Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Till mul:

Jag har följt tråden i tysthet och vill bara önska dig lycka till på måndag, jag håller alla tummar jag har för att ni ska få hjälp att fixa detta.

tack! Vad snäll du är! Jag uppdaterar när vi varit där sen.:)

Har följt tråden men har inget att skriva mer än att jag vill önska er lycka till på måndag!:)
Nu så kommer ni få all hjälp ni behöver, det kommer lösa sig ska du se!:)
Du är verkligen värd lite "lugn och ro" efter detta med allt vad du gått igenom inte bara med Malva utan även med dina fölungar:(

Ni grejjar det här *hejja hejja*:banana:

Har följt tråden men har inget att skriva mer än att jag vill önska er lycka till på måndag!:)
Nu så kommer ni få all hjälp ni behöver, det kommer lösa sig ska du se!:)
Du är verkligen värd lite "lugn och ro" efter detta med allt vad du gått igenom inte bara med Malva utan även med dina fölungar:(

Ni grejjar det här *hejja hejja*:banana:

Tack! Jag hoppas att det lugnar sig nu, det skulle vara skönt att ha ett år utan veterinärräkningar. Men o andra sidan har jag träffat jättemånga och bra människor som blivit bra kompisar:) Inget ont som inta har något gott med sig.:)

Det är bra att se dom positiva bitarna, visst blir man alldeles varm i hjärtat när folk ställer upp helhjärtat i jobba situationer:)

Det är bra att se dom positiva bitarna, visst blir man alldeles varm i hjärtat när folk ställer upp helhjärtat i jobba situationer:)

Ja! Herregud! Jag har till och med haft flera som kontaktat mig genom Facebook och berättar om deras häst och vad som gjorts och hur osv. Man blir alldeles glad av att få lite hopp:)

Jag tänker på dig och Malva i morgon! Kör försiktigt och var rädda om er!!!

Håller tummarna i morgon!!! Tänker på Dig och Malva!!! Kram

Nu undrar jag hur det gick idag, fick ni någon bra hjälp?

*kl*

49mil senare och 16timmar sen jag lastade och numera 18timmar sen jag gick upp så är vi hemma.:)

Det var tur att jag åkte.. Hon har INTE haft fång, ränderna på hoven är INTE fångränder utan foderränder, Hon har med stor sannolikhet INTE en rotation eller hovbensänkning utan för att hoven är så utfluten så ser det ut som om hon har en sänkning.:banana::bump:

Sprickan var ända in till den mjuka delen av hoven och full av bakterier som snuskade sig och det var inte så konstigt att hon hade ont. Hon är numera uppverkad i sprickan och går med gips och ska ha det under 10dagar. Om 10dagar ska hon på ÅB antingen dit eller till hemmakliniken, det beror på om den skadade hovisen är tillbaka på kliniken eller inte. Den hovisen får ringa till den jag hade på Ultuna idag för att komma överens om hur och vad som ska göras. Men en sko ska på och en rejäl nitning ska dit.

Nu ska jag hoppa i duschen och sen ner och mata hästarna god natt och gissa vad jag ska göra sen?? SOVA!!

Hon har INTE haft fång, ränderna på hoven är INTE fångränder utan foderränder,

Skönt att höra :)!

Hon har med stor sannolikhet INTE en rotation eller hovbensänkning utan för att hoven är så utfluten så ser det ut som om hon har en sänkning.:banana::bump:

Vad märkligt att man kan tolka röntgenbilder såpass olika :confused:...

Sprickan var ända in till den mjuka delen av hoven och full av bakterier som snuskade sig och det var inte så konstigt att hon hade ont. Hon är numera uppverkad i sprickan och går med gips och ska ha det under 10dagar. Om 10dagar ska hon på ÅB antingen dit eller till hemmakliniken, det beror på om den skadade hovisen är tillbaka på kliniken eller inte. Den hovisen får ringa till den jag hade på Ultuna idag för att komma överens om hur och vad som ska göras. Men en sko ska på och en rejäl nitning ska dit.

Det låter som om ni fick riktigt ordentlig hjälp :)! Hoppas att det går bra i fortsättningen också. Hur ser prognosen ut - positivt?

Men vad skönt. "Bara en spricka";)

Får den gå ut sen när skon är på?

hoppas att det nu löser sig o läker fint.

Grattis får man nästan säga...

Hovisen jobbade så svetten lackade, men som tur var att just den hovisen är van vid just den rasen och Malva fick beröm för att hon var så tålmodig och snäll:)

Hovisar på kliniker brukar ha betalt för att uttrycka sig diplomatiskt,, ;)

Nu förstår du kanske lite bättre varför jag inte är lika diplomatisk.:crazy:

Hemresan verkar ha gått bra mkt fortare,, va det nedförsbacke???:angel:

Som ngn nämde så kan röntgenbilder uppvisa olika resultat, därav är det av yttersta vikt för diagnostisering att alla bilder tas i rätt vinkel och att man inte "snålar" på antal plåtar. Fysiologiskt bearbetat vägghorn bidrar till en lättare bedömning.

Röntgenbilder kan enbart tolkas på ett sätt,, utifrån hur dom är tagna,, vägghornets yttre uppvisande är en bättre vägledning men under inga omständigheter "outstanding"

Bra att resan gick "smärtfritt" och sova tror jag inte ett dugg på för din del i natt,, du har mkt nya erfarenheter att smälta.

Välkommen i klubben, vi som drömmer om hovar..

:banana:Skönt att höra att det var positivt. :banana:
Lägg du tiden och pengarna på att åka på åtminstonde ett återbesök på Ultuna. Det kommer att löna sig. Du har en helt annan kunskap att hämta där. Hemmakliniken har nog lekt färdigt för ett tag... :mad:
Ultuna har ju jämförande plåtar nu och kan tolka dom. :bow:

Hovisar på kliniker brukar ha betalt för att uttrycka sig diplomatiskt,, ;)
Ja det kanske är så:o
Nu förstår du kanske lite bättre varför jag inte är lika diplomatisk.:crazy:Du är en hård människa;-) Nä,, brutalt ärlig:D

Hemresan verkar ha gått bra mkt fortare,, va det nedförsbacke???:angel:Jajamen!! Nä, det tog lite över 4 timmar hem med, utan det var så att jag var ju halvvägs hem när jag pratade med dig;-)

Som ngn nämde så kan röntgenbilder uppvisa olika resultat, därav är det av yttersta vikt för diagnostisering att alla bilder tas i rätt vinkel och att man inte "snålar" på antal plåtar. Fysiologiskt bearbetat vägghorn bidrar till en lättare bedömning.

Röntgenbilder kan enbart tolkas på ett sätt,, utifrån hur dom är tagna,, vägghornets yttre uppvisande är en bättre vägledning men under inga omständigheter "outstanding"

Bra att resan gick "smärtfritt" och sova tror jag inte ett dugg på för din del i natt,, du har mkt nya erfarenheter att smälta.Herregud, jag har nog varit medvetslös inatt. Jag blev vaken i 19timmar innan jag fick krama om kudden och sömnsvårigheter brukar jag inte lida av:-)

Välkommen i klubben, vi som drömmer om hovar..
Tackar!! Ja, men nu:devil: ska jag lära mig.. Och nu ska jag skriva ett litet mail för vidare forskning:)

:banana:Skönt att höra att det var positivt. :banana:
Lägg du tiden och pengarna på att åka på åtminstonde ett återbesök på Ultuna. Det kommer att löna sig. Du har en helt annan kunskap att hämta där. Hemmakliniken har nog lekt färdigt för ett tag... :mad:
Ultuna har ju jämförande plåtar nu och kan tolka dom. :bow:

Dom tog inga nya plåtar på Ultuna alls. Jag hade med mig "mina" men dom ville dom inte kolla på. Röntgen var inte intressant alls.

Det är bara det att SLU:s hovis som jag var hos är Hemmaklinikens Lärling, så det blir nog samma jobb som blir utfört. Jag pratade med Hemmaklinikens "Storhovis" idag och fick reda på det. Dom skulle pratas vid innan något gjordes. "storhovisen" är troligtvis tillbaka i tjänst nästa vecka.

Men vad skönt. "Bara en spricka";)

Får den gå ut sen när skon är på?

hoppas att det nu löser sig o läker fint.

Grattis får man nästan säga...

Hon får gå ut som vanligt när skon är på, det viktigaste blir mitt arbete att hålla det rent så det inte blir nåt under nitningen sen. Det kvittar hur bra veterinär/hovslagare man ha om man inte som hästägare gör sitt jobb efteråt. Och nu :devil: ska det vara en klinisk ren hov som finns här..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka