Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag tror man måste förstå i grunden att det är olika raser och varje ras har sina gener och exteriör. Rent spontant så skulle jag vilja påstå att din haflinger så som rastyp är fet jämfört med denna ardenner utifrån sin rastyp.

Det här förstod jag inte alls? Menar du att haflingerhästar som typ är feta och ardennerhästar som typ är smala? Eller menar du att jämfört med andra haflingerhästar så är min fet, och jämfört med andra ardennerhästar så är muls häst smal? Om det var det sistnämnda du menade så är det nog något av det konstigaste jag hört, speciellt som du varken har sett min eller muls hästar IRL. Eller har du sett muls häst?

Sorry mitt ärliga och raka svar men som mul skrev,, varför skulle hon äventyra att bli anmäld för vanvård av undernärd häst??

Du får vara precis så "ärlig och rak" du vill, men jag har väldigt svårt för att tro att mul kommer att banta ner sin häst såpass att hon blir anmäld för vanvård... Det låter fruktansvärt långsökt :D!

Man får vara väldigt noga med att mängden grovfoder är tillräckligt hög, så att magproblem inte uppstår.

Fast minsta rekommenderade mängd TS beräknas väl på hur mycket hästen väger, så det är väl bara att räkna ut hur mycket din behöver? Det gäller väl alla hästar, stora som små?

En så pass stor häst måste man vara väldigt noga att man itne "bantar" hårt för att dom gör av med mycket och blir det bla stor proteinbrist så har du inga muskler elelr hull kvar och det kan ta upp till ett år att få tillbaka.

Fast proteinbrist ska den väl inte behöva få - varför då? Räkna ut hur mycket protein den behöver och se till att den får det, antingen via grovfodret enbart eller med hjälp av tillägg (t.ex. lucern, soja) om det behövs.

En haflinger elelr ponny är mycket lättare att reglera, det är lättare att få tillbaka hullet på dom.

Men varför skulle man behöva "få tillbaks hullet"?

De flingor som grannarna har går på strikta foderstater och ser ut som julgrisar ändå

Hur ser deras "strikta foderstater" ut?

Men om hon klarar sig på 15-20 kg, så är det väl inte svårare än att sätta henne på den mängden grovfoder tills hon tappat den vikt som behövs?

Det går väldigt långsamt att banta på det sättet. 40kg på några månader. Det kan låta mycket, men är inte så mycket på en häst som normalt väger ca 800kg.

Nu blev jag ännu mer förvirrad! Kan man varken banta en ardenner snabbt eller långsamt, eller hur menar du? Det är väl ändå bättre att den bantar långsamt, om den nu är överviktig, än inte alls :confused:?

Expertråd när det gäller foder tror jag (precis som du alltid brukar skriva "jag tror) verkar ganska överflödiga till trådstartaren. Hört talas om proteinförgiftning eller proteinsönderfall??

Helt O.T men hittade i dag en ganska bra länk: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64465&a=Feta%20h%E4star%20inget%20h%E4lsotecken

Jag anser inte att det är fel att komma med några råd till en som har en häst som enligt veterinär bör bantas 200 kg. Varför skulle det vara överflödigt? Ts behöver kanske råd, annars hade ju veterinären tyckt att hästen var lagom. Däremot så kan naturligtvis det klokaste rådet vara att kontakta veterinären för att få mer tips eller också vända sig till ngn kunnig person som kan se hästen och hela situationen och därmed kanske ge bättre råd än ngn på ett forum.

Förklara gärna vad du menar med proteinförgiftning. Jag vet att det finns en sjukdom Baron Gruff som hästar kan få. Menar du att mina råd skulle kunna ge ts häst denna sjukdom? Förklara vad du menar i så fall. Det är en vad jag förstår otäck sjukdom. Men jag anser inte att ts häst skulle få denna sjukdom om ts följer mitt råd. Men förklara gärna vad du menar.

Proteinsönderfall däremot är jag mkt osäker på vad du syftar på. Men jag ar gärna del av det - kul med diskussioner som leder framåt.:)

Artikeln var bra. Det är ju jättebra att detta med risk för IR uppmärksammas. Ett av problemen med detta är som jag har skrivit ett antal ggr tidigare att man tror att det är ärftligt och att de hästar med anlag är extremt lättfödda. Men den diskussionen börjar gå på tomgång. (anledningen till att jag skriver att jag tror eller andra tror är att det inte finns några exakta svar på allt det vi diskuterar och då vill jag inte hävda att det bara kan vara på ett sätt)

kl

Hur kan en häst gå på en strikt foderstat och se ut som en julgris? Då är det väl ändå ingen strikt foderstat?

En så pass stor häst måste man vara väldigt noga att man itne "bantar" hårt för att dom gör av med mycket
Stor är den inte, men grov o tjock. Titta på EMS hästar o du ser en ganska stor likhet.

Den gör heller inte av med ngt när den har täcke o inte kan utföra ngt.
Inget föl vid sidan heller.
Tjocka hästar behöver inget extra foder vid kyla. De behöver inget täcke heller då de har en massa isolerande lager av hull o hår:grin:
En gran att tugga på räcker gott.

En arbetshäst är till för att ha hårt arbete med långa dagar i skogen.

jag hóppas verkligen att du tar tag i saken o du behöver knappast vara rädd för att den ska bli tunn.
För dess framtida hållbarhet bör du nog lyssna på Vet. o börja dra ner så att du kan se att det går åt rätt håll.
Har den som vuxen stått såhär länge o haft samma mängd foder- utan föl?
Får den ännu mer vid arbete?

Skönt att fossingen läker, men ge den bättre förutsättningar- ett liv utan fetma.
Jag tror att du liksom många andra lever med ett felaktigt ideal.
Been there, men har lärt mig den hårda vägen.
Ha det gott:laugh:

jag hóppas verkligen att du tar tag i saken o du behöver knappast vara rädd för att den ska bli tunn.
För dess framtida hållbarhet bör du nog lyssna på Vet. o börja dra ner så att du kan se att det går åt rätt håll.

Absolut :bow:! Kan inte annat än att hålla med!

Fast minsta rekommenderade mängd TS beräknas väl på hur mycket hästen väger, så det är väl bara att räkna ut hur mycket din behöver? Det gäller väl alla hästar, stora som små?
Minsta mängd TS var ju 1,5 kg/100kg häst, vilket är på tok för lite för en ardenner. Ardenner är inte inom dessa ramar som ex foderstatsprogrammen avser vara en bra mängd foder.

Fast proteinbrist ska den väl inte behöva få - varför då? Räkna ut hur mycket protein den behöver och se till att den får det, antingen via grovfodret enbart eller med hjälp av tillägg (t.ex. lucern, soja) om det behövs.
Vad är bäst en större mängd hö än en mindre och ex soja och lucern? Ardenner kräver stora mängder protein.

Men varför skulle man behöva "få tillbaks hullet"? Det tar ett tag innan bantningen syns och det släpar ett tag innan depåerna fylls så att säga. Bantar man en stor häst ordentligt så tömms reserverna och hästen går ner i vikt. Sen släpar det ett tag och hästen hinner att gå ner ännu mera innan det vänder. Och då har man genast en lite för smal häst och då måste man öka mängden mat väldigt mycket för att få tillbaka hästen till det normala. Tro mig jag vet. Jag köpte en vanvårdad mager krake.. Det tog 2år innan den såg bra ut..

Hur ser deras "strikta foderstater" ut? Även detta har jag skrivit några gånger nu. Den bruna ska inte ha lite mat, hon både växer och är dräktig.(Hon ligger på 25-30kg hö, 1,5liter betfor, och 5liter kross) Malva ligger på 17-18kg hö (vilket är väl lite) lite betfor (2,5dl morgon och kväll) och lite kross (3dl mogon och kväll)för att få i sig mineraler, vitaminer, tokosel och butta nu.

Nu blev jag ännu mer förvirrad! Kan man varken banta en ardenner snabbt eller långsamt, eller hur menar du? Det är väl ändå bättre att den bantar långsamt, om den nu är överviktig, än inte alls :confused:?

Ja det mesta verkar vara förvirrande för dig, jag vet inte hur många gånger jag skrivit endel saker och ändå frågas det samma saker. Man ska absolut INTE banta en ardenner snabbt, men enl er låter det som om jag ska banta henne 200kg tills imorgon helst.

En bantning ÄR svårt på en ardenner just för att man måste vara VÄLDIGT rädd om magen. Och även det har jag skrivt några gånger nu.

kl

Hur kan en häst gå på en strikt foderstat och se ut som en julgris? Då är det väl ändå ingen strikt foderstat?

Men vad FAN, jag fick reda på att hästen INTE var dräktig innan jul och eftersom den ev kunde vara dräktig så bantar jag INTE hästar. N U står den på en strikt foderstat när jag VET att den INTE är dräktig..

Stor är den inte, men grov o tjock. Titta på EMS hästar o du ser en ganska stor likhet.

Den gör heller inte av med ngt när den har täcke o inte kan utföra ngt.
Inget föl vid sidan heller.
Tjocka hästar behöver inget extra foder vid kyla. De behöver inget täcke heller då de har en massa isolerande lager av hull o hår:grin:Hon har en tunn päls i år och det har jag skrivit tidigare med.. och täcket hon hade (det bruna) är ett tunnt regntäcke, det rutiga hade hon på sig när det var närmre 15minus och blåst, just för att hon snart står och skakar..
En gran att tugga på räcker gott.

En arbetshäst är till för att ha hårt arbete med långa dagar i skogen.

För dess framtida hållbarhet bör du nog lyssna på Vet. o börja dra ner så att du kan se att det går åt rätt håll.Jag har som jag har skrivit minst två gånger nu dragit ner nu när jag VET att hon inte är dräktig.
Har den som vuxen stått såhär länge o haft samma mängd foder- utan föl?Hon fölade det dödfödda fölet, och sen började historien (som du läst) hon betäcktes flera omgångar, jag tog hem henne och vet Ulade, och hästen var ev dräktig, jag åkte iväg nu innan jul för att kolla henne för att veta och hon var INTE dräktig, och fodret drogs ner. Hos hingsthållaren har hon gått på bete och det gjorde hon även här fram till hösten.
Får den ännu mer vid arbete?Vid hårt arbete så får hon mera, men då är hon ju självklart tunnare eftersom hon tunnar ur fort vid arbete i skogen,.

Skönt att fossingen läker, men ge den bättre förutsättningar- ett liv utan fetma.
Ha det gott:laugh:

Hon är överhullad nu och meningen var att hon skulle föla, men nu när hon inte gör det så "behöver" hon inte hullet..

OK. Jag förstår bättre. beklagar sorgen.

hoppas på att få se en ardenner i topptrim med fina starka fossingar .. till sommaren kanske.

lycka till:bow:

Men vad FAN, jag fick reda på att hästen INTE var dräktig innan jul och eftersom den ev kunde vara dräktig så bantar jag INTE hästar. N U står den på en strikt foderstat när jag VET att den INTE är dräktig..

Jag tror F-A menade flingorna, som du skrev om.

Vad är bäst en större mängd hö än en mindre och ex soja och lucern? Ardenner kräver stora mängder protein.

Det går inte att svara på om man inte vet hur din grovfoderanalys ser ut. Vad innehåller ditt grovfoder? Hur mycket energi (MJ) och hur mycket protein (smrp)? Du får ju börja med att utgå från hur mycket energi hon behöver, och hur många kilon av ditt grovfoder som det motsvarar. Sedan får du ju titta vidare på proteinet. Hur mycket behöver hon? Hur stor mängd får hon från den mängd grovfoder som energin tillåter att du fodrar? Räcker det inte, får du börja räkna och titta på andra proteinkällor. Du får kanske ersätta en viss mängd hö med lucern i stället. Lucern är ju också ett grovfoder med hög proteinhalt i förhållande till energin det innehåller.

Bantar man en stor häst ordentligt så tömms reserverna och hästen går ner i vikt. Sen släpar det ett tag och hästen hinner att gå ner ännu mera innan det vänder. Och då har man genast en lite för smal häst och då måste man öka mängden mat väldigt mycket för att få tillbaka hästen till det normala.

Jag är tveksam till att du får den effekten med en noga uträknad foderstat enligt ovan.

Hur ser deras "strikta foderstater" ut? Även detta har jag skrivit några gånger nu. Den bruna ska inte ha lite mat, hon både växer och är dräktig.(Hon ligger på 25-30kg hö, 1,5liter betfor, och 5liter kross) Malva ligger på 17-18kg hö (vilket är väl lite) lite betfor (2,5dl morgon och kväll) och lite kross (3dl mogon och kväll)för att få i sig mineraler, vitaminer, tokosel och butta nu.

Nu var det i och för sig haflingerhästarna hos grannen jag undrade över.

Ja det mesta verkar vara förvirrande för dig, jag vet inte hur många gånger jag skrivit endel saker och ändå frågas det samma saker. Man ska absolut INTE banta en ardenner snabbt, men enl er låter det som om jag ska banta henne 200kg tills imorgon helst.

VAR tycker du dig ha läst att någon av oss har sagt att hästen ska bantas 200 kg på nolltid? Det är väl klart att ju snabbare ju bättre, men ingen här har på något vis antytt att du ska plocka bort i princip all mat och svälta hästen.

En bantning ÄR svårt på en ardenner just för att man måste vara VÄLDIGT rädd om magen.

I sådana fall är det väl extremt viktigt att alla ardennerägare ser till att aldrig låta sina hästar bli överviktiga någonsin...

Minimigiva TS är 1 kg TS/100 kg. 1.5/100 är rekommenderade, det kan man tyvärr inte alltid ligga på vid bantning dock.

Sen finns det hästmagar som inte klarar minimiTS, men det är generellt ingen skillnad på hästras, deras magar fungerar likadant oavsett ras. Däremot finns det individer vars magar pajar ihop av minimiTS.

Dvs för 600 kg häst är minimiTS 6 kg TS, vilket motsvaras av 7 kg hö. För 700 kg drygt 8 kg hö (8,2) och för 800 kg 9,4 kg.

Jag tror F-A menade flingorna, som du skrev om.

Ja dom flingorna, det är så noga så med dom.. Min flinga skulle jag kunna ge vad som helst tror jag.. Vad hon varit med om förutom svält vet jag inte.. Uppdragen och insjunken.. Eftersom jag inte kan ha fri tillgång här på på mina så har en kompis lånat henne. Men nu börjar hennes welsch bli fet, men inte flingan..

Och det var det som var ltie kul hos veterinären, när en av hovslagarna kommer fram coh tycker att hon är väldigt fin i hullet jämfört med de han varkar och skor. Dom är så feta att han måste böja ut benet på hästen för att nå, när han lyfte hoven på Malva för att ta kort så fick han faktiskt plats utan att behöva böja ut benet.

Analys blev inget innan plastning iom att jag har flera små gärden med olika biotoper. Ska jag få ett bra värde så behöver jag analysera varje bal.. Tyvärr. Pratade dock med en godsägarinna på jobbet idag om arrende med större gärden, men när det blir det vet jag inte.. Inte i år iaf..

Det låter på er som att hon har sååå grav övervikt att det ska fixas omedelbart. Och som jag skrev så kan jag inte banta 200-250kg och det fattar nog veterinären med. Den formen som en hopphäst eller travare som finns på kliniken kan jag aldrig få på henne.. Hon kommer att se fet ut i mångas ögon oavsett hur mycket jag bantar iom att hon är br mycket grövre än vad en "vanlig" häst är. Hur många har varit i närheten av en sån här?

Hon vägde 890kg i Uppsala på Slu, och bör ligga på ca 800.

Ja, det är viktigt, och vad man än gör så ha INTE ardenner på fri tillgång, jag provade förra vintern.. Och det mans ka komma ihåg, att som växande kan man ge dom hur mycket som helst (mina iaf) och det händer inget, dom växer fram till ca 6år och Malva blev 6år i somras. Och en ardenner lär ska ha högre tillväxt än en belgisk blå tjur.. (vad jag har hört) Det krävs ca 5kg hö för att äta en timma. Och för att få tuggbehovet tillgodosett så går det åt lite käk.. Den bruna har börjat tugga stolpar och träd denna vinter trots att jag fodrar 4gånger/dag. Det blev bättre med grenar i hagen. Dom har pajjat 6 vattenhinkar genom att lyfta dom och kasta runt med dom.. Och idag har dom lyft av grindhandtaget och kom in när jag hade mockat klart. Dom tyckte det var dax att gå in tydligen..

9,4kg hö/dag går aldrig, Hon fick en kolikkänning av 15kg/dag för ett tag sen.. 9,4kg skulle ge mellan 2-2,5kg/mål och det trycker dom i sig på mellan 20min och en halvtimme och då är inte tuggbehovet tillgodosett.

Just det som är problemet med de extremt lättfödda, tuggbehovet. Nu vet jag ju inte vilken kategori din tillhör, men den verkar ju tacksamt nog inte extremt lättfödd, så förhoppnningsvis ska du ju få ner den utan att behöva gå ner till minimiTS.

Men med de extremt lättfödda blir det pest eller kolera, fet häst eller för lite tuggtid etc.

I ditt fall skulle nog halm kunna hjälpa en hel del om du måste ner i såpass lite hö att du är rädd om magen. Halm innehåller mindre MJ än hö nämligen, dock inget protein så det bör kombineras med högproteinhö får att få balans i slutänden - om man inte ska ge proteintillskott i form av t ex lucern.

Är du säker på det var att det var just 15 kg den fick kolik av btw, och inget annat (dvs den skulle fått kolik då oavsett). 15 kg hö täcker ju både minimi och rekommenderat behov för 800 kg häst.

Vore jag dig skulle jag dra ner höet dit (alltså till 1.5 kg TS/100 kg målvikt), då du ju nu råkat övermata dels för du trodde den var dräktig och dels för du börja mata för dräktighet lite för tidigt. Prova och se, en frisk ardenner ska inte få minsta besvär av den högivan, så kolik var ju förhoppningsvis en slump. Annars skulle jag fundera vad som felas den rent magmässigt om den får kolik av det/är kolikbenägen av det.

litet KL

Håller tummarna för att det går framåt för Dig och Malva.

Läste vad Du skrev om 5 kg/timme och måste bara fråga vad det är för typ av hö (av nyfikenhet och ingen kritik). Är det tunt hö eller hösilage eller grovt.

5 kg timmen är ju otroligt mycket att trycka i sig:)

devere

som första gången h*n såg en ardennerrumpa höll på att trilla, det var det största jag sett.

Hur många har varit i närheten av en sån här?

Jag har, för bara några veckor sedan. Den var faktiskt överviktig och höll på att bantas. Men visst håller jag med om att den var gigantisk i sig själv också! Den åt ungefär samma mängd grovfoder som halvbloden i stallet, och det bantades den alltså på då.

Hon vägde 890kg i Uppsala på Slu, och bör ligga på ca 800.

Ja, men då vet du ju att hon behöver gå ner ungefär 90 kg!

Det krävs ca 5kg hö för att äta en timma. Och för att få tuggbehovet tillgodosett så går det åt lite käk..

Min haflinger skulle nog äta ca 2-3 kg hö på en timme, med tanke på att det tar henne ungefär en halvtimme att äta 1 kg hö utspritt över ett litet större område. Tyvärr kan jag inte låta henne äta mer än 7-8 kg grovfoder/dygn, vilket jag antar är rätt normalt för en d-ponny egentligen, så hon får ju tyvärr inte så många "tuggtimmar"/dygn hon heller... Men vi matar OFTA i stället - 8 ggr/dygn - och det hjälper mycket! Kanske ett tips?

Den bruna har börjat tugga stolpar och träd denna vinter trots att jag fodrar 4gånger/dag.

Det tycker jag knappast hör till ovanligheterna på vintern, snarare tvärtom.

Fast minsta rekommenderade mängd TS beräknas väl på hur mycket hästen väger, så det är väl bara att räkna ut hur mycket din behöver? Det gäller väl alla hästar,

Om man beräknar mängd TS på en redan överviktig häst, blir inte siffrorna ganska missvisande då??

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka