Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Det verkar vara olika pa olika sjukhus om man far ngt där. Annars finns en box fran pampers som man kan hämta ut pa tex. babyproffsen, kolla pampers hemsida.

På Örebros Universitetssjukhus fick man ingenting, snåljåparna :mad: hehe

Här tror jag man får en påse från libero o en från pampers på sjukuhset, bm sa att det var blöjor så man klarade de första dagarna på bb i. Men annars har jag inte någon aning om vad det var i. Annars kan kanske ett tips vara www.babybox.se Där kunde man beställa och hämta i en affär.. mycket reklam men kanske något användbart?!

Trillade igår i stallet, har en nivåskillnad mellan gamla och nya som är i hopbyggda. Landade på sidan med foten inunder mig men det gick bra. Har däremot väldigt ont i svanken idag, det hugger och molar som bara katten de sista timmarna och magen som en fiolsträng, pratade med bm om järnvärden nyss och tja, som det kan vara antingen kan bebis komma nu eller om fyra veckor. Det hade nog inget med trillandet att göra i alla fall eftersom bebis sprattlar på som vanligt och jag landade på sidan. Har haft hovis ute idag med så det behöver kanske inte vara mer än fogarna som spökar heller :idea: Man får ta det lugnt och försiktigt när balansen inte riktigt är som den brukar.

Gullan86: Håller tummarna för att vändningsförsöket har gått vägen! :banana:

Ska du sättas igång? :)

Har inga egna erfarenheter men har hört att det kan ta ett tag iom att kroppen inte har mjukats upp. Men har också hört om folk där det gått relativt snabbt. Inte 3 timmar kanske, men 6-9.

Angående babyboxen så får man en tunna med saker i. Några blöjor. Några provflaskor med krämer o så. Nån skiva med musik på- som barnet sen ska känna igen när den fötts :)
Jag har inte lyssnat på den ännu men allt gratis är gott ;)
Jag tycker blöjhinken är toppen :)

VArför undrar du om igångsättning? Jag sattes igång v38+1. Bäbis var inte ens fixerad och jag var helt omogen.

Hade kontakt med tant doktorn i går som föreslog att det kunde vara ett vettigt alternativ eftersom jag är 37+5. Njuren strular fortfarande och spasmofenen rekomenderas inte så sent i grav. eftersom morfinet lagras i både min och bebis kropp och bebis andning bl.a. kan bli/vara påverkad vid födsel.

Vi pratade fram och tillbaka och jag vill försöka ge det en vecka till i så fall och se om (evig optimist) det kanske kan mogna fram mer av sig själv. Får jag riktiga djävulsanfall lovade jag åka in till förlossningen. Det är svårt, därför undrar jag om någon har någon erfarenhet, tänker lite att det är som att köra över kroppen med en ångvält om den inte är mogen alls..?! Det är ju självklart heller inte bra med njuren som strular. Bm trodde bebis kunde komma lite tidigare än tänkt p.g.a förvärkar/sd men det känns med som ett väldigt lotteri, tänker att jag får ge det några dagar till, njuren är ju snäll i mellanåt (eller är det bebis som flyttar undan sig :grin: )

Här tror jag man får en påse från libero o en från pampers på sjukuhset, bm sa att det var blöjor så man klarade de första dagarna på bb i. Men annars har jag inte någon aning om vad det var i. Annars kan kanske ett tips vara www.babybox.se Där kunde man beställa och hämta i en affär.. mycket reklam men kanske något användbart?!

Trillade igår i stallet, har en nivåskillnad mellan gamla och nya som är i hopbyggda. Landade på sidan med foten inunder mig men det gick bra. Har däremot väldigt ont i svanken idag, det hugger och molar som bara katten de sista timmarna och magen som en fiolsträng, pratade med bm om järnvärden nyss och tja, som det kan vara antingen kan bebis komma nu eller om fyra veckor. Det hade nog inget med trillandet att göra i alla fall eftersom bebis sprattlar på som vanligt och jag landade på sidan. Har haft hovis ute idag med så det behöver kanske inte vara mer än fogarna som spökar heller :idea: Man får ta det lugnt och försiktigt när balansen inte riktigt är som den brukar.

Gullan86: Håller tummarna för att vändningsförsöket har gått vägen! :banana:

Jag hoppas man får blöjor på vårt sjukhus med fast det måste man väl få på alla eller? för ingen tar väl med sig blöjor?

usch det där med att trilla sent i graviditeten ska man vara försiktig med, moderkakan kan lossna och bebisen dö:eek: jag hade åkt in till sjukhuset/förlossningen ögonaböj och kollat så allt var bra hur jag än rammlat...
sa du det till din barnmorska?

mitt vändningsförsök gick inte bra, bebisens rumpa var fixerad redan så det blir planerat snitt man får se fördelarna, vi får bebisen mycket snart och vi vet när med:love:

när var du planerad till?

igångsättning, erfarenheter någon?!?:confused:

Inga erfarenheter men det jag hört är att risken för akut kejsarsnitt stiger rätt rejält vid en igångsättning ofta fungerar det illa men det kan gå bra med...
tror inte det har något med mognad att göra utan det beror nog mest på hur kroppen reagerar på de mediciner/åtgärder man får för att sättas igång.
det är väl bland annat någon tablett man får upp i de undre regionerna/någon ballong de blåser upp för att göra att livmodertappen utsöndrar något slags grejs så att allt ska sättas igång + värkstimmulerande dropp osv..
man kan få starkare tätare värkar med när det inte sätter igång naturligt eller hur man ska säga men att det en då slutar i kejsarsnitt.

men det går säkert bra för dig.

angående njurarna, har du så att det kliar på armar och så med? min mage kliar men sålänge det inte började klia på armarna med så var det ingen fara för det tydde tydligen på att njurarna tog stryk.

Hade kontakt med tant doktorn i går som föreslog att det kunde vara ett vettigt alternativ eftersom jag är 37+5. Njuren strular fortfarande och spasmofenen rekomenderas inte så sent i grav. eftersom morfinet lagras i både min och bebis kropp och bebis andning bl.a. kan bli/vara påverkad vid födsel.

Vi pratade fram och tillbaka och jag vill försöka ge det en vecka till i så fall och se om (evig optimist) det kanske kan mogna fram mer av sig själv. Får jag riktiga djävulsanfall lovade jag åka in till förlossningen. Det är svårt, därför undrar jag om någon har någon erfarenhet, tänker lite att det är som att köra över kroppen med en ångvält om den inte är mogen alls..?! Det är ju självklart heller inte bra med njuren som strular. Bm trodde bebis kunde komma lite tidigare än tänkt p.g.a förvärkar/sd men det känns med som ett väldigt lotteri, tänker att jag får ge det några dagar till, njuren är ju snäll i mellanåt (eller är det bebis som flyttar undan sig :grin: )

hm ni ska nog tyvärr inte lita på att bebisen kommer tidigare om det är första barnet eller?
jag har haft förvärkar/sammandragningar sedan vecka 22 kanske:angel:tror inte det är något tecken på att barnet kommer tidigare eller?

tror inte det är som en ångvält att få värkstimmulerande dropp och sånt tar din njure skada så skulle jag nog kolla upp det/låta läkarna kolla upp det din njure kan väl få bestående men i värsta fall eller?
bebisen är ju klar nu och du är snart i vecka 38.
fast förstår dig att du vill ge det en vecka till man vill ju vänta så länge det går men det ska nog inte ske på bekostnad av din kropp.

är det bebisen som ligger på njuren eller vad är det som är fel jag förstår inte riktigt faktiskt.

Jag hade nog tagit erbjudandet om igångsättning om du får mer ont igen... Så hemskt är det ju inte- ut ska den på något sätt och man kan ju inte garantera att det går lika bra eller dåligt som utan igångsättning...

Det jobbigaste för min del var att jag fick kraftiga värkar pang bom bara. De avlöste varandra så att jag fick panik. Sambon var hemma och de på avd sa att det skulle kännas lite men att det var lugnt...
De fick dock ge med sig en halvtimme senare då jag verkligen inte stod ut mer. CTG visade ju att hon ville komma ut. Jag var inte ens mjuk då...:crazy:

Jag fick en tampong uppförd som mjukade upp- hann aldrig få något dropp. De fick tom ta ur tampongen och ge en spruta med Peditin i rumpan för att min kropp skulle bromsa av för att den inte var klar...
De gick inte heller så bra.

Min förlossning var långtifrån mysig med kel och massage. Inga promenader som jag hade tänkt.... Ingenting blev som jag tänkt...
Men ut kom hon. Hel o fin.
Dom hade full koll- jag hade tyvärr ingen...

usch det där med att trilla sent i graviditeten ska man vara försiktig med, moderkakan kan lossna och bebisen dö:eek: jag hade åkt in till sjukhuset/förlossningen ögonaböj och kollat så allt var bra hur jag än rammlat...
sa du det till din barnmorska?

Jodå det gjorde jag, blev lite rädd men bebis lugnade snabbt ner mig med att sparka och böka runt precis som vanligt så då drog jag slutsatsen att det nog inte var någon större fara.. o bökat på har den gjort sedan dess..

mitt vändningsförsök gick inte bra, bebisens rumpa var fixerad redan så det blir planerat snitt man får se fördelarna, vi får bebisen mycket snart och vi vet när med:love:

när var du planerad till?

Men det måste ändå vara skönt att veta, för nu vet du ju läget även om det inte var som du önskade från början. Jag är planerad till den 13 november men jag tror inte de där små håller tidtabellen utan kommer mer när de själva behagar om det inte blir ett inplanerat snitt.. men det måste snart vara dags för dig då, här har jag för mig att de tar två veckor innan bf om det är planerat..

Jag har inget kli alls utan får bara väldigt ont när bebis ligger så att njuren stasas, urinen kommer inte ut. Känns som njursten säger de som vet. Jag vet inte. Tyvärr har jag börjat få känningar igen och får se hur länge jag står ut. Har dessutom hittat en väldigt halt häst i hagen idag så jag hoppas han blir bättre innan jag får ta ställning till någonting, hade hovis ute igår och verkade, kanske har hon verkat för hårt eller så har han helt enkelt kanske vrickat sig i lervällingen, får stalla in honom i natt. Tror inte man har så mycket koll på hästarna när bebis väl kommer.

Sammandragningar kan vara väldigt falskt alarm men jag hoppas för jag har inte haft någonting alls innan åt det hållet så kanske kanske är det kroppens sätt att visa att någonting är på gång, de har i alla fall kommit tätare och tätare under dagen (men som sagt det kan dröja en månad till för den sakens skull), och ut kommer de alltid på ena eller andra viset :angel:

Gullan86: Vad trist att det inte gick att vända bebisen. När blir det kejsarsnitt? Känns det inte nervöst att faktiskt veta när det är dags? :)

Mirifax: Jag hade också tagit erbjudandet om igångsättning om jag haft ont av njuren. En igångsättning är säkert ingen dans på rosor, men det är inte en förlossning heller.

*kl*

BM-besök v. 39

Magmått: 33-34 (inte vuxit något, men det var tydligen normalt eftersom den sjunkigt såpass)
Hjärtljud: 150
Blodtryck: 110/65
Vikt: + 13kg (gått upp 3 kg på 2 veckor haha)

Gullan86: Vad trist att det inte gick att vända bebisen. När blir det kejsarsnitt? Känns det inte nervöst att faktiskt veta när det är dags? :)

Mirifax: Jag hade också tagit erbjudandet om igångsättning om jag haft ont av njuren. En igångsättning är säkert ingen dans på rosor, men det är inte en förlossning heller.

*kl*

BM-besök v. 39

Magmått: 33-34 (inte vuxit något, men det var tydligen normalt eftersom den sjunkigt såpass)

hur mkt gick du upp gången innan?
det var inte mkt då har jag för mig så det kom nog nu istället:)

Jag är nyfiken på vad jag gått upp till nästa gång.

Håller med dig AJda- Att föda barn är ingen dans på rosor hur man än gör det... Det tycker inte jag att en graviditet heller är... Inte ens livet efter ;)

Men jag klagar verkligen inte. Om det är jobbigt ibland är det underbart för det mesta ;)

Håller med dig AJda- Att föda barn är ingen dans på rosor hur man än gör det... Det tycker inte jag att en graviditet heller är... Inte ens livet efter ;)

Men jag klagar verkligen inte. Om det är jobbigt ibland är det underbart för det mesta ;)

Kallas det inte för livet?!? :) Hade nog varit bra tråkigt om allt bara gått spikrakt framåt o det aldrig funnits någonting jobbigt.. Inte hade man uppskattat de bra stunderna då eller njutet när allt flyter, *det-ska-nog-vara-så* :bow:

Jag har bestämmt mig för att ta emot erbjudandet om igångsättning om det blir så. I längden är det nog det bästa, påfrestande för både mig och bebis att gå omkring o vänta o inte må riktigt hundra..

*kl*

BM-besök v. 39

:) jag börjar med vänta på viktuppgången (v.38 i morgon), väger fortfarande lika mycket som i vecka 32 (+9-10kg) men nu på sistonde är jag konstant hungrig så här slinker ner både det ena och det andra :grin: men kroppen behöver nog det :angel:

Ska nu ta o städa lite och hämta ett paket med lite inropade bebiskläder från tradera på posten och sedan ska det faktiskt bli fredagskvällsmys av hela slanten, gäller o passa på o njuta :angel: men inte kommer jag med all säkerhet vilja byta bort det som komma skall heller :love:

Jag har inte gått upp så mycket mellan v 30-37 heller. Ett par kilo bara. Men nu senaste 2 veckorna när man bara går hemma så slår jag i skåpen hela tiden :angel: Sugen på något hela tiden! Så de där 3 kilona var inte oväntade.

Det blir ju lätt så ja...
jag har gått hemma i snart 2månader eller totalt blir det väl det(havandeskapspenning)
men har haft tur att jag mest är sugen på frukt.
men en hel del onyttigher har med slunkit ner.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka