Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

okej på så vis.
med vilket av barnen var det? gick det bra att stoppa värkarna?

ja min bebis är en riktigt envis en har jag märkt, någon som har ett bra namnförslag på envis bebis(kön okänt så gärna både tjej/kille)
eller kanske ett isländskt namn som betyder "väldigt envis bebis" eller något liknande hihi.

jag har stått på alla 4 och legat med kuddar under baken osv och det enda resultat jag tror jag fått är ont i ryggen och axlarna, sen lite ont i bäckenet med..
men bebisen verkar vägra vända sig...som sagt envis bebis och väldigt rörlig där inne men vända sig verkar den INTE vilja.

men imorgon ska vi kolla om den vänt sig för jag hoppas jag misstänker fel...man kan ju alltid hoppas i alla fall.

så snälla håll alla tummar och tår...annars lutar det faktiskt åt vändingsförsök nu, har ändrat mig..men är fortfarande rädd för riskerna för bebisen skull...

angående ILNINGAR, kan vara nerver som kommer iklämm har haft det sedan vecka 29 hemskt är det och fy fasiken vad ont det gör men det hjälper om man ändrar läge när man sover, ibland känner jag det när jag är uppe och går med då ligger nog bebisen o trycker och trycket släppet inte men man kan ju testa och peta lite på den eller något så den flyttar sig.

Jag kände aldrig när Maja vände sig, blev lite förvanad (men glad) när dom pa sjukhuset sa att hon lag rätt igen.
Var inte orolig för barnets skull vid ev. vändningsförsök, dom har bra koll.

Mirifax: Är det inte bebisens huvud som bökar runt i bäckenet som du känner då? Jag hade mycket ilningar som du beskriver med My och hon låg fixerad från v 33. Med Maja kände jag samma sak under de veckor hon var fixerad, men sen blev hon ruckbar igen och då kände jag det inte alls lika mycket.

:idea: Ja, det kan det kanske vara.. för oftast är det när resten av bebisen med bökar runt o det är ju konstaterat för ett par veckor sedan att den är fixerad. Ibland kan jag nästan tänka att den blir arg, menar hur roligt är det att sitta fast med huvudet och kunna spralla med resten av kroppen?! ;)

Ilningarna har jag tolkat som att bebisen trycker på neråt. Har bara känt det när den varit fixerad.

Slänger in magbild här också. :)

V. 38

dsc04056_113234045.jpg

KL

Idag är det dagen D, men ingen bebis verkar vara på gång idag och tur är väl det för jag är nog inte pigg nog för en förlossning ännu...

BM sa idag också att det ofta var så att det inte sätter igång medans man är sjuk utan kroppen kan skjuta på det! Men är iaf på bättringsvägen så vi får hoppas att det inte dröjer allt för många dagar :laugh:

Siffror från besök idag 40+0:
Bt: 120/80
Hb: 131
P-glukos: 4,7
Vikt: + 10 exakt nu
Sf: 35
Hjärtljud: 144

Snart så kommer den :bump:

Det var med My. Jag hade massor av förvärkar med henne! Det gick alldeles för bra, för sen ville hon ju inte komma ut förän i v 42 :D

Hur har det gått? Hade bebisen vänt sig eller blir det vändningsförsök? Tycker att det är bra att du ger det en chans om det känns rätt för dig!

Jaha ojdå

vad är skillnaden mellan förvärkar och sammandragningar alltså att livmodern blir hård men att det inte gör ont?
för jag har haft det extremt mkt och det blir mer ju mer stressad jag blir:(...

Bebisen hade inte vänt sig:( envis är den verkligen..
så ska göra vändningsförsök denna veckan fast jag från början kände NEJ hoppas nu verkligen det går att vända den så jag inte gör detta i onödan.

*kl*

Hur går det för oktoberbebisarna, är det någon mer som bestämmt sig för att komma ut? *nyfiken*

Skillnaden är att förvärkar gör ont och sammandragningar inte gör det... Men i själva verket är väl förvärkar just sammandragningar kombinerat med mensvärksliknande smärta i olika grad.

Jag hade massor av samandragningar med My, och lite i perioder med Maja. Om jag hade hållt igång mycket under en dag fick jag mycket sammandragningar på kvällarna. Jag tröstade mig med att livmodern tränade sig och att det därför skulle gå snabbt att föda barn... men det stämde inte riktigt på mig!

Mys förlossning tog 13,5 timme efter att vattnet gått, men om man räknar från värkstart så tog det ett par timmar längre. Och dessförinnan två månader med förvärkar :D

Majas förlossning tog väl ca 17 timmar + 1,5 dags vila och sen 21,5 timme om man räknar från starten med regelbundna värkar =) Däremot hade jag inga förvärkar att tala om innan det väl började på måndagskvällen (Maja föddes på torsdagen).

Lycka till med vändningsförsöket, hoppas att det går bra!!

Jag har nu sorterat Tuvas bebiskläder och ska tvätta allt i storlek 50-56.
Vilken klädångest jag kommer få om det inte blir en tjej till :D

Hon har haft en hel del i unisex färger, men en många av de rosa kläderna är jag inte alls redo att skiljas ifrån. Vad töntig man är.

Jag har bara köpt en body med byxa till bebisen i magen. En "egen" pyjamas ska den få också hade jag tänkt. Sen får vi se vad det blir för kön om vi måste kompletera garderoben.

Hur har ni gjort med kläderna som är könsrelaterade när ni fått syskon till de stora som inte är av samma kön?
Jag vill spara nästan allt, men till vilken nytta? Något kan vara kul att spara och visa Tuva när hon blir äldre, men jag tror knappast hon vill ärva sina gamla paltor till sina barn sen. Kläderna blir ju oftast inte detsamma av att ligga i en kartong 20 år. Bara murkna.

Nu hade vi ju "turen" att fa en tjej till men jag kände lite som du när jag packade upp och gick igenom kläderna. Alla söta klänningar kunde ju knappast en kille använda. Men samtidigt hade det varit roligt att köpa nytt till en kille ocksa.

Hur gar det för er som fatt era bebisar?

Maja (ca 2,5v) äter och sover men har även börjat ha lite mer vakenperioder pa morgonen och kvällen. Äter gör hon ungefär varje timme med ett längre längre sovpass pa dagen (2-3h) och ett pa natten. Skriker gör hon bara om jag är för langsam med att plocka fram maten :).

Vägde henne pa köksvagen igar hon hon väger nu ca 4 kg (3,5 vid födseln), det var vad Emilia vägde vid 2 manader :) En del i storlek 50 börjar bli lite för litet nu, framförallt pa längden.

Emilia älskar sin lillasyster, lite för mycket. Hon vill ha Maja i knät hela tiden och pussas och kramas. Tyvärr är det lite svart för Emilia att veta vart gränsen gar och det blir lätt lite för harda kramar och pussar.

Ja, här har den då inte behagat titta ut än... :(
Har nu gått över 4 dagar så det är ju egentligen inte så mycket än, men om den inte kommit ut på måndag så har vi fått tid hos spec. mv. Någon som vet vad man brukar göra där? För jag antar att dom inte sätter igång då jag inte hunnit gå över två veckor ännu då.

Många frågar om det inte är jobbigt att gå över men jag tycker faktiskt inte det, har mina sysslor i stallet som jag gör varje dag sen går dagen ganska fort ändå tycker om man pysslar lite hemma. Klart jag längtar tills den kommer ut, men den kommer väl när den kommer! ;)

Jag tycker det värsta är alla som ringer och frågar om man känner något. Jag vet ju inte vad jag ska känna efter?? Det är som att släkten tror att jag inte kommer säga till någon när det väl är dags och vi åker till förlossningen! Det är nog det jag tycker känns jobbigast, allt tjat ( som det ju blir ) från alla, och råkar man inte svara tillräckligt fort på sms så tror folk att man föder. Jag vet att de bara tycker att det är roligt och alla tycker det är så spännande, men det måste väl vara nog någon gång? ( Men nej, jag tror inte det ) Så, nu har jag fått ur mig liteoch det känns mycket bättre :)

Senast ändrad:

Jag ser fram emot att köpa killkläder också. Tycker det finns så mycket fint till pojkar. Flickor är det så mycket gulligull och puttinutt.

Keilir: Skönt att du inte upplever det som jobbigt att gå över tiden. Jag gick över 4 dagar med Tuva och dom var långa.

Här är det fullt upp med lille pojken. Han har redan blivit 6 v och 3 dagar!
Ska på vägning och mätning den 9 nov igen.
Sist vi var där, den 12/10 så vägde han 4160g och var 55 lång (3365g och 50 cm vid födsel).

Har varit väldigt fram och tillbaka med kvällar och nätter. Ibland sover han superbra (som inatt, vaknade bara en gång!!), och ibland är det ett helsike att få honom trött. En kväll var han vaken typ från 18 till 00 med bara korta "power naps", och där emellan massa gnäll.
Men nu, peppar, peppar, så har det gått bra två nätter i rad ialf!

På dagarna är han en snäll liten bebis som är glad för det mesta när han är vaken. Är så kul nu när han börjar bli mer intresserad av omgivningen, ler och "pratar". Man får alltid nya krafter när han ler emot en!

Emil, 6 veckor - inte lätt att ta en bild på en bebis som inte vill ligga stilla!:D

Vad gott att det känns bra :) Vi har faktiskt inte berättat någon datum mer än för familjen... har bara kryptiskt svarat "i mitten på november" till de på jobbet och runt omkring. Än så länge känns det helt ok och fortfarande väldigt overkligt att det ska komma ut en bebis ur mig så jag lever nog fortfarande i någån form av vilfarelse av något slag, är uträknad till den 13/11. Jag tycker inte om att folk tjatar på mig oc frågar en massa. Har nu varit hemma i tre veckor och det har varit skönt, jag har heller inga problem att få dagarna att gå, sover och pysslar med hästarna och pysslar lite över lag.. det börjar ju snart närma sig jul så det blir både lite bebis pyssel och funderingar på julpyssel :cool:

*kl*

Har idag varit hos bm och allt såg bra ut, bebis har sjunkt ner mycket och sitter fint fixerad. I natt vaknade jag dock och trodde jag skulle dö av smärta men bm trodde det var njuren som var i kläm igen och jag har försökt få tag på läkaren som skulle skriva ut fler spasmofen, det höll i sig för länge för att det skulle vara värkar trodde hon.. jag klockade och det höll i sig ca 30 minuter. Men hon sa att det gjorde mer ont o ha ont i njuren än att ha värkar så hoppas kan man ju :crazy:

Var på sista föräldrautbildningen igår och pratade amning, sen var det kill- och tjejsnack med. Det verkar så lätt men ändå så svårt det där med amningen. Jag är mest livrädd för att få ont i brösten. Jag är ute mycket och har lite ont i dem redan när det är kallt, köpte en amningströja med fleece på insidan tänkte jag kunde prova i början och se om det blir bra...

suddis jättesöt ju, tiden går fort :)

Ni som redan fått era bebisar, har jag inbillat mig när jag har hört att man får någon form av kit på BB med lite reklamgrejer och så?
Vad är det i isf? Är det någon napp och lite sånt eller?

Vad roligt du är bara 6dagar före mig.
tänk vad det närmar sig nu..
imorgon ska vi göra vändningsförsök...lyckas det inte blir det ju kejsarsnitt och då föds nog bebisen tidigare...

vi får se, jag hoppas inte vändningsförsöket är allt för läskigt är rädd att det ska kännas som att de trycker sönder bebisen eller något eller att det ska göra så ont så man skriker och inte står ut...eller att jag ska få panik av den där medicinen man får hjärtklappning av usch och fy...
men min älskade sambo är med känns skönt att inte vara ensam..

hoppas inte det blir akutsnitt bara...mkt att tänka på.

hoppas det är sista kvällen jag får klappa bebisens huvud nu på ett tag iaf...

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18