Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag jobbar själv med barn - förskollärare - så jag förstår vad du menar. MEN om du har höet färdigpackat i höpåsar i förväg, så det bara är att slänga in i hagen, måste du väl kunna göra det med barnen ute? De behöver ju inte alls komma i närheten av hästarna då.

En är så rädd att vi inte ens får gå på vägen som hästarnas hage löper mot. När jag passerar bilarna så säger han direkt "inte närmre hästarna, va" Då är det ytterligare 25meter till hörnet på hagen, och ska jag ha dom i olika hagar så måste man passera den ena på vägen för att komma till grinden på den andra.

Absolut att det fungerar olika med olika hästar! Med min är det svårt att INTE dela på många givor eftersom hon alltid äter fort, hur man än gör. Om jag skulle dela 7-8 kg på, säg, fyra fodringar så skulle hon stå utan mat väldigt länge emellan varven, tyvärr. Min stora får därför 1 kg hö kl 6 + lite lucernhack, och sedan 1 kg hö kl 11, 14 och 16.30. Hon får 0,5 kg hö kl 8.30 och 18.30. Klockan 21 får hon 2,7 kg hö + lite lucernhack.

Aha, jag trodde att Din fick mindre dygnsgiva:).

För mig har det blivit så att skall jag banta någon häst så blir det genom ökad motion, inte neddragning av foder. Kom också på att när jag drog ner på fodermängden, så förutom stressen så la framför allt den mest stressade hästen på sig i stället för att minska i hull.

Hästarna har fått visa vägen:) när det gäller välmående och hömängd och givor:) och sedan anpassar jag resten, dvs motionen.

Och det är ju det bästa, men då är det ju friska hästar vi pratar om. Inte som muls häst som inte kan motioneras.

Jag håller helt med dig om att det är jättebra att motionera en häst som ska bantas. Sedan tror jag kanske inte att det räcker med enbart motion till alla hästar, i alla fall inte till superlättfödda ponnyer.

Nu stod min ponny på boxvila och senare i liten hage. Det var inte aktuellt att motionera henne (efter fånganfallet).

Jag hade inte insett hur överviktig hon var, hade frågat massor av olika personer men ingen tyckte att hon var särskilt fet.
Så till ts - det är inte så lätt att inse att hästen är för tjock och det finns helt klart olika uppfattningar om hur en häst ska se ut.

Men om den får sjukdomar eller skador pga sin tyngd så.........

Även jag får ge lite men många gånger per dag.

Jag ger 06 - 10 - 14 - 18 - 22 och 02. Dvs 6 ggr/dygn. Förr fick de 5 ggr per dygn men sen nu 'nyss' fick jag ju till automatisk nattfodring.

När de fick fem ggr/dygn så fick L (400 kg) 1,2 kg/fodring utom 22-fodringen då han fick 5 kg. Shettisen fick 1 kg/fodring utom 22-fodringen då han fick 2 kg.

Nu med nattfodringen får L 2 kg kl 22 och shettisen 1 kg kl 22. Kl 02 får de 2 resp 1 kg igen.

Dvs med en etxra nattfodring har jag snott 1 kg silage/dygn av Lillen. Samtidigt är han mindre stressig på morgonen, och lugnare. Detta trots 1 kg mindre. Så för mina har det fungerat allra bäst med små mäl men ofta. Samtidigt så iaf för L har jag medvetet lagt lite 'större' (2 kg) mål till natten, d å det för honom verkar viktigt att känna att 'maten räcker' ett tag, jmf med om jag skulle bara dela hela givan på 6 mål. Om jag måste minska kommer jag dock gå ner till mindre mat även nattmålen.

Det var obetänksamt av mig att inte tänka på sjuka hästar:p. Har ju själv haft häst på boxvila.

Vad jag har förstått så sätter man ner TS till miniminivå eller där ikring så kommer hästen i ett svälttillstånd, dvs ämnesomsättningen går ner, medan motion leder till ökad ämnesomsättning.

Frågan är om det är önskvärt med ett "svälttillstånd" vid sjukdom? Jag förstår dock att i vissa lägen kan det vara pest eller kolera, dvs man har redan ett ämnesomsättningsproblem och detta måste lösas i första hand eftersom det orsakar sjukdomsbilden etc.

När det gäller fetma och depåer så har jag litet funderingar om det vid vissa typer av depåer, vid bogen, kanske inte är fetma utan låsta muskler/inflammerade dito pga avlastning av framfötter. Men att detta gärna tas som fetma. Vad tror Ni?

Det ska inte uppstå svälttillstånd vid minimiTS (1 kg TS/100 kg). Dock är det säkerligen individuellt som med allt annat. Att gå under minimiTS kan dock enligt forskare förvärra IR, just för det blir för lite mat.

Med Lillen har jag ju förutom i höstas legat kring minimiTS, mellan strax under till strax över. När han fått perioder, ffa vintertid, när han börjat lägga på sig och bygga depåer, så vissa gånger har lösningen varit att minska maten än mer, andra gången har det varit att öka maten en period. De gånger det funkat att öka har det antagligen varit just att metabolismen gått ner på extrem sparlåga och 'kommit igång' när han ätit mer.

Det är möjligt att det kan bli ngn form av svälttillstånd för en del hästar.
Jag upplevde inte att det blev så för min ponny. Hon fick alltså minimängd av ts men de proteiner som hon behövde - allt för att få ner energiinnehållet i fodret. Men jag håller med dig, man kan nog verkligen diskutera nyttan av att svälta en sjuk häst. Den måste ju kunna bygga upp kroppen igen och till det går det åt näringsämnen. Nu var min häst troligen insulinresistens och jag ville få ner insulinhalterna i blodet för att minska risken får nya fånganfall. Det var alltså inte samma situation som ts häst här i tråden.

KL

TS: Har du fått ut de nya röntgenbilderna ännu? Är nyfiken på hur de ser ut :)!

kl

Hur kan en häst gå på en strikt foderstat och se ut som en julgris? Då är det väl ändå ingen strikt foderstat?

Kanske lite för strikt, och just det här ordet julgris ger åtminstone mig en indikation på en svullen buk. Så förmodligen har balansen blivit helt åt fanders.

Stirra dig inte blind på siffror, att banta din häst 200-250 kg har jag förstått skulle innebära en vikt av 550-600 kg i normalvikt vilket verkar ologiskt på en ardenner. Räkna ut en foderstat där alla behoven är täckta och då för en normalviktig häst, sedan håller du koll på hullet med händer och ögon och när hästen börjar anta rätt form och konsistens så har du nått målet även om det skulle handla om 100 kg.

Kanske lite för strikt, och just det här ordet julgris ger åtminstone mig en indikation på en svullen buk. Så förmodligen har balansen blivit helt åt fanders.
Det är mkt möjligt att det kan vara så. Men jag är nog inte riktigt med på hur du menar, känner mig lite trögtänkt. Proteinbrist, eller ngt annat?

Fast det fungerar nog inte eftersom TS inte har analys på sitt grovfoder. Även om hon räknar ut hur mycket den ska ha, så vet hon ju inte inte vad hon stoppar i den.

Ofta så är det ett överskott av energi i kombination med för lite protein och i sämsta fall även för lite TS. Det här ger osviklig en julgrisprofil.

En av mina hästar svullnar omedelbart i buken om proteinintaget blir för lågt, och detta kan ske på endast några få dagar.

Men då är det inte en strikt foderstat enligt min uppfattning, en strikt foderstat i detta samanhang är väl ändå en väl uträknad foderstat med tillräckligt med proteiner och begränsat energiintag. Annars blir det ju ingen bantning.

men nu kom vi kanske från ämnet.

KL

TS: Har du fått ut de nya röntgenbilderna ännu? Är nyfiken på hur de ser ut :)!

Jag har inte fått tag på kliniken, dom har haft stängt under lite röda dagar tyvärr. Jag ska ringa dom på måndag och att jag kan få en åb tid till Malva om 3-4v.

Stirra dig inte blind på siffror, att banta din häst 200-250 kg har jag förstått skulle innebära en vikt av 550-600 kg i normalvikt vilket verkar ologiskt på en ardenner. Räkna ut en foderstat där alla behoven är täckta och då för en normalviktig häst, sedan håller du koll på hullet med händer och ögon och när hästen börjar anta rätt form och konsistens så har du nått målet även om det skulle handla om 100 kg.

Precis! Räkna ut en exakt foderstat kan jag inte göra, men kraftfodret är neddraget till det minimala. Likaså höet är nere så lågt jag törs. (Det märks, för nu börjar hon äta halm.) Idag har det inte snöat iaf så nu har hon gått utan täcke. Känner jag henne rätt så går det fort och man får vara väldigt observant.

Ofta så är det ett överskott av energi i kombination med för lite protein och i sämsta fall även för lite TS. Det här ger osviklig en julgrisprofil.

En av mina hästar svullnar omedelbart i buken om proteinintaget blir för lågt, och detta kan ske på endast några få dagar.

Dom kan tunna ut över ryggen på nolltid.. På nåt märkligt sätt. Det syns på malva nu..

Med risk för att låta tjatig är det just därför det verkligen är viktigt med analyserat grovfoder så man vet vad hästen får i sig...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka