Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Alltså, jag måste säga att även om förlossningen gjorde ap-ont är det ingenting mot den smärta jag hade från njurarna under halva graviditeten! Nu däremot har jag ju ont efter svinkterrupturen och alla stygn... Men förlossningen skulle jag lätt göra om, och ändå hade jag bara lustgas som smärtlindring!

Haha!! Ja, förlossningen gjorde verkligen ap-ont, ändå var jag rädd för att det skulle göra ont när de sydde mig... vad är det att gnälla om i gämförelse liksom?? Knas!!

Tänk vilken skillnad det är eg... Min förlossning gjorde inte direkt ont (fick en peditinspruta, kanske den som tog all smärta) därimot när jag hade ammat två tre ggr och det inte funkade... Där snackar vi smärta. Tårna spretade så jag fick kramp och tårarna sprutade...
Men jag har ammat sen- med lite hjälp så blev det också en positiv upplevelse.

kl

Imorse trodde jag att ngt var pa gang, men nu vet jag inte längre. Jag är ganska säker pa att slemproppen lossnade imorse men det kan den ju göra flera veckor innan sa det betyder inget.

Varit pa läkarebesök idag ocksa, ctg visade inga värkar och bebis var ovanligt lugn. Brukar sparka som 17 mot aparaten men nu rörde den sig knappt. Förra gangen sa läkaren att han skulle kolla tappen och göra ultaljud idag men det gjorde han inte. Har en tid pa onsdag igen och da ska vi göra det (sa han iaf).

Blodtrycket var högt, sag inte övertrycket men det undre lag först pa 98 och sen 92 efter en stunds vila.

Jag har massor ont i magen, men det känns inte som värkar/sammandragningar, ryggen gör ont ocksa.

Hejja hejja! Klart något är på G om det känns annorlunda och om slemproppen släppt. För mig tog det ett litet tag den här gången efter att slemproppen börjat lossna (1,5 vecka tror jag), men det betyder ju ändå att kroppen börjar förstå att ungen ska ut snart!

Håller tummarna att det sätter igång snart för dig! Ska bli spännande att se vad som gömmer sig därinne =)

//Julia

*kl*

Då var det ordning på torpet igen... Har nu fixat allt som behövde fixas så nu känns allt väldigt lugnt och bebis kan komma när h*n vill... Fick hem vagn o babyskydd i lördags och i söndags var vi i Ullared och köpte resten så nu känns det som om att allt är på banan. Är väldigt skönt faktiskt, ska bara inhandla en billig skötväska tänkte jag, så kan jag packa ner lite till bb i den. Fast man kan väl inte behöva ta med så mycket dit, det viktigaste måste ju vara lite kläder, hygiensaker o papprena.. Vi bor ju ganska nära så blir något glömt eller behövs får väl sambon göra en lov, han får ju ändå åka hem o fixa med hästar och katter i mellanåt om han får lov att stanna kvar, men om allt flyter vill jag försöka komma hem så fort som möjligt...

Hur gör ni som har katt? Jag har två inne-ute katter som är väldigt keliga o gosiga o gärna kommer o ligger i sängen.. Jag är lite rädd för att de vill gosa lika mycket med bebis i sängen o att det blir fel. Eg borde det bara vara att kasta ut katterna men det vill jag inte göra, de har ju bott här först. Tänkt kanske man kunde köpa någon sänghimmel att hänga över sängen, sen får man väl vara noga med att passa på dagarna, när bebis kan sova på sitt rum kan vi ju stänga dörren o då kommer inte katterna in där...

Har varit på föräldrautbildning med nu, två gånger.. det har varit ok.. lite matnyttigt har man allt fått med sig, nu börjar jag mest fundera på hur det märks att förlossningen är på g. Teoretiskt slempropp ett tag innan, vatten eller värkar.. men de där subtila tecknen? Var o pratade med bm i fredags o hon sa att eftersom livmoderhalstappen hade kortat sig och var mjuk så kanske inte bebis ville stanna hela tiden ut, men det känns relativt det med.. Har fått fruktansvärt ont i ryggen vid revbenen, förstår inte varför men jag får höra i morgon, kan inte sitta o knappt heller stå. Det huggvärker o inte är det bebis som sparkar.. kanske ligger o trycker på, ska bli skönt när den kommer ut, *spännande* :)

Vi går också på föräldrautbildning, sista gången blir på torsdag, då har vi haft tre träffar. Jag tycker också att det har varit bra, men framför allt så tror jag det är jättebra för killarna att följa med på, jag tror att min sambo har fått ut mera av träffarna än jag. Anledningen tror jag kan vara att det blir så mycket verkligare liksom när det pratas mycket om förlossning och på våra träffar har vi pratat mycket om pappans roll också under förlossningen och det verkar uppskattat.

Vi väntar fortfarande på våran vagn, jag hoppas den kommer den här veckan nu så det är klart. Har ju bara lite drygt två veckor kvar till BF... Men det verkar lugnt här i magen, däremot har den börjat trycka på nå vis framåt neråt så det ilar utav bara den. Bara korta stunder men det är ju inte skönt för fem öre, är det framfogen bebisen trycker mot eller vad kan det vara?

Lite siffror också från BM-besök idag v 37+5:
Bt: 110/70
Hb: 134, högsta hittills tror jag!
Vikt: +8 nu totalt
Sf: 34 cm
Hjärtljud: 155

Bebisen har fixerat sig nu så det är fritt fram :bump:

*kl*

Då var det ordning på torpet igen... Har nu fixat allt som behövde fixas så nu känns allt väldigt lugnt och bebis kan komma när h*n vill... Fick hem vagn o babyskydd i lördags och i söndags var vi i Ullared och köpte resten så nu känns det som om att allt är på banan. Är väldigt skönt faktiskt, ska bara inhandla en billig skötväska tänkte jag, så kan jag packa ner lite till bb i den. Fast man kan väl inte behöva ta med så mycket dit, det viktigaste måste ju vara lite kläder, hygiensaker o papprena.. Vi bor ju ganska nära så blir något glömt eller behövs får väl sambon göra en lov, han får ju ändå åka hem o fixa med hästar och katter i mellanåt om han får lov att stanna kvar, men om allt flyter vill jag försöka komma hem så fort som möjligt...

Hur gör ni som har katt? Jag har två inne-ute katter som är väldigt keliga o gosiga o gärna kommer o ligger i sängen.. Jag är lite rädd för att de vill gosa lika mycket med bebis i sängen o att det blir fel. Eg borde det bara vara att kasta ut katterna men det vill jag inte göra, de har ju bott här först. Tänkt kanske man kunde köpa någon sänghimmel att hänga över sängen, sen får man väl vara noga med att passa på dagarna, när bebis kan sova på sitt rum kan vi ju stänga dörren o då kommer inte katterna in där...

Har varit på föräldrautbildning med nu, två gånger.. det har varit ok.. lite matnyttigt har man allt fått med sig, nu börjar jag mest fundera på hur det märks att förlossningen är på g. Teoretiskt slempropp ett tag innan, vatten eller värkar.. men de där subtila tecknen? Var o pratade med bm i fredags o hon sa att eftersom livmoderhalstappen hade kortat sig och var mjuk så kanske inte bebis ville stanna hela tiden ut, men det känns relativt det med.. Har fått fruktansvärt ont i ryggen vid revbenen, förstår inte varför men jag får höra i morgon, kan inte sitta o knappt heller stå. Det huggvärker o inte är det bebis som sparkar.. kanske ligger o trycker på, ska bli skönt när den kommer ut, *spännande* :)

såhär har jag tänkt ni går gärna inflika om det är något onödigt lr om jag glömt någe viktigt,,,,,,

har katt jag med får svara mer på det senare

:o det blir nog en del ändå som ska med... tycker det känns märkligt att ha saker packade i förväg som tex tandborste o hygienartiklar. Lägga ner dem i nessesären varje morgon o kväll känns ju lustigt. Det där med egen kudde kan ju vara skönt o lite mat till sambon. Bilbarnstolen får ju monteras, frågan är bara i hur god tid man behöver göra det.. Jag funderar på om man inte behöver ha någon blöja med sig eller om det ingår...

Jag köpte en billig väl tilltagen amningsbh på Ullared, tänkte kan ha den först o sen köpa en redig när man vet hur stora de blir.. Var ett bra tips här innan i tråden :)

Jag har alltid en necessär packad här hemma. En sjukdom sen jag jobbade som hästskötare o var på tävling varje helg.... När jag har använt tandborsten så byter jag den jag har hemma o lägger i en ny.
Om det händer något med mig kan alltid någon annan packa ihop saker lätt åt mig :)

Den tror jag att de flesta hinner packa i god tid men man kan aldrig vara säker ;) De har tandborstar på förlossningen om du skulle missa. Hemska engångs men ändå ;)

Vad skönt :)

Här är det helt lugnt idag igen, falska förhoppningar igar. Men lite mer slem har det kommit pa pappret idag när jag varit pa toa, men "mensvärken" jag haft är borta. Slemmisen märkte jag aldrig av med Emilia sa det var en ny upplevelse :)

Imorgon ska vi pa ultraljud, sa da far vi se bebisen iaf även om det bara är pa en skärm. Men det är ju alltid ngt :/

Senast ändrad:

:o det blir nog en del ändå som ska med... tycker det känns märkligt att ha saker packade i förväg som tex tandborste o hygienartiklar. Lägga ner dem i nessesären varje morgon o kväll känns ju lustigt. Det där med egen kudde kan ju vara skönt o lite mat till sambon. Bilbarnstolen får ju monteras, frågan är bara i hur god tid man behöver göra det.. Jag funderar på om man inte behöver ha någon blöja med sig eller om det ingår...

Jag köpte en billig väl tilltagen amningsbh på Ullared, tänkte kan ha den först o sen köpa en redig när man vet hur stora de blir.. Var ett bra tips här innan i tråden :)

Det jag hade med mig var kläder till bebis i strl 50 och 56c typ en pyjamas av varje och ett par andra ombyten i varje storlek. Sen kläder till mig själv av modell mysbyxa och t-shirt och bekväma underkläder + amnings-bh. Nått att läsa, kamera, mobilladdare, kortlek, hygienartiklar och något att äta typ choklad, bananer och cola att dricka. Ett tips är att ta med amningsinlägg till bh.n också. Dels är det skönt att inte bh.n skaver mot bröstvårtorna, och dels så slipper man fula fläckar på bh.n om brösten skulle läcka.

Blöjjor behöver du inte ta med, för det får du på BB. Vi fick ett paket Libero och ett paket Pampers. Dessutom får an en del prover på olika babyprodukter som olja, schampo m.m.

Vi gjorde så med bilbarnstolen att min sambo monterade den strax innan det var dags att åka hem. Finns ju ingen anledning att ha den att slåss med innan man har en bebis att sätta i den. Han åkte dessutom hem varje kväll och gav katterna mat och rensade lådan och så där.

Vad gäller katterna så har det inte varit några som helst problem här än så länge. Visserligen får våra katter inte komma in i sovrummet alls, men på dagarna ligger ju Liam i soffan när han sover, och vad jag har märkt så håller katterna sig på avstånd. Men självklart får man ju hålla ett öga på dem när de är i samma rum.

kl

Det händer ngt, bebisen vill nog komma ut om inte allt för lang tid. Har lite värkar, men oregelbundna och dom flesta gör inte speceillt ont. Konstigt nog känns dom nästan bara i magen, med Emilia gjorde det bara ont i ryggen men jag antar att det kan vara olika.

vi var hos läkaren idag ocksa (inbokat sen innan), han gjorde en gynundersökning och konstaterade att jag är öppen 2 cm sa lite händer det. När vi var pa sjukhuset för första kontrollen med Emilia sa var jag öppen 3cm och da hade jag haft regelbundna värkar i 12h.

Han gjorde även ett ultraljud och beräknade vikten till 2,9 kg, en liten bebis alltsa.

Oj oj oj, spännande! Du kanske har en bebis i dag, i natt eller i morgon! Rör på dig så mycket du kan så att värkarna fortsätter =)

Med My kändes mina värkar bara i magen fram till ca 8 cm, då började de ta i i ryggen också. Med Maja kände jag en del i ryggen och en del i magen (nästan aldrig i både mage och rygg samtidigt) till kanske 7-8cm... så det kan vara olika!

Gud vad spännande, lycka till nu!

//julia

Det gör mer och mer ont för varje värk nu iaf sa jag hoppas dom haller i sig nu och inte avtar. Ska nog ringa och förvarna barnvakten snart, inte sa vi behöver lämna Emilia än men det kan ju vara bra att förvarna dom. Förbereda Emilias väska och lägga ner lite mer saker i bb-väskan ska jag nog göra ocksa.

Jag börjar bli nervös samtidigt som jag längtar (till det är över :)).

Jag har redigerat listan lite nu det var tydligen ganska mycket som var onödigt.

jag tänkte göra som så att jag fixar tandkräm och tandborste som köps nytt och så får det ligga i väskan, en borste tex har man kanske fler av med.
sen en ny nessesär som man har med sig som kan ligga i väskan så man inte behöver tänka på allt sånt utan att det ligger där klart.

kudde tog jag bort men hade gärna velat ha det egentligen men får se kanske tar med mig den en då...
men värmekudde känns som ett måste hihi älskar värmekudde.

skydd och underkläder får man tydligen bra där och blöjor får man oxå där.
handdukar och badhanddukar/kuddar osv får man där med och morgonrock kan man nog med låna där iaf sjukhuskläder man kan rulta runt i.

bilbarnstolen ja den får man ju sätta i bilen man ska ha när man åker in.

jag komma packa väskan och fixa med bilbarnstolen inom en snar framtid så man slipper ha det o tänka på in i det sista.
visst många säger man går o drar benen efter sig de sista dagarna och klättrar på väggarna typ men jag känner att tiden går så himla snabbt bara 44dagar kvar till bf idag ju och den kan ju komma tidigare om den känner för det.

och på slutet är man nog rätt trött och vill vila upp sig med och inte stressa med att packa en väska lr någe sånt.

*kl*

nej.. det ligger nog någonting i det.. ju mer man har klart ju mindre behöver man tänka på när det väl är dags.

Har varit hos bm nu (3 veckor till nästa gång), vecka 34+3

sf mått: 32 (vuxit fint)
vikt: + 10 kg (inte gått upp någonting på två veckor :))
Hb: 103
Bltr:151/85
Bebis har fixerat sig på rätt håll :D

Däremot har jag rysligt ont högt upp i ryggen så i morgon fick jag en till på sjukhuset för kontroll, hon trodde det kunde vara njuren/urinledaren som låg i kläm. Jag som inte vill pka dit förrän det är dags, de har nog att göra ändå :o Man vill ju inte vara gnällig i onödan, men nu gör det mycket ont, hasr pillat i mig citodon var 3:e timme ca och det fungerar ju inte på jobbet o det var jobbigt att köra hem därifrån med så vi får hoppas de kan göra någonting åt det och om de inte kan det hoppas jag att de återstående veckorna går jävligt fort... :bow:

Jag har redigerat listan lite nu det var tydligen ganska mycket som var onödigt.

jag tänkte göra som så att jag fixar tandkräm och tandborste som köps nytt och så får det ligga i väskan, en borste tex har man kanske fler av med.
sen en ny nessesär som man har med sig som kan ligga i väskan så man inte behöver tänka på allt sånt utan att det ligger där klart.

kudde tog jag bort men hade gärna velat ha det egentligen men får se kanske tar med mig den en då...
men värmekudde känns som ett måste hihi älskar värmekudde.

skydd och underkläder får man tydligen bra där och blöjor får man oxå där.
handdukar och badhanddukar/kuddar osv får man där med och morgonrock kan man nog med låna där iaf sjukhuskläder man kan rulta runt i.

bilbarnstolen ja den får man ju sätta i bilen man ska ha när man åker in.

jag komma packa väskan och fixa med bilbarnstolen inom en snar framtid så man slipper ha det o tänka på in i det sista.
visst många säger man går o drar benen efter sig de sista dagarna och klättrar på väggarna typ men jag känner att tiden går så himla snabbt bara 44dagar kvar till bf idag ju och den kan ju komma tidigare om den känner för det.

och på slutet är man nog rätt trött och vill vila upp sig med och inte stressa med att packa en väska lr någe sånt.

Fast det där "det var tydligen ganska mycket som var onödigt" det är ju helt individuellt vad som är nödvändigt och inte. Jag t.ex. skulle aldrig tumma på att ta med mig min egen kudde. Sjukhusets är ju omöjliga att sova på. Värmekudde däremot vet jag finns här på sjukhuset och det tar jag därför inte med mig.
Toapapper är också en sådan där "onödig" punkt som många tycker från min lista, för mig är det inte onödigt utan livsnödvändigt. Jag är glad att jag hade det efter min förra förlossningen, sjukhusets är ju som sandpapper..
Och iallafall jag känner mig fräschare av att ha med mig "egna" kläder att tulta runt i sjukhuskorridoren med i största mån. Det där är så individuellt.
Jag har också en necessär med tandborste och tandkräm, nya, så kian jag byta ut de gamla när vi kommer hem. Apoteket har små flaskor man kan fylla på med egen duschcreme, schampo och sådant, som jag brukar ha till resa. Lika bra till BB-väskan, och jag lär inte åka på någon resa innan dess, så det var lika bra att packa ner. Lipsyl skulle jag inte heller klara mig utan. Och egna tjocka nattbindor som är så mycket bekvämare än sjukhusets. Hellre för mycket saker än för lite resonerar jag, däremot märker jag att jag prioriterar och packar annorlunda med andra än första barnet.

Jag har packat min "BB-väska" i en mindre bag, och så skötväskan till bebisen vid sidan av med extra blöjor, tvättlappar (till hemresan om inte annat) extrakläder, filt och lite andra småsaker. Och så ligger en kasse i kyl/frys vi tar i farten med lite proviant. Allt är förstås inte färdigpackat än, men det ligger en lista i väskan om det blir brått och maken behöver packa. Första barnet kom prematurt så det är lika bra att vara förberedd :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Ett tips är ju att bädda bebisens säng (om ni tänkt ha bebisen i egen säng) med folie redan nu, om de hoppar upp i den kan de förknippa den med obehag. Vattenspruta är också en idé. Vi hade dock aldrig problemet då katterna blev rädda för bebisen, det dröjde till bebisen blev betydligt större innan de vågade sig nära :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka