Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Om jag nu ska vara lite envis så...

Nu var ju problemet att de balar jag har är från olika gärden, som jag skrev, som ser väldigt olika ut och med mycket olika växtlighet pga gärdenas utssende och biotoper. Det gör att ALLA balarna är olika och analysera en av dessa är ogjort arbete. Det slår ganska mycket på dom. Det jag vet däremot är att det är ett bra hö och att det är ganska bra värden iom att dom båda håller att bra hull på relativt små mängder mat och att det spridits ig till div smådjursuppfödare om att höet är bra för deras smådjur. (utställningsdjur)
Här skriver du först att balarna är ganska så olika i näringsinnehåll men att du vet att de är bra eftersom hästarna håller sig bra i hull. Proteinbrist tar ganska lång tid att se.

Och som jag skrev med så har jag 3bal med fint ängshö kvar och sen 5bal med grovt och långt hö kvar. Det grova är dom inte så förtjusta i, det är slaget med två dagars mellanrum och det skiljer sig mycket på läget och ffa biotopen på gärdet. Det är gamla gärden och inte gödslade alls på länge.
Sen får jag köpa in 5-10balar och det blir från välgödslad relativt nyanlagda vallar, det kan vara från flera gärden och även där slår det väldigt på innehållet. Dock vet jag att proteininnehållet lär bli högre i dessa inköpta balar än vad jag har. (kobonde, med kofoder)

Här framgår det att det är ganska stor skillnad på dina höbalar men att du inser att det finns balar med högre proteininnehåll än dina. Och jag vill nog påstå att du inte kan ha en aning om proteininnehållet i dessa balar varken i dina egna eller de du köper.

och ett av axels svar till mig
Sen tror jag att hon klarar av det utan "råden" härifrån- av de som anser sig vara foderexperter. Samma människor i var tråd.
Jag har ingen aning om vem du syftar på men tycker kanske inte att det är du som ska bestämma vem som ska svara i trådarna. Tycker du verkligen det? Det är ganska märkligt i så fall.
Mul behöver ju inte läsa de svar h*n får om h*n inte vill och ingen annan heller.

Fast hörru;)
Nu visar du en högdräktig märr som ser likadan ut hela dräktigheten.

Den kanske hade behövt mkt mer protein av just den anledningen.
Fick den inget tillskott?
.

men hur var det nu? Behöver mul råd i alla fall? :rofl:

Här vill jag nog påstå det jag hävdat i flera inlägg tidigare att om Mul hade analyserat sitt foder och räknat ut en foderstat så hade h*n vetat utan att behöva tro eller gissa om hon skulle behöva lägga till proteiner till sitt dräktiga sto. Vet du hur mkt proteinbehovet ökar under en dräktighet?

Ang analysproblematiken.

Du har om jag förstått det rätt storbal? Dvs 3 bal ( t ex) blir ändå en rätt stor mängd foder? (Tänker att om en bal väger 250 kg, så 3 balar = 750 kg). Och du skördar själv?

Då kan du ju tämligen enkelt nästa år ta och ta prov från fältet. Gå diagnoalt över fältet och ta prov. Du får ta ett prov per fält helt enkelt. Sen märker du upp balarna (om du inte är säker på att du vet vilka som hör till vilket fält ändå) så du vet vilka balar och vilket fält som hör ihop.

Sen analyserar du. Om det så blir 5 analyser, så dryga tusenlappan är det ju värt (250 kr * 5) att få veta vad du stoppar i hästen, och hur det är med proteinet? Speciellt om du har dräktiga djur och ungdjur, är ju rena ryska rouletten att inte ha analys då.

Och krävs det 10 analyser, så samma sak, 2500 kr är inte mycket utslaget per månad, och då vet du hur det är med proteinet.

Och med bättre koll på foderstaten borde komma bättre hovkvalitet :)! Vilket speciellt i Malvas fall ju är jätteviktigt. Coari brukar prata mycket om det i andra trådar, kanske kan han utveckla det här lite grann också?

Om jag nu ska vara lite envis så...

Här skriver du först att balarna är ganska så olika i näringsinnehåll men att du vet att de är bra eftersom hästarna håller sig bra i hull. Proteinbrist tar ganska lång tid att se.

Här framgår det att det är ganska stor skillnad på dina höbalar men att du inser att det finns balar med högre proteininnehåll än dina. Och jag vill nog påstå att du inte kan ha en aning om proteininnehållet i dessa balar varken i dina egna eller de du köper.

Anledningen att jag VET att det är mycket hög proteinhalt i de balar jag får KÖPA in är att kobonden har ungdjur och amkor, vilket gör att han vill ha så hög proteinhalt som det bara går och sköter vallarna exemplariskt. Jämfört med de vallar jag har som är den yngsta 5år gammal och den äldsta 25år gammal..

och ett av axels svar till mig

Jag har ingen aning om vem du syftar på men tycker kanske inte att det är du som ska bestämma vem som ska svara i trådarna. Tycker du verkligen det? Det är ganska märkligt i så fall.
Mul behöver ju inte läsa de svar h*n får om h*n inte vill och ingen annan heller.

men hur var det nu? Behöver mul råd i alla fall? :rofl:

Här vill jag nog påstå det jag hävdat i flera inlägg tidigare att om Mul hade analyserat sitt foder och räknat ut en foderstat så hade h*n vetat utan att behöva tro eller gissa om hon skulle behöva lägga till proteiner till sitt dräktiga sto. Vet du hur mkt proteinbehovet ökar under en dräktighet?

Jag kan säga att jag behöver inte ha råden.. ;)

Ang analysproblematiken.

Du har om jag förstått det rätt storbal? Dvs 3 bal ( t ex) blir ändå en rätt stor mängd foder? (Tänker att om en bal väger 250 kg, så 3 balar = 750 kg). Och du skördar själv?Det blev 7 bal på det ena gärdet och 7 på det andra, jag hade 8 kvar sen i fjol från ytterligare ett annat gärde.

Då kan du ju tämligen enkelt nästa år ta och ta prov från fältet. Gå diagnoalt över fältet och ta prov. Du får ta ett prov per fält helt enkelt. Sen märker du upp balarna (om du inte är säker på att du vet vilka som hör till vilket fält ändå) så du vet vilka balar och vilket fält som hör ihop.Dett år vet jag itne om jag har några gärden alls ännu..

Sen analyserar du. Om det så blir 5 analyser, så dryga tusenlappan är det ju värt (250 kr * 5) att få veta vad du stoppar i hästen, och hur det är med proteinet? Speciellt om du har dräktiga djur och ungdjur, är ju rena ryska rouletten att inte ha analys då.

Och krävs det 10 analyser, så samma sak, 2500 kr är inte mycket utslaget per månad, och då vet du hur det är med proteinet.

1000kr och 2500kr är gigantiska summor att lägga ytterligare på fodret. Då är jag uppe i dom summorna att det inte är värt att köra höet själv utan det är bättre att köpa in färdigt.. De analyser jag sett kostar ju mellan 500 och 800kr styck..

Dock så om jag ska köpa in så är jag på samma problematik återigen och det har jag skrivit om redan här. Den höbonden har 250ha vallgärden.. Och det är många gärden.. Så mina balar kan komma från vilka av dessa gärden som helst. så rent krasst så ska jag vara säker så måste jag analysera varje bal (plastade)

Men är det viktigaste att komma billigt undan, eller veta vad du ger avelsston och föl, samt kunna veta att de inte får den proteinbrist du är rädd för?

En bra producent analyserar vart fält och vet vilket fält som hör till vilken analys. Min bonde har åtskilliga hektar mark. Han tar prov från varje fält, och vet alltså vilka balar som kommer varifrån, och vilken analys som hör till. Och tar prov innan balning. Så gör samtliga stora producenter. Ta de jättestora, som säljer i enorma kvantiteter, kan de så kan 'din' bonde. Handlar bara om att vilja göra det - och betala analysen.

Om det bara är två gärden, eller säg tre då, är det ju ännu mindre pengar. Att få reda på TS, protein och MJ kostar 250 kr + moms. Du bör ju ha mineraler med iom att du har avels- och ungdjur och då kostar det 350 kr + moms. (De hade höjt sen förra året)

Så 3 gärden = 937,5 kronor utan mineraler och med mineraler 3 analyser = 1312,5 kronor.

Slå ut det på ett år är det inkl mineral en hundralapp per månad lite drygt. Vad kostar hästarna i stort? Vad kostar en veterinärräkning, ett förlorat föl, ett underutvecklat föl, en unghäst med defekter? Och om det nu inte blir så illa att de blir sjuka, så är det inte värt 100 kr/månad att veta vad hästarna får i sig, och att det de får i sig täcker behoven och är i balans?

Jag kan inte tro det egentligen handlar om pengarna faktiskt, när det är sådana små summor?

Jag kan förstå problemet med att analysera olika balar.
Men efersom det denna gången gäller en häst med hovproblem som hon uppenbarligen har svårt att bli av med så måste du kanske hitta en lösning? Utan att veta hur mkt som helst om hovsprickor så kan man nog ändå gissa sig till att ett antal överviktiga kilo inte kommer att göra att den läker snabbare.

Du beskriver själv hur svårt du tycker det är att banta ditt sto.

Jag hoppas att du kommer att lyckas med det och att hon blir bra igen.

1000kr och 2500kr är gigantiska summor att lägga ytterligare på fodret.

Jag skulle vilja säga att det är en droppe i havet snarare... Att lägga en hundralapp extra per månad är väl ingenting, om du i gengäld vet vad du stoppar i hästarna :crazy:?

Jag köper analyserat hö till mina två ponnier. Jag är absolut inte hysterisk över analyser och värden, men jag vill gärna veta på ett ungefär vad mina hästar äter. Jag tycker att det skulle vara rent ut sagt vidrigt att inte ha en susning om vad jag stoppar i mina hästar! Och då är det vare sig dräktiga hästar, föl eller unghästar som jag har... Jag har fodrat utan analys förut och jag skulle ALDRIG chansa igen!

Coari brukar prata mycket om det i andra trådar, kanske kan han utveckla det här lite grann också?

Vidareutveckla vet jag inte om jag kan, däremot återupprepa att dom användarna på forumet som är mest sifferhysteriska och verkar ha tagit det som sin livsuppgift att diskutera foderstater och främst proteinets betydelse är dom som sedan i andra trådar skriver om hur extremt stora problem dom har med sina hästars foder relaterade sjukdomar, främst beroende på koncentrationen av protein.

Jag vill påstå och har alltid hävdat att man ska ge ett väl balancerat foder men när det gäller fodertabeller och analyser så gäller det oxå att man lär sig hur man ska räkna ut en väl balancerad foderstat som är lämplig för den enskilda individens bruk och behov. Man bör oxå notera att flertalet användare som är experter på foderuträkningar helt verkar ha missat hästens grundläggande sk underhållsbehov utan utgår i från att det är högpresterande individer man innehar (eller oxå så vill man i skrift framställa att man har en högpresterane individ.

Det vore väldigt intressant att i (rätt tråd) finna ett inlägg från en användare med verkligt högpresterande individer och få ta del av hur en sådan kunnig person beräknar sin foderstat. Tyvärr verkar dessa personer inte finna ngt intresse i att skriva om det,, förmodligen för att dom inte har ngt behov av att diskutera det ämnet eftersom dom är trygga i sin kunskap och kan se till helheten.

"Ngn" skrev i en annan tråd om att man skulle hålla sig till ämnet i tråden,, varför kasta sten när man sitter i glashus?:angel:

Menar du att hovkvalitet inte hör till ämnet i en tråd som startades om en hovspricka? Menar du vidare att hovkvalitet inte har med foder att göra? Så himla långt ifrån trådämnet har jag väl ändå inte kommit?

Du säger att hästar ska ha ett "väl balanserat foder". Absolut! Men hur vet man att man fodrar sin häst med ett väl balanserat foder om man inte analyserar sitt grovfoder? Mitt hö innehöll förra året ca 8 MJ och 29 g smrp. I år innehåller det också ca 8 MJ men 45 g smrp. Det SER exakt likadant ut, dvs grönt, luktar trevligt, kommer från samma åkrar, samma grässlag, etc. Att höet var så proteinfattigt förra året överraskade även bonden, som ringde runt till sina kollegor i trakten och fick höra att deras hö hade blivit likadant.

Som jag precis skrev är jag inte fanatisk någonstans med siffror och värden, men jag tycker att det är väldigt trevligt att veta på ett ungefär vad min häst äter och behöver och det måste väl ändå falla inom ramarna för ett "väl balanserat foder"? Det går, mig veterligen, inte att "räkna ut en väl balancerad foderstat som är lämplig för den enskilda individens bruk och behov" om man inte har en analys på grovfodret. Vad ska man räkna med för siffror då :confused:? Hur ska mul göra för att banta sin häst som väger 100 kg för mycket, utan att den också tappar muskler?

Vad är det som är så FEL med att veta vad man stoppar i sin häst, tycker du? Om vi ska fortsätta på "kasta sten i glashus" så är det väl bättre att kasta sina stenar i ett upplyst glashus (då ser man i alla fall vad man ska träffa) än att stå och kasta stenarna i mörker...;) Lite roligt kan vi väl ha...:D

Menar du att hovkvalitet inte hör till ämnet i en tråd som startades om en hovspricka? Menar du vidare att hovkvalitet inte har med foder att göra? Så himla långt ifrån trådämnet har jag väl ändå inte kommit?

Du säger att hästar ska ha ett "väl balanserat foder". Absolut! Men hur vet man att man fodrar sin häst med ett väl balanserat foder om man inte analyserar sitt grovfoder? Mitt hö innehöll förra året ca 8 MJ och 29 g smrp. I år innehåller det också ca 8 MJ men 45 g smrp. Det SER exakt likadant ut, dvs grönt, luktar trevligt, kommer från samma åkrar, samma grässlag, etc. Att höet var så proteinfattigt förra året överraskade även bonden, som ringde runt till sina kollegor i trakten och fick höra att deras hö hade blivit likadant.

Om flera av er läst så HAR hon en mycket bra hovkvalitet så just det har INGET med denna foderstaten att göra. Något har hänt och det är INTE pga hovkvaliteten. Enl den hovslagarmästaren som jag har till henne sa att hon har skolboksfötter och en mycket bra hovkvalitet för att vara en sån här häst.

Det jag VET finns mycket dåligt i vårat grovfoder är kalk och selen. Det är pga att det inte finns i markerna..

*kl*

Pratade med Vet idag ang annat och frågade då om bantningen. Och hon ansåg att jag absokut INTE skulle dra ner en massa på fodret och hålla på att mixtra, utan att vi som första proritet skulle få henne ohalt, vilket det ser ut som att vi fixat nu så att hon kan börja jobba igen. Iom att man drar ner på fodret så kan det bli andra risker. Och hon ansåg att de 200-250kg som hon sa var mer eller mindre ett skämt för att jag har en mycket grov och stor häst så skulle den se ut som en "vanlig" så skulle den behöva gå ner så mycket. Några kilon gjorde inget, men absolut ingen panik. Det viktigaste var som jag sa, magen..

Jag har fått en återbesökstid till den 3:e februari.

Jag skulle vilja säga att det är en droppe i havet snarare... Att lägga en hundralapp extra per månad är väl ingenting, om du i gengäld vet vad du stoppar i hästarna :crazy:?

Jag köper analyserat hö till mina två ponnier. Jag är absolut inte hysterisk över analyser och värden, men jag vill gärna veta på ett ungefär vad mina hästar äter. Jag tycker att det skulle vara rent ut sagt vidrigt att inte ha en susning om vad jag stoppar i mina hästar! Och då är det vare sig dräktiga hästar, föl eller unghästar som jag har... Jag har fodrat utan analys förut och jag skulle ALDRIG chansa igen!

En hundralapp/månad.. Skulle jag ta en analys från de 4 gärden jag har haft så är det 2800kr extra för analyser som bara säger medelvärdet och inte exakt vad man stoppar i dom.

Ska jag veta nogrannt så kan man ju ta 30rundbal* 700kr.. Och att jag ska märka varenda rundbal vid tillverkningen och vara med och ta prover från maskinen innan den plastar. Det känns overkill.. Att det slår mycket på värdena är jag mer än tvärsäker på. Ta det gärdet som ger det grova höet. Vid infarten på det gärdet (Gärdet är som ett Z) är det mest maskrosor. Tunnt gräs fläckvis och vid sommarstugan grovt och tjockt, vid mossen är det mera ängsgräs och lite vass..

Det gärdet jag tog på i fjol var ca 7ha, ena delan var blött och mycket vass, mitten var maskrosor, ena sidan tistlar och andra sidan nåt grovt konstigt gräs, längst ner var det en meter "riktig" vall.. Så ena balen kunde innehålla hö med vass, nästa hö med tistlar, för att tredje kunde innehålla "ritktigt" hö.. Det blev 43 rundbal på det gärdet..
Det enda gärdet som är någorlunda enhetligt är ängsvallen, det höet jag håller på med nu.

Jag brukar fodra med mycket hö och den gången jag kan få tag på en vall som är någorlunda enhetligt så ska jag analysera, dock verkar det som om analyserna inte är att lita på.. Man läser ganska ofta om folk som tar om sina analyser på höet och det har förändrats ganska mycket.. Och iom förändringen så kan man snart vara ute och cykla ordentligt..

Fast med den beskrivningen, så är det ju mest 'skräp' du skördar, och det krävs ingen raketforskning för att inse att proteinet är lågt.

Varför fodra avelsdjur med det?

Sen IGEN så är din prisuppgift fel, läs mitt inlägg där jag skriver pris. 250 kr + moms för TS, SRP och MJ, 350 kr + moms för TS, MJ, Srp samt mineraler.

ena delan var blött och mycket vass, mitten var maskrosor, ena sidan tistlar och andra sidan nåt grovt konstigt gräs, längst ner var det en meter "riktig" vall.. Så ena balen kunde innehålla hö med vass, nästa hö med tistlar, för att tredje kunde innehålla "ritktigt" hö.. Det blev 43 rundbal på det gärdet..

Det där låter väl knappast lyckat... :crazy: Med tanke på att:

"Tistel, maskros, cikoria och kvickrot är smakligt för hästar men innehåller höga halter av fruktaner och är därför inte lämpliga att ha på sitt bete i stor mängd."
Källa: http://iloapp.equinfo.se/blog/forskning?Home&post=11

Om maskrosor och tistlar är lika olämpliga torkade i hö som vid bete det kan jag inte säga säkert, men jag hade inte chansat!

Det borde ju dessutom bli grovfoderbyte varje gång du öppnar en ny bal, med tanke på att det varierar så mycket.

Vad är det du har förresten, hösilage eller hö? Du nämnde något om att balarna står kvar på åkern, men du pratar om hö, så jag blev osäker på vilket det var?

Senast ändrad:

Om du läst närmre så har jag förklarat även detta ett par gånger nu.. Det är hö som plastas så det går att ha det ute..

Och det är det som går att få tag i som vall här. Eftersom jag hellre ger mer mängd hö än ett jättespäckat foder så man får snåla för att hästen inte ska rulla fram, så funkar detta bra.

Kanske skulle vara nåt för era fångisar?

En välgödslad och ny vall, kan bli väl vasst.

På eurofins kostar en analys iaf 732kr för näringsinnehåll och mineraler.. Så nej jag är INTE ute och cyklar..

Jag skiter i att ni tycker att jag är dum i huvudet för att jag analyserar höet, men jag kommer ALDRIG att göra nåt halvdant.

Maskros och sånt har dom ätit i flera år nu på beten och i hö eftersom det är gamla beten och gamla vallar som finns.. Där har du ytterligare en skillnad på era och mina hästar..

Ja det blir ett byte när balarna skiftar hela tiden, det är ju det jag har ägnat några dagar åt nu att försöka förklara..:grin: Det är därför det är så jävla svårt att göra en analys..

Senast ändrad:

Men det finns FLER företag än Eurofins!

Jag betalade för övrigt 769 kr inkl moms för TS, MJ, SRP, Ca, P, Mg OCH socker.. Hos Eurofins alltså. Men det finns fler laboratorier än Eurofins. T ex Agrilab. Som tar 250 kr + moms för TS, MJ och SRP och 350 kr + moms för TS, MJ, SRP och mineraler som sagt.

Sen, enda som går att få tag i, måste ju gå att köpa riktigt hö hellre än att behöva ge ogräs?

Jag skulle hellre falla död ner än ge det till fånghäst, dels pga innehållet och sen pga värdena. Haken med det där äratt ENERGIvärdet inte kommer vara så himla lågt, däremot proteinet. Dvs det blir obalans. Bättre ge ett mer balanserat foder med samma eller lägre energivärde.

Håller med AW - skulle ALDRIG i livet ge detta grovfoder till mina fånghästar! Om du läste mitt citat här ovanför, och ev också länken, så förstår du varför. Mina får noga skördat och analyserat hö som innehåller en timotej- och ängsvingelblandning (ville komma ifrån bl.a. rajgräs, och det var inte helt lätt). Skulle aldrig chansa på hästfoder som innehåller "allt mellan himmel och jord", utan vill ha ett hö som faktiskt produceras för att vara optimalt att fodra hästar med. När mina blev sjuka tänkte jag om HELT, och grovfodret är en av de viktigaste bitarna. I hö kommer man knappast under 8 MJ hur man än gör så man kan precis lika gärna ha ett bra hö som innehåller gräs lämpligt för hästar, som ett hö som innehåller diverse saker och med största sannolikhet väldigt lite protein. När du gång efter annan trycker på hur viktigt det är med mycket protein till ardennerhästar, speciellt växande sådana, kan jag inte för mitt liv förstå att du fodrar med detta hö...

*delvis KL*

Man kan ios komma under 8 MJ/kg med hö.

Men under 9 MJ/kg TS är svårt - oavsett om det är hö eller silage., 9 MJ/kg TS ger vid hö 7.5 MJ per kg foder, så ingen jätteskillnad mot 8 MJ, men i en jakt på varje MJ så kan det ju göra skillnad.

De flesta skördar hamnar mellan 10 - 12 MJ per kg TS, dvs för hö 8,4 - 10 MJ/kg.

Det är dock lätt att hamna på alldeles för lågt protein, speciellt om man låter skörden bli överväxt och gå i blom.

Om man är under 8 MJ är dock omöjligt att veta utan analys.

Men just att det är svårt få under 9 MJ/kg TS är det som skapar problem för de med väldigt lättfödda (undertecknad t ex). Det går helt enkelt inte odla fram det hästen skulle behöva.

Det är där det är så fint med halm, ca 5.5 MJ/kg foder, vilket tillsammans med ett hö med tillräckligt proteinhalt kan bli en utmärkt foderstat. Men hur man än vänder sig så MÅSTE man analysera, annars har man ingen aning vad hästen får i sig.

Och, det kan tyckas som himla små skillnader med 8 eller 10 MJ/kg foder, men på 10 kg hö ger det ju en skillnad på 20 MJ/dygn, vilket är stor skillnad för en lättfödd och/eler bantande.

Protein än värre, lägsta protein jag sett i hö är 19 gr SRP/kg foder :crazy: Högsta över 100 gr SRP/kg foder.

Så, oavsett om man sen vill räkna på decimalen eller ej, så att inte analysera är för mig obegripligt. Oavsett vad man skyller det på.

Om man analyserar och ser till att skaffa ett hö med dels en proteinhalt som täcker hästens behov på en vettig giva, och där man vet att mineralerna osv är i balans och täcker behovet, ja då kan man ganska mkt strunta i att räkna så mycket, och fodra med ögat. Då räcker det att man vet att X kg grovfoder täcker srp och mineralbehov. Sen ser man bara till att inte ge under den givan. Över gör inget sålänge hullet är okej och det kan avgöras med ögonen. Man kan då även banta genom att 'titta på hästen' och sänka/öka efter det sålänge man vet att man inte går under var behoven täcks (utan att göra ngt åt det).

Sen, det är muls häst och hon gör vad hon vill, men jag begriper inte varför man i ena andetaget är enormt orolig att hästen ska få proteinbrist och falla ur, och i andra andetaget serverar oanalyserat hö som dessutom med stor sannolikthet ÄR proteinfattigt, och utan vilja att analysera??

Om man analyserar och ser till att skaffa ett hö med dels en proteinhalt som täcker hästens behov på en vettig giva, och där man vet att mineralerna osv är i balans och täcker behovet, ja då kan man ganska mkt strunta i att räkna så mycket, och fodra med ögat. Då räcker det att man vet att X kg grovfoder täcker srp och mineralbehov. Sen ser man bara till att inte ge under den givan. Över gör inget sålänge hullet är okej och det kan avgöras med ögonen.

Ungefär så resonerar jag också, och det är därför jag ALDRIG vill gå tillbaks till icke-analyserat hö igen. Man skulle väl inte köpa lucern, t.ex., utan att det stod på säcken vad det innehöll näringsmässigt? Samma med hö/hösilage, tycker jag...

Sen, det är muls häst och hon gör vad hon vill, men jag begriper inte varför man i ena andetaget är enormt orolig att hästen ska få proteinbrist och falla ur, och i andra andetaget serverar oanalyserat hö som dessutom med stor sannolikthet ÄR proteinfattigt, och utan vilja att analysera??

Är för mig också helt obegripligt...

Men det finns FLER företag än Eurofins!

Jag betalade för övrigt 769 kr inkl moms för TS, MJ, SRP, Ca, P, Mg OCH socker.. Hos Eurofins alltså. Men det finns fler laboratorier än Eurofins. T ex Agrilab. Som tar 250 kr + moms för TS, MJ och SRP och 350 kr + moms för TS, MJ, SRP och mineraler som sagt.

Sen, enda som går att få tag i, måste ju gå att köpa riktigt hö hellre än att behöva ge ogräs?

Jag skulle hellre falla död ner än ge det till fånghäst, dels pga innehållet och sen pga värdena. Haken med det där äratt ENERGIvärdet inte kommer vara så himla lågt, däremot proteinet. Dvs det blir obalans. Bättre ge ett mer balanserat foder med samma eller lägre energivärde.

Men nu handlar tråden om en hov och inte din fånghäst..

Och för att man ska kunna göra en ordentlig foderstat så måste man analysera mer än TS MJ och SRP. Mineralerna är ganska noga med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka