Sv: Hovar

men så länge man är följsam och har utrustning som passar hästen så ser jag inget problem i det. Ville inte min häst ha mig på ryggen skulle hon säkerligen visa det så mycket vilja som den damen har. Har hästen öronen framåt kommer rusande i hagen och glatt knatar iväg tror jag inte den lider.

Självklart skor man hästen med passande skor (eller BÖR göra)
Sömmarna sätter man i den del av hoven där hoven inte utvidgas = för att minimalt störa hovmekanismen.

Jag har sett många skodda hästar komma rusande med öronen framåt också :laugh:

Självklart skor man hästen med passande skor (eller BÖR göra)
Sömmarna sätter man i den del av hoven där hoven inte utvidgas = för att minimalt störa hovmekanismen.

Jag har sett många skodda hästar komma rusande med öronen framåt också :laugh:

Jag syftade inte på att hon kommer med öronen framåt för att hon är barfota utan för att hon vill bli riden, formulerade kanske meningen dumt.

Sparar du bara en liten rand runt hoven som ska belasta 150 kg jämfört med hela hovens yta så blir det väldigt stort tryck på den ytan.

Hade de funnits en skor som gjorde det möjligt att belasta hela hoven så hade jag inte haft ngt emot att sko men hittills har jag inte sett ngn sån, förutom boots.

Vem slår på skor på ett föl?

Jag låter min häst skos om den behöver. Jag ägde tidigare en tre åring.. Gick oskodd hela livet och verkades av hovvårdare. Denna häst var otroligt omfotad på grus, så under hela inridningen och prmenaden så höll jag mig i skogsterräng. Hon fick röra sig med en väl fungerande hovmekanism men hon ömmade inte mindre på grusväg för detta. hon var lika öm efter 1 år (red bara på snällt underlag så ingen behöver vara orolig). Denna häst hade jag absolut skott om jag fortsatt inridnignen/grundutbildningen. Men hästen fick tyvärr avlivas pga en skada i hagen.
Jag har också gärna mina hästar oskodda om det går, men om de uppenbarligen inte mår bra av det så tänker jag itne prångt tvinga dem!!

Inte att det är dåligt heller.
Seriöst, skor kostar pengar, man riskerar tappskor osv. Om hästarna lätt kunde gå barfota så hade nog de flesta föredragit det!

Exakt, ingen slår på sko på ett föl eller unghäst. Skillnaden är att man sedan börjar träna hästen och då helt plötsligt behöver hästen en bit järn under fötterna, är det då inte träningen det är fel på? Dvs att man inte vant hoven vid olika underlag.

Om hästen är öm efter sund invänjning skulle jag undra varför. Att ta bort symptomet gör inte att problemet är löst.

Alla distanshästar går inte heller barfota, du verkar missa eller så sker det helt medvetet hela resonemangets mening.

Man måste se till individen, förutsättningar, miljö, underlag, träning mm.

Det sa jag inte men det finns många distanshästar som gör det och det skulle inte vara möjligt om hoven inte kunde bilda horn i den takten det slits på ett så krävande underlag.

Varför sätta på skor från början?

Nu har jag inga unghästar så jag har inte fått göra det valet själv. Och efter att ha haft skor hela livet kan det ju vara svårt att ändra på det.

Den dag jag har en egen uppfödnng/unghäst kommer jag ha som mål att denna ska gå barfota så länge som möjligt, för att få en bra hovkvalitet. Sen håller jag på med travare, och det vore i princip omöjligt att träna en travhäst utan skor, eftersom man i huvudsak kör på grus (vägar, rundbana, rakbana.. nästan alltid grus) och det vore nog lite mycket begärt att en häst ska ha några hovar kvar efter det.

Jag förstår mig verkligen inte på folk som ska dra alla naturliga tankar till sin spets. Varför har du ens häst, hur naturligt är det att stänga in en häst i en hage? Du kanske har dom lösa i skogen förstås

Nu har jag inga unghästar så jag har inte fått göra det valet själv. Och efter att ha haft skor hela livet kan det ju vara svårt att ändra på det.

Den dag jag har en egen uppfödnng/unghäst kommer jag ha som mål att denna ska gå barfota så länge som möjligt, för att få en bra hovkvalitet. Sen håller jag på med travare, och det vore i princip omöjligt att träna en travhäst utan skor, eftersom man i huvudsak kör på grus (vägar, rundbana, rakbana.. nästan alltid grus) och det vore nog lite mycket begärt att en häst ska ha några hovar kvar efter det.

Jag förstår mig verkligen inte på folk som ska dra alla naturliga tankar till sin spets. Varför har du ens häst, hur naturligt är det att stänga in en häst i en hage? Du kanske har dom lösa i skogen förstås

Som sagt, det finns hästar som lever i öknar dygnet runt och dom har sina hovar kvar.

Det handlar inte om att allt ska vara naturligt, givetvis, hade skor gjort att min häst fungerat bättre fysiskt, så varför inte använda det. Men jag kan omöjligt tro att en sko skulle vara till fördel för mina hästars fysik och just därför vill jag inte använda det, naturligt eller inte.

Jag syftade inte på att hon kommer med öronen framåt för att hon är barfota utan för att hon vill bli riden, formulerade kanske meningen dumt..

Jag syftade bara på att även skodda hästar kan vara lyckliga.

Sparar du bara en liten rand runt hoven som ska belasta 150 kg jämfört med hela hovens yta så blir det väldigt stort tryck på den ytan. .

Jag verkar bara en häst (syrrans) och denna går barfota i alla underlag hela året om. Vill du ha bilder på hur jag verkar den så kan det ordnas, men forst till påsk.
Min egna häst kan gå barfota när det är snö ute. Vill du se hur jag verkar henne så varsågod, det har jag bilder på.

Jag försöker ha mina hästar barfota. Men tenderar hoven och hästen att behöva skor så får de det. Att ha en häst som ömmar är allt annat än bra. De spänner sig och får förr eller senare problem i andra delar

Har du sett hur hästar kan reagera om man avlägsnar för mycket av nedersta delen av hovväggen och tvingar över för mycket vikt på sulan och strålen?? O.W. visade mig denna häst (förmodligen verkad av den metoden du verkar "bessatt" av) och den tog inte ett steg framåt. Hade jätteont. Sen kom en erfaren hovis ut och "byggde upp" en ny hov och vipps så kunde hästen springa utan den minsta hälta.

Hade de funnits en skor som gjorde det möjligt att belasta hela hoven så hade jag inte haft ngt emot att sko men hittills har jag inte sett ngn sån, förutom boots.

Om hästen är rätt verkad och har en rätt anpassad sko så belastas hela hoven.

Exakt, ingen slår på sko på ett föl eller unghäst. Skillnaden är att man sedan börjar träna hästen och då helt plötsligt behöver hästen en bit järn under fötterna, är det då inte träningen det är fel på? Dvs att man inte vant hoven vid olika underlag. .

Och hur är din teori att man ska vänja den vid olika underlag undrar jag? Jag red/promenerade, longerade, tömkörde tidigare nämnd unghäst på alla snälla underlag och försökte korsa nån grusväg då och då, men fick exakt samma reaktion varje gång (även ett år senare). hon var även direkt öm på asfalt.

Om hästen är öm efter sund invänjning skulle jag undra varför. Att ta bort symptomet gör inte att problemet är löst.

Vem har påstått att ta bort symtomet gör att problemet är löst?
Tyvärr är det ofta det enda man kan göra. Bättre att ha ett dolt "problem" (som hästen inte har ont av) och inget symtom, än att ha både ett problem och ett symtom!

Jag syftade bara på att även skodda hästar kan vara lyckliga.

Jag verkar bara en häst (syrrans) och denna går barfota i alla underlag hela året om. Vill du ha bilder på hur jag verkar den så kan det ordnas, men forst till påsk.
Min egna häst kan gå barfota när det är snö ute. Vill du se hur jag verkar henne så varsågod, det har jag bilder på.

Jag försöker ha mina hästar barfota. Men tenderar hoven och hästen att behöva skor så får de det. Att ha en häst som ömmar är allt annat än bra. De spänner sig och får förr eller senare problem i andra delar

Har du sett hur hästar kan reagera om man avlägsnar för mycket av nedersta delen av hovväggen och tvingar över för mycket vikt på sulan och strålen?? O.W. visade mig denna häst (förmodligen verkad av den metoden du verkar "bessatt" av) och den tog inte ett steg framåt. Hade jätteont. Sen kom en erfaren hovis ut och "byggde upp" en ny hov och vipps så kunde hästen springa utan den minsta hälta.

Om hästen är rätt verkad och har en rätt anpassad sko så belastas hela hoven.

Självklart kan skodda hästar vara glada hästar, men jag tror att risken är betydligt högre för att det ska bli problem med hovarna eftersom man hämmar hovens funktion.

Självklart ska ingen häst gå och ömma, det tycker inte jag heller. Men ömmar en häst på mjukt underlag skulle jag verkligen bli orolig till varför. Jag skulle aldrig tvinga mina hästar att gå från mjuk hage till hårt grus.

Min snart 5 år gamla pålle har aldrig visat någon ömhet och för säkerhetsskull så har jag tagit det lugnt med invänjning på hårdare underlag.

Har hästen så ont att den inte går frammåt är det givetvis inte bra.
Men om hästen inte kan gå för att den går på sulan som den är gjord för att gå på så måste det vara ngt som är fel, låter riktigt illa :crazy:

Jag är inte besatt av något, jag behöver ingen som säger till mig att skor är ett konstigt påfund. Det har jag tyckt i flera år, alldeles av mig själv ;)

Hur kan hela hoven belastas med sko? Om jag ser ett hovavtryck med sko ser jag bara märket efter skon, inget efter resten av hoven eller strålen. Har du andra erfarenheter får du gärna berätta :) Om nu hela hoven belastas med sko, varför skor man då "för att hästen är öm" ? Verkar avigt, då borde hästen ömma lika mycket med skor.

Och hur är din teori att man ska vänja den vid olika underlag undrar jag? Jag red/promenerade, longerade, tömkörde tidigare nämnd unghäst på alla snälla underlag och försökte korsa nån grusväg då och då, men fick exakt samma reaktion varje gång (även ett år senare). hon var även direkt öm på asfalt.

Vem har påstått att ta bort symtomet gör att problemet är löst?
Tyvärr är det ofta det enda man kan göra. Bättre att ha ett dolt "problem" (som hästen inte har ont av) och inget symtom, än att ha både ett problem och ett symtom!

Om du bara red på mjuka underlag så kan väl inte hoven vänja sig vid hårda? En kort sträcka med bra runt grus i hagen som hästen ska passera några gånger om dagen borde vara till fördel. Sen om hoven är superöm så undrar jag ändå om det inte finns ett problem.

Jag vet inte hur man ska lösa problemet men hade jag haft det problemet själv hade jag tagit reda på hur det skulle lösas istället för att sätta på skor.

Nähä. Nu har jag lagt tillräckligt med tid i den här tråden. Ni har bestämt er för vad ni tycker och jag för vad jag tycker så vi kommer inte längre.

Har du den siffran i procent? Jag anser att man måste upp i en 50% för att få kalla det många, och den siffran tvingas du nog dra ner några 100 ggr....

Nej det har jag inte, det var inte det resonemanget handlade om. Strunta i distanshästarna då. Hästarna i usa har iaf sina hovar kvar och det har zebrorna i afrika med och jag är övertygade om att mina hästar också komemr ha det om 10 eller 15 år :)

Gonatt gott folk.

Men tänk också att det ofta är de hästar med dåliga hovar om man väljer att sko tidigt. Och dessa fötter får heller aldrig vila utan skor eftersom ägaren vill kunna rida, träna osv. Därför vill jag göra dig uppmärksam på att det blir en ond cirkel och orättvist synsätt.
Hästar med bra hovar klarar gå barfota och få därför göra det! Skilj det från att det enbart är skoningen som ha sönder hovarna.

FELAKTIG skoning kan ha sönder hovar väldigt snabbt, det håller jag med om. Och en häst som går barfota kan ju lättare själv kompensera (genom naturligt slitage) de fel som verkaren kan göra, vilket man okcså bör ha i åtanke när man diskuterar om det verkligen bara är skorna som är till ondo.

Ja, att spika i hovväggen är ju inget roligt och visst är det inte bra för hoven, det ifrågasätter jag inte. Men det är bättre än att hästen går och har ont (alternativt måste ha en övergångsperiod på 4 år där den knappt får röra sig alls den första tiden).

Jag eftersträvar barfotagång (åter igen), dels för hovarnas skull och dels för att jag själv klarar verka, men inte sko. Och jag gjorde efter alla konstens regler, men min unghäst var öm från början och det försvann inte genom ökad hovmekanism (arbete på lämpliga underlag)

Min snart 5 år gamla pålle har aldrig visat någon ömhet och för säkerhetsskull så har jag tagit det lugnt med invänjning på hårdare underlag.

Jag är inte förvånad. Jag verkar syrrans häst (snart 10 år) och har gjort det i tre år. Denna häst går barfota på alla underlag årent runt, hoppas, rider dressyr och ut i skogen. Går jättebra på grus. MEN det är individuellt. En häst som från början haft en bra hovslagare/verkare och från början haft en korrekt hovform har såklart bättre flörutsättningar för att klara barfotagång, men alla kommer inte så långt.

Har hästen så ont att den inte går frammåt är det givetvis inte bra.
Men om hästen inte kan gå för att den går på sulan som den är gjord för att gå på så måste det vara ngt som är fel, låter riktigt illa :crazy:.

Det finns vissa teorier från barfotarörelsen som säger att det är sulan eller strålen som ska bära vikten, skilj dessa från fakta tack. Mig veterligen finns det väl ingen fakta på detta område och min egen teori är att alla tre (hovvägg, sula och stråle) tillsammans ska bära hästen.

Hur kan hela hoven belastas med sko? Om jag ser ett hovavtryck med sko ser jag bara märket efter skon, inget efter resten av hoven eller strålen. Har du andra erfarenheter får du gärna berätta :) .

Det beror givetvis på hur hästen är verkad. Men en korrekt verkad häst belastar mer än bara skons undersida. Du kan få komma ut och kolla på min häst spår om du vill :) Hon är oskodd bak och skodd fram så det är ypperligt att jämföra :)

Om nu hela hoven belastas med sko, varför skor man då "för att hästen är öm" ? Verkar avigt, då borde hästen ömma lika mycket med skor.

Det är för att många hästar (iaf mina) sliter så pass mycket att hovproduktionen inte hänger med vilket medför att hästens döda horn tar slut och den sliter ned för långt (vet att detta motsägs av barfotarörelsen, men har sett det här flera gånger).
Dessutom så minskar kanske sulans viktbärande del något (strukturen har ju en förhöjd stråle och hovväg som "tar över") vilket kan underlätta för vissa hästar.

Sen åter till nakcdelen med skorna. Visst, de "vibrerar" och "bedövar" hoven lite. Nerverna blir inte lika känsliga och hoven reagerar därför inte lika mycket för smågrus.

Äntligen kom ett inlägg som var lite vettigare att diskutera, tack! :)

Om du bara red på mjuka underlag så kan väl inte hoven vänja sig vid hårda? En kort sträcka med bra runt grus i hagen som hästen ska passera några gånger om dagen borde vara till fördel. .

Jag passerade och gick längst snälla grusvägar i över ett år med den här hästen. Hon fortsatte ömma precis lika mycket efter "träning".
Men då hon ömmade konstant vid gång på grusväg tvingar jag ju henne inte att gå där. som vi sa, det är ju inte bra att en häst ömmar!

Jag vet inte hur man ska lösa problemet men hade jag haft det problemet själv hade jag tagit reda på hur det skulle lösas istället för att sätta på skor..
Det är inte alltid så lätt att ta reda på hur man ska lösa alla problem. Det finns inte alltid lösningar, utan alternativ (mer eller mindre onda) och då försker man välja det bästa för hästen.

Nej det har jag inte, det var inte det resonemanget handlade om. Strunta i distanshästarna då. Hästarna i usa har iaf sina hovar kvar och det har zebrorna i afrika med och jag är övertygade om att mina hästar också komemr ha det om 10 eller 15 år :)

Gonatt gott folk.

Jo, det var precis det resonemanget handlade om. För distanshästarna (de allra flesta) lever inte det "naturliga livet" som dina vildhästar i usa och zebror i afrika gör. De springer på olika underlag i långa sträckor med ryttare på vissa dagar och står oftast helt stilla inne under nätterna.
hur tror du Zebrorna i afrika och vildhästarna i USA hade reagerat om vi plockade in dem och utsatte dem för exakt samma sak? Ja, de hade med största sannolikhet också blivit ömma!

God natt :)

Hästarna i usa har iaf sina hovar kvar och det har zebrorna i afrika med och jag är övertygade om att mina hästar också komemr ha det om 10 eller 15 år :)

Gonatt gott folk.

Här skriver du nåt intressant om hovdjur som lever vilt.

Men man får inte glömma att bland dessa djur sker en hård selektering av vilka som skall få äran att överleva och fortplanta sig och har alltid gjort så när någon av dom vida djuren på nått sätt visar att dom ej hinner med flocken så faller dom offer för rovdjur.

Och dom vilda hästarna som föds med hovar som på nått sätt gör dom ömfotade om så endast om hästen har långsam hovväxt falla offer för rovdjur innan dom ens han få sin första avkomma.

Ja jag tror att alla hästar inom en framtid kan gå barfota om man slutar att avla på dom hästarna som inte kan gå barfota och om man bara rider på naturligt underlag så som sand, gräs, skog och berg och mycket lite på asfalt och grus.

Kram

*kl*

Har läst lite strövis...

Jag har min älste skodd eftersom vårt underlag kräver skor för att de ska kunna gå att rida lite vettigt.
Hon är väldigt öm på grusväg annars hade jag gärna haft henne oskodd.
2-åringen går barfota och ska få göra det så länge som det går.

Jag har 3 hästar.
Min ridvalack(islandshäst) går barfota när han vilar eller vid lågsäsong men går bäst med skor när han ska tränas fullt ut.

min mini shettis hingst går barfota för att det är så svårt att få tag i järnskor till så små hovar egentligen hade han behövs skor för han ömmar väldigt mkt trots 11år av konstakt barfota(dvs hela hans liv).
har köpt barfota boots nu, easy boot bare som passar jättebra, minsta str och det verkar funka bra.

min andra islandshäst är unghäst och bara 2år så han går än så länge barfota.

Vi har inga skor på pållen - han har varit barfota nu ca 4 år. Han rids mycket på grusvägar samt på ridbana ibland. Inget onormalt slitage eller konstigheter.

På sommaren växer hovarna så det knakar trots torra, hårda grusvägar så då måste hovis komma ca var 5:e vecka. På vintern räcker det ca var 9:e ungefär.

Varför vi har honom barfota? För att han helt enkelt inte behöver skor, så enkelt är det.

Men stallkompisen, en islänning, går delvis barfota. På vintern tar ägaren av skorna men på sommaren blir han av någon anledning jätteöm och får då genast skor fram eftersom han uppenbarligen behöver det.

Ts, du skrev "Ni som säger att era hästar är "ömfotade" sök på internet som hovvård.
Hästar ska egentligen inte ha skor funktionen som hoven har
har ingen betydelse då"

Det känns som att du har kunskap då om varför hästar blir ömfotade? Förklara gärna då varför det kan vara så att islänningen i vårt stall klarar superbra att gå barfota på vintern (ca 5-6 månader) men inte på sommaren? Ingenting är förändrat , vare sig hovslagare eller hur mycket ridning som bedrivs.

Senast ändrad:

Vi har inga skor på pållen - han har varit barfota nu ca 4 år. Han rids mycket på grusvägar samt på ridbana ibland. Inget onormalt slitage eller konstigheter.

På sommaren växer hovarna så det knakar trots torra, hårda grusvägar så då måste hovis komma ca var 5:e vecka. På vintern räcker det ca var 9:e ungefär.

Varför vi har honom barfota? För att han helt enkelt inte behöver skor, så enkelt är det.

Men stallkompisen, en islänning, går delvis barfota. På vintern tar ägaren av skorna men på sommaren blir han av någon anledning jätteöm och får då genast skor fram eftersom han uppenbarligen behöver det.

Ts, du skrev "Ni som säger att era hästar är "ömfotade" sök på internet som hovvård.
Hästar ska egentligen inte ha skor funktionen som hoven har
har ingen betydelse då"

Det känns som att du har kunskap då om varför hästar blir ömfotade? Förklara gärna då varför det kan vara så att islänningen i vårt stall klarar superbra att gå barfota på vintern (ca 5-6 månader) men inte på sommaren? Ingenting är förändrat , vare sig hovslagare eller hur mycket ridning som bedrivs.

Jag är ingen expert jag läste lite på internett bara, men kanskr för att på vintern är det hårt och på sommaren är det grusigt och slipar mer på hoven. Annars ingen anning men sök på internett det är jätte bra:idea:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 990
Senast: hollypolly
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka