Sv: Hovar

Jag är ingen expert jag läste lite på internett bara, men kanskr för att på vintern är det hårt och på sommaren är det grusigt och slipar mer på hoven. Annars ingen anning men sök på internett det är jätte bra:idea:

Det är jättebra :idea: att prata med sin utbildade hovslagare oxå!!:idea::idea: Som både har utbildat sig och där lärt sig mycket, sen även fått erfarenhet och förhoppningsvis lärt sig ännu mer genom utövandet av sitt yrke.:idea::idea:

Som fler skrivit här innan: Det går inte att läsa sig till hovslagare bara genom att läsa massa hemsidor på internet, och dessutom bör man vara källkritisk då vem som helst kan lägga ut lite text på internet.
:grin:

Nejmen! Allt är sant på internet, visste du inte det? Jag har tillochmed källa på det! http://vet.hut.nu/?id=15

Jag kanske ska lägga till den här efteråt för att vara extra tydlig. http://vet.hut.nu/?id=13

:rofl::rofl:
Fast det är tragiskt när vissa folk tror att det faktiskt är så. Står något på internet är det minsann dagens sanning, det kan ju inte bara vara fel! Tycker det är tråkigt dessutom när djuren drabbas av okunniga som inte kan ta hjälp av de som faktiskt är utbildade för sitt yrke och därmed nästan proffs på det hela!

Skrämmande??? Vad är det som är skrämmande??? Det skrämmande skulle väl i så fall vara folk som tar det på fullaste allvar för då har dom så dålig hästkunskap att dom absolut inte ska ha häst.:eek:

Det är ju humor på hög nivå.:rofl:

Ja precis!

Källkritik borde läras ut i skolan!!! Det är skrämmande många som tror på allt dom läser.

Jag är ingen expert jag läste lite på internett bara, men kanskr för att på vintern är det hårt och på sommaren är det grusigt och slipar mer på hoven. Annars ingen anning men sök på internett det är jätte bra:idea:

Hmmm, kanske jag missförstod dig lite men jag uppfattade det som om du menade typ "alla hästar kan gå barfota för det är mest naturligt"?

Missförstå mig inte - jag tycker verkligen det är jättebra när en häst kan gå barfota som min egen men alla hästar har olika förutsättningar.

Det kan vara olika hovkvalitè, olika yttre förhållanden så som t ex underlag, foder etc etc.....

Dessutom är det ju så att de s k "vildhästarna" har en självsanering i naturen. De som föds med svagheter överlever inte. Så enkelt är det! De dör.

Ang Islänningen i vårt stall så är det en fråga som även vår hovslagare funderar över. Det kan bero på så många saker och det är inte alltid så lätt att hitta ett enda enkelt svar.

Internet är bra men som några här redan påpekat så får man sålla. Dessutom tycker jag nog i det här fallet det är bättre att diskutera med den hovslagare som känner hästen väl sedan många år tillbaka. :)

Senast ändrad:

Dessutom är det ju så att de s k "vildhästarna" har en självsanering i naturen. De som föds med svagheter överlever inte. Så enkelt är det! De dör.

Det här har jag nämt 1000 ggr och flera andra lika många gånger till, men tro mig. Det är som att hälla vatten på en gås, för "vissa".

Hmmm, kanske jag missförstod dig lite men jag uppfattade det som om du menade typ "alla hästar kan gå barfota för det är mest naturligt"?

Missförstå mig inte - jag tycker verkligen det är jättebra när en häst kan gå barfota som min egen men alla hästar har olika förutsättningar.

Det kan vara olika hovkvalitè, olika yttre förhållanden så som t ex underlag, foder etc etc.....

Ang Islänningen i vårt stall så är det en fråga som även vår hovslagare funderar över. Det kan bero på så många saker och det är inte alltid så lätt att hitta ett enda enkelt svar.

Internet är bra men som några här redan påpekat så får man sålla. Dessutom tycker jag nog i det här fallet det är bättre att diskutera med den hovslagare som känner hästen väl sedan många år tillbaka. :)

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar men jag säger inte att det e fel att ha skor men det e bättre att gå barfota, men om man rider hästen mycket så hoven slits mm så måste man ju ha skor

Förklara gärna då varför det kan vara så att islänningen i vårt stall klarar superbra att gå barfota på vintern (ca 5-6 månader) men inte på sommaren? Ingenting är förändrat , vare sig hovslagare eller hur mycket ridning som bedrivs.
Fodret och vädret är väl antagligen annorlunda,den går på bete?
Hur är somrarna?Mkt regn försvagar en hov.
Finaste hovarna ser man på vintern när det är snö ute.Rena hovar med lagom fuktighet i hornet.Dessutom växer hovarna fortare på sommaren och behöver då verkas oftare för att inte växa ur balans.
Kanske den mest logiska förklaringen är att hästen sommartid blir för fet pga betet och därmed får känsligare hovar pga övervikt.:idea:

Fodret och vädret är väl antagligen annorlunda,den går på bete?
Hur är somrarna?Mkt regn försvagar en hov.
Finaste hovarna ser man på vintern när det är snö ute.Rena hovar med lagom fuktighet i hornet.Dessutom växer hovarna fortare på sommaren och behöver då verkas oftare för att inte växa ur balans.
Kanske den mest logiska förklaringen är att hästen sommartid blir för fet pga betet och därmed får känsligare hovar pga övervikt.:idea:

Jo du har alldeles rätt, visst är det mycket som är förändrat på sommaren - speciellt om de går på bete. Mycket regn vet jag kan inverka, visst.

Fast fetma beror det inte på för ägaren låter inte honom beta så mycket att han blir fet. :)

Jag hoppas verkligen inte att någon tar till sig av detta. Fång finns och det är dessutom någonting av det mest smärtsamma en häst kan råka ut för. Dessa "kvackare" som artikeln beskriver är hästens och hovslagarnas ( som får ta reda på eländet efter dem) värsta fiende.

Jo den sidan är ju ett skämt tack o lov,men tyvärr finns det hemsidor i alternativ hovvård som utger sig för att vara mer kompetenta än de i verkligheten är..och de är tyvärr inget skämt.:(
Vissa tror de är guds gåva till hästen och inser inte när de själva gått över gränsen och skadat hästar svårt.
Det är tragiskt.Dessutom ger de kurser till hästägare och tjänar pengar på andras okunskap.
Att de trots anmälningar får hålla på är för jävligt.:mad:

mitt halvblods sto 3år går barfota då hon aldrig har haft skor tidigare och har inte behov av skor än så länge eftersom hon är därktig och ska inte ridas in fören frammåt sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 990
Senast: hollypolly
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka