Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

En vet menar på att det är hovbenssänkning, medan nästa menar att det inte är det, Visst sitter hovbenet inte lika dant på båda fram, men denna hoven med sprickan är så avkortad i tårna (pga sprickan)att med lite högre trakter så blir det en skarpare vinkel. Ser man hoven nu så har den en bättre vinkel. Nu är trakterna så mycket nertagna som det går. Och på den sista röntgenbilden så var vinkeln mycket bättre. Jag får se vad dom säger när jag ska dit igen om 4-5v.

En vet säger fång och den andra menar på att det absolut inte är fång. JAG tror att det inte är fång utan att hoven spruckit av tyngden och att hon hade lite för lång tå iom att min förra hovis fick hjärtinfarkt och itne orkade riktigt. Nu känner jag att jag kan mycket mera om hovar och hur det SKA se ut att jag aldrigt tillåtit de långa tårna.. Men det är lätt att vara efterklok..

Hovbenspetsen är litelite "böjt", det syns att det varit vikt på det.

Hovsprickan i sig är inte svår att hålla ren eftersom den är så pass bra utskuren nu. :)

Kul att se dig på banan igen,, Det är mkt vanligt att olika veterinärer bedömmer röntgenbilder på helt olika sätt och det beror inte på deras bristande kompetens utan enbart grundar sig i ett bilderna inte är tagna i rätt vinklar.. Jag har själv tagit del av några ex på bilder som är tagen på en klinik där det tveklöst framgår som både rotation och sänkning,, samma individer har sedan senare samma vecka tagits nya bilder på en helt annan klinik där det absolut inte kan skönjas minsta tecken på varesig rotation eller sänkning.

Den "böjda" hovbensspetsen som du nämner kallas för "crena marginis solearis" och är normalt mer eller mindre böjd beroende på hur väld eller plattfotad själva sulkroppen är. Detta enbart för att dom blodkärl som passerar under denna böjning ska kunna passera upp över hovbensspetsen och blodförsörja det området. På en tunn eller hårt verkad sula så kan dessa blodkärl mkt lätt strypas till och cirkulationen avtar då markant, detta leder till ömhet för hästen i den främre hovsidan och pågår detta under lång tid så kommer hovbensspetsen att tillbakabildas vilket inte är ngn bra framtida prognos.

Så en normal "crena marginis solearis" är inget onormalt eller ngt att oroa sig för,, har däermot en "uppluckring" eller tillbakabildning av hovbensspetsen skett på är det ngt att börja fundera över vilka åtgärder som ska vidtas för att avlasta fortsatt nedbrytning.

Kul att se en så "stor" häst raca runt och det måste kännas som en jordbävning att ta del av det. Nu ska denna ras inte jämföras med ett "spattigt" fullblod utan varje ras har sin rasbetingelse och sina genetiska förutsättningar. Fet vet jag inte om jag vill påstå att den ser ut (med täcke på) däremot verkar det krävas ganska breda skacklar och för mig helt omöjligt att se ngt när man sitter bakom.

Glöm inte informera vidare och lycka till.

Vad tror hovslagarna?

Hovslagaren på Slu trodde det inte, dom på hemmakliniken, har sett att hovbenet inte är i linje, men ingen har sagt nåt om orsaken. Nu är linjen bättre. Nåt har dock hänt i hoven eftersom den inte ser ut som den andra, men om det beror på sprickan elelr inte, vet jag inte. JAG tror att hoven har ändrat form av sprickan iaf, för den är rundare och du ser ett litet veck strax ovanför sömmen nu. Där sömmen är nu är där den sprack upp till första gången.

Dock ansåg de hovslagare som håller på med henne på kliniken att hon har "skolboksfötter", dom är av bra kvalitet, form och hon sliter mycket bra. När hon verkades bak förra veckan har dom inte rört bakfötterna sen i augusti. Det behövdes inte och tillväxten som varit fram till nu var det som behövdes ta bort och sen bara raspa till lite. Det känns skönt att hon har bra fötter, trots sin tyngd och storlek :)

Kul att se dig på banan igen,, Det är mkt vanligt att olika veterinärer bedömmer röntgenbilder på helt olika sätt och det beror inte på deras bristande kompetens utan enbart grundar sig i ett bilderna inte är tagna i rätt vinklar.. Jag har själv tagit del av några ex på bilder som är tagen på en klinik där det tveklöst framgår som både rotation och sänkning,, samma individer har sedan senare samma vecka tagits nya bilder på en helt annan klinik där det absolut inte kan skönjas minsta tecken på varesig rotation eller sänkning.

Den "böjda" hovbensspetsen som du nämner kallas för "crena marginis solearis" och är normalt mer eller mindre böjd beroende på hur väld eller plattfotad själva sulkroppen är. Detta enbart för att dom blodkärl som passerar under denna böjning ska kunna passera upp över hovbensspetsen och blodförsörja det området. På en tunn eller hårt verkad sula så kan dessa blodkärl mkt lätt strypas till och cirkulationen avtar då markant, detta leder till ömhet för hästen i den främre hovsidan och pågår detta under lång tid så kommer hovbensspetsen att tillbakabildas vilket inte är ngn bra framtida prognos.På den andra hoven så är hovbensspetsen inget "böjd" alls. Men lite på denna. Dom sa att hovbenspetsen var lite anfrätt. Hon har ju gått hårt på sulan så jag är inte så förvånad att det blivit någon åverkan på hovbenet. Jag äar bara glad att det inte blivit värre. Hon är inte öm om man trycker med nåt utan bara om hån gått på nåt hårt, typ en sten.

Så en normal "crena marginis solearis" är inget onormalt eller ngt att oroa sig för,, har däermot en "uppluckring" eller tillbakabildning av hovbensspetsen skett på är det ngt att börja fundera över vilka åtgärder som ska vidtas för att avlasta fortsatt nedbrytning. Dom pratade inget om uppluckring eller tillbakabildning, utan bara att den var lite anfrätt. Och en dom så kommer bara sprickan ner så skulle hon kunna gå barfota som "vanligt" igen.

Kul att se en så "stor" häst raca runt och det måste kännas som en jordbävning att ta del av det. Nu ska denna ras inte jämföras med ett "spattigt" fullblod utan varje ras har sin rasbetingelse och sina genetiska förutsättningar. Fet vet jag inte om jag vill påstå att den ser ut (med täcke på) däremot verkar det krävas ganska breda skacklar och för mig helt omöjligt att se ngt när man sitter bakom.

Glöm inte informera vidare och lycka till.

Jo, smärre jordbävning är det :o Den bruna är min numera 4åring som ska föla 30 april (om allt går som det ska). En liten dam det med på snart 160cm och 800kg.. Nä spattiga är dom inte, men tuppjuck får dom ibland.. Och dom är ju sååååå smidiga (enl dom själva) ;)

Ja, skaklarna jag har är specialgjorda och extra breda, i framändan, där man sätter för hästen är dom 80 eller om det var 85cm, och det är inte alltid det räcker till.

Här är lite av det man ser när man kör en sån här:-)
DSC02007.jpg

DSC01226.jpg

Hon står som en kratta här i lutning och allt vad det vart :o
DSC01600-1.jpg

Här är 4åringen första gången i stela skaklor. Jag är 160, så jämför min ögonhöjd i bilden jämfört med hästen så går det att se storleken på kusen :-O

DSC00002.jpg

Min äldsta grabb (snart5år ) klappar Malva.
DSC00128-1.jpg

Tjockisbilder
DSC00058-1.jpg

DSC00056.jpg

Den där snöskotern igen..
DSC00150.jpg

Samma tuppjuck som förut.
DSC00161.jpg

DSC00158.jpg

DSC00159.jpg

Oj, vilken bildbomb det blev :-O

Är bilderna från hagen nytagna?
En häst som får butta och ev har en hovbenssänkning hade inte jag släppt ut på race i hagen. Då hade jag velat vara säker på att det inte är skadligt för henne att röra sig.

Men det vet kanske Coari?

Är bilderna från hagen nytagna?
En häst som får butta och ev har en hovbenssänkning hade inte jag släppt ut på race i hagen. Då hade jag velat vara säker på att det inte är skadligt för henne att röra sig.

Men det vet kanske Coari?

Dom är tagna i torsdags fm. Enl vet/hovslagare så skulle hon gå ut som vanligt och vara som vanligt. Anledningen: Det är relativt mjukt och hon som du vet är inte så förtjust i att vara inne, och nu har hon 4 brodd fram som jag inte gärna vill ha sittande i något annat ben, så det är bättre att hon får rasa av sig ute än inne. Hon har gått i denna hage sen jag släppte ihop dom nu när det blev snö och fruset under och emd samma kompis, det är bara det att någon gång i veckan så släpper hjärnan totalt och just denna gång så var jag ute när det började pipa och snön började yra runt i hagen. Och eftersom jag har kamera på mig så tog jag ett par bilder på de två varven dom hann springa innan den orken tog slut. Nu har dom mig veterligen inte sprungit ett steg sen i torsdags förutom när man släpper ut dom och dom ska till höet :o

Detta har vi diskutterat några gånger i denna tråd och jag tror jag vet vad Coari kommer att svara. (Det viktigaste är hästens välbefinnande)

Hovbenspetsen var lite "böjd", det syns att det varit vikt på hovbenspetsen. Men det skulle inte göra nåt. SÄnkningen var bättre.
Bilden som togs efter verkningen av trakten såg mycket bra ut, men då blev hon ännu mera halt barfota. Hon gick på strålen helt då.

Heartbarskor kanske det heter. Dom sa att hon har en sko som är ordentligt urskålad för att inte trycka och sen en stråltryckare.

Vid en kraftig lägesförändring av hovbenet, där hovbensspetsen trycker mot sulan och därigenom orsakar en sulsänkning, kan hovbensspetsen böjas av mottrycket underifrån.

Vid en kraftig lägesförändring av hovbenet, där hovbensspetsen trycker mot sulan och därigenom orsakar en sulsänkning, kan hovbensspetsen böjas av mottrycket underifrån.

Ja, kan vara så med. Men på bilderna så handlar det om några millimeter isf, är det kraftig då? Jag ska se om jag kan få loss bilderna på röntgen, om dom kan maila dom till mig :)

Detta har vi diskutterat några gånger i denna tråd och jag tror jag vet vad Coari kommer att svara. (Det viktigaste är hästens välbefinnande)

Men nu är väl situationen lite förändrad om jag förstår det rätt. Nu finns det en risk att det är en hovbenssänkning ändå?

Jag har sett bilder på hovben som har förändrats vid allvarlig sänkning därav min fråga tidigare idag.

Jag påstår inte att det är så, tycker bara det är lite underligt....

Men nu är väl situationen lite förändrad om jag förstår det rätt. Nu finns det en risk att det är en hovbenssänkning ändå?

Jag har sett bilder på hovben som har förändrats vid allvarlig sänkning därav min fråga tidigare idag.

Jag påstår inte att det är så, tycker bara det är lite underligt....

OM det nu är en hovbensänkning så hände den i maj och att hästen får butta nu är för att vet trodde att det var en inflammation i sulan. Pga av att hon har en annan färg på en fläck, så trodde vet att det berodde på blödningar där. (?) Jag har för mig att hon alltid sett ut så, men jag kan ha fel.. Hon är nu verkad så gott det går för att få vinkeln så bra det går nu.

Ja jag tror säkert att hovben kan förändras vid sänkning. Det finns ju hovben som gått genom sulor med..

Jag förstår precis hur Forest Autumn tänker och är egentligen förtvivlat förvirrad över hur olika råd man tydligen får på olika kliniker och från veterinärer och hovslagare. En häst som äter smärtlindrande medicin, vilken anledningen än är, känner ju inte ev smärta och riskerar att röra sig för mycket pga detta.

MEN om det nu är så att de veterinärer och hovslagare som sett hästen, och vet precis hur läget är, menar att det är okej att hästen går i stor hage tillsammans med kompis och emellanåt rusar runt i full fart, så är det väl meningen att det ska vara så. Då hade jag också tagit deras råd att hästen behöver bantas 200-250 kg på fullaste allvar och satt igång med det omedelbart, för tydligen menar de att en rejäl viktnedgång är viktig för hästens fortsatta tillfrisknande.

Vid det här laget antar jag också att coari har varit ute och sett din häst, dess hull, hovar, etc, IRL? Eftersom hans åsikter och råd verkar så tvärsäkra kan de väl ändå inte bara vara baserade på det som skrivs här, och på bilderna som läggs upp?

Hur jag ska kunna banta henne 200-250kg som veterinären sa, vet jag inte. Då kommer jag att bli anmäld för vanvård.. Hon kommer att se ut som ett skelett. Fffa så vet itne många hur svårt det är att banta en sån här. Det gäller att sluta "banta" i tid, annars tar det ett år ungefär innan hästen kommer tillbaka i hull om den går ner sig för mycket. Bantas vet jag inte om hon gör. Hon står på en blandning av torv/spån/halm för att få ett mjukt men ändå fast och torrt underlag. Hon får lite betfor och kross så hon får i sig mineraler/vitaminerna/tokosel (snart selevitan), biotin och nu buttan, from med i morgon ska buttan dras ner, till halva dosen dvs en påse morgon och kväll och om några dagar halveras den igen..

En sån här kräver ganska mycket hö/grovfoder. Det absolut sista man vill ha är kolik och tarmvred, då kvittar det hur mycket jag håller på med hovarna, för då lär jag behöva ta bort henne iaf. Hon kräver MINST 15kg/dag och minskar i vikt på 20kg.. Så nu hoppas jag på att det blir lite varmare ute så dom inte behöver äta en massa för att hålla värmen..

Hästen är väl hullad, men enl hovslagarna som håller på med henne på kliniken så är hon absolut INTE fet, men enl vet så ja.. Jag håller med om att hon är väl i hull, men som dräktig så ska man inte göra nåt åt det, men nu var hon det inte och då går det att göra lite åt det iaf. Det bästa sättet att få ner en sån här i vikt är att stå kvar på samma foderstat och sen börja jobba med dom.. Men det är inte lätt att göra nu.

Men om du vill att hoven ska bli bra så måste hon kanske bli lättare. Jag förstod det som att det var just tyngden som gjorde att sprickan blev som den blev? I så fall spelar det inte ngn roll hur mkt ts hon än får och hur bra hennes mage än blir, utan hovar är det inte mkt till häst.

Nu tycker jag att det är ganska omöjligt att avgöra enbart på bilder på internet om en häst är fet eller inte så jag påstår inte att din häst är det. Men om en veterinär säger att hon bör banta 200-250 kg så hade jag nog ändå börjat fundera över om hon inte är en del för fet i alla fall. Varför kan hovslagaren avgöra detta bättre än veterinären?

Jag är väl medveten om hur svårt det är att banta vissa hästar och vill nog påstå att det mest effektiva sättet är att både minska fodret och att motionera den. Däremot så tror jag inte mkt på att endast motionera den. Då får man nog rida den ganska hårt i flera timmar varje dag. Vem har tid med det? Och klarar hästen det i övrigt? Nu vilar hon väl så då finsn det ju bara ett sätt.

Det är inte mängden ts du ska dra ner på i första hand utan energiintaget samtidigt som proteiner, mineraler och ev annat ska ges efter behov.

Fffa så vet itne många hur svårt det är att banta en sån här. Det gäller att sluta "banta" i tid, annars tar det ett år ungefär innan hästen kommer tillbaka i hull om den går ner sig för mycket.

Varför skulle det vara svårare att banta "en sån här" (antar att du menar ardenner) jämfört med t.ex. en haflinger (som min är)?

En sån här kräver ganska mycket hö/grovfoder. Det absolut sista man vill ha är kolik och tarmvred, då kvittar det hur mycket jag håller på med hovarna, för då lär jag behöva ta bort henne iaf. Hon kräver MINST 15kg/dag och minskar i vikt på 20kg.. Så nu hoppas jag på att det blir lite varmare ute så dom inte behöver äta en massa för att hålla värmen..

Men om hon klarar sig på 15-20 kg, så är det väl inte svårare än att sätta henne på den mängden grovfoder tills hon tappat den vikt som behövs? Inte har ni väl det kallt att en överviktig häst med täcke behöver äta en massa extra grovfoder för att hålla värmen? Det är väl bara ytterligare en fördel i så fall att hon ev gör av med lite mer energi för att hålla värmen?

Det bästa sättet att få ner en sån här i vikt är att stå kvar på samma foderstat och sen börja jobba med dom.. Men det är inte lätt att göra nu.

Det är väl bäst för ALLA hästar? Men när man inte kan motionera, av någon anledning, måste man ju dra ner på maten i stället... Hur tror du alla vi som har tvingats banta fånghästar har gjort? Inte är det ROLIGT, men måste man så måste man!

Fffa så vet itne många hur svårt det är att banta en sån här. Det gäller att sluta "banta" i tid, annars tar det ett år ungefär innan hästen kommer tillbaka i hull om den går ner sig för mycket.

Ett litet tips inför bantningen.
Man måste naturligtvis räkna på hur mkt energi man ger hästen så att man hinner bromsa bantningen i tid. Och sedan är det jätteviktigt att den får tillräckligt med proteiner hela tiden så den inte får proteinbrist. Jag skulle snarare tro att det är det du har råkat ut för om du tycker den går ner för mkt. Det är energin man ska begränsa så att fettlagret försvinner, det gäller att utgå från det primära problemet dvs ett för stort energiintag.

Jag hoppas att din häst blir bra snart. Det är naturligtvis jobbigt att få olika besked och råd.

Ett litet tips inför bantningen.
Man måste naturligtvis räkna på hur mkt energi man ger hästen så att man hinner bromsa bantningen i tid. Och sedan är det jätteviktigt att den får tillräckligt med proteiner hela tiden så den inte får proteinbrist. Jag skulle snarare tro att det är det du har råkat ut för om du tycker den går ner för mkt. Det är energin man ska begränsa så att fettlagret försvinner, det gäller att utgå från det primära problemet dvs ett för stort energiintag.

Jag hoppas att din häst blir bra snart. Det är naturligtvis jobbigt att få olika besked och råd.

Expertråd när det gäller foder tror jag (precis som du alltid brukar skriva "jag tror) verkar ganska överflödiga till trådstartaren. Hört talas om proteinförgiftning eller proteinsönderfall??

Helt O.T men hittade i dag en ganska bra länk: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64465&a=Feta%20h%E4star%20inget%20h%E4lsotecken

Varför skulle det vara svårare att banta "en sån här" (antar att du menar ardenner) jämfört med t.ex. en haflinger (som min är)?
Anledningen var det jag skrev. Man får vara väldigt noga med att mängden grovfoder är tillräckligt hög, så att magproblem inte uppstår. Magproblem på så stora hästar är inte bra. Det går bla inte att göra en buköppning vid kolik/tarmvred. En så pass stor häst måste man vara väldigt noga att man itne "bantar" hårt för att dom gör av med mycket och blir det bla stor proteinbrist så har du inga muskler elelr hull kvar och det kan ta upp till ett år att få tillbaka. En haflinger elelr ponny är mycket lättare att reglera, det är lättare att få tillbaka hullet på dom. Jag har dock en haflinger som inte går att få hull på och ingen vet varför. Troligtvis har hennes förflutna med saken att göra. De flingor som grannarna har går på strikta foderstater och ser ut som julgrisar ändå ;)

Men om hon klarar sig på 15-20 kg, så är det väl inte svårare än att sätta henne på den mängden grovfoder tills hon tappat den vikt som behövs? Inte har ni väl det kallt att en överviktig häst med täcke behöver äta en massa extra grovfoder för att hålla värmen? Det är väl bara ytterligare en fördel i så fall att hon ev gör av med lite mer energi för att hålla värmen?
Det går väldigt långsamt att banta på det sättet. 40kg på några månader. Det kan låta mycket, men är inte så mycket på en häst som normalt väger ca 800kg. 25minus, har vi haft några dagar och det har legat på mellan 7-15minus sen i början av november. Enda anledningen hon har täcke på är att om det snöar så blir hon blöt ända in på skinnet. Så idag har hon täcke på sig. Likaså när det blåser så skakar hon och det känns långt ifrån snällt att låta henne göra det.

Det är väl bäst för ALLA hästar? Men när man inte kan motionera, av någon anledning, måste man ju dra ner på maten i stället... Hur tror du alla vi som har tvingats banta fånghästar har gjort? Inte är det ROLIGT, men måste man så måste man!

Ja, det är ju det. Ifjol gick dom på lösdrift emd fri tillgång i år står dom på box och jag fodrar 4ggr/dag, hon äter nu halva mängden grovfoder nu jämfört med i fjol. Dock har dom ätit upp enorma mängder halm i år med.. MEn som jag skrev så måste man vara jätteförsiktig med magen.. Malvas mormor avlivades av tarmvred som opererades, och eftersom bukhinnan är för tunn i förhållande till vikten på tarmarna så spricker såret upp och resultatet går ju att räkna ut. Uppfödaren sa att det itne var så kul att komma ut till stallet och hästen legat ner och sen rest sig upp i boxen och såret spruckit upp så saker och ting hänger ut.. :crazy: Så magar på såna tunga hästar är jag mycket moga med.

Jag tror man måste förstå i grunden att det är olika raser och varje ras har sina gener och exteriör. Rent spontant så skulle jag vilja påstå att din haflinger så som rastyp är fet jämfört med denna ardenner utifrån sin rastyp.

Om vi nu tar det som ett ex utifrån en exteriörbedömning.

Sorry mitt ärliga och raka svar men som mul skrev,, varför skulle hon äventyra att bli anmäld för vanvård av undernärd häst??

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka