Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Har det varit oralt lugnande? När de snedtänder är det oftast för de inte varit/haft lugn och ro under anslagstiden. T ex då man ger lugnande till en redan upprörd häst. Medan när de får sin frukostmat (som är preparerad) i lugn och ro, och sen får lugn och ro i minst 45 minuter i stallet, så snedtänder de sällan. Däremot kan effekten endera utebli, bli för svag eller att de 'vaknar' alldeles för lätt.

När man ger lugnande generellt är det ju oftast för att kunna göra ngt med hästen. Medan en häst som får en liten dos lugnande för att stå på box lite mer städat, den 'utsätter' man ju inte för en massa grejer.

Som jmf så den dos lugnande som min herre får i lite mat, och är skillnaden mellan en pigg men skötsam häst på dagens promenad, än total cirkus med en häst som exploderar, skuttar och far omkring - den dosen skulle han inte märka ens injicerad i blodet på klinik om den gavs när han redan var upprörd och/eller för att få göra ngt han inte 'vill' (dvs är rädd för eller så).

Så, har du provat oralt lugnande på henne? Om inte, döm inte ut det utan att prova. Det finns dessvärre de som det inte tar på, men det finns många det fungerar utmärkt på, när man hittat rätt dos. Och att få dem att vara lite lugnare i box 'bara' är ett av de mer tacksamma situationerna, just för det inte kommer en massa stimuli utifrån.

Det ahr varit lugnande som getts i blodet när hon snedtänt. Jag har Vetranquil hemma, men vill höra med veterinär innan jag ger nåt. Hon är väldigt känslig för lugnande, det är alla ardenner. 3åringen är vi skulle Ul:a henne gav vet lugnande för inte över 100kg häst och 3åringen vart väääldigt trött. Jag försökte ge en korsning Vetranquil, men det hände inte ett smack.. Efter en dos till och inget hände så fick jag ge upp.

Jag ska ut nu när minsta sonen sover middag och göra en liten hage ute så hon kan få känna sig lite delaktig ute iaf.

Vilken är "din" klinik, och var någonstans togs bilderna? Känner att jag börjar tappa bort mig lite...;)

Håller för övrigt med övriga som tycker att det nog är viktigt att försöka få läget under kontroll så fort som möjligt innan det blir värre!

Min klinik är Hästkliniken i Norrköping, där togs röntgenbilderna och de andra bilderna hag jag tagit hemma här.

Vilken är "din" klinik, och var någonstans togs bilderna? Känner att jag börjar tappa bort mig lite...;)

Välkommen i klubben:rofl:

Jag "tror" att strömsholm va först med att åtgärda sprickan, det framgår att nitningen sa "puff" efter fem veckor. Sedan tror jag att nästa besök skedde på "hemmakliniken" där man tog den första röntgenplåten på denna hov.

TS kanske själv kan ge en snabb feed back.:crazy:

Det enda jag förstår är att den va dräktig, födde ett döföttföl och senare uppvisade en spricka.

Min tanke går till att fostret inte har legat rätt under högdräktighets tiden och i så fall väldigt mkt mer på stoets högra sida. Detta skulle i så fall för mig ge en logisk förklaring att hon försökt avlasta sitt h.b. ben med secundärd påföljd att det diagonala frambenet v.f. utsatts för en överbelastning med rotation som primär orsak och därefter secundärt lett till den centrerade hovsprickan.

Jag är benägen att påstå att det startade med belastningsfång på v.f. som secundärt ledde till en rotation på det hovbenet. Hästens naturliga tyngd va större än hovväggens hållfastighet och "puff" så uppstod en hornspricka.

Snillen spekulerar...:eek:

Nu går jag hårt åt både en viss klinik, en viss veterinär expertis och tyvärr även hårt åt vissa kollegor men för fan,, utför ett fullgott arbete i stället för att chansa hej vilt.
Huvudet på spiken. Hovslagarmästern har kommit till sedan mina besök men varit på en föreläsning med honom och han hade en helt egen syn på hovlageriet och sågade de övriga hovslagarna jäms med fotknölarna, inkl tex Micke och de övriga på stora kliniker.

Min allra närmsta klinik som jag inte längre nyttjar pga att det alltid slutade med att jag fick söka hjälp på annat håll för att lösa problemen. Tyvärr.

En annan fråga.. Det verkar som om det finns massor med ideer om hur och när man skor än sån här häst. Hur den ska behandlas och med vad.

Jag har i dagsläget tror jag involverat 13 hovslagare, jag pratat med och dom i sin tur pratat med andra kollegor om denna häst, just för att höra om gemensamma nämnare. Och fortfarande känns det så här..:confused:

Om man ska åka till nåon klinik, vem?, var?, när? alla säger så olika..

Ska jag behöva åka till Ultuna? Södertörn? Strömsholm? Mantorp och Hästkliniken är samma hovslagare.. Är det rätt mot hästkraken att stå i transport 3timmar till Strömsholm? Till Ultuna törs jag knappt tänka tanken hur lång tid det tar, men 5 timmar rör det sig nog om iaf.

Jag för iaf en dialog med berörd veterinär som röntgade och kollade på Malva i veckan. Denne fick bilderna och mailade tillbaka, jag mailade tillbaka med några av ideer och sånt som vi pratat om här och som jag pratat med hovisarna om.. Nu vet jag faktiskt inte hur jag ska göra. Vänta till Coari kan kika på lilla fröken? Jag ska prata med Strömsholm imorgon iaf(hoppas jag att jag kommer fram, ska hänga på telefonen kl 08.00 imorgon bitti.).

Malva har iaf idag fått en liten hage att gå runt i. Jag fick också ett tips från en jätterar människa (Det är flera stycken som kontaktat mig där genom med sina histoier om deras hästar och vad som hänt osv)som kontaktat mig genom Facebook om att ha hönät så hon inte belastar frambenen genom att böja sig ner och äta, så nu hänger maten på väggen och hon letar febrilt efter maten på golvet fortfarande:eek: innan hon hittar den på väggen.:)

En annan fråga.. Det verkar som om det finns massor med ideer om hur och när man skor än sån här häst. Hur den ska behandlas och med vad.

Jag fick också ett tips från en jätterar människa (Det är flera stycken som kontaktat mig där genom med sina histoier om deras hästar och vad som hänt osv)som kontaktat mig genom Facebook om att ha hönät så hon inte belastar frambenen genom att böja sig ner och äta, så nu hänger maten på väggen och hon letar febrilt efter maten på golvet fortfarande:eek: innan hon hittar den på väggen.:)

Ju mindre den belastar sina framhovar ju mindre belastning på dom borde det innebära. Även om hon nu till 90% söker maten på golvet så avlastar hon sina framhovar med 10% gemfört med om du skulle fodra direkt på golvet för då borde den matematiska uträkningen säga 100% belastning på framhovarna.

10% kan låta lite men liten tuva kan välta stort lass.

Rent spontant så skulle jag rekomendera SLU eftersom jag aldrig varit med om att en hovspricka har åtgärdats så som gjorts och främst aldrig utan föregående röntgen. Utifrån vad som framkommit så skulle jag kontakta den klinik som utfört den första åtgärden och be den kliniken som i ett senare läge tagit röntgenbilderna att skicka över dom till den kliniken som först åtgärdade sprickan för kännedom om hovens inre status och ställa frågan om man anser sig ha utfört ett fullgott arbete.

Transport till strömsholm borde innebära max 18 mil, till SLU max 28 mil så med gällande hastighetsbegränsning för bil med släp, ca en timme längre resväg.

Fördelen med SLU är oxå att där finns en av världens mest respekterade forskare på just fång och hovsjukdomar. En annan veterinär som är mkt känd för individuell ortopedisk skoning samt ett par väldigt uthålliga hovisar varav en går att vila ögonen på.

Allt hänger väl på individens tålmodighet i transportsyft,, vi har ju tagit del av vilka krafter denna individ har när det gäller att spränga både reglar och hovväggar.. Det sista vi behöver i sthlms trafikrapportering är att E18/E4:an i rusningstrafik är totalavstängd i två timmar p.g.a. ett tons osäkrad last med haverikomiskionens utvärdering om bristande konstruktion.

Det räcker så bra med det som svensson lyckas åstakomma med genon sin egen framfart med tappad soffa på trefilig motorväg, aggresiv körning som leder till flertaligt olyckstillbud eller totalavstängd körriktning p.g.a. av handgemäng. Inget förvånar när det det bryts för trafikinformation i radio p4 sthlm mer än uppfinningsrikedomen om att snabbt finna en kringfartsled.

Hahahahaha, du är ju för kul!! Jag kunde se det framför mig:D

Malva är väldigt snäll att köra i transport, men när hon börjar ledsna så börjar hon trampa.(och trots att jag har ganska stort släp och ffa stor bil så gungar det ganska bra) Hon har åkt många hundra mil så hon är ganska resvan.

Den uthålliga hovisen är du?

Jag har idag fått tag på Strömsholm och ska maila iväg bilderna på röntgen och hennes hovar, så skulle vi höras imorgon igen.

Annars så är damen vid hyffsad vigör idag, hon börjar hajja att maten hänger på väggen och slafsade i sig medicinen glatt nyss. Jag ger alltid höet först på morgonen och sen medicinen efter ett par timmar.. jag kan också berätta att en ardenner äter 3-4kg hö/timme, oavsett om det ligger på marken eller i hönät. (intressant va?;))

Transport till strömsholm borde innebära max 18 mil, till SLU max 28 mil så med gällande hastighetsbegränsning för bil med släp, ca en timme längre resväg.

QUOTE]

Nu har jag kollat på kartan och det är 25mil härifrån till SLU och det skulle ta 3timmar och 10min enl eniro. Och det skulle tydligen ta 2timmar härifrån till Strömsholm och vara 14mil, det kanske stämmer om man tar vägen över Örebro.

Nu är Strömsholm kontaktad och vi har ventilerat. Jag fick rekomendation att åka till Ultuna, så nu är det bara att försöka få tag på dom och se om dom behöver en remiss eller om vi kan komma ändå. Jag kan få en remiss annars..

Remiss skickad och tid beställd till Ultuna.. 28/10 var den första tiden som fanns. Så då bär det norr ut..:)

Det är ju drygt två veckor dit...:crazy: Vad ska du göra under tiden? Vad fick du för råd?

Det är ju drygt två veckor dit...:crazy: Vad ska du göra under tiden? Vad fick du för råd?

Som vanligt inga råd alls.. Men hon kommer att få butta och gå inne och i sin lilla hage några timmar på dan. Hon ser näst intill ohalt ut just idag.:)

Jag får ringa imorron igen och höra vad dom tycker jag ska göra under tiden. Det var lååång kö till just den veterinären jag ska till just för att han är ledande i sverige på hovar och fång.

Om hon får butta nu förstår jag att hon ser ohalt ut. Min var det också, trots de allvarliga rotationerna.

Nu är buttan sänkt och hon har varit halt, till och från ändå. Hon är väldigt sulöm, minsta sten eller kant hon trampar på så gör det ont. Jag är tveksam till att buttan hjälper till nåt alls..

Om inte buttan hjälper alls så står hon nog på fel smärtlindring. Berättade du att det var så illa? Att hästen har såpass ont? Och de tyckte ändå att det var okej att vänta i drygt två veckor? Och har hästen så ont tycker i alla fall inte jag att den ska tas in och ut ur stallet till en hage... Det låter väldigt allvarligt!

Nu är Strömsholm kontaktad och vi har ventilerat. Jag fick rekomendation att åka till Ultuna, så nu är det bara att försöka få tag på dom och se om dom behöver en remiss eller om vi kan komma ändå. Jag kan få en remiss annars..

Rekomendation att åka till Ultuna när världens bästa hovis på fång finns på Strömsholm??? Dessutom har ju Strömsholm först varit inblandade och åtgärdat denna spricka, som sa "puff"

Nä nä nu får du nog slå ner näven i bordet och återkomma till strömsholm i morgon och förklara att du kommer åka dit samma dag för att dom ska fullfölja det arbetet dom först utförde och som visade sig inte vara ett fullgott arbete.

Att rekomendera en annan klinik är väl endå att erkänna sin egen bristande kompetens och tidigare utförda arbete..

Speciellt med den expertis man själv framhäver företaget innehar.

Trött trött trött,,,,,,,,,,,,,,, Nej föresten besviken är ett bättre ord.

Ja jag betättade hur hon ser ut och hur hon rör sig. Jag lovar du vill INTE ha henne inne hela tiden.. Igår vände hon upp häcken mot mig när jag kom in i boxen. Och jag vet vad hon kan, om hon vill.. Och jag vill inte så gärna bli sparkad av henne.. Så för både hennes och min skull så är det bättre att hon går dom metrarna till och från hennes hage på 5*5 meter, vid 10 ut och vid 16.30 tillbaka. Då har hon nåt annat att kolla på än några väggar..

Ja ont har hon, ibland, och jag kan inte mera göra än att ha henne gående så här. Hon gick på 3påsar butta morgon och kväll förut och då såg hon sämre ut än vad hon gör nu när hon går på 2,5 påse morgon och kväll och om ett par dagar så ska det ner igen till 2påsar. Hon ser generellt bättre ut nu än vad hon gjorde på 3påsar morgon och kväll. Jag vet inte vad som är bäst när vi väl åker om hon ska ha butta eller inte i kroppen? Enl hemmakliniken så skulle hon har butta i två veckor.

Jag kan ju inte skynda på nåt heller, har dom inte tid så har dom inte tid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka