Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kul att det går bra med din häst!
Men jag har förstått det som - båda av tidigare kunskaper men även av att ha läst din tråd - att det är viktigt att sprickan är nitad. När hon var gipsad förstod jag det som att gipset håller ihop det (även om jag kan tycka att det är lite konstigt kanske). Men kan hon verkligen gå ut i en större hage och hoppa omkring? Svårigheten med sprickor kan nog vara att få dem att läka ihop igen.
eller vad säger ni, hovisar som har svarat i tråden redan?
Kul att det går bra med din häst!
Men jag har förstått det som - båda av tidigare kunskaper men även av att ha läst din tråd - att det är viktigt att sprickan är nitad. När hon var gipsad förstod jag det som att gipset håller ihop det (även om jag kan tycka att det är lite konstigt kanske). Men kan hon verkligen gå ut i en större hage och hoppa omkring? Svårigheten med sprickor kan nog vara att få dem att läka ihop igen.
eller vad säger ni, hovisar som har svarat i tråden redan?
Jag tror mul har ganska bra koll på läget även om det verkar vara mkt att ha kontroll på.
Ska man kolla ett roterande hovben så är det bästa att kolla hovvägen på utväxten och denna som det troligtvis skulle hänt för flera månader sen så "ska" hovvägen avslöja hovbenets nya position, men eftersom det inte syns något så har med stor sannolikhet inte hovbenet roterat/sänkts alls.
Malva har varit halt till och från, men blivit allt bättre. ......
Det var oförändrat och vi kom överens om att jag skulle åka till kliniken och röntga henne igen för att se hur det ser ut med hovben osv. Hovbenet är fortfarande sänkt på den hoven med sprickan, samt lite anfrätt.
Så nu är hon skodd med sidokappor och stråltryckare. Hon går även på butta igen, då veterinären trode att hon har en liten inflammation i sulan. Malva behöver också bantas en sådär 200-250kg. Nu vet jag att hon inte är dräktig, så nu går hon på mindre foder. Jag var iväg och Ul:ade henne för att jag såg lite gula flytningar.
Ett så enkelt åtgärdat problem som ”Hovbensrotation”
Intressant att du uppdaterar !
Vad är prognosen nu? Vad betyder det att hovbenet är "anfrätt"? Såg bilderna bättre ut, eller är sänkningen oförändrad? Det är alltså hearbar-skor hon har fått nu i stället?
Det var inte lite vikt hon behöver tappa, men jag antar att det är väldigt viktigt för hovarnas skull att hon blir av med övervikten så snart som möjligt!
Hej. Nu har jag inte läst hela tråden,men jag tycker ämnet är mkt intressant. Här är några artiklar som jag tycker är mkt intressanta. Nu är han som skriver en sk "barfota verkare"och jag tycker inte att man ska "snöa in" i ett fack utan bedöma verje häst som enskild individ. Men det som skrivs är MKT intressant...
http://www.sundhast.se/PDF artiklar/Hovbensrotation.pdf
http://www.sundhast.se/PDF artiklar/Sprickor.pdf
Det är ju bra att hon blivit bättre och att hon inte är dräktig vilket måste vara direkt olämpligt för en häst med så mkt övervikt och en sådan spricka. Det är otäckt med hovsprickor och det kan vara svårt att hålla det rent.
Nu kan jag ha gått vilse i din tråd, minns inte riktigt allt. Men jag hade för mig att det inte var ngn hovbenssänkning. Du skrev det i ett tidigare inlägg som jag har klippt in ovan. Men det står kanske på ngn sida här emellan att det upptäcktes senare. Vad innebär det att hovbenet är anfrätt?
En vet menar på att det är hovbenssänkning, medan nästa menar att det inte är det
Är det inte också så att barfotaverkare inte längre får verka hästar med hovbensrotationer?