Sv: Hovar

Men jag förstår inte grejen med att vissa "aldrig någonsin skulle drömma om att sko sin häst".

Håller helt med. Om man nu är så inne på att det ska vara naturligt för hästen är kanske inte skorna det första man ska tänka på.
Hur naturligt är det med en ryttare på ryggen? Hur naturligt är det med ett metallbett i munnen? Hur naturlig är en vanlig ridtur (med tanke på rörelsemönster)? Hur naturlig är hästens föda? De flesta hästar hålls i box om nätterna osv..

Sen är det inte alla gånger det naturligaste är det som är bäst för enskilda individer. Klarar hästen av att gå barfota MED de villkoren att den kan röra sig så mycket som den behöver, ja då är det ju jättebra och då bör den ju gå utan skor. Men om avplockningen av skorna innebär att hästen inte tåls att röra på sig i samma mängd, då anser jag att man ger hästen skada genom att plocka av skorna istället (förutsatt att vi inte talar om viloperioder el. dylikt)

Detta inlägg var inte riktat mot Runaway på ngt sätt.

Håller helt med. Om man nu är så inne på att det ska vara naturligt för hästen är kanske inte skorna det första man ska tänka på.
Hur naturligt är det med en ryttare på ryggen? Hur naturligt är det med ett metallbett i munnen? Hur naturlig är en vanlig ridtur (med tanke på rörelsemönster)? Hur naturlig är hästens föda? De flesta hästar hålls i box om nätterna osv..

Sen är det inte alla gånger det naturligaste är det som är bäst för enskilda individer. Klarar hästen av att gå barfota MED de villkoren att den kan röra sig så mycket som den behöver, ja då är det ju jättebra och då bör den ju gå utan skor. Men om avplockningen av skorna innebär att hästen inte tåls att röra på sig i samma mängd, då anser jag att man ger hästen skada genom att plocka av skorna istället (förutsatt att vi inte talar om viloperioder el. dylikt)

Detta inlägg var inte riktat mot Runaway på ngt sätt.

Varför sätta på skor från början? Min hund har inte skor, inte katten, kaninerna eller ankorna heller.

Min hund skulle också få ont i fötterna om han bara gått på gräs i hela sitt liv och plötsligt ska börja tokspringa på grusväg. I ett sånt läge hade jag hellre vant hunden långsamt vid att gå korta stunder på grus istället för att sätta på en permanent sko som gjorde det omöjligt för trampdynan att arbeta naturligt. Skulle han får sådana skor på sig ett par år och jag sedan skulle ta av dom vore jag dum om jag blev förvånad över att trampdynan skulle blivit ännu känsligare för grus och hård mark. Gick han med skorna på tillräckligt många år skulle nog trampdynan till sist mista sin funktion.

Bara för något är tradition betyder det inte automatiskt att det är bra.

Jag skulle för övrigt inte stänga in pållarna i boxar heller hela nätter, däremot om de skulle bli så sjuka att de inte får röra sig.

Nu för tiden rider jag utan bett också.

Rider och kör gör jag, eller går promenader med dom, för att dom ska få stimulans och motion. Det är förvisso inte naturligt att ha en människa på ryggen men så länge man är följsam och har utrustning som passar hästen så ser jag inget problem i det. Ville inte min häst ha mig på ryggen skulle hon säkerligen visa det så mycket vilja som den damen har. Har hästen öronen framåt kommer rusande i hagen och glatt knatar iväg tror jag inte den lider.

Varför sätta på skor från början? Min hund har inte skor, inte katten, kaninerna eller ankorna heller.

Du själv då,, har du skor eller går barfota???

Fast de e klart,, nu kommer svaret att det är ju en himla stor skillnad.

Varför ska du ha skor på dig när inte andra djur ska få ha det.. Du verkar helt onormal.

Jag tänkte väl att du skulle svara ;)

Ja så vitt jag vet har jag inte päls på mina fötter, annars hade jag gärna kunnat springa barfota men med nakna fötter blir det lite kallt. Men ett par järndojor på fötterna hade kanske varit varmt och skönt ;)

Nej jag är inte särskilt normal, men det har jag inte påstått heller :D

Jag skulle vilja säga så här, dra inte saker till ytterligheter för om man vill peta riktigt ordentligt så kan man det och jag ska ge dig några exempel.

Och du själv då, jag utgår ifrån att även du är skolös eftersom du föddes utan dojjor menar jag.;)

Det är förvisso inte naturligt att ha en människa på ryggen men så länge man är följsam och har utrustning som passar hästen så ser jag inget problem i det.

Nej precis, det är lika onaturligt som allt annan utrustning, och även när det gäller skor så måste de anpassas efter individen. Så det borde således inte vara några problem.

Ville inte min häst ha mig på ryggen skulle hon säkerligen visa det så mycket vilja som den damen har.

Hur menar du nu, hästar är flyktdjur, det mesta naturliga torde vara att springa ifrån problemet. Har varit med om det åtskilliga gånger, där dessvärre ägaren har tyckt att hästen är väldigt pigg och glad. Istället har hästen haft någon fysisk åkomma som har krävt veterinär insats. Det kan bli väldigt olyckligt om man generaliserar.

Har hästen öronen framåt kommer rusande i hagen och glatt knatar iväg tror jag inte den lider.

Och så gör även våra skodda hästar, så lider tror jag inte att dom gör heller.;)

Men hästarär inte så temperaturkänsliga i hovarna, det här med järnsko är en kul grej som du drar upp. Man har forskat i detta ämne under en lång tid, faktum är att så tidigt som 1600 talet började man med denna forskning. Och man har provat att byta material i skoämnet, men allt utom metall har misslyckats och gett hästen större skador än vad metall skor faktiskt gör.

Och du själv då, jag utgår ifrån att även du är skolös eftersom du föddes utan dojjor menar jag.;)

Som jag skrev nyss, hade det inte varit för kylan hade jag gärna gått barfota. Jag har dessvärre inte päls på fötterna. Människan har lite skum utveckling överhuvudtaget, vi skulle väl knappt klara en dag utan civilisation längre. Jag har dock inte varit med om någon häst, ko, gris, kanin som förfrusit fötterna.

En repgrimma kan på sin höjd skava i pälsen. En sko gör betydligt mer skada.

Ja dom är flyktdjur, men är dom trygga med sin ägare så har dom ingen anledning att fly. Kan man inte se på sin häst om den flyr eller springer av glädje så har man nog problem.

Du får tro at hästen inte lider med dojjor, jag tror det inte.

Men hästarär inte så temperaturkänsliga i hovarna, det här med järnsko är en kul grej som du drar upp. Man har forskat i detta ämne under en lång tid, faktum är att så tidigt som 1600 talet började man med denna forskning. Och man har provat att byta material i skoämnet, men allt utom metall har misslyckats och gett hästen större skador än vad metall skor faktiskt gör.

Skrev lite klumpigt. Jag tror inte hästen fryser om fötterna för att den har järnskor. Har också hört att de inte är så temperaturkänsliga i hovar och ben.

Och du själv då, jag utgår ifrån att även du är skolös eftersom du föddes utan dojjor menar jag.

Som du förstår är jag en människa som försöker underlätta för mig själv, och bra passande utrustning när jag tränar känner jag är ett måste, här ingår ett par mycket anpassade skor. Eftersom vi tränar våra hästar så försöker vi också anpassa utrustningen efter det, min tränare sa några väl valda ord vid ett tillfälle. Han är inte så talför i vanliga fall, men sa att det är vi människor som sätter begränsningen i hästen i dem själva. Min tränare är en klok man, så min slutledning är alltså att den gräns man vill ha på sin häst den sätter man. Och sen har man gjort sitt val, svårare än så är det inte.

Som du förstår är jag en människa som försöker underlätta för mig själv, och bra passande utrustning när jag tränar känner jag är ett måste, här ingår ett par mycket anpassade skor. Eftersom vi tränar våra hästar så försöker vi också anpassa utrustningen efter det, min tränare sa några väl valda ord vid ett tillfälle. Han är inte så talför i vanliga fall, men sa att det är vi människor som sätter begränsningen i hästen i dem själva. Min tränare är en klok man, så min slutledning är alltså att den gräns man vill ha på sin häst den sätter man. Och sen har man gjort sitt val, svårare än så är det inte.

Problemet är att du kan använda din fot som den är skapt även om du har en sula under om det är en bra skor. Men vad jag vet säger de flesta naprapater (iaf min) och har även hört det från många andra håll att våra fötter mår bra av att gå mycket barfota, fötterna gymnastiseras mer.

Skon på hästen ger en större effekt, istälelt för att belasta hela sulan och strålen belastas bara yttersta delan av sulan. Strålen som ska fungera stötdämpande kan inte arbeta alls om den inte ens har markkontakt elle rmkt liten markkontakt. Titta på en film i slow motion på en häst med skor på asfalt och en barfota så ser du att hästen med skor får MYCKET mer stötar upp i benen än den andra. Jag kan itne för mitt liv tro att det skulel vara positivt för någon häst.

? Vad är det för ett djur som har päls under tassarna:confused:

ja ankorna har ingen päls förstås. hunden och katten har päls under tassarna sist jag kollade. Trampdynorna fixar temperaturerna, iaf så har jaga inte hört om ngn katt eller hund som förfrusit trampdynorna :confused:. Varför våra fötter inte fixar temperaturerna vet jag inte , vi är väl bara extremt missanpassade till vårt klimat.

Skon på hästen ger en större effekt, istälelt för att belasta hela sulan och strålen belastas bara yttersta delan av sulan. Strålen som ska fungera stötdämpande kan inte arbeta alls om den inte ens har markkontakt elle rmkt liten markkontakt. Titta på en film i slow motion på en häst med skor på asfalt och en barfota så ser du att hästen med skor får MYCKET mer stötar upp i benen än den andra. Jag kan itne för mitt liv tro att det skulel vara positivt för någon häst.

Jaha, här är buden olika, en menar att strålen fungerar som blodpump, du skriver att strålen fungerar som stötdämpare.

Nej tacka vet jag mer beprövad och studerad teknik. Må ju så vara att många anser den vara från stenåldern, men den säger ju i varje fall samma sak oavsett vem man frågar.;)

All utrustning kan ställa till med skador, fel anpassat. Men även avsaknaden av utrustning kan ställa till med samma sak.

Min fråga till dig är, hur långt i exempelvis din löpträning skulle du komma utan skor?

Javisst, jag har tränat vår unghäst utan skor, men när han visade att hornet slets för mycket så valde vi att lägga på skor. Det är ett sätt för oss att inte begränsa träningen, eftersom det inte alls gynnade denna häst. Man får helt enkelt se till individ och användningssätt, miljö, underlag kan man om det krävs ställa av hästen 1-2 veckor så är det ju bra. Kan man inte det, får man helt enkelt fundera ut ett sätt som fungerar.

Mina går barfota i nuläget. Av den enkla anledningen att dom klarar av det, och tycker det känns onödligt att slå på skor på en häst som inte behöver det.

Skulle dom inte klara att vara barfota framåt sommaren när träningen blir lite hårdare så får dom ha skor, fram eller runtom.

Ser ingen mening med att talibanisera åt något håll. Är mina hästar glada så är jag glad.

Så gör jag oxå, behöver dom skor så åker skor på direkt. Annars får dom gå barfota, speciellt om det bara är ridhusträning som inte sliter på hovarna. Man ska inte gå till överdrift åt något håll.

Varför sätta på skor från början? Min hund har inte skor, inte katten, kaninerna eller ankorna heller. .

Vem slår på skor på ett föl?

Jag låter min häst skos om den behöver. Jag ägde tidigare en tre åring.. Gick oskodd hela livet och verkades av hovvårdare. Denna häst var otroligt omfotad på grus, så under hela inridningen och prmenaden så höll jag mig i skogsterräng. Hon fick röra sig med en väl fungerande hovmekanism men hon ömmade inte mindre på grusväg för detta. hon var lika öm efter 1 år (red bara på snällt underlag så ingen behöver vara orolig). Denna häst hade jag absolut skott om jag fortsatt inridnignen/grundutbildningen. Men hästen fick tyvärr avlivas pga en skada i hagen.
Jag har också gärna mina hästar oskodda om det går, men om de uppenbarligen inte mår bra av det så tänker jag itne prångt tvinga dem!!

Bara för något är tradition betyder det inte automatiskt att det är bra.

Inte att det är dåligt heller.
Seriöst, skor kostar pengar, man riskerar tappskor osv. Om hästarna lätt kunde gå barfota så hade nog de flesta föredragit det!

Jaha, här är buden olika, en menar att strålen fungerar som blodpump, du skriver att strålen fungerar som stötdämpare.

Nej tacka vet jag mer beprövad och studerad teknik. Må ju så vara att många anser den vara från stenåldern, men den säger ju i varje fall samma sak oavsett vem man frågar.;)

All utrustning kan ställa till med skador, fel anpassat. Men även avsaknaden av utrustning kan ställa till med samma sak.

Min fråga till dig är, hur långt i exempelvis din löpträning skulle du komma utan skor?

Javisst, jag har tränat vår unghäst utan skor, men när han visade att hornet slets för mycket så valde vi att lägga på skor. Det är ett sätt för oss att inte begränsa träningen, eftersom det inte alls gynnade denna häst. Man får helt enkelt se till individ och användningssätt, miljö, underlag kan man om det krävs ställa av hästen 1-2 veckor så är det ju bra. Kan man inte det, får man helt enkelt fundera ut ett sätt som fungerar.

Vad menar du att strålen har för funktion? *nyfiken*

Om hornet slets för fort så är hoven i obalans tror jag. Eller har man gått för fort från mjuk mark till hård mark. Om hornet skulle
slitas upp skulle inga distanshästar kunna gå barfota heller. Hästarna som lever i öknarna i USA och rör sig 24 h om dygnet på sand har fungerande hovar trots underlag som sliter.

Alla distanshästar går inte heller barfota, du verkar missa eller så sker det helt medvetet hela resonemangets mening.

Man måste se till individen, förutsättningar, miljö, underlag, träning mm.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 991
Senast: hollypolly
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka