Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?
Är det bara jag som har hästar, där en teoretiskt uträknad foderstat med analyserat foder inte är brukbara på? Kan inte vara möjligt...
2 av mina hästar, samma storlek och arbete, kräver inte alls samma foderstat. Skulle jag följa riktvärdena skulle jag ha ett spjälstaket och en smällfet köttbulle.
Visst, jag analyserar mitt VINTERfoder, samma skörd och vall. Sommarfodret (småbal) lägger jag inga perngar på att analysera för det ger mig ingenting.
Jag vill gärna svara på det här, så hoppas att Boj inte tycker det är OT.
Det är här många tänker fel.
Det som står i tabellerna är inte den absoluta sanningen, och man kan inte gå strikt efter tabellerna, de är ett riktvärde vad gäller MJ, och ett minstavärde vad gäller SRP. Mineralerna däremot kan man nästan läsa blint.
Jag har under åren stött på kanske 2 st av mina där tabellvärden stämt.
MEN, om man analyserar, och så första året måste man ju 'börja någonstans'. Då tar man tabellvärdet. Sen tittar man på hästen. Och justerar.
När man hittat lagom, så tar man penna och papper (eller gör en fil i datorn). Och så skriver man ner att häst A behövde X MJ och YYY gr SRP.
Året efter, så får man sin analys igen. Då öppnar man inte ens boken med tabellerna, utan räknar mha analysen ut vilken foderstat som ger häst A X MJ och YYY gr SRP. Och ger det.
Det är DÄR fördelen med analys är. Man VET vad man stoppar i hästen, och kan stämma av det mot hästens behov. Tabellerna ger dig minimivärde protein (underhållsbehov), samt mineralbehob, och en riktlinje för MJ. Men det är efter år 1 hästen verkliga behov som ligger för grund till räknande. Men om man inte analyserat, så är vetskapen att år 1 var hästen superbt fin på 15 kg värdelös. För du vet inte vad de 15 kg motsvarade. Nästa år kan ju grovfodret vara helt annorlunda och 15 kg ger en helt annan mängd, och hästen är inte lika fin.
SÅ nej, du är absolut inte ensam om att ha häst som inte funkar på tabellvärden. Men tabellvärdena är inte 'uträknad foderstat'. Foderstatsuträkningen gör du, utefter analys och med ögat och justerar tills rätt första året, sen efter de siffror du vet stämmer för den hästen.