Höstföräldrar 2021, del 3

Så mycket låtsaslek och grejer som poppar upp här hos lilla E, som fyllde 2 för 2 veckor sedan 😊
Idag stod hon länge och la en docka i dockvagnen, bäddade med täcken och gav en liten gosse och sen stod hon och körde vagnen fram och tillbaka precis som jag gör med henne när hon inte riktigt somnar direkt 😅❤️ Hon gillar också att leka i leksaksköket, röra i grytor mm.
Ikväll när jag la henne och storebror drog hon från bokläsningen och kröp ner i sin spjälsäng och började leka med sina gosedjur istället. Jag tror hon lekte att hon bytte blöja på dom, att döma av hur resolut hon la dom på rygg och av att hon sa "blö blö" om och om igen 😂

Första natten i stor säng. Wish us luck 🙌😎😁❤️
20230919_192614.webp

Över ett år sen det uppdaterades i denna tråden!

Hur är det med era treåringar?
Här hemma är det ett hett temperament och en hel del trots, samtidigt som hon är världens enklaste unge typ.

Pratar helt sjukt bra, är för det mesta glad och galet rolig!
Har slutat med blöja och flaska och känns bara så himla stor.
Vi pratar ofta om att vi behöver påminna oss om att hon fortfarande är liten, men när hon är så verbal är det lätt att glömma. ❤️

Kul med uppdatering! 😊
Lilla E älskar fortfarande att leka med sina dockor och sitt leksakskök, hon är väldigt omtänksam och har ganska nyligen börjat att frivilligt dela med sig av grejer, stort! 😁

Hon slits en del mellan att vara stor och liten, det är liksom antingen "kan själv!" eller "jag är för liten för det, du får göra" Potträningen gav vi upp i somras och får ta nya tag senare.
Hon är ganska självständig, leker lika gärna på eget håll i huset som nära mig eller brorsan. Fortfarande stark integritet och skiter fullständigt i vad jag försöker få henne att göra om hon inte är motiverad själv 🙈

I somras tog hon ett stort verbalt språng och pratar som aldrig förr. Jag får långa redogörelser för vem hon lekt med på fsk, maten de ätit och aktiviter de gjort, samt alla känslor hon upplevt under dagen 😅

Hon ger mig inte en lugn stund men är verkligen en riktigt rolig, mysig tjej 🥰

Vilken tajmning efter meddelande igår från LÖF. De har avslagit min omprövan med svaret att det är en känd men mycket ovanlig biverkan vilket gör att det inte omfattas av informationsskyldighet. Första avslaget var att sjukvården har agerat helt rätt och att det är beklagligt att vi drabbades.

För övrigt är E en otroligt rolig 3 åring. Absolut mitt lättaste barn just nu, och säger väl egentligen mer om hennes syskon än om henne. För hon är bestämd med hur livet ska levas, och har lärt sig argumentera för sin sak genom ett rikt ordförråd.
Vi föräldrar sa senast igår att trots hennes start så mår hon så himla bra idag och förgyller verkligen vår vardag :love:

Roligt med uppdateringar!

Fascinerande det där @Sleepan med hur mycket talet påverkar uppfattningen om hur stort barnet är. Med M är vi lite i motsatt situation. Han är fortfarande sen med talet även om det har gått jättemycket framåt nu under hösten och ordförrådet blivit mycket större och mer "riktiga" ord och inte hans egenpåhittade. Men det är fortfarande svårt för utomstående att förstå honom. Detta i kombination med att han är yngsta barnet och rätt fysiskt liten gör att vi titt som tätt påminner oss om hur stor han faktiskt är 😅

Men vi är inte oroliga för talet, det har gått framåt hela tiden, han pratar massor (även om stor del då är svårbegripligt) och förståelsen och resonemangen är det inga som helst bekymmer med.

Annars är det full fart, storebror är stora idolen. Att spela fotboll med honom eller att botanisera bland brorsans lego är det absolut bästa. Och att rita! Blöjan försvann i somras och nu har han precis fått eget rum. Även om det är mer en alkov än ett rum egentligen så är han själv väldigt stolt över sitt rum 🥰

Vad kul med uppdatering! :) Jag håller med om att talet påverkar mycket hur stort man uppfattar barnet. Storasyster pratade väldigt avancerat och tydligt för sin ålder vilket nog gjorde att vi glömde bort att hon var så liten. A har inte alls varit lika snabb med talet men det har släppt mer och mer. Han fick göra om språktestet på BVC för att han bara sa ”NEJ” men det har mer med personligheten att göra :D

A är glad och busig, envis och vill göra allting själv. Har en otrolig balans och motorik, har ett lättsamt sinne men är naturligtvis så orimlig som bara treåringar kan vara 😅 Slutade med blöja i somras. Sover fortfarande så nära mig han får och är en riktig mammagris. Han går gärna med mig i skogen och forsar fram över stock och sten, om han ramlar säger han ”det gick bra” och så upp igen.

Överlag är han livlig och stundtals intensiv, helt fantastisk och emellanåt rätt dryg att ha att göra med :D 😍
IMG_9647.webp

Roligt med uppdateringar!

Fascinerande det där @Sleepan med hur mycket talet påverkar uppfattningen om hur stort barnet är. Med M är vi lite i motsatt situation. Han är fortfarande sen med talet även om det har gått jättemycket framåt nu under hösten och ordförrådet blivit mycket större och mer "riktiga" ord och inte hans egenpåhittade. Men det är fortfarande svårt för utomstående att förstå honom. Detta i kombination med att han är yngsta barnet och rätt fysiskt liten gör att vi titt som tätt påminner oss om hur stor han faktiskt är 😅

Men vi är inte oroliga för talet, det har gått framåt hela tiden, han pratar massor (även om stor del då är svårbegripligt) och förståelsen och resonemangen är det inga som helst bekymmer med.

Annars är det full fart, storebror är stora idolen. Att spela fotboll med honom eller att botanisera bland brorsans lego är det absolut bästa. Och att rita! Blöjan försvann i somras och nu har han precis fått eget rum. Även om det är mer en alkov än ett rum egentligen så är han själv väldigt stolt över sitt rum 🥰

Ja, det gör verkligen mycket på hur de upplevs tycker jag.
Siggan har aldrig varit så tidig motorisk, utan lagt mer tid på babblet. 😆

Hon har börjat på "handboll" vilket hon uppskattar mycket. Det är mest hinderbana dock. Men lite bollek också 😁

Hos oss var det ju motoriken som gjorde att lilla E kändes liten. Hon lärde sig ju inte gå förrän nästan två års ålder och då fick jag påminna mig titt som tätt om hur stor hon faktiskt var.. svårt när alla jämnåriga blev så rörliga.

Och apropå det så märks absolut inget av den sena motoriska utvecklingen nu ett drygt år senare. Hon springer, hoppar och klättrar och går på hela fötterna minst 90% av tiden. Det är fascinerande hur inlärningskurvorna kan se ut, storebror var ju tvärtom och sen med talet men när det väl lossnade var han ikapp och även om flera jämnåriga på nolltid :)

Ja, det gör verkligen mycket på hur de upplevs tycker jag.
Siggan har aldrig varit så tidig motorisk, utan lagt mer tid på babblet. 😆

Hon har börjat på "handboll" vilket hon uppskattar mycket. Det är mest hinderbana dock. Men lite bollek också 😁

Här är det verkligen det motoriska som ligger före, det är ju ofta så att de ofta utvecklar ena sidan snabbare.

Kul med handboll! Frågar man M så går han på både fotboll och simning och tycker att det är jättekul. Att det egentligen är syskonens träningar och han bara följer med och leker/badar bredvid det håller vi tyst om :D

Vad kul med uppdateringar!

Lillan fyller 3 år om nån vecka och tiden går så fort! Hon är så rolig, otroligt busig och hon älskar sin storasyster över allt annat. Allt storasyster gör ska hon med göra, haha. Mitt hjärta smälter när jag ser kärleken mellan dem. :love:

Hon slutade med blöja i somras huxflux och är nu en stoooor tjej med trosor som hon själv säger. Hon pratar väldigt mycket och har åsikter om allt. 😁 Hon sover fortfarande mitt på dagen, vilket är ganska skönt, för då kan vi andra med ta igen oss lite. :P

Hon gillar mat och om hon är sugen på något så säger hon att hon har "ont i magen" men den magvärken går över fort om hon inte får det hon är sugen på. 😅

Just nu är hon inne i en period där hon leker mycket med Duplo och bilar/tåg/båtar och annat som kan ha passagerare. :)

F fyller 3 år idag 🎈

Han är en fantastisk mysig liten kille som är förhållandevis enkel att ha o göra med. Pratar ganska bra med stort ordförråad.
Slutade med blöja i somras från en dag till en annan, tom på natten han blev så arg när vi försökte ha blöja på natten så det gick inte.
Stora grejen nu är väl att han är väldigt fäst vid nappen (storebror slutade med den när han var 2,5 år) men jag ser inte att han skulle kunna vara utan den på ett bra tag.
Han älskar verkligen alla möjliga fordon och leker med dem konstant. :)

För tre år sen var det kaos på flera sätt med paralella studier, och E som fortfarande inte fått igång sin egna blodproduktion. Idag är hon en aktiv treåring som vet precis hur livet ska levas, och som absolut inte ska sitta i någon vagn när vi handlar. Hon ska ha egen liten vagn i affären och håller koll på vad som handlas. Om hon inte håller med om vad vi ska handla så säger hon rakt ut "nej den behöver inte vi, lägg tillbaka mamma" vilket fått många kunder att skratta.

IMG_20241119_102721279.webp

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 014
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
591
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 113
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar