Höstföräldrar 2021, del 3

Härligt! Vi ska göra vår första längre biltur nästa helg, också ca 3 timmar. Blir spännande 😬 M är inte direkt van att åka bil. Gör det kanske Max en gång i veckan och då kortare turer.

Det går nog bra! 😁
Signe och jag far och flänger en del så hon är van 😂
Körde ju själv med henne idag och hon var glad nästan hela tiden 😁✌️
 
Någon annans barn som inte heller är ett fan av ligga på mage?

På senaste BVC besöket påpekade sköterskan att huvudet va väldigt platt i bak. Och att huvudet ändrar form ungefär till de är 6 månader så vi skulle försöka ha Frej så mycket på mage som möjligt.
Han gillar det inte... 😏
Försöker snurra runt när man lägger ned honom men kommer upp på sida sen slutar han försöka.
Älskar att ligga på rygg i babygymmet och känna på de grejerna som hänger ned.
Men som sagt inte så roligt att ligga på mage. Hur orolig ska man vara att huvudet förblir platt?
 
Någon annans barn som inte heller är ett fan av ligga på mage?

På senaste BVC besöket påpekade sköterskan att huvudet va väldigt platt i bak. Och att huvudet ändrar form ungefär till de är 6 månader så vi skulle försöka ha Frej så mycket på mage som möjligt.
Han gillar det inte... 😏
Försöker snurra runt när man lägger ned honom men kommer upp på sida sen slutar han försöka.
Älskar att ligga på rygg i babygymmet och känna på de grejerna som hänger ned.
Men som sagt inte så roligt att ligga på mage. Hur orolig ska man vara att huvudet förblir platt?

Här är det inte heller poppis. Han blir arg, kör ner huvudet i golvet och fötterna upp i luften typ :p men ligger han på mage på oss om vi sitter bakåtlutade i soffan har han inga problem att lyfta huvudet i den positionen. M har inga tendenser till platt bakhuvud dock så har inte brytt mig så mycket om det eftersom nacken tränas ändå.

Provat att rulla en liten handduk eller ngt och lägga under honom vid armhålorna ungefär? Ibland tycker de att det är roligare om de får hjälp att komma upp lite. Och att ställa en spegel på golvet framför dem så att de får något snyggt och spännande att spana på :D
 
Lilla E tycker inte det är något vidare kul med magläge, lite bättre går det att ligga på en hoprullad handduk eller amningskudden, eller ganska upprätt lutad mot mig eller soffryggen (med stöd såklart).
Hon är lite platt men ärligt talat var storebror värre och han sov ändå bara i sele dagtid medan lilla E bara sover i vagnen, så det känns lite individuellt det där.
 
M verkar inte fått ont i magen av andra rotadosen än iaf. Däremot pruttar han massor. Och vaknar av sina pruttar :p Så sömnen är verkligen sisodär. Sov bra mellan typ midnatt och 7 i morse men hela kvällen igår och nu på förmiddagen har det varit max en kvart i taget. Så han blir ju trött. Och så en snorig jättepigg 4-åring hemma från förskolan ovanpå det 😅
 
A har börjat gilla att ligga på mage en stund och kika runt :) Känns som att det inte är jättelångt kvar tills han rullar från rygg till mage, än så länge kommer han dock bara till sidoläge.

Han är lite förkyld just nu men tack och lov verkar han återigen ha klarat sig rätt bra, bara rinnsnuva, lite hosta och förhöjd temp.
 
På senaste BVC besöket påpekade sköterskan att huvudet va väldigt platt i bak. Och att huvudet ändrar form ungefär till de är 6 månader så vi skulle försöka ha Frej så mycket på mage som möjligt.

Fick ni ingen remiss till en sjukgymnast? Hilma har en favoritsida som hon gärna ligger med huvudet åt och på den sidan har det blivit något plattare än på andra sidan och vi fick en remiss till sjukgymnast som jag tyckte väldigt mycket om. Hon mätte huvudformen, vi fick tips och och hon kollade igenom så nackmuskulaturen var jämn.

Allt handlar om att avlasta egentligen så vi ska få henne att titta åt andra hållet, hela tiden. Det är lite jobb med det men det går bättre än jag trodde. Det finns även någon kudde som avlastar, mimos tror jag den heter? Hilma gillar att ligga på magen men hon spyr väldigt lätt när hon ligger på mage, så vi har det problemet. O_o
 
Fick ni ingen remiss till en sjukgymnast? Hilma har en favoritsida som hon gärna ligger med huvudet åt och på den sidan har det blivit något plattare än på andra sidan och vi fick en remiss till sjukgymnast som jag tyckte väldigt mycket om. Hon mätte huvudformen, vi fick tips och och hon kollade igenom så nackmuskulaturen var jämn.

Allt handlar om att avlasta egentligen så vi ska få henne att titta åt andra hållet, hela tiden. Det är lite jobb med det men det går bättre än jag trodde. Det finns även någon kudde som avlastar, mimos tror jag den heter? Hilma gillar att ligga på magen men hon spyr väldigt lätt när hon ligger på mage, så vi har det problemet. O_o

Nej det fick vi inte.

Okej, där ser man. Va bra ändå att få det kollat! Var det en sjukgymnast som speciellt arbetade med små barn?
 
Hur mycket sover era bebisar på dagarna?

Jag tycker A sover så lite, men vet inte om det bara är att jag dels har dålig koll och att han dels har börjat vara vaken så pass långa stunder. Sen får han ofta inte sova ostört när syrran är hemma.
 
Hur mycket sover era bebisar på dagarna?

Jag tycker A sover så lite, men vet inte om det bara är att jag dels har dålig koll och att han dels har börjat vara vaken så pass långa stunder. Sen får han ofta inte sova ostört när syrran är hemma.

Ungefär 6-7 timmar på dagen.

F tar alltid en långkörare på förmiddagen ibland upp till 4 timmar i vagnen. Sen 1-2 timme på em och en kortare stund vid typ 17 för att somna för natten vid ca 20-21.

På natten vaknar han 2-3 ggr för mat.
 
Hur mycket sover era bebisar på dagarna?

Jag tycker A sover så lite, men vet inte om det bara är att jag dels har dålig koll och att han dels har börjat vara vaken så pass långa stunder. Sen får han ofta inte sova ostört när syrran är hemma.

Min sover ofta! Efter ca 1,5 h vaken tid börjar fröken bli trött och sover då ca en halvtimme, sen vaken 1,5h och sen sova en halvtimme och så fortsätter det hela dagen förutom att en nap som brukar vara ca 2 timmar.

Sen sover hon hela nätterna förutom korta halvvakna uppvak för mat 1-2 ggr.
 
M sover ganska mycket på dagarna, men är långt ifrån att ha några rutiner för det. Han brukar sova en längre sväng, 2-2,5 timme, men den kan lika gärna vara tidig förmiddag som sen eftermiddag. Annars sover han kortare pass och är vaken både längre och kortare pass där emellan. Ingen styrning alls alltså :p
 
Lilla E har noll sovrutiner :p I princip alla dagar är olika. Hon sover allt från 30 min till 2 timmar i stöten (men oftast runt 45 minuter) och bara ett pass om dagen brukar vara lite längre.
Orkar vara vaken allt mellan 45 minuter (om hon sovit många korta pass i rad) till 3 timmar.

Brukar logga dagssömnen i en app, så kan se att senaste månaden har hon sovit som minst 2h 20 minuter och som mest 5h 10 min, och ett snitt på 3h 40 min på dagen.
Mellan 19 och 06-06.30 sover hon på natten, med 2 uppvak för mat.
 
Lilla E har noll sovrutiner :p I princip alla dagar är olika. Hon sover allt från 30 min till 2 timmar i stöten (men oftast runt 45 minuter) och bara ett pass om dagen brukar vara lite längre.
Orkar vara vaken allt mellan 45 minuter (om hon sovit många korta pass i rad) till 3 timmar.

Brukar logga dagssömnen i en app, så kan se att senaste månaden har hon sovit som minst 2h 20 minuter och som mest 5h 10 min, och ett snitt på 3h 40 min på dagen.
Mellan 19 och 06-06.30 sover hon på natten, med 2 uppvak för mat.

Låter först som att våra och era dagar är ganska lika. Bara det att våra ”dagar” (alltså tiden då han sover ojämnt hipp som japp) pågår mellan typ 07 och midnatt :p
 
Gud så olika det kan vara! För oss är det väldigt olika, ingen styrning alls här. Vissa dagar kan han sova 2,5 timme i vagnen. Idag har han vid det här laget sovit en halvtimma på morgon/förmiddag, sen kanske 45 minuter runt lunch, sen 10 minuter och sen en halvtimme igen. Nu är klockan snart 18. Sover ca 20:30-08 eller liknande, vi har ingen styrning på läggning och väckning heller :p
 
Gud så olika det kan vara! För oss är det väldigt olika, ingen styrning alls här. Vissa dagar kan han sova 2,5 timme i vagnen. Idag har han vid det här laget sovit en halvtimma på morgon/förmiddag, sen kanske 45 minuter runt lunch, sen 10 minuter och sen en halvtimme igen. Nu är klockan snart 18. Sover ca 20:30-08 eller liknande, vi har ingen styrning på läggning och väckning heller :p

Läggning har vi noll styrning på heller. Han sover i Babynest i soffan tills vi går och lägger oss. Vissa kvällar jättebra, vissa inte alls. Sova själv på övervåningen vill han inte alls. Och jag prioriterar mina egna kvällar istället för att gå och lägga mig tidigt tillsammans med honom :p

Väckningarna är ofrivilligt väldigt organiserade :p 07:40 ska vi gå hemifrån till skola och förskola. 07:15 väcker jag M, byter blöja och ammar lite snabbt. På med kläder ner i vagnen och sen går vi. (Maken gör i ordning de stora barnen, en sån ubermänniska att jag fixar dem samtidigt på 25 min är jag inte :p )
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
949
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 860
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp