Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Precis! Räkna ut en exakt foderstat kan jag inte göra, men kraftfodret är neddraget till det minimala.Känner jag henne rätt så går det fort och man får vara väldigt observant.

Dom kan tunna ut över ryggen på nolltid.. På nåt märkligt sätt. Det syns på malva nu..

Men det är ju just det vi har försökt att förmedla!
Du måste ha koll på vad du ger hästen annars blir det fel. Men det beror säkerligen inte på att det är ngt speciellt med en ardenner utan snarare på att en häst måste få tillräckligt med proteiner.

Om du inte analyserar grovfodret och inte räknar foderstat så har du inte en aning om vad du ger henne. Det kan ju i värsta fallet bli helt fel dvs ett kraftigt proteinunderskott och samtidigt för mkt energi. Det är energin du måste minska! Om den får för lite proteiner får du just den effekten dvs att den plötsligt tappar muskler. Det tar ett tag innan en proteinbrist visar sig.

Det är möjligt att jag har fel men jag tror inte att du kommer att kunna banta hästen utan att göra exakt så.

Jag måste erkänna att jag räknar inte supernoga alltid men till min bantande fångponny var jag tvungen att ha koll på varenda MJ hon fick i sig och att hon trots det fick sitt proteinbehov.

Det är mkt möjligt att det kan vara så. Men jag är nog inte riktigt med på hur du menar, känner mig lite trögtänkt. Proteinbrist, eller ngt annat?

Det va ett ständigt återkommande tjat om proteiner från vissa foderexperter..

Vore kul om ngn som har kunskap om helhetsbilden kunde bidra med ett mera utförligt inlägg.

Men då är det inte en strikt foderstat enligt min uppfattning, en strikt foderstat i detta samanhang är väl ändå en väl uträknad foderstat med tillräckligt med proteiner och begränsat energiintag. Annars blir det ju ingen bantning.

men nu kom vi kanske från ämnet.

Lite väl strikt = i underkant och täcker inte behoven.

Jo men här har FA faktiskt rätt, den största boven i många foderstater är bristen av just protein. Protein är kroppens byggstenar, utan det ingen häst kort och gott. Den kan inte bygga muskler, den kan inte utvecklas.

KL

En liten fundering angående grovfodermängden...

Förr i tiden ,då ardennrarna användes i jordbruket, och jobbade "på riktigt" så tror jag faktiskt inte att de fick några 14-15 kg hö/häst/dag. För hö var svårt att förvara bra när det varken fanns hötorkar eller inplastning. Och det bästa höet gavs till korna. Det var väl ganska vanligt med 50/50 hö och kraftfoder åt hästarna? Dessutom fick de ofta "halmhackelse" som komplement.

Ardennern är väl framavlad (som de flesta brukshästar) att kunna jobba hårt på lite mat.

Mul är ju också bekymrad över hur hon ska banta sin häst utan att den får proteinbrist:

En så pass stor häst måste man vara väldigt noga att man itne "bantar" hårt för att dom gör av med mycket och blir det bla stor proteinbrist så har du inga muskler elelr hull kvar och det kan ta upp till ett år att få tillbaka.

Här gavs det bästa höet till hästen. Hästen var högt värderad, den var förutsättningen för ett eget jord-/skogsbruk (det är tex ganska vanligt att hästen finns med de fåtaliga gånger familjen kunde fotograferas) och dessutom en arbetskamrat under slitiga förhållanden. Sedan tänker jag mig att korna med sina fyra magar och idisslande är bättre utvinnare av den näring som finns i sin mat och därmed klarar sig på magrare men det kanske är helt fel. Det fanns ju tecken man gick efter även före analysens tid för att ta höet i rätt läge även om man kanske inte strävade efter riktigt samma saker i dåtidens skördar som man gör nu. Bara som parentes sagt, alltså.

Det va ett ständigt återkommande tjat om proteiner från vissa foderexperter..

Vore kul om ngn som har kunskap om helhetsbilden kunde bidra med ett mera utförligt inlägg.

Ska jag tolka dig som om du anser att jag är en foderexpert utan helhetsbild? Vad är det för något?:confused:

Jag anser att en foderexpert är en person som har en gedigen akademisk utbildning inom ämnet eller motsvarande kunskaper. Denna utbildning bör säkert vara ganska så omfattande för att personen i fråga sedan ska kunna påstå sig ha en helhetsbild. Men man kan naturligtvis diskutera begreppet helhetsbild. För mig innebär det en djupare insikt i hur hästkroppens olika organ fungerar både hur matspjälkningssystemet spjälkar och tar upp födan men också om hur de andra organen sedan utnyttjar den upptagna näringen. Detta kräver även mycket goda kunskaper om vilka olika ämnen som ingår i ett foder och hur de sedan påverkar varandra och hästens kropp. Jag undrar om de personer som har dessa kunskaper anser att de har en helhetsbild. Jag tror knappast det för jag är ganska säker på att de är fullt medvetna om hur komplicerat det är i verkligheten och hur många olika faktorer som påverkar varandra.

Jag har vad jag vet aldrig påstått att jag är ngn expert på foder. Det är i så fall din egen tolkning av mina inlägg. Jag har en akademisk utbildning i närliggande ämnen vilket gör att jag har kunnat läsa en del mer avancerad litteratur om näringsfysiologi och utfodring samt läst ett par kurser på SLU. Jag anser alltså inte att detta gör mig till expert i ämnet.

När det gäller din fråga om proteiner så har boj redan svarat dig om varför det är så viktigt att hästen får tillräckligt av alla de aminosyror som den behöver.

Du har tidigare i tråden påstått att ts häst kommer att bli sjuk av mitt råd att ge hästen tillräckligt med proteiner. Jag bemötte dina argument men du svarade sedan inte på mina, inte ens efter en påminnelse. Om du har glömt dem så står de här nedanför:

Expertråd när det gäller foder tror jag (precis som du alltid brukar skriva "jag tror) verkar ganska överflödiga till trådstartaren. Hört talas om proteinförgiftning eller proteinsönderfall??

Förklara gärna vad du menar med proteinförgiftning. Jag vet att det finns en sjukdom Baron Gruff som hästar kan få. Menar du att mina råd skulle kunna ge ts häst denna sjukdom? Förklara vad du menar i så fall. Det är en vad jag förstår otäck sjukdom. Men jag anser inte att ts häst skulle få denna sjukdom om ts följer mitt råd. Men förklara gärna vad du menar.

Proteinsönderfall däremot är jag mkt osäker på vad du syftar på. Men jag ar gärna del av det - kul med diskussioner som leder framåt.:)

Du glömde att svara på mina senaste argument i proteindiskussionen i samma tråd igår. Jag tycker att inte det blir mkt till diskussion i en tråd om man bara envist påstår samma sak utan att bemöta motargument. Vad leder det till? Så jag ser fram mot svar på mina argument.

Jag tycker kanske att du borde ha bemött mina tidigare argument i samma fråga i stället för att posta det inlägg jag nu svarar på.
Annars leder knappast diskussionen framåt.

Senast ändrad:

Det är väl så att i jakten på proteiner så får man med för mkt energi.

Det är ju bara sista halvåret som det har blivit "inne" med soja här på buke- något som tävlingsfolk o uppfödare av sporthästar alltid har vetat.

Sen är det hur många som helst som överskattar träningen o ett tabellbehov behöver inte vara samma som vad den egentligen behöver.

Att fodra med halm till ponnies o att inte ha dem stående på halm ger en klar förbättring.
Man vet vad de ska stå på i underhåll, men har inte en susning ännu i vad den ska ha i lätt arbete.

Såg ni skillnaden i Tant Esters foderstat när den var smal o tränades? Gigantisk skillnad. Träna o hästen kan få ha tuggtiden, större TS o få annan stimulans än av bara av att äta.
Mat.. är bara ETT av hästen behov. Se till allt annat oxå o den får ett liv.

TS är rädd för att den ska falla ur snabbt- fast... den inte är ung längre, har föl vid sidan eller uträttar ngt överhuvudtaget.

Man måste prioritera. Ska den förbli hållbar måste den gå ner i vikt-nu!

Sen tror jag att hon klarar av det utan "råden" härifrån- av de som anser sig vara foderexperter. Samma människor i var tråd.

Nu var ju problemet att de balar jag har är från olika gärden, som jag skrev, som ser väldigt olika ut och med mycket olika växtlighet pga gärdenas utssende och biotoper. Det gör att ALLA balarna är olika och analysera en av dessa är ogjort arbete. Det slår ganska mycket på dom. Det jag vet däremot är att det är ett bra hö och att det är ganska bra värden iom att dom båda håller att bra hull på relativt små mängder mat och att det spridits ig till div smådjursuppfödare om att höet är bra för deras smådjur. (utställningsdjur)

Och som jag skrev med så har jag 3bal med fint ängshö kvar och sen 5bal med grovt och långt hö kvar. Det grova är dom inte så förtjusta i, det är slaget med två dagars mellanrum och det skiljer sig mycket på läget och ffa biotopen på gärdet. Det är gamla gärden och inte gödslade alls på länge. Att jag itne gjort någon ny vall är för att det är inte jag som äger vallarna utan har ålagt mig att ta reda på det som står på marken mot att jag sköter det. Sen får jag köpa in 5-10balar och det blir från välgödslad relativt nyanlagda vallar, det kan vara från flera gärden och även där slår det väldigt på innehållet. Dock vet jag att proteininnehållet lär bli högre i dessa inköpta balar än vad jag har. (kobonde, med kofoder)

KL

En liten fundering angående grovfodermängden...

Förr i tiden ,då ardennrarna användes i jordbruket, och jobbade "på riktigt" så tror jag faktiskt inte att de fick några 14-15 kg hö/häst/dag. För hö var svårt att förvara bra när det varken fanns hötorkar eller inplastning. Och det bästa höet gavs till korna. Det var väl ganska vanligt med 50/50 hö och kraftfoder åt hästarna? Dessutom fick de ofta "halmhackelse" som komplement.

Ardennern är väl framavlad (som de flesta brukshästar) att kunna jobba hårt på lite mat.

Grejen var att man gav hästarna en hel del hö och även halm, men framför allt så var det vanligt med ganska mycket kraftfoder till hästarna och det var därför det var vanligt med "helgsjuka" hästar. (Korsförlamning)

En ardenner i arbete kräver gott om mat och det var nog inget man snålade på.

Här gavs det bästa höet till hästen. Hästen var högt värderad, den var förutsättningen för ett eget jord-/skogsbruk (det är tex ganska vanligt att hästen finns med de fåtaliga gånger familjen kunde fotograferas) och dessutom en arbetskamrat under slitiga förhållanden. Sedan tänker jag mig att korna med sina fyra magar och idisslande är bättre utvinnare av den näring som finns i sin mat och därmed klarar sig på magrare men det kanske är helt fel. Det fanns ju tecken man gick efter även före analysens tid för att ta höet i rätt läge även om man kanske inte strävade efter riktigt samma saker i dåtidens skördar som man gör nu. Bara som parentes sagt, alltså.

Kossorna och hästarna fick nog samma hö, men skillnaden var nog kraftfodermängden. Vintertid när hästen utförde arbete ute i kyla gick det åt ganska stor mängder med kraftfoder. Dom fick rovor och allt möjligt som vi gått ifrån nu. Hästen hade hög status i familjen och en gård som höll en häst var en rik gård.

Vi har numera optimerat våra skördar och även det vi sår.

Du har rätt, det jag är rädd för är nåt som jag varit med om med just ardenner. Att dom börjar gå ner i vikt och det är väldigt svårt att få dom att sluta gå ner i vikt.

Här är en som jag hade, hon är såld nu. Men hon var utlånad och kom hem så här:

DSC00955.jpg

Kolla in manken. Den sticker upp nästan 10cm, hon är kantig över ryggen och bukig. Dom som hade henne ansåg att hon var fet.. Hästen kom hem 29:e november och fotot är taget dagen efter.

10/3

DSC01060.jpg

3/5

DSC01208.jpg

Hon var dräktig, som ni ser och trots ENORMA mängder mat så är hästen fortfarande kantig.. Så mycket hö som hon orkade äta och 2liter betfor, 20liter kross/dag..

Hon fölade och detta är taget ca 12 dagar efter fölning, nu börjar hon se ok ut. Bilden är tagen 14/6
DSC01311.jpg

Denna bilden är tagen 18/6, fölungen är avlivad sen två dagar tillbaka och ligger i hagen och stoet har äntligen börjat lämna fölet. Hästen är fortfarande tunn, men det gröna gräset börjar ge effekt.
DSC01316.jpg

Som kuriosa så ser ni elstolpen, till höger om den, längst bort vid träden är gärdet som ger det grova höet;)

Hästen såldes några veckor senare..

Men vad jag ville med detta är att man får se sig för lite, just för att när dom väl tunnat ur så kan det ta väldigt lång tid att få en normal häst igen. Man får banta en stor häst med försiktighet.

Fast hörru;)
Nu visar du en högdräktig märr som ser likadan ut hela dräktigheten.

Den kanske hade behövt mkt mer protein av just den anledningen.
Fick den inget tillskott?
Utförde den ngt arbete under dräktigheten? Tappar den inte i muskelvolym vid vila är det nog mer fett som man ser.

titta på aktiva travare/ galoppörer- finns det en enda rund? Varenda en måste lida av proteinbrist o ska inte alls kunna prestera som de faktiskt gör.

Än sålänge har jag inte sett ngn människa eller annat djur som har varit både slank o muskulös annat än verkligt superhårt tränade med rätt kost eller genetiskt manipulerade- Belgian blue:eek:

Deffa o fettet förbränns inuti musklerna som då ter sig mindre- därav man uppfann Anabola S.

Maratonlöpare måste ju vara på gränsen till att nödslaktas :eek:o trots det håller de i decennier. Friska invärtes.

Jag gör nytt försök det blev helt fel nyss när jag svarade.

Men axel jag fattar inte vad du menar. Har du lust att förklara? Jag tycker att det är intressant med proteiner och vill gärna förstå vad du menar.

Har du inte träffat på muskelbyggare som först bygger o sen förbränner fett.

eller idrottare på¨elitnivå? De kan allt om proteiner o spårämnen, men inte ens de räknar på siffror, utan har en planerad kost.

Jag har levt med tiokampare o muskelbyggare men som i komb. med fullkontakt haft lågfettkroppar o samtidigt har haft ett full akademiskt kunnade om männskokroppen.
S. Holm eller Kajsa skulle inte kunna hoppa 1 m om man bara dömer hunden efter håret.

T o m den allra smalaste anorektikern har en fettreserv som dock är farligt låg.

Varför tror du att AR-ryttare anser att deras hästars nya runda rumpor är muskler- sen de började med lågintensitet?

Fast hörru;)
Nu visar du en högdräktig märr som ser likadan ut hela dräktigheten.

Den kanske hade behövt mkt mer protein av just den anledningen.
Fick den inget tillskott?
Utförde den ngt arbete under dräktigheten? Tappar den inte i muskelvolym vid vila är det nog mer fett som man ser.

titta på aktiva travare/ galoppörer- finns det en enda rund? Varenda en måste lida av proteinbrist o ska inte alls kunna prestera som de faktiskt gör.

Än sålänge har jag inte sett ngn människa eller annat djur som har varit både slank o muskulös annat än verkligt superhårt tränade med rätt kost eller genetiskt manipulerade- Belgian blue:eek:

Deffa o fettet förbränns inuti musklerna som då ter sig mindre- därav man uppfann Anabola S.

Maratonlöpare måste ju vara på gränsen till att nödslaktas :eek:o trots det håller de i decennier. Friska invärtes.

Men hörrö ;)

I november var hästen INTE högdräktig. Och den fick lucern plus allt annat när hon kom hem. Jag glömde skriva med lucernet förut. Så proteinet skulle räcka och bli över.

Utförde inte ett jota under hela vintern just för att den var så tunn. Det fanns liksom inget fett på henne utan en stor buk bara. Hästen hade gått på fri tillgång på ensilage, men som synes så gick det inget vidare. Hästen hade också satt världens jäkla päls och blev genomsvett av att äta. Så det var därför jag klippte henne. Ändå hade hon stått på stall på nätterna med torrhö sa dom. Iom vinterpälsen syns inte revbenen, men dom kändes och den spetsiga manken och bogbladet talar sitt språk med. Det ska vara täckt av muskler. Jag ska se om jag hittar ett foto där hon ser ut som hon ska.

Och med den foderstaten och den mängden mat som hon fick så skulle hon ha gått upp, men gjorde det inte förrän det blev grönt på marken.

Det är det här som är problemet med de här stora hästarna med ganska mycket massa. Har dom väl gått ner sig så kräver dom grymma mängder mat att komma tillbaka. Det går nog att prata med de flesta som har ardenner och såna här grövre, större hästar. Man vill INTE släppa dom för långt och för ett otränat öga, så kan det vara svårt att veta var gränsen går.

DSC00496.jpg

Här har du samma häst med lagom hull.. Lite bukig, eftersom det är taget precis efter betet.

Senast ändrad:

De kan allt om proteiner o spårämnen, men inte ens de räknar på siffror, utan har en planerad kost.

Men hur menar du då? Vad är det som är "planerat", och hur gör man det utan att använda siffror? För att kunna planera sin kost behöver man väl veta hur mycket av ett visst näringsämne kroppen behöver, och också hur mycket av detta näringsämne kosten innehåller. Hur gör man det utan siffror, menar du?

Har du inte träffat på muskelbyggare som först bygger o sen förbränner fett.
Jag känner inga muskelbyggare.

Jag har levt med tiokampare o muskelbyggare men som i komb. med fullkontakt haft lågfettkroppar o samtidigt har haft ett full akademiskt kunnade om männskokroppen.
vad är fullkontakt?

S. Holm eller Kajsa skulle inte kunna hoppa 1 m om man bara dömer hunden efter håret.
Det är mkt möjligt. Jag har ingen aning om hur de ser ut eller varför de skulle kunna göra det.

T o m den allra smalaste anorektikern har en fettreserv som dock är farligt låg.
Det är också mkt möjligt. Jag vet inte mkt om anorektiker heller, tack och lov. Men hur menar deu, dör de utan fettreserv? För rent teoretiskt borde fettreserven ta slut. Jag trodde det var ngt sådant som hände när de börjar bli sjuka på olika sätt.

Varför tror du att AR-ryttare anser att deras hästars nya runda rumpor är muskler- sen de började med lågintensitet?
ingen aning?

Grejen är att ardenner inte ska vara kantiga, utan ska ha en hjärtformad rumpa och vra rund över ryggen. Dom sätter en lagom mängd muskler av att bara få en bra kost och sen kan dom sätta riktigt bra med muskler under arbete.

Det är svårt att jämföra en ardenner och en travare och galloppör. Dom är nog så olika rasmässigt som det går att hitta två hästar.

Denna bild är min numera 4åring i lagom hull, utan spetsig manke, utstickande bogblad, kantig rygg osv. Detta är taget i juli -10 (Då var hon 3).
DSC02170.jpg

Jämför denna häst och den jag visade bild på när hon kom hem (Första bilden som är taget 29/11). Denna häst är 3år på denna bild och den andra är 4år på den bilden.

Denna häst och den andra är på den här bilden och den bilden i förra inlägget exakt lika gamla.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: Bison
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka