Sv: Hovar

Skor eller inte går att diskutera i oändlighet, men för oss som tränar travare på grusväg, skulle inte kunna tränas om de skulle vara barfota hästar. Tyvärr. och sen ska de springa barfota i lopp. Då måste de ha hov kvar, annars kommer de in med ömmande fötter och i värsta fall blödande. Det har hänt när en häst tappade en sko i ett löp då det regnade. Hoven blev slipad av banans grus plus det våta. Alla hästar har olika hovar och används olika. Så är det bara. Kan inte låta min quarter gå utan skor heller. Det hjälper inte henne med sprickorna alls, kan bli katastrof istället.

Har skor på mina. Travaren har för att han tränas ju för trav, så det finns inte på kartan att han ska springa ute på vägarna och banan utan skor. Dessutom kräver han lite specialbeslag.
Min gamla ponny skoddes av i höstas eftersom han inte går nånting. Men han blev väldigt ömfotad så han går med skor nu igen.

kan hålla med om att de hästar som har tunn sula, inte är hjälpta med bara skor för sin ömhet, de behöver mer.

Min har bara på framhovarna, han behöver inga bak är inte öm eller något och han tränas inte så jätte hårt. Satte på han framskor först för han fick massa sprickor och de slets så.

Vi skor våra hästar, kort och gott därför att vi rider och tränar på ett sådant underlag som gör att hoven slits väldigt fort och genom det börja ömma om de går oskodda.

Nu under vintern krävs ju ett halkskydd om man ska rida, underlaget hos oss är barkis på många och långa sträckor vilket kräver ett halkskydd om det ens ska vara möjligt att rida.

Mina hästar, två st varmblod går barfota på vintern. Skor fram på sommaren eftersom dem rids mer då:) För övrigt är dem inte ömfotade över huvudtaget vilket är väldigt skönt!:laugh:

Barfota sedan i höstas då han inte ridits nämnvärt. Han kommer skos om några veckor när vi börjar rida mer. Det har inte varit roligt barfota denna vinter med is. Han har rört sig alldeles för lite, men nu glider inte snön på isen längre.
Han är 5 år och islandshäst.

Men nu är det ju så att min häst sliter ner sina hovar för mycket även om han bara går i hagen. Ska jag låta honom slita ner så mycket tills han inte har några hovar kvar? Alla hästar kan inte gå barfota, jag föredrar barfota men det får ju finnas en gräns när det inte funkar! :o

Oc jo visst hästen är gjord för att gå barfota, men hoven är gjord för att gå på fjädrande gräsmarker i skritt och trav i valfri form. Det är inte konstigt att hästarna blir ömma när det ska börja tränas på annat underlag, därför måste många vara skodda!

Senast ändrad av en moderator:

Igen sko, för lita ridning under vintern.
Valdig vad det finns omfotta häster i landet.
Az

Mina har inte skor pga av att de är ömfotade utan för att vi har is i hagen. Vill gärna att de har chansen att kunna ta sig upp om de halkar och blir liggande.
Sen är det inte kul att leda in en häst som halkar bredvid/bakom en.

Mitt halvblod på 14 år går alltid med skor runt om. Han blir väldigt öm om fossingarna utan!

Är det så halt, så kanske man to m bör fundera över ett halkskydd även i hagen. Nu går iofs våra hästar broddade i hagen, men jag har varit med om att dra upp en oskodd häst i rätt position efter att ha blivit liggandes utan att kunna ta sig upp för egen maskin. Det var rätt otäckt både för oss för att inte tala om häststackaren.

Skodd runt om. Upplevde att han ömmade när jag köpte honom för 2 månader sen, då var han oskodd bak. Ska ta upp detta igen med min hovis och fråga vad han tkr. Tror inte att han är ngt fan av barfotagång hos ridhästar, men det är mest en känsla jag har. Man kan ju säkert prova ta av skorna bak igen om inte annat. Kanske ev fram också om det verkar fungera bra.

Har skor runt om på alla mina utom 2-årigen.
Detta har jag för att dom rids och sliter ner sina hovar för mycket annars. Jag vill inte ha en häst som smyger fram bara för att det är naturligt för dom att vara barfota. Vårat underlag består av stor del av grusvägar och det sliter en hel del.
Sen har jag en häst som skos med kilar bak för att hon ska minska belastningen på ett bakknä där hon har en cysta.

Så ibland kan man inte alltid välja det som är mest naturligt utan man får se till hästen behov och användningsområde.

Det kanske kan bero på att alla inte gör som du.

För lite ridning kräver sällan det slitaget som kräver skor.:angel:

Tänk om alla hästägare va lika bekväma som du är, då skulle även hovslagarna ha det bekvämt.;)

Hålla med, det har varit för lita sadel time i år, men det har gäller inte slitage lilla gummen, men om umfota häster som kan inte ens gå utan sko.
Hur många Premierings Domer titta en på hov kvalatit?

Jo, tänk om alla hovslager hade så bekvam, man kunda verka 20+ häster om dagen utan att slita utt sig i förtid.
Az

Så jag ska låta min häst gå ömfotad istället, bara för att han faktiskt är gjord för det?

Nej nej, är hästen ömfotad så kan ni läsa på internett om mycket sådant för då behöver man itne ta ut hovslagare och man hittar rätt sida på internet. Billigare:D Tränar man hästen mycket i grus/sand så slits ju hoven och de går inte att ha en häst med 5cm långa hovar

Jag förstår inte vad du menar? Vad är det jag ska hitta på internet om min häst är ömfotad?
Min häst går dagligen på grusväg/sten/skogsmark och sliter sina hovar men man får ju ta ut hovslagaren ändå som kan verka hoven rätt. Det sliter ju inte alltid jämnt.

Men du får gärna visa vad jag ska hitta på internet..

*KL*

Fbl - skodd runt om, året om. Ringskor och hela sulor fram, vanligt sko med förlängda traktarmar bak.
Varför?
Klarar inte att gå barfota. Sulor pga öm annars, ringskor för han trivs bäst med det, förlängd traktarm bak för han har rejäl aktion bak och tar i mer än han orkar, och när då musklerna inte orkar bära får lederna ta smällen. Rek förlängda traktarmar bak av vet efter att han reagerade med knappa graden på lågt böjprov BB vid en hälsokoll (u.a. i övrigt) och vet efter att ha kikat en stund konstaterade just att han är väl överambitiös och tar i lite väl mkt. Variat u.a. på böjprov sen han fick förlängd traktarm. Och jag är inte mkt för att ändra på ett vinnande koncept så han får ha det. Är inga jätteskillnader, fått en storlek större skor bara.

Ungponnyn (welsh) - gått barfota tidigare förutom en skoperiod som tvååring då han pga påfruset knöggel blev så sulöm att vi blev tvunga att sko honom fram, hade hel sula då med. Sen några månader skodd fram igen, med hel, mjuk sula (mot styltor, törs inte ha snösulor på en plattfot igen, dåliga erfarenheter). Kommer fortsätta vara skodd fram nu, han ska börja ridas i vår och är öm på grusväg, vilket är vad han kommer ridas på. Har platta fossingar fram, och tunna sulor. Kommer skos bak när han behöver det, vilket mest troligt blir när han börjar ridas lite mer, alt senast till vintern nästa år (för att ge grepp). Kommer då ha guldskor eller en guldskokopia bak, då han är lite lätt i baken understundom och jag inte vill ha vanlig brodd bak på honom av den anledningen.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 991
Senast: hollypolly
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka