Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?
Om jag nu ska vara lite envis så...
Här framgår det att det är ganska stor skillnad på dina höbalar men att du inser att det finns balar med högre proteininnehåll än dina. Och jag vill nog påstå att du inte kan ha en aning om proteininnehållet i dessa balar varken i dina egna eller de du köper.
och ett av axels svar till mig
Mul behöver ju inte läsa de svar h*n får om h*n inte vill och ingen annan heller.
men hur var det nu? Behöver mul råd i alla fall?
Här vill jag nog påstå det jag hävdat i flera inlägg tidigare att om Mul hade analyserat sitt foder och räknat ut en foderstat så hade h*n vetat utan att behöva tro eller gissa om hon skulle behöva lägga till proteiner till sitt dräktiga sto. Vet du hur mkt proteinbehovet ökar under en dräktighet?
Om jag nu ska vara lite envis så...
Här skriver du först att balarna är ganska så olika i näringsinnehåll men att du vet att de är bra eftersom hästarna håller sig bra i hull. Proteinbrist tar ganska lång tid att se.Nu var ju problemet att de balar jag har är från olika gärden, som jag skrev, som ser väldigt olika ut och med mycket olika växtlighet pga gärdenas utssende och biotoper. Det gör att ALLA balarna är olika och analysera en av dessa är ogjort arbete. Det slår ganska mycket på dom. Det jag vet däremot är att det är ett bra hö och att det är ganska bra värden iom att dom båda håller att bra hull på relativt små mängder mat och att det spridits ig till div smådjursuppfödare om att höet är bra för deras smådjur. (utställningsdjur)
Och som jag skrev med så har jag 3bal med fint ängshö kvar och sen 5bal med grovt och långt hö kvar. Det grova är dom inte så förtjusta i, det är slaget med två dagars mellanrum och det skiljer sig mycket på läget och ffa biotopen på gärdet. Det är gamla gärden och inte gödslade alls på länge.
Sen får jag köpa in 5-10balar och det blir från välgödslad relativt nyanlagda vallar, det kan vara från flera gärden och även där slår det väldigt på innehållet. Dock vet jag att proteininnehållet lär bli högre i dessa inköpta balar än vad jag har. (kobonde, med kofoder)
Här framgår det att det är ganska stor skillnad på dina höbalar men att du inser att det finns balar med högre proteininnehåll än dina. Och jag vill nog påstå att du inte kan ha en aning om proteininnehållet i dessa balar varken i dina egna eller de du köper.
och ett av axels svar till mig
Jag har ingen aning om vem du syftar på men tycker kanske inte att det är du som ska bestämma vem som ska svara i trådarna. Tycker du verkligen det? Det är ganska märkligt i så fall.Sen tror jag att hon klarar av det utan "råden" härifrån- av de som anser sig vara foderexperter. Samma människor i var tråd.
Mul behöver ju inte läsa de svar h*n får om h*n inte vill och ingen annan heller.
Fast hörru
Nu visar du en högdräktig märr som ser likadan ut hela dräktigheten.
Den kanske hade behövt mkt mer protein av just den anledningen.
Fick den inget tillskott?
.
men hur var det nu? Behöver mul råd i alla fall?
Här vill jag nog påstå det jag hävdat i flera inlägg tidigare att om Mul hade analyserat sitt foder och räknat ut en foderstat så hade h*n vetat utan att behöva tro eller gissa om hon skulle behöva lägga till proteiner till sitt dräktiga sto. Vet du hur mkt proteinbehovet ökar under en dräktighet?