Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

KL

En fråga om försäkringskassan.
Jag har ju skickat in papperen om inkomst osv för läääänge sedan, men jag tänker att man borde ju få någon sorts bekräftelse på att dom handlagt ärendet och hur mycket varje dag är värd?? Står inget om det på mina sidor på försäkringskassan, har dom då inte handlagt mitt ärende klart då?
Vore ju bra att få veta vad varje dag är värd så man kan planera lite hur många dagar/vecka man ska ta ut.

Vill ju helst slippa ringa, det brukar ju vara så lång tid man får vänta så jag frågar här först :)

har exakt samma fråga som jag funderat på ett tag detsamma med havandeskapspenningen....är det lika mkt man får där?

Usch din stackare! Du ska absolut inte stå ut, åk in direkt och kräv att du ska få hjälp med smärtan! Det är mycket svårare att glömma bort dig om du är på plats!

Jag fick också spasmofen, men jag mår så otroligt illa av morfin så det fungerade inte att ta. Jag kräktes som en gris! Det enda jag då kunde ta var citodon och alvedon, så det var vad jag knaprade högsta dosen av, tills det en dag bara gav med sig (antagligen för att bebisen hade ändrat läge). Det var riktigt hemskt, det gjorde så vidrigt ont och det fanns i princip ingen ställning som jag inte hade ont i. Ibland hjälpte det att sitta på huk mot en vägg och att luta sig framåt för att släppa på trycket lite, men så kan man ju inte sitta hur länge som helst... Nä, usch det var verkligen superjobbigt!

Hoppas att du får hjälp, och tänk på att det faktiskt inte är så lång tid kvar. Snart får du träffa din bebis, och förhoppningsvis känns allt bra då!

//Julia

vart är det som det gör ont när det gör sådär ont?

Var hos barnmorskan i månadags..

v34+3

blodtryck: 120/60
vikt: + nästan 8kg
urin: Ua inget socker alls denna gången
bebisens hjärtljud: 120-130
SF mått: 32 (min kurva är perfekt)

sen kände hon hur bebis låg, trodde först huvudet låg i bäcken, ruckbart men blev osäker och gjorde ett halkasst ul med någon 70-tals maskin de hade där och jag vet inte om hon egentligen såg mer men hon konstaterade att bebisen låg med huvudet uppåt:cry: jag är skitledsen och jätteorolig att den inte ska ha vänt sig till v36 då jag ska tillbaka och kolla...

jag är verkligen livrädd för att göra vändningsförsök och vill helst föda som vanligt känns som man missar hela upplevelsen om man gör ett planerat kejsarsnitt...
men hellre det än vändningsförsök känns det som:(...

usch är skitledsen känns så orättvist, alla värden och allt är ju jättebra varför vänder den inte på sig?!:(

På BB låg jag i rum 6, längst ner till vänster, vilket jag ibland tyckte var lite trist eftersom det kändes lite ensamt ibland. Jag hade nog uppskattat att ha lite folk runt omkring mig, i alla fall de sísta dagarna. Men om man inte mår bra så kan jag förstå att man vill ha lite lugn och ro, och det fick man verkligen när nere i hörnan. hehe.

Lugn o ro är helt klart underskattat i det läget, menar hur roligt är det o dra ner byxorna o få en spruta i skinkan när någon kan titta på? Möjligtvis bara roligt för den som kan titta på... :cool: men det är nog skillnad på vad för typ man får dela med...

Hm.. men på BB får man väl bara ta emot besök mellan 18-19?? Tror iofs inte det fanns nån begränsning på hur många som fick komma på en gång, men ändå.

Hahaha.. om man som oförlöst får ha en anhörig på besök dygnet runt o man har en stor släkt blir det väldigt många anhöriga som kan turas om att komma på besök om man inte vill vara ensam alls...

En sak är säker, och det är att det inte går att planera i förväg hur det ska bli när bebis väl har kommit, för det är 100% bebis som bestämmer hur ens dagar och nätter ska se ut. :)

Jag tror det blir spännande, den är ju söt när den är liten och min största fundering jhust nu är om man tycker den är lika söt när den är 15 och finnig :o

Jag tycker det var svårt även om vi visste att vi skulle få en pojke. Finns ju många fina namn, men när jag gillade nått tyckte inte min sambo om det och tvärt om. Ett tag trodde vi att vi hade bestämt oss för Oliver, men sen började jag tveka, och min sambo pratade om Viggo mer och mer... vilket jag inte var helt övertygad om, men hade å andra sidan inget bättre förslag heller. Men, sen kom vi att tänka på Liam av någon anledning, och det kunde vi tänka oss båda två. Så då blev det det. Annars hade vi väl fått ta nått av andra-namnen som tilltalsnamn, för ang. dem har det aldrig varit någon tvekan typiskt nog.

Det är svårt med namn, vi vill gärna ha något gammalt svenskt namn och av någon anledning så är det mycket lättare med flicknamn än pojknamn, de förslag som snurrar mest nu är towa (en kompromiss), liv och tyra.. pojknamn är svårt, jag gillar algot men det gör inte sambon, en kompromiss kan vara love eller john.. vi får se, man har ju en liten stund på sig.. oliver har vi med haft uppe.. och precis som för er är andranamnen redan nästan spikade, anders om det blir en pojke och lovisa om det blir en flicka (släktnamn)..

Annars.. hoppas allt löser sig för dig och att du snart har din lilla bebis hos dig i famnen. :-) Det finns inget mer rogivande än att sitta och titta på det lilla knytet när han äter eller när han ser ut att sova riktigt gott. Har själv somnat flera gånger av det... och tur är väl det för jag tror det är de korta sömnstunderna som har gjort att man har orkat igenom de första veckorna utan att bryta ihop! :-)

Mysigt :)

Den var kanske lika hejalös den då på att komma ut ;) Vi får se hur det blir, jag tänker nog inte sia i det men det kan vara bra o veta lite hur de tänker. Jag vill nog helst ha en naturlig förlossning som kroppen är med på hela tiden men man kan ju inte låta det gå hur långt som helst heller..

Har haft väldigt ont i magen nu ett par dagar, som rejäla mensvärkshugg som trycker neråt, men jag vill inte lägga för stor vikt vid det. Jag känner hur det krampar till emellanåt mellan pillertrillarna men om man skulle gå o tänka snart, snart, snart en månad innan förlossningen kan det kanske lika gärna dröja 6 veckor om det blir på det viset innan den kommer ut. I natt har det varit en väldig aktivitet och trot eller ej, det slutade med att den la sig på andra sidan så nu hoppas jag (och det känns lite bättre) att den bestämmt sig för att sluta terrorrisera min urinledare och njure ett tag!! :cool:

Jag har hela tiden sagt att det blir en oktoberbebis, men oktober närmar sig sitt slut och bita mig i tungan kan jag göra om det blir en decemberbebis istället :p

Jag skickade in pappret med mina inkomstuppgifter till dem och sedan tog det ca en månad innan jag fick hem en bekräftelse på det från fk. De la in det på mina sidor då i samma veva och jag har ansökt om föräldrapeng från den 18 oktober. Det gjorde jag den 23 september så jag hoppas det ska vara klart inom 30 dagar för de har inte hört av sig om någon komplettering. Jag har mailat och frågat om hur det går och fått svar att ärendet är öppet. Det är väldigt bra att maila för man får svar om någon timme!

Mitt problem nu är att min chef hade missat att sjukanmäla mig till försäkringskassan så de har läkarintyget men ingen sjukanmälan från henne (från den 6/9), så jag får inga pengar för den sakens skull. Som tur var bad cheften väldigt mycket om ursäkt, jag har ju jagat fk o trott att det var hos dem problemet låg men icke.. så nu är det 30 dagars väntan på om fk godkänner sjukskrivningen, men först ska jag efter chefen har sjukanmält mig få hem ett brev som jag ska fylla i för att sedan skicka tillbaka till fk.. jag tycker inte man gör annat än att skickar brev till dem...

Bebis/livmoder trycker på urinledaren så inte kisset kan komma ut från njuren = njuren sväller.

Vi håller alla tummar och tår för att den kommer rätt.. Ibland känns det hopplöst och som att bebisen bara vill trillskas och bråkas men det löser sig oftast av sig själv. Om den inte vänder sig rätt så kommer det lösa sig, ut kommer den alltid med eller utan hjälp på traven. Det viktigaste (:angel:) är att försöka se det från den bra sidan, den ligger fel nu men den vill nog komma ut så då kommer den ut... Ge inte upp!!

Vi håller alla tummar och tår för att den kommer rätt.. Ibland känns det hopplöst och som att bebisen bara vill trillskas och bråkas men det löser sig oftast av sig själv. Om den inte vänder sig rätt så kommer det lösa sig, ut kommer den alltid med eller utan hjälp på traven. Det viktigaste (:angel:) är att försöka se det från den bra sidan, den ligger fel nu men den vill nog komma ut så då kommer den ut... Ge inte upp!!

Tack för ditt svar...behöver verkligen höra sånt nu...
ja bebisen är himla envis och lever rövare hela tiden, har sparkat på revbenen nästan från första stund den kunde sparka och den verkar vilja krypa ut ur skinner hellre än neråt hm..:grin:
det märks att bebisen bestämmer redan från att den blir till helt enkelt hihi.
men hoppas den bestämmer sig för vart exit är hm...:angel:

Jag blev chockad över hur kroppen bara gick igång så snabbt.... Men då hade ju alla bara förberett mig på hur lång tid det "brukade" ta. De trodde ju inte heller att jag skulle föda barn när jag skulle det så det blev ju lite fel.De tyckte nog bara att jag var gnällig....
Jag har ju aldrig fött naturligt så det kan jag inte uttala mig om. Men med facit i hand är jag nog glad att jag inte behövde kejsarsnitt iaf :) Men jag hade säkerligen klarat ut det med lika bra :)

Jag ändrar mig- huvudsaken är att underverket kom ut och jag överlevde ;)

Min bäbis vände sig i v 36- vilket håll har din legat på sedan ni började kolla? Rätt eller fel?
Hon vände tillbaka kvällen innan vändningsförsöket :) 37+3 tror jag det var då :)

just det där.. med gnällighetsfaktorn, tycker det är lite jobbigt för man vet ju inte om man är gnällig eller ej eftersom man inte har någoning att jämföra med. Jag tror att om det startar av sig själv så kommer jag stanna hemma så länge det bara går för man vill ju inte komma in för tidigt och vara gnällig. Sen har jag iofs fått för mig att hästfolk är lite mer vana vid hårda tag och inte är så gnälliga över lag :angel:

underverk, det är de var och en för sig och allihopa tillsammans :)

just det där.. med gnällighetsfaktorn, tycker det är lite jobbigt för man vet ju inte om man är gnällig eller ej eftersom man inte har någoning att jämföra med. Jag tror att om det startar av sig själv så kommer jag stanna hemma så länge det bara går för man vill ju inte komma in för tidigt och vara gnällig. Sen har jag iofs fått för mig att hästfolk är lite mer vana vid hårda tag och inte är så gnälliga över lag :angel:

underverk, det är de var och en för sig och allihopa tillsammans :)

Jag tror inte alls du behöver oroa dig för att verka gnällig. Jag tror nämligen att de flesta barnmorskor och andra som jobbar på förlossningar har hört både det ena och andra flera gånger om tidigare. :)

Och det där med att hästfolk skulle vara lite mer vana vid hårda tag kan väl stämma antar jag. Vi vet ju att hästarna måste få sin uppmärksamhet även om vi själva har ont lite här och där av olika anledningar.

Fast jag var gnällig- jag fattade ju inte vad som hände.... Sen om det var bara jag som tyckte det vet jag ju inte... Vad de tycker står ju inte i journalen direkt ;) Och jag kunde inte smyga på dom för att höra heller ;)

Jag kunde ju inte stå upp.....

Som Mirifax skrev så är det livmodern som trycker på urinledaren och7eller njuren så att den sväller (vidgat njurbäcken). Gör sjukt ont och är rätt påfrestande...

Ang vändingsförsök; vad är du rädd för? Om du vill föda vaginalt så kanske det ändå inte är fel att testa om nu bebisen inte skulle hinna vända sig tillrätta själv. Det är ändå hälften som lyckas, så varför skulle inte du kunna vara en av dom? :laugh: (pepp pepp)

//Julia

Är det bara hälften som lyckas?

När min BM pratade med mig om vändningsförsök sa hon att det gick att vända bebisen flera gånger om den skulle vända tillbaka sig igen, men att dom oftast stannade kvar med huvudet neråt efter en vändning.

Min bäbis vände sig i v 36- vilket håll har din legat på sedan ni började kolla? Rätt eller fel?
Hon vände tillbaka kvällen innan vändningsförsöket :) 37+3 tror jag det var då :)

inlägger du skrev ovan var det att du ev behövde kejsarsnitt för att din inte ville vända sig?
men jag förstår inte riktigt vände den sig till slut lr?

i vecka 36 åt vilket håll vände den sig då?
och sen innan vändningsförsökte hur vände den sig då haha förstår ingenting..

gjorde de vändingförsökt sen på dej till slut lr inte? gjorde de det så sent som vecka 37+3?

varför gick förlpssningen så snabbt?
varför förstod ingen?

Min bebis låg i vecka hm 29 med huvudet neråt...sen i vecka 30 med huvudet uppåt sen vet jag inte förrän vecka 34 då låg den med huvudet uppåt alltså.
sen nästa gång vi ska se är vecka 36 då hoppas jag den ligger med huvudet neråt.

Som Mirifax skrev så är det livmodern som trycker på urinledaren och7eller njuren så att den sväller (vidgat njurbäcken). Gör sjukt ont och är rätt påfrestande...

Ang vändingsförsök; vad är du rädd för? Om du vill föda vaginalt så kanske det ändå inte är fel att testa om nu bebisen inte skulle hinna vända sig tillrätta själv. Det är ändå hälften som lyckas, så varför skulle inte du kunna vara en av dom? :laugh: (pepp pepp)

//Julia

jag är rädd för vändningförsök, är rädd att det ska bli akut kejsarsnitt vilket det kan bli om bebisen blir påverkad...att jag ska få panik av det där medlet man får som ger en hjärtklappning, att hela grejen ska bli traumatisk att bebisen inte mår bra av att bli omkringknådad...att min moderkaka släpper vilket det med kan göra sen ligger min moderkaka väldigt lågt med vet inte om det innebär mer risker.....osv...
och sen om det bara är 50% chans att det ens lyckas...

är nästan mer rädd för vändningförsök än planerat kejsarsnitt då för då får ju iaf min sambo vara med och jag får vara vaken...

tack för pepp

Är det bara hälften som lyckas?

När min BM pratade med mig om vändningsförsök sa hon att det gick att vända bebisen flera gånger om den skulle vända tillbaka sig igen, men att dom oftast stannade kvar med huvudet neråt efter en vändning.

ja det är bara 50% chans att det lyckas tyvärr.

min sa inget om att de gör det fler gånger utan då blir det kejsarsnitt i så fall om det inte funkar.
och ibland funkar det ju inte ens alls, men ibland går det ju o vända men rätt trist om de vänder tillbaka sig när man kört hem..

och vad händer om man inte vet att de vänt tillbaka sig och lagt sig fel sen går man där o väntar på förlossningen, sitter hemma sålänge som möjligt sen kommer in med värsta värkarna och så kanske de inte ens kollar om den ligger rätt utan så får man föda med rumpan först:eek:

Nu ska vi se....
inlägger du skrev ovan var det att du ev behövde kejsarsnitt för att din inte ville vända sig?
men jag förstår inte riktigt vände den sig till slut lr?
Jag har nog inte skrivit att jag behövde ev kejsarsnitt- Har jag missat något jag själv skrivit? Jag tycker det var skönt att slippa kejsarsnitt- men hade det behövts hade jag såklart gjort det :)

i vecka 36 åt vilket håll vände den sig då? E låg rätt hela tiden från det de började kolla- v24?. I vecka 36 vände hon sig om och hade huvudet vid mina revben. Jag blev inbokad för vändningsförsök på dagen 37+3 men då hade hon vänt tillbaka sig igen så hon låg rätt och jag slapp proceduren.
och sen innan vändningsförsökte hur vände den sig då haha förstår ingenting..
gjorde de vändingförsökt sen på dej till slut lr inte? gjorde de det så sent som vecka 37+3?
Nej! Det behövdes inte, men jag hade gjort det om det behövts. Det jag tyckte kändes mest fel den dagen var att min sambo låg iväg typ 2h hemifrån. Blir det akut snitt vill man ju gärna att sambon ska få vara med iaf.
varför gick förlpssningen så snabbt? Jag belv igångsatt och kroppen min fick bråttom ;) BM på återbesöket sa att det var ungefär 2h från det de brukar ta in en på förlossningen till hon var ute. Jag fick havandeskapsförgiftning som steg i lavinartad fart...
varför förstod ingen?
Alla inne på BB sa att det bara var förvärkar. De trodde inte på mig. Därför så motarbetades det hela tiden. De sa att jag inte behövde ringa in sambon o så... Sen var mina värkar så täta att jag inte fick paus mellan dom. Min förlossning blev inte alls som jag tänkt mig. Därav chocken tror jag.
Hade personalen varit till hjälp hade de nog faktiskt kunnat förklara lite bättre tycker jag.

Min bebis låg i vecka hm 29 med huvudet neråt...sen i vecka 30 med huvudet uppåt sen vet jag inte förrän vecka 34 då låg den med huvudet uppåt alltså.
sen nästa gång vi ska se är vecka 36 då hoppas jag den ligger med huvudet neråt.
Jag håller tummarna för att h*n vänder sig rätt igen :) Men annars tror jag att det blir jättebra ändå :) Jag ångrar att jag inte kollade upp ordentligt vad en igångsättning gör mot kroppen och hur det kan bli. Jag hade ju tänkt att min BMstudent som var på rummet hela långa tiden skulle hjälpa mig genom detta. Men det var ju naivt tänkt. Jag fick ingen sådan och de andra hade häcken full... Jag kände mig ensammast i världen just då... Men som jag skrev- LÄTT värt det :) Jag hde gjort allt igen om det behövts. Denna gången mindre chockad ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka