Sv: Hovar

Kanska menar att du ska läsa hur du fixar din hästs ömma hovar själv genom en beskrivning från internet.....
:rofl: Det ska jag testa på min idag, nu kan jag säga upp kontakten med min hovslagare, det här fixar jag lätt. :rofl:

Är det så halt, så kanske man to m bör fundera över ett halkskydd även i hagen. Nu går iofs våra hästar broddade i hagen, men jag har varit med om att dra upp en oskodd häst i rätt position efter att ha blivit liggandes utan att kunna ta sig upp för egen maskin. Det var rätt otäckt både för oss för att inte tala om häststackaren.

Vi har fläckvis med is i hagen, men tar det säkra före det osäkra.
Skulle kunna tänka mej att ev lägga matta vid insläppet nästa vinter. Där kan det bli hyfsat halt när det töat och fryser på igen.

Har min connemara skodd året om, sulor fram vintertid och brodd när det behövs. Han är inte ömfotad, men skulle snart bli om jag inte hade honom skodd då det skulle slita ner hans hovar.

Jag förstår inte vad du menar? Vad är det jag ska hitta på internet om min häst är ömfotad?
Min häst går dagligen på grusväg/sten/skogsmark och sliter sina hovar men man får ju ta ut hovslagaren ändå som kan verka hoven rätt. Det sliter ju inte alltid jämnt.

Men du får gärna visa vad jag ska hitta på internet..

Kommer inte ihåg sidorna men om jag hittar dom så PMar jag dom till dig:p

Kanska menar att du ska läsa hur du fixar din hästs ömma hovar själv genom en beskrivning från internet.....
:rofl: Det ska jag testa på min idag, nu kan jag säga upp kontakten med min hovslagare, det här fixar jag lätt. :rofl:

Vilken sida?? Jag har kollat massor men vill gärna ha mer info:D

Jo tänkte på en till sak:D Hur gör ni med brodd på vinten?? På min ridskola så har hästarna brodd hela tiden och de i stallet mitt emot mitt har brodd bara när dom rider... Tänkte lite på hälsenan och så?? (har inte skor på mina men är lite nyfiken bara:p)

Skodda hästar har fyra brodd/sko dygnet om hund period då de behövs, dvs när det är snö/is.

Har brodd bak med, snälla hästar och lugn 'flock'. Mer rädd för fläkskada än broddspark. Dock så ponnyn kan vara lite lätt i bakdelen ibland, aldrig vad jag vet träffat, men nä han får skor bak kommer jag om han är likadan då välja motsvarande 'guldskor' bak, dvs med fast, låg brodd.

Annars använder jag elitbrodd.

Finns ingen sån sida vad jag vet.... det va bara ett skämt, skulle aldrig fixa hovarna själv!!!!:angel:

Eftersom du verkar väldigt intresserad av att fixa hovarna själv tycker jag att du ska söka in på en hovslagar skola! Endast en utbildad hovslagare ska hålla på med hovarna, inget man kan lära sig på internet!:bump:

:confused:Vad i :confused:
Det där måste vara det dummaste jag läst:cool:
SUCK

*kapar egen knapp*

Min syrras häst går barfota runt om. Är en travare på snart 10 år tror jag (hon får rätta mig om jag har fel).
Hon har gått barfota så länge som hon har haft henne (3 år). 6 dagar i veckan på alla underlag. Hoppas, dressyr och ut i skogen. Verkningen sköts av mig och ibland av hovslagare (syrran bor för många mil bort för att jag ska hinna hem mellan alla verkningar).

Min häst är skodd fram och barfota bak. Är dock på foder nu. Hon är 16 år och aldrig varit skodd bak. Hon sliter väldigt hårt på sina framhovar och behöver verkligen skor. På vintern har jag henne dock barfota ibland eftersom snön lindrar slitaget. Jag skor inte, det gör hovisen!

Haha, vadå?? :D Det står ju så??

"Vanliga förekommande missuppfattningar om fång.

Det som hovslagare och veterinärer kallar fång finns egentligen inte. "

Sen står det som egen mening: "Åtminstonde inte hovbensrotation...." Hehe, men man kan ju verkligen inte likhetsställa fång med hovbensrotation.

Nej, skum sida! :angel:

Haha, vadå?? :D Det står ju så??

"Vanliga förekommande missuppfattningar om fång.

Det som hovslagare och veterinärer kallar fång finns egentligen inte. "

Sen står det som egen mening: "Åtminstonde inte hovbensrotation...." Hehe, men man kan ju verkligen inte likhetsställa fång med hovbensrotation.

Nej, skum sida! :angel:

Hint: Sidan är inte så seriös som man kan tro vid första anblicken. ;)

Nej nej, är hästen ömfotad så kan ni läsa på internett om mycket sådant för då behöver man itne ta ut hovslagare och man hittar rätt sida på internet. Billigare:D Tränar man hästen mycket i grus/sand så slits ju hoven och de går inte att ha en häst med 5cm långa hovar

Ehhh tror du på allt du läser på internet? Varför skulle du slippa ta ut hovslagare???

Blir mörkrädd när jag läser sånt här. :crazy:

Jo tänkte på en till sak:D Hur gör ni med brodd på vinten?? På min ridskola så har hästarna brodd hela tiden och de i stallet mitt emot mitt har brodd bara när dom rider... Tänkte lite på hälsenan och så?? (har inte skor på mina men är lite nyfiken bara:p)

Hälsenan? Förklara hur du menar.

Ni som säger att era hästar är "ömfotade" sök på internet som hovvård.
Hästar ska egentligen inte ha skor funktionen som hoven har
har ingen betydelse då:D

Jag litar hellre på mina egna och min hovslagares kunskaper än på vad jag kan tänkas hitta på internet. Förklara det sista tack.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 991
Senast: hollypolly
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka