Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Rekomendation att åka till Ultuna när världens bästa hovis på fång finns på Strömsholm??? Dessutom har ju Strömsholm först varit inblandade och åtgärdat denna spricka, som sa "puff"

Nä nä nu får du nog slå ner näven i bordet och återkomma till strömsholm i morgon och förklara att du kommer åka dit samma dag för att dom ska fullfölja det arbetet dom först utförde och som visade sig inte vara ett fullgott arbete.

Att rekomendera en annan klinik är väl endå att erkänna sin egen bristande kompetens och tidigare utförda arbete..

Speciellt med den expertis man själv framhäver företaget innehar.

Trött trött trött,,,,,,,,,,,,,,, Nej föresten besviken är ett bättre ord.

Jag var välkommen till hovisarna på Strömsholm, men eftersom denna hovis trodde att det är veterinärt så menade han på att den bästa hov och fång veterinären finns på Ultuna och nu känns det som om det är färdigexperimenterat med denna häst, så bra hovslagare skiter jag i, en biopsi är det tal om och sen se för troligtvis ligger det en infektion och gottar sig i kronranden.

Det var jag som frågade om vilket ställe som hade de bästa veterinärerna och hovslagare som kunde reda ut detta. Och veterinärt så var det Ultuna och sen hovslageribiten skulle dom klara.

När jag pratade med hemmakliniken idag med så rekommenderade dom Ultuna, dom kunde av erfarenhet inte rekommendera Strömsholm så gärna.

SÅ Uppsala here we come :crazy:

Jag förstår att du inte vill ha henne på box, faktiskt. Men då är det ÄNNU viktigare att du kommer in till klinik så fort som möjligt med henne! Igår allra helst. Du får väl ringa och gråta om det skulle vara så... Det känns som absolut vansinne att släpa en häst som har ont, och som går på butta, ut och in till en hage i två veckor till. Hur långt har du från stall till hage?

Jag tycker personligen att du ska ha haft henne av buttan i ett par dagar innan du åker, så hon visar den smärta och hälta som finns "på riktigt".

Jag har 40-50 meter att gå med henne.

Jag ska ringa till Ultuna för säkerhetsskull imorgon och kolla så att dom har en hovslagare där den 28:e. En fågel viskade i mitt öra att det inte var säkert att dom hade det.

Jag ska ringa till Ultuna för säkerhetsskull imorgon och kolla så att dom har en hovslagare där den 28:e.

Om inte, vad tror de då att du ska där att göra??? Jag tycker fortfarande att det är alldeles på tok för länge att vänta två veckor med en häst som är i såpass dåligt skick som din är!

Jag förstår att du inte vill ha henne på box, faktiskt. Men då är det ÄNNU viktigare att du kommer in till klinik så fort som möjligt med henne! Igår allra helst. Du får väl ringa och gråta om det skulle vara så... Det känns som absolut vansinne att släpa en häst som har ont, och som går på butta, ut och in till en hage i två veckor till. Hur långt har du från stall till hage?

Jag tycker personligen att du ska ha haft henne av buttan i ett par dagar innan du åker, så hon visar den smärta och hälta som finns "på riktigt".

Jag tycker att det primära är att hästens miljö och dagliga rutiner är så att den trivs, känner sig lugn och harmonisk. Detta brukar även betyda att ingen onödig överrörelse. Jag rekomenderar även att hästen transporteras under fortsatt smärtlindring eftersom min erfarenhet säger att en häst som transporteras med smärta även blir mera orolig och kan t.o.m. i ren panik kan ramla ut på 2:a körfältet på E4:an,,

Vi behöver inte det totalstoppet här uppe i stholm,, det räcker bra med alla soffor som transporteras som osäkrad last och dom milslånga köer trots fyrfilig körbana det leder till under minst en halvtimme det tar att plocka upp soffans kuddar.

Vadå hälta på "riktigt" ??? Du behöver inte vara orolig här krävs inget böjprov och visad extrem rörelse för att förstå traumat.

Det viktiga är att TS kan delge historiken,, delge bilder och röntgenutlåtande,, i datumordning förklara vad som hänt och vem som åtgärdat vad och hur..

Resten skulle jag utan att nedvärdera veterinär expertis överlåta till dom.

Jag tror dina tips kanske leder till lite mera överaktivitet än harmonisk stillhet.

Är det ett kvinnligt drag???:crazy:

Är det ett kvinnligt drag???:crazy:

Ja, visste du inte det:devil:???

Har du läst hela tråden? Ibland haltar hästen - ibland inte. Ibland haltar den endast på benet med rotationen, och ibland haltar den på det andra benet också. Jag tycker inte ALLS att det är glasklart vad som felas hästen TOTALT.

Men, ja, jag håller med dig om att hästen ska hållas så lugn och harmonisk som möjligt. Men jag tycker fortfarande inte att hästen ska, på butta, promenera till och från hage i två veckor till. Du må tycka att jag är hur hysterisk som helst, och du får även anse det vara ett kvinnlig drag om det gör dig gladare... Jag antar att det sätter sina spår om man har haft en fånghäst som man har uppmanats av hovslagare till att vara väldigt, väldigt försiktig med. Rätt konstigt, egentligen, att man kan bli kritiserad för att vara för försiktig i det här läget...:crazy:

Rätt konstigt, egentligen, att man kan bli kritiserad för att vara för försiktig i det här läget...:crazy:

Det beror enbart på att jag noterat dels vad okunskap och överbeskyddande i slutändande kan leda till. Man ska aldrig göra generella lösningar utan hela tiden försöka uppnå bästa individuella lösning.

Ta det som kretik om det känns bättre för dig men tänk då oxå på att du är bättre på att kritisera andra i dina inlägg än att komma med individuella kunskapsgivande förslag.

Lite tröttsamt blir det när diskuttionen går bakåt i stället för att utvecklas.

Absolut, och jag inser nu att det är dags att dra sig tillbaks!

Jag önskar TS lycka till med sin häst för, jisses, jag vill ju inte vara den som är "överbeskyddande", "visar okunskap" och "kritiserar andra" och som aldrig kommer med "individuella kunskapsgivande förslag" (ett sådant vill jag se exempel på förresten!). Och för all del vill jag ju verkligen inte sitta och förstöra tråden genom att bidra till att diskussionen "går bakåt" i stället för att utvecklas. Riktigt hemsk är jag:eek:!

Ta det som kretik om det känns bättre för dig men tänk då oxå på att du är bättre på att kritisera andra i dina inlägg än att komma med individuella kunskapsgivande förslag.

Lite tröttsamt blir det när diskuttionen går bakåt i stället för att utvecklas.

Coari!
Man bör inte kasta sten om man sitter i glashus! Det är ett gammalt ordspråk och med det så menar jag i detta fallet att du om ngn är den som ständigt kritiserar andra i sina inlägg och sällan kommer med kunskapsgivande förslag eller svarar på några frågor.

Jag håller med dig om att det är tröttsamt med diskussioner som går bakåt i stället för att utvecklas så jag föreslår att du tar lärdom av mitt inlägg och ändrar din ton!

När det gäller fånghästar så bör de inte röra sig under ett akut fånganfall. Det är jag ganska säker på att du håller med både bm och mig om. I detta fallet så är det vad jag vet ingen som vet vad som är felet med hästen.Det finns nog ingen veterinär som är insatt i fångproblematiken som menar att man kan överbeskydda en fånghäst. Jag undrar om det finns ngn hovslagare/hovvårdare, annat än de som är anhängare av vissa i mina ögon märkliga metoder.

Det kan naturligtvis vara så att du känner ts och har varit och sett hästen och är så pass kompetent att du kan ställa den rätta diagnosen.
Vem vet? Efter att ha läst dina tvärsäkra påståenden här så kan man kanske tro det.

Senast ändrad:

*delvis kl*

Coari och jag har pratats vid och Coari vet hela historiken och vi kommer troligtvis att träffas inom kort, antingen här eller på Ultuna, vi får se.

Coaris teori stämmer väl med vad flera av de andra hovisarna sagt. Men ingen av oss VET med säkerhet varför och vad det är som det är. Det är därför tid är beställd till Ultuna. Och är det någon som vill komma hit och hälsa på eller träffas på Ultuna så går det bra!.

Det viktiga i dagsläget är Malvas välmående och från att ha gått på lösdrift sen -06 och nu till så gott som helt på box är ingen höjdare. Ikväll är faktiskt första gången hon har stått och bultat i väggen och det är inte bra varken för henne eller väggarna..:crazy: Med tanke på att 3åringens pappa har kliat bort (kliat rumpan lite grann) pinnarna på ett fönstergaller som var fabriksvetsat, just av tristess så är det inget som håller för en sån här gul elefant.

Och de få stegen om man går kontrollerat med henne på den släta delen av vägen känns ganska ofarliga mot att hon skulle snurra 511 varv runt, runt i boxen. Det sliter både hovar och ffa kotleder.

Och något som är klart är att det är INTE ett akut fånganfall, det akuta stadiet var i maj.(är jag tämligen säker på)

Nu är jag tämligen säker på att hon har ont i vä fram(ibland?), vilket gör att hon överbelastar hö fram och då ibland blir halt även där.

Jag har haft en kotledshäst och det värsta man kunde göra var att låta den stå och snurra på en liten yta.

Men att ha henne helt inne är inget alternativ, det går nån gång då och då, om det blir dåligt väder ex, men ett par timmar behöver hon "luftas". Hon går då gärna ut och går mer än gärna in igen. Hon är inte bångstyrig att leda eller svår på nåt sätt (om det är jag som leder henne). Men jag vill hålla explosiviteten så långt borta som möjligt.. Exploderar hon så lär det bli betydligt värre skador och då är det garanterat en akutbesök på klinik som gäller. För både henne och mig..:crazy:

Du får ursäkta, jag är inte ute efter att vara otrevlig men jag tycker fortfarande inte att det du skriver hänger ihop.

Detta skrev du tidigare i kväll:
Jag var välkommen till hovisarna på Strömsholm, men eftersom denna hovis trodde att det är veterinärt så menade han på att den bästa hov och fång veterinären finns på Ultuna och nu känns det som om det är färdigexperimenterat med denna häst, så bra hovslagare skiter jag i, en biopsi är det tal om och sen se för troligtvis ligger det en infektion och gottar sig i kronranden.

och så nu skriver du detta. Jag tycker det är lite motsägelsefullt eller i alla fall förvirrat.

Coaris teori stämmer väl med vad flera av de andra hovisarna sagt. Men ingen av oss VET med säkerhet varför och vad det är som det är. Det är därför tid är beställd till Ultuna.

Om du nu struntar i hovisarna varför då lyssna på dem?

Strunt samma. Det låter ju bra att du har en plan och att du ska åka iväg med hästen! Jag hoppas att du får reda på vad som är fel och att hon snart blir bra igen. (och att det inte är fång, trots allt)

Lycka till!

Du får ursäkta, jag är inte ute efter att vara otrevlig men jag tycker fortfarande inte att det du skriver hänger ihop.

Detta skrev du tidigare i kväll:

och så nu skriver du detta. Jag tycker det är lite motsägelsefullt eller i alla fall förvirrat.

Om du nu struntar i hovisarna varför då lyssna på dem?

Strunt samma. Det låter ju bra att du har en plan och att du ska åka iväg med hästen! Jag hoppas att du får reda på vad som är fel och att hon snart blir bra igen. (och att det inte är fång, trots allt)

Lycka till!

Citat:

Jag skrev fel, SÅ hur bra hovslagaren än är där skiter jag i, ska det vara. Den veterinära delen är det viktigaste först så vi får en diagnos.. Och därför blir det Ultuna. När vi har en diagnos så kan hovisarna fortsätta att göra sitt jobb..

Ja jag har läst TS inlägg efter ditt skrivna inlägg. Det som stör mig är när vissa användare skriver ett inlägg utan att först ens "orkat" läsa eller som i vissa fall inte i brist på egen kunskapsnivå i ämnet likt för benat ska komma med nedvärderande påståenden..

Skriv i stället att du inte förstår TS i skrift eller gör som jag gjorde,, kontaktade TS via mail för att senare fråga om vi kunde ventilera detta problem över telefon,, vilket du nu borde i skrift se att så har skett.

Det är inte TS som du i grund och botten i denna tråd är ute efter att vara otrevlig emot även om vissa som läser tråden lätt kan få den uppfattningen.

Är man seriös och försöker finna den bästa lösningen för den enskilda individen och vill få lite mera grundläggande fakta i traumat så kan man alltid prova att skicka ett PM till den som startade tråden och söker alternativa förslag till den "ohållbara" situation som uppkommit..

Jag sa redan i ett mkt tidigt läge att denna nitning va som en "fjärt i rymden" och det står jag för eftersom det senare visade sig vara rätt.

Jag har även tidigare och tyvärr nu åter tvingas påpeka att du bedriver ngn typ av hetsjakt på mig eftersom jag är av en annan uppfattning än dig och väljer att skriva ett svar som kanske vissa användare ser som en "flashback" i stället för att ständigt hålla med dom som påskinar deras ständiga otur.

Framtiden får utvisa om jag har rätt eller fel,, jag kommer vara den första att erkänna mina misstag så snart jag inser att att fan klubben börjar uppvisa kunskap och ödmjukhet för den enskilda individens skull före den ensklida personen bakom individens trauma.

Hästarnas välmående går alltid först enligt mig,, hur hästägaren mår skiter jag faktisk uppriktiktsagt i.. Det brukar alltid i ett tidigt stadium uppdaga sig..

Denna hästägare som är TS har uppvisat mer mod, ärlighet och kunskapssökande än vad väldigt många som skriver inlägg här någonsin kommer uppvisa.

Är det ngn typ av kunder man trivs med att arbeta för så är det just den typen som TS (vi bortser från individen) för den typen är ödmjuk, gör allt för sin enskilda individs välbefinnande och söker kunskap,, inte delger att man har brist på kunskap.

Du ska inte ta detta personligt, utan endas se det som att även du kanske har lite att lära utifrån andras delgivna kunskap..

Citat:
Jag var välkommen till hovisarna på Strömsholm, men eftersom denna hovis trodde att det är veterinärt så menade han på att den bästa hov och fång veterinären finns på Ultuna och nu känns det som om det är färdigexperimenterat med denna häst, Och därför blir det Ultuna.

Ohhh shit,, delge datum, tid och resväg så trafikinformationen på radioP4 sthlm kan förvarnas om ev. möjliga kringfartsleder..

Har du tur så kanske du kommer träffa en forumkamrat när du besöker Ulltuna.;) Möjligheten är mkt stor.:angel:

Bara en stilla undran nu när "ny information har framkommit", dvs att du har haft privat telefonkonsultation med TS.

Om det skulle hända något under tiden som TS stannar hemma med hästen och följer dina råd som givits per telefon, tar du ansvar för detta då? Om jag förstår dig och TS rätt har du fortfarande inte sett hästen och hoven IRL, utan bara pratat med TS samt tittat på bilder? Veterinär är du mig veterligen inte heller. Men du tar ändå på dig ansvaret i detta fallet? Får man göra det som godkänd hovslagare, lagligt och/eller moraliskt?

Skriv i stället att du inte förstår TS i skrift eller gör som jag gjorde,, kontaktade TS via mail för att senare fråga om vi kunde ventilera detta problem över telefon,, vilket du nu borde i skrift se att så har skett.

Är man seriös och försöker finna den bästa lösningen för den enskilda individen och vill få lite mera grundläggande fakta i traumat så kan man alltid prova att skicka ett PM till den som startade tråden och söker alternativa förslag till den "ohållbara" situation som uppkommit..

Jag har även tidigare och tyvärr nu åter tvingas påpeka att du bedriver ngn typ av hetsjakt på mig eftersom jag är av en annan uppfattning än dig och väljer att skriva ett svar som kanske vissa användare ser som en "flashback" i stället för att ständigt hålla med dom som påskinar deras ständiga otur.

Framtiden får utvisa om jag har rätt eller fel,, jag kommer vara den första att erkänna mina misstag så snart jag inser att att fan klubben börjar uppvisa kunskap och ödmjukhet för den enskilda individens skull före den ensklida personen bakom individens trauma.

Du ska inte ta detta personligt, utan endas se det som att även du kanske har lite att lära utifrån andras delgivna kunskap..

Jag har läst tråden och jag tycker att inläggen är osammanhängande vilket jag redan har påtalat. Jag uppfattar detta som ett diskussionsforum där vi kan diskutera hästvårdsfrågor. Jag ser inte det som ett ställe där hästägare kan eller bör hämta sakkunniga råd i speciella fall, i alla fall inte de som är så pass allvarliga som för ts häst. Det står i reglerna för denna sida (hästvårdssidan) att man ska vända sig till en veterinär. Man måste ha ganska stora kunskaper inom det ämne det handlar om för att kunna avgöra vilka råd man ska våga följa på ett forum där alla skriver anonymt.

Det är klart att hästarnas välmående är det viktigaste, i alla fall för mig. Men hur tror du att du ska kunna nå fram till hästen om du oftast inkompetentförklarar hästägaren? Med den långa erfarenhet jag har av att arbeta med människor så kommer man inte så långt om man genast använder sig av sitt eget kunnande för att trycka till den man vill nå fram till.

I dessa två frågor är du och jag inte överens och därför argumenterar jag ibland mot dig. Det är lite lustigt att du ser det som att jag förföljer dig. Man kan ju diskutera vem som förföljer vem eller om det än en gång är så att du helt enkelt inte tål när ngn säger emot dig. Men det är en ganska meningslös diskussion som inte kommer att hjälpa ts med hästen och jag är dessutom inte intresserad av att deltaga.

Till ts så hoppas jag att det blir bra med din häst. Jag hade följt de råd jag hade fått av veterinärer och hovslagare i verkliga livet. Hovsprickor ska man ta på allvar.

Senast ändrad:

Bara en stilla undran nu när "ny information har framkommit", dvs att du har haft privat telefonkonsultation med TS.

Om det skulle hända något under tiden som TS stannar hemma med hästen och följer dina råd som givits per telefon, tar du ansvar för detta då? Om jag förstår dig och TS rätt har du fortfarande inte sett hästen och hoven IRL, utan bara pratat med TS samt tittat på bilder? Veterinär är du mig veterligen inte heller. Men du tar ändå på dig ansvaret i detta fallet? Får man göra det som godkänd hovslagare, lagligt och/eller moraliskt?

Givetvis får man som hovslagare ge råd rörande hovens problem. Att ett ansvar kan uppkomma är i sig tveklöst - rådgivningsansvaret är tämligen omfattande. Emellertid har Coari också rått TS att åter besöka Strömsholm och också konstaterat att det är oklart varför hoven ser ut som den gör vilket medför att alla försök till diagnos är svåra för att inte säga omöjliga att göra i nuläget.

TS väljer att sammanväga såväl Coaris som övriga hovslagare hon kontaktats råd jämte råden från Strömsholm och kanske även hemmakliniken.

Tycker att det kan vara nog av personliga vendettor i en tråd som startats av en redan svårt prövad hästägare. Låt tråden handla om hennes häst i stället för att handla om Coari.

Jag brukar själv vara oense med Coari i många sammanhang men i denna tråd tycker jag att de råd som lämnats framstår som rimliga och TS framstår som en omtänksam och påläst hästägare som nog i samråd med fackmän fattat ett beslut. Att Coari tyvärr hemfaller till en retorik som kan anses vara både dryg och nedlåtande kan få passera i sådana fall - det är ju TS och hennes häst tråden handlar om, inget annat.

TS - jag vet att du gör allt du kan för din lilla Malva och jag hoppas innerligt att hon blir frisk och glad igen.

KL

Och även jag önskar TS och Malva ett stort och innerligt lycka till. Det måste vara fantastiskt skönt (eller hur man nu skall uttrycka det) att ha bra hovslagare att luta sig mot, ventilera och kanske få litet pepp när man står där rådvill.

Än en gång ett stort lycka till

devere

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka