Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Skönt att höra :)!

Vad märkligt att man kan tolka röntgenbilder såpass olika :confused:...

En bild på en hov kan se väldigt olika ut beroende på hur den är tagen, i vilken vinkel, på vilket underlag, med, utan sko, hur och när den är verkad. Ska man kolla ett roterande hovben så är det bästa att kolla hovvägen på utväxten och denna som det troligtvis skulle hänt för flera månader sen så "ska" hovvägen avslöja hovbenets nya position, men eftersom det inte syns något så har med stor sannolikhet inte hovbenet roterat/sänkts alls.

Det låter som om ni fick riktigt ordentlig hjälp :)! Hoppas att det går bra i fortsättningen också. Hur ser prognosen ut - positivt?

Ja hon kommer nog att bli helt bra, men det tar ju tid och mycket arbete av mig, men det är ju något som man som hästägare har på sin plikt, att se till hästens bästa och ge den bästa vården man kan ge, för hästen är helt utelämnad i ägarens vård.

Jag har följt tråden i tysthet men måste säga nåt nu. :)

Fantastiskt lärorik tråd och härligt att Malva inte haft fång!! Hoppas hon blir bra nu. Antar att det är boxvila som gäller? Hur fixar hon/du det?

Jag har följt tråden i tysthet men måste säga nåt nu. :)

Fantastiskt lärorik tråd och härligt att Malva inte haft fång!! Hoppas hon blir bra nu. Antar att det är boxvila som gäller? Hur fixar hon/du det?

Hon får gå ut på en begränsad yta om det är torrt underlag iom att hon är gipsad. Jag ska gipsa om henne några gånger under dessa 10dagar. Gipset har lite svårt att hålla när Malva är så pas tung och sen har fotsvett:crazy: och sen är det inte helt perfekt torrt inne heller, det går inte att få. Jag har nu öppnat upp båda boxarna så hon har 10*4meter att gå på idag när det är både blött och geggit ute. Och sen är det att hoppas på bra väder så det torkar så mycket som det går.:) Om inte annat så får hon väl gå ut en stund och jag byter gips på henne direkt när det är gipsbytardag. Men då blir det silvertejp under så det blir lite slitstarkt och sen är det lite vattenavstötande ett tag.

*kl*

Sen kan jag meddela att lilla fröken Malva faktiskt har bantat:) Hon vägde faktiskt bara 890kg igår, så hon har bantat 40kg sen jag vägde henne sist:laugh:

Roligt att höra att det gick bra och att det inte var fång.
Fick du reda på vad som har orsakat sprickan från början? Det kan kanske vara bra att veta.

Roligt att höra att det gick bra och att det inte var fång.
Fick du reda på vad som har orsakat sprickan från början? Det kan kanske vara bra att veta.

Nej, det går bara att spekulera i. Troligtvis överbelastning pga att fölungen låg på höger sida, överbelastar diagonalt. Tillsammans med lite för långa tår/skurit sig/tyngden, eller nåt sånt, ingen vet.. Och det är svårt att säga nu.

Jag har varit hos "storhovisen" idag ;) Han är ännu inte i tjänst men det var en annan som skodde och han gav order :idea:
Sa att han skulle röngas snart och förhoppningsvis kunna jobba nästa vecka. Skönt att det gick så bra! Du har ju haft nog med strul för resten av ditt hästliv nu.
Blir rädd varje gång du postar en ny tråd ;)

Dom tog inga nya plåtar på Ultuna alls. Jag hade med mig "mina" men dom ville dom inte kolla på. Röntgen var inte intressant alls.

Fast vänta lite... Hur kunde de då med säkerhet säga att det inte fanns vare sig någon rotation eller sänkning? Och var inte det kritiken från första början, att man inte brytt sig om att röntga före första behandlingen? Eller minns jag så helt uppåt väggarna?

Fast vänta lite... Hur kunde de då med säkerhet säga att det inte fanns vare sig någon rotation eller sänkning? Och var inte det kritiken från första början, att man inte brytt sig om att röntga före första behandlingen? Eller minns jag så helt uppåt väggarna?

Såhär skrev jag för en liten stund till dig..
Ska man kolla ett roterande hovben så är det bästa att kolla hovvägen på utväxten och denna som det troligtvis skulle hänt för flera månader sen så "ska" hovvägen avslöja hovbenets nya position, men eftersom det inte syns något så har med stor sannolikhet inte hovbenet roterat/sänkts alls.

Det är därför en fånghäst med ett roterat hovben får den hovformen som den får just för att hovväggen anpassar sig efter hovbenets läge, alltså ser man hovbenets läge på hovväggen.

Hade man röntgat från början så kanske det inte varit på tal alls om någon rotation/sänkning, utan bara kontrollerat utflytningarna av hovväggarna..

Jag har varit hos "storhovisen" idag ;) Han är ännu inte i tjänst men det var en annan som skodde och han gav order :idea:
Sa att han skulle röngas snart och förhoppningsvis kunna jobba nästa vecka. Skönt att det gick så bra! Du har ju haft nog med strul för resten av ditt hästliv nu.
Blir rädd varje gång du postar en ny tråd ;)

Precis, nästa onsdag är röntgen.. Jag ska ringa honom på söndag för ett närmre besked om när vi ska dit isf.

Ja det känns som om jag haft lite otur ett tag (läs i några år) och att det kan vända snart.. Och snart kan jag allt om senkontrakturer och andra missbildningar på föl, fölningar som går illa och nu hovsprickor och komplikationer. men man blir ju som tur är visare med tiden.. Och nåt som jag definitivt lärt mig att att det är en attans skillnad på en ponny, en "vanlig" häst och sen en ardenner.. Ju större häst så går ett litet fel VÄLDIGT illa medan samma sak troligtvis inte blir lika allvarligt och visar sig på ett annat sätt på en mindre..

Ska man kolla ett roterande hovben så är det bästa att kolla hovvägen på utväxten och denna som det troligtvis skulle hänt för flera månader sen så "ska" hovvägen avslöja hovbenets nya position, men eftersom det inte syns något så har med stor sannolikhet inte hovbenet roterat/sänkts alls.

Fast varför röntgar man då någon häst för att se om det finns rotationer och/eller sänkningar? Nu får det "hoppa in" en hovis eller vet här, för jag är ingen expert, men så vitt jag förstått är det inte lätt att med säkerhet se en rotation/sänkning utifrån. Men det är kanske fel?

Fast varför röntgar man då någon häst för att se om det finns rotationer och/eller sänkningar? Nu får det "hoppa in" en hovis eller vet här, för jag är ingen expert, men så vitt jag förstått är det inte lätt att med säkerhet se en rotation/sänkning utifrån. Men det är kanske fel?

Troligtvis så röntgar man tidigare än 5månader efteråt. Det tar en månad eller två innan det syns i utväxten på hovväggen.

Jag fick se en rotation på SLU igår på en avsågad och delad hov. Den skulle isf haft en likadan rotation som Malva, om man jämför hur hovbenet stod på röntgenbilden och hur den stod på denna hov. Skillnaden var enorm.. Malva har ingen som helst förändring i hovväggens vinkel. Och enda chansen att hovbenet roterat/sänkts utan att det syns på hovväggen borde vara att det roterat/sänkts nyligen.

Dom tog inga nya plåtar på Ultuna alls. Jag hade med mig "mina" men dom ville dom inte kolla på. Röntgen var inte intressant alls.

Det är bara det att SLU:s hovis som jag var hos är Hemmaklinikens Lärling, så det blir nog samma jobb som blir utfört. Jag pratade med Hemmaklinikens "Storhovis" idag och fick reda på det. Dom skulle pratas vid innan något gjordes. "storhovisen" är troligtvis tillbaka i tjänst nästa vecka.

Synd att hemmakliniken inte gjorde ett rätt jobb från början, mästerhovis kunde väl ha väglett veterinären så hade du ju sluppit lång resa och extra veterinärbesök.
Som du vet så är jag lite tveksam till kompetensen om någon som sågar större delen av sin yrkeskår jäms med fotknölarna... men jag hoppas innerligt att Malva blir bra!! Det är du värd!!!

Synd att hemmakliniken inte gjorde ett rätt jobb från början, mästerhovis kunde väl ha väglett veterinären så hade du ju sluppit lång resa och extra veterinärbesök.
Som du vet så är jag lite tveksam till kompetensen om någon som sågar större delen av sin yrkeskår jäms med fotknölarna... men jag hoppas innerligt att Malva blir bra!! Det är du värd!!!

Mästerhovis träffade jag inte alls den 7:e då jag var där, han var sjukskriven då, men nu jäklar så kommer dom göra som jag säger!! :o;)

Jag har hört flera med samma tänk som storhovisen, men som inte yttrar det lika hårt.

Jag hoppas verkligen att Malva blir frisk nu. Hon gillar INTE att vara inne och jag börjar bli tveksam till att det är en häst jag har och inte ett tryffelsvin.. Jag tror ingen kan ana hur mycket en sån här kan grisa ner..:o Jag mockade ut 2 skottkärror för en stund sen och det blir nog ett par till innan kvällen är över.

Ett förtydligande:
Den första kliniken var Strömsholm, där enbart hovisen var indragen och det var mästaren själv som gjorde nitningen.

Nästa besök var på hemmakliniken när nitningen gick sönder, då träffade vi bara hovslagare. Skoddes med sidokappor. Ingen nitning gjordes.

Besöket efter det var hemmakliniken, med veterinären medverkande, hoven skoddes med en ringsko. Nitningen gjorde min hemma hovis innan, och sista besöket blev SLU.

Senast ändrad:

Nej, boxvila är inte kul... Men hon ska bara stå inne i 10 dagar? I så fall går det ju fort:)! Vad ska hända när gipset sedan tas bort?

Ett tips för gipset:
När mitt kallblod hade gipsad hov p.g.a. hovböld så gjorde vi en "gummitoffla" åt honom av en bit bilmatta, som vi klippte till som en sula som passade hoven och 4 flikar. Flikarna vek vi upp och tejpade sedan med silvertejp. Det höll för 2-3 timmars utevistelse i grushage dagligen + någon kort promenad. Han var gipsad i 14 dygn.

Det finns ju faktiskt gummigaloscher också men vet inte om de finns i ardennerstorlek...:o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka