Sv: Hovar

Har ni skor på era hästar eller går dom barfota?? Jag vill att ni skriver varför dom har skor el tvärt om:D (hoppas jag posta tråden i rätt forum)

Vintertid: skor + broddar i alla hovarna.
Sommartid: ev. barfota under en period. Eller en vanlig skoning, lite beroende på hur mkt. jag tänkt rida och hästens hovkvalité.

tre hastar oskodda, men hingsten som ar tre har blivit valdigt omfotad, jag hoppas att det handlar om att det har varit valdigt vatt har och att han ska bli battre nar markerna torkar ut..
annars bliur det boots aoch kanske skor likasa..

jag tror ocksa att man inte far glomma att vad hasten ater kan ocksa paverka oerhort pa hur omfotad den ar..jag har haft erfarenhet av manga hast=ar som nar jag har trappat ner pa vissa kraft foder eller bytt ut dom sa har dom helt plotsligt slutat att omma...
jag tror att ha en bra foderstat, som har blivit analyserad for den individuella hasten, plus en langsam transitioning period da hasten far vanja sig vifd olika underlag ar bra for dom flesta hatsarna, men funkar det inte sa funkar det inte och da far man sko:)

Mitt sto går barfota på sommaren och sen när det börjar frysa på så sätter jag på skor med 4 brodd för att hon inte ska halka..
Hade vi inte haft is så hade jag nog haft henne oskodd hela året runt då hon har bra hov kvalite och aldrig visat tendens till att vara ömm..

Jag har skor fram på min häst som jag har hemma hos mig men helst hade jag haft honom barfota helt.

På mina andra hästar som går hos min pappa är alla barfota och verkas på ett speciell barfota verkning, av hans sambo, och det funkar hur bra som helst, även hästarna som var ömfotade innan går bra att rida ut på nu utan att bli ömma. :)

Mitt halvblodssto är skodd runtom då hon både tränas och rids väldigt mycket. Hon är inte öm på något sätt men sliter så otroligt mycket på sina hovar när hon går barfota :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 990
Senast: hollypolly
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka