötter ändå. Jag såg en hög med Shireskor på hemmakliniken och det får Malvas skor att se ut som shettisdojjor:eek: :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka