astronaut

Trådstartare
Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna men hoppas detta är rätt.

Sitter och kollar på väldigt, väldigt sorgliga filmer på YouTube (även om en hel del slutat lyckligt) och så kom jag in på en historia om en liten shettis som kallades för Lucy. Hennes hovar var sjukt övervuxna, av att döma, även om jag är kass på sådant, så var hovarna minst 30 cm långa. Hon gick mer eller mindre på kotan.

Och då insåg jag:
Lucy var en gång någons häst, hon blev helt enkelt misskött och övergiven men tankarna gick mot vildhästarna, för det borde väl fortfarande finnas vilda hästar i världen? Borde inte deras hovar också bli väldigt, väldigt övervuxna?

Som sagt, jag har riktigt dålig koll men det var bara en tanke som slog mig..:o

Sv: Hovar?

En vild häst med hovar som inte slit rätt utan kan bli övervuxna eller om de är dåliga och slits för mycket så hästen blir öm (får ont) lever inte så länge. De blir offer för antingen rovdjur eller svält.
Så där sköter naturen urvalet, den som inte har bra hovar lever inte så länge.

Eller frivilliga hovslagare grupper som åker runt och verkar just vildhästar, i USA finns ett par sådana grupper. En av dem åker även längre än USA om jag inte missminner mig, så även människan har ett finger med i spelet när det gäller vildhästarnas hovar.

En vild häst med hovar som inte slit rätt utan kan bli övervuxna eller om de är dåliga och slits för mycket så hästen blir öm (får ont) lever inte så länge. De blir offer för antingen rovdjur eller svält.
Så där sköter naturen urvalet, den som inte har bra hovar lever inte så länge.

Instämmer, de vilda hovar som inte nöts ner ser förjäkliga ut och hästens liv blir inte vidare långt.

Har också för mig att de flesta vildhästar som finns kvar i dag ändå kollas och verkas med jämna mellanrum för att de inte lever i helt optimala miljöer idag som riktigt kan fixa den naturliga nednötningen av hoven.

Hästarna som går på Sable Island får ju hemskt långa hovar eftersom de går i sand. Då kommer ett gäng hovisar och veterinärer och verkar hästarna nån gång per år (?).

Mustangerna i US är inga vildhästar per definition även om de lever i ett vilt tillstånd. Samma med t.ex. Brumbys i Australien.
Oavsett så förekommer det hovproblem hos viltlevande hästar i världen, och det är nog inte rimligt att alla dessa kan få chansen till hovvård under sina liv.
En vild häst rör sig betydligt mer än tam, vilket i sig sliter på hovarna. Miljön där de vilda hästarna lever påverkar också hovarnas form och hur slitna de blir. När hovar blir extremlånga hos tamhästar så beror det många gånger på att de stått på stall/liten hage i månader utan möjlighet att slita "normalt" på hovarna.

/V

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 052
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 555
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur