Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Bebis låg rätt och var fixerad idag! :banana:

Slipper vändningsförsök :D

Så härligt att höra, grattis! :laugh:

Det gör mer och mer ont för varje värk nu iaf sa jag hoppas dom haller i sig nu och inte avtar. Ska nog ringa och förvarna barnvakten snart, inte sa vi behöver lämna Emilia än men det kan ju vara bra att förvarna dom. Förbereda Emilias väska och lägga ner lite mer saker i bb-väskan ska jag nog göra ocksa.

Jag börjar bli nervös samtidigt som jag längtar (till det är över :)).

Vad spännande, lycka till nu! :) :bump:

Hur har det gått hos läkaren? Jag hade ju massa problem med njuren i slutet av graviditeten med My. Jag knaprade högsta dos med citodon och var inne flera gånger och fick morfin för det gjorde så ont. Min diagnos blev vidgat njurbäcken. Hoppas att du slipper det!

För mig lättade det de två sista veckorna innan My föddes (hon föddes i v 42) då magen sjönk ner ytterligare, och då mådde jag toppen igen. Hoppas att det i så fall blir så för dig med!

Gullan86: Jag tycker att du ska ta med dig det DU tycker att du vill ha med dig. När vi väntade My hade jag väskan packad många veckor innan BF och jag hade med ombyten både till mig och My, massa toalettartiklar och diverse olika saker. Jag använde ingenting på BB förutom kläder att åka hem i till mig och My, annars låg jag mest i sängen med min BB rock och My låg naken med blöja i en filt. Men jag stannade bara över natten så det är möjligt att jag hade använt mer om jag stannat fler dagar.

Med Maja hade jag inte packat något när värkarna satte igång, slängde ner en pyjamas till henne och ett ombyte till mig i en plastpåse och åkte in :laugh: Barnmorskan sa att det brukar synas på packningen man har med sig omd et är första eller andra barnet...:D

//Julia

kl

Inatt föddes lilla Maja. Vi var inne pa sjukhuset vid 23.30 och 01.49 är hon född. När vi kom in var jag öppen 5 cm och vi fick vänta i ett "avslappningsrum". Det var nästan fullt pa förlossningen sa tanken var att vi skulle vänta i avslappningsrummet och sen flytta in i ett förlossningsrum när dom städat klart det. Men vi hann aldrig in i förlossningsrummet.

Öppnade mig dom sista 5 cm pa mindre än 2h. Sista kontrollen som gjordes var jag öppen 8 cm, 10 min senare var Maja ute. Men jag är glad att det gick sa fort, för värkarna var fruktanvärda. Hann inte fa ngn bedövning heller och lustgas fanns inte i det rummet (men den tyckte jag iaf inte om när Emilia föddes).

Maja väger 3516 cm och är 53 cm lang, inte sa liten som läkaren trodde pa morgonen alltsa. Hon mar bra, sover mest hela tiden.

Emilia tycker det är spännande men är lite fundersam pa vad det är vi tagit med hem.

Jag mar kanonbra, lite trött men inte mer än jag varit senaste veckorna. Fick inte en skrama trots att det gick sa fort.

September
5/9 Chrissie78, första barnet, Liam föddes 13/9, 4260 g och 52 cm
10/9 Ireland, första barnet - Alicia föddes 5/9, 3670 g och 48 cm
11/9 - Freyja_bus, andra barnet - Maja föddes 9/9, 3880 g och 51 cm
16/9 - Tires - första barnet, en pojke
23/9 - Gupello - andra barnet- Melvin föddes 14/9, 3300g 51 cm
24/9 - Suddis - första barnet- Emil föddes 11/9, 3365g och 50 cm
25/9 - aenglah, tredje barnet- Tuva föddes 29/9 3880g och 52 cm
25/9 - Luecca, andra barnet
29/9- Nikki o Fabian, första barnet- Alexander föddes 9/9 3218g och 48 cm

Oktober
5/10 - Turbofling, andra barnet Maja föddes 7/10 3516 g 53 cm
10/10 sarawi - första barnet,
10/10 Tweety1985A -första barnet - Oliver föddes 28/9, 3205 f och 49 cm.
14/10 Tora - andra barnet
21/10 keilir - första barnet

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet
9/11 Emoyeni - första barnet
13/11 Mirifax - första barnet
18/11 Fellow - andra barnet
19/11 Gullan86 - första barnet
21/11 Saltahajen - andra barnet
26/11 Nessa

KL

En fråga om försäkringskassan.
Jag har ju skickat in papperen om inkomst osv för läääänge sedan, men jag tänker att man borde ju få någon sorts bekräftelse på att dom handlagt ärendet och hur mycket varje dag är värd?? Står inget om det på mina sidor på försäkringskassan, har dom då inte handlagt mitt ärende klart då?
Vore ju bra att få veta vad varje dag är värd så man kan planera lite hur många dagar/vecka man ska ta ut.

Vill ju helst slippa ringa, det brukar ju vara så lång tid man får vänta så jag frågar här först :)

Hemma på permis en massa erfarenheter rikare. uppdaterar sedan när det är klarare. blev inlagd i torsdags morse. bebis klämmer på urinledaren som stasar njuren, det är det som gör så ont. har fått sprutor två eller tre gånger om dagen, har nu fått prova gå hem med supar idag samma medel. läkarkiontakt i morgon o funkar det ska jag nog vara hemma med dessa piller. är i vecka 35+2. ber till gudarna att bebis ska komma tidigare. det är spasmofen jag tar. vad kunde du göra för att det skulle bli bättre o inte göra så ont? det blir bättre om jag böjer mig fram o gungar.

man behöver inte ha med sig något om det krisar till sjukhuset. jag har fått låna allt. hade bara med mig linsvätska o efter hand har min sambo hatf med sig o hämtat. fick låna tandborste o rubbet. har både bra o dåligt av bb men bara bra om förlossningsavd. ska ev få järndropp eftersom järndepåerna är tomma ska träffa läkare på onsdag. provat två till järnsorter o g¨ått ner 1,5 kg. kräk o njuront på samma gång var inte bra så nu ligger järntabletterna på is igen.

Jag mailade exakt samma fråga och fick svar inom 15 minuter! Det var verkligen snabba puckar.
Undrade också om mitt ärende blivit handlagt och det hade det, fast det syntes inte på mina Sidor och det behövde det inte heller göra fick jag bara till svar. Jag använde någon Kontakta-oss-funktion där man kunde fylla i ett formulär och fråga :idea:

Din stackare... Jag tog också spasmofen ett tag när min kropp trodde den fått gallsten... Inte kul alls. Vi har haft väldigt lik graviditetsgång faktiskt... Nästan lite skrämmande...

Mmmm.. o nu är jag helt kokt :cry: Skulle ringa för ev. utskrivning idag o få mer piller + läkarintyg. Fick ta hela dosen i går hemma. Får prata med bara bm som pratar med läkare som sitter bredvid. Nej, jag har en läkartid i morgon på riksenständer så jag kan ordna allt där då säger läkaren, nya tabletter oxå om det behövs. Men vänta tills i morgon, det behövs nu!! Jag har för farao så ont så jag inte kan kissa i mellanåt! Vilket jag oxå sa. Barnmorskan skrev ut mig och tyckte att jag kunde klara mig till i morgon, jag ringde sedan tillbaka och frågade om jag kunde få några citodon i alla fall utskrivna varpå en annan bm svarar och säger men kan du inte köpa dem receptfritt?! Igår lovades jag samtal med läkaren (som inte kom), lovades samtal med läkaren i dag och det sket sig tydligen. Jag kan förstå att de har mycket o göra men var går gränsen för hur man får behandla folk? Jag har sådeles en em (utan o vilja måla fan på väggen) men ont som bara den framför mig om jag inte drickstrejkar. Sambon är vansinnig eftersom de inte heller kollade bebisen igår utan bm (samma som med citodonen) sa att "det är inte så viktigt att kolla den, det är ju inte den som mår dåligt", innan i helgen har de varit mycket noga med att kolla bebis eftersom jag fått höga doser med medicin. Jag orkar inte ens bli arg längre utan bara gråter, men jag undrar var läkaren som i söndags sa att jag skulle få järndropp och urologremiss blev av någonstanns eller om han glömde skriva in det i journalen? Kan inte ringa min vanliga bm heller eftersom hon har semester. Nu överväger jag allvarligt att åka till ystad o föda barn för jag orkar inte se de inne på bb i stan en gång till eller höra deras rondande i korridorren (de gjorde det igår.. jag är inte intresserad av hur bebisen på nian mår och barnläkarkontakt eller att hon på 2:2 är utlänsk och har diabetes och ska ha antibiotika varannan timme o.s.v.). Jag var väldigt positiv till både bb och förlossningen fram till i söndags men sedan i går morse så tycker jag de är vedervärdiga!! Att det ska vara så stor skillnad på vilka som jobbar och att inga säger två saker samma, en del personal var super medan andra (barnmorska) inte ens vet att cotodon är narkotikaklassat utan undrar om det inte går att köpa receptfritt?! Nu orkar jag snart inte mer och jag är inte ens säker på om jag orkar se eller vill ha bebis längre. Fast jag vet att det inte är dens fel över huvudtaget. Jag borde tänka positivt istället och se att det kanske blir en bra eftermiddag utan ont över huvudaget.

Hur länge fick du spasmofen och hur kollade de att det fungerade bra? Tänker att jag har ca en månad kvar till fl (13/11 +/- två veckor) och kan väl inte ta det fram till dess heller? Om inte bebis sjunker så det släpper av sig själv *håller tummarna* :grin:

Usch din stackare! Du ska absolut inte stå ut, åk in direkt och kräv att du ska få hjälp med smärtan! Det är mycket svårare att glömma bort dig om du är på plats!

Jag fick också spasmofen, men jag mår så otroligt illa av morfin så det fungerade inte att ta. Jag kräktes som en gris! Det enda jag då kunde ta var citodon och alvedon, så det var vad jag knaprade högsta dosen av, tills det en dag bara gav med sig (antagligen för att bebisen hade ändrat läge). Det var riktigt hemskt, det gjorde så vidrigt ont och det fanns i princip ingen ställning som jag inte hade ont i. Ibland hjälpte det att sitta på huk mot en vägg och att luta sig framåt för att släppa på trycket lite, men så kan man ju inte sitta hur länge som helst... Nä, usch det var verkligen superjobbigt!

Hoppas att du får hjälp, och tänk på att det faktiskt inte är så lång tid kvar. Snart får du träffa din bebis, och förhoppningsvis känns allt bra då!

//Julia

har träffat läkaren igen idag och hon lyssnade bra,:bow: Har fått med mig tabletter hem (samma som innan, spasmofen och citodon) så nu bara väntar vi. Går det inte om av sig själv så kanske de startar fl tidigare (vecka 37) och till dess är det bara två veckor, alternativet var att de satt en kateter rakt in i njuren och det kan ju inte vara allt för skönt det heller.... :eek:

Hur länge tog det innan det rättade till sig för dig? Känner väl igen på huk gärna hängandes framåt över en kudde ställningen, tur att man är vig som ett kylskåp, men det går bra det med :angel:

Nu är vi back in buisness jag, bebis och sambo och kämpar på som bara den de sista veckorna. Solen skiner, det är en fin höst och på något vis ska vi fixa detta med.. har börjat dricka lite hallonbladste med, kanske kanske kan det funka lite, färdknäpp är det inte tal om i dagsläget, inte ens full på värktabletter :cool: fast jag ska säga att om den slutar klämma min njure får den gärna stanna till vecka 42 :grin:

Barnmoskebesök v. 37

- SF: 34 (mitt på medelkurvan)
- Hjärtslag: 132
- Vikt: + 10 kg
- Blodtryck: 120/75
- Bebis var fixerad och "satt stenhårt" enligt BM :D

Kan konstatera att jag följt SF och legat mitt på medelkurvan hela tiden förutom i v. 32 då jag låg över. Börjar misstänka att tillväxtultraljudet är missvisande. För enligt det skulle ju bebisen vara -14,3% mot medel. Jag tror det kommer komma ut en knodd på ca 3400gram. Bara en vild gissning :D

Sista veckan nu när jag gått hem från jobbet så har tröttheten kommit som ett brev på posten. När jag jobbade var jag inget trött, men det är väl för man håller igång på ett helt annat sätt. Idag är Tuva på dagis och nu hade jag tänkt att jag skulle sova lite i soffan för att inte vara så himla tråkig mamma när jag hämtar henne sen. Men det är svårt att somna på beställning.

Är konstant hungrig också och äter mycket. Trodde jag skulle väga mer än jag gjorde. Visserligen äter jag stora portioner och allmänt mycket som icke-gravid också. :d

JAg låg inne v 29 men sen v 32 var allt bra med det iaf. Du har ju gått längre så jag vet inte hur pass den trilar bort från njurarna. Mitt var ju "bara" som kroppen trodde.
Skönt att du blev bättre bemött igår. Jag låg längst ner på BB så jag behövde inte höra något om ngn annan.
Ebba är född på 38+1. Då låg jag inlagd för igångsättning ett par intensiva dagar innan- så länge bäbis mår bra prioriteras man bort... Och med facit i hand så är det värt det. En klen tröst just nu det förstår jag. Men jag hatade verkligen att vara gravid. Men o se hur underverket utvecklas är helt enkelt fantastiskt!!!

Jag låg längst ner på enkelsal på 54:an först, det var gudomligt. Sedan hamnade jag innan jag gick hem på permis på 2:an som låg bredvid bb mottagningen och ssk exp. Med facit i hand kanske det var anledningen till att jag hörde en massa skräp. Sedan har jag lite svårt för andra människor och utan att ha fördommar-och-allas-lika-värde var det lite jobbigt med kvinnan som hamnade i sängen bredvid mig. Nu ett par dagar sedan så kan jag nog mest se road på det, hon var typ 50, av utländsk härkomst, luktade bara kål och hennes släkt var där typ halva tiden olika personer, de pratade högljut, sprang i garderoben o runt min säng o när de inte gjorde det pratade hon i telefon så halva avdelningen hörde henne. Så nog var det skönt att komma hem på permis med :D

Hur gör de när de sätter igång och hur lång tid tar det, kan tänka det är ganska individuellt men själv tillvägagångssättet? Har en tid hos min vanliga bm i v. 37 (om en och en halv vecka), kan undras om det tas ställning till det där eller om jag får en tid till obstrertriska mottagningen för bedömning där.. pratade med läkaren om det går och hon sa bara att vi fick se hur det gick med tiden, har vi tur så släpper det ju av sig själv och då gör det inte, lever jag fortfarande på smärtstillande borde de sätta igång det för bebis skull... så den inte blir knarkare. Börjar bli spännande nu, man börjar ju liksom tänka på att det närmar sig och hur det kommer bli sedan. Vi har börjat prata lite namn med, men det är svårt när man inte vet vad det blir ;)

Jag låg längst ner på enkelsal på 54:an först, det var gudomligt. Sedan hamnade jag innan jag gick hem på permis på 2:an som låg bredvid bb mottagningen och ssk exp.

På BB låg jag i rum 6, längst ner till vänster, vilket jag ibland tyckte var lite trist eftersom det kändes lite ensamt ibland. Jag hade nog uppskattat att ha lite folk runt omkring mig, i alla fall de sísta dagarna. Men om man inte mår bra så kan jag förstå att man vill ha lite lugn och ro, och det fick man verkligen när nere i hörnan. hehe.

Sedan har jag lite svårt för andra människor och utan att ha fördommar-och-allas-lika-värde var det lite jobbigt med kvinnan som hamnade i sängen bredvid mig. Nu ett par dagar sedan så kan jag nog mest se road på det, hon var typ 50, av utländsk härkomst, luktade bara kål och hennes släkt var där typ halva tiden olika personer, de pratade högljut, sprang i garderoben o runt min säng o när de inte gjorde det pratade hon i telefon så halva avdelningen hörde henne. Så nog var det skönt att komma hem på permis med

Hm.. men på BB får man väl bara ta emot besök mellan 18-19?? Tror iofs inte det fanns nån begränsning på hur många som fick komma på en gång, men ändå.

man börjar ju liksom tänka på att det närmar sig och hur det kommer bli sedan.

En sak är säker, och det är att det inte går att planera i förväg hur det ska bli när bebis väl har kommit, för det är 100% bebis som bestämmer hur ens dagar och nätter ska se ut. :)

Vi har börjat prata lite namn med, men det är svårt när man inte vet vad det blir ;)

Jag tycker det var svårt även om vi visste att vi skulle få en pojke. Finns ju många fina namn, men när jag gillade nått tyckte inte min sambo om det och tvärt om. Ett tag trodde vi att vi hade bestämt oss för Oliver, men sen började jag tveka, och min sambo pratade om Viggo mer och mer... vilket jag inte var helt övertygad om, men hade å andra sidan inget bättre förslag heller. Men, sen kom vi att tänka på Liam av någon anledning, och det kunde vi tänka oss båda två. Så då blev det det. Annars hade vi väl fått ta nått av andra-namnen som tilltalsnamn, för ang. dem har det aldrig varit någon tvekan typiskt nog.

Annars.. hoppas allt löser sig för dig och att du snart har din lilla bebis hos dig i famnen. :-) Det finns inget mer rogivande än att sitta och titta på det lilla knytet när han äter eller när han ser ut att sova riktigt gott. Har själv somnat flera gånger av det... och tur är väl det för jag tror det är de korta sömnstunderna som har gjort att man har orkat igenom de första veckorna utan att bryta ihop! :-)

Senast ändrad av en moderator:

Ja det där med namn är verkligen svårt. Vi vet inte heller om det är en kille eller tjej som gömmer sig där inne, men många tror en kille. Och tjejnamn är det vi lättast kommer överens om, men killnamn, ja det kan vi aldrig komma överens om. Jag hoppas det ger sig när den tittat ut! :) Och att vi då är överens och hittar på något vi båda gillar!

Har vart till BM idag också, känns som att jag inte gör annat än att springer där! v. 39+0

Bt: 115/70
Vikt: Nästan +10 totalt nu, känner att jag samlat på mig mera vätska nu på sistone..
Sf: 34 cm
Hjärtljud: 139

Jag har sagt åt bebisen att komma ut imorrn, jag hoppas den lyder :D

Alla runt mig sa att det skulle kunna ta ett par dygn efter man blivit igångsatt- men det beror förståss på om kroppen börjat mjukna eller ej... Jag var syenhård kl 11 när de satte in medikamentet. Vi bestämde tid flr "återbesök" kl 11 dagen efter då de skulle utvärdera...
Men min kropp ville ha ut bäbis kl 22 på kvällen så det var bara tacka o ta emot...
Kl 5 är hon född efter ganskamånga timmar av väntan på att mjukna. Men dropp för att hjälpa värkarna behövdes inte på mig.....

Nackdelen är att min kropp gjorde sig klar så snabbt att det klonkar ordentligt i ryggen varje gång jag tar mig ur sängen sit ups liknande.... :(

Jag tror att förlossningen är "mysigare" om man gör den utan klinisk hjälp. Min var bara panik ;) Men det var värt det iaf ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur